Aihe: Progen nykytilanne.
1 2 3 4 5 6
cortti
25.04.2006 19:09:19 (muokattu 25.04.2006 19:12:01)
Eli mitä mieltä olette progressiivisen musiikin nykytilanteesta?

Ei ole pienintäkään epäilystä etteikö progressiivisella metallilla menisi aivan helvetin hyvin. Mistä vaan katot niin sitä kyllä löytyy. Sillä toisella (joku voisi sanoa että aidolla progella) ei todellakaan mene niin hyvin. Joskus käytän irc-galleriaa vertailuun ja sen valossa progella menee asiat helvetin huonosti. Onhan niitä joitain nuoria jotka tuon mahtavan musiikin ovat löytäneet, mutta todella pieneksi vähemmistöksi jää. Suurin osa progen kuunteloista taitaa olla vanhoja patuja.

Jos hyviä asioita etsitään niin sentään proge luokitellaan nykyään useimmin omaksi genreksi. Ei vielä olla siinä tilassa että proge olisi liki aina alternative rokin alla. Myös liki kaikki tutuistani tuntevat genren tai tietävät sellaisen olevan olemassa.

Miten käy tulevaisuudessa, kuihtuuko pois vai lähteekö kasvuun?
etnopoju
25.04.2006 19:15:21

kaikki nää genrenimitykset on hanurista.

proge on rokkia, jossa tilutetaan ja jossa on vaihtuvia tahtilajeja sun muuta skeidaa. miks sillekin pitää keksiä oma nimi? miksei saman tien keksitä joka vitun ikiselle biisille jo oma genre, kuten jossain uugee metallissa...
cortti
25.04.2006 19:27:07
kaikki nää genrenimitykset on hanurista.

proge on rokkia, jossa tilutetaan ja jossa on vaihtuvia tahtilajeja sun muuta skeidaa. miks sillekin pitää keksiä oma nimi? miksei saman tien keksitä joka vitun ikiselle biisille jo oma genre, kuten jossain uugee metallissa...

Itse en ole noin kiinnostavaa näkemystä siitä vielä kuullutkaan.
aksiom
25.04.2006 19:44:21
Et selvästikään tunne ko. musiikinlajia paskan vertaa, joten voisitko vaikka mennä muualle pätemään?

Sama sanat tulivat mieleeni.
if you prefer that old silly number zero, you'll become a master of doing nothing - being nothing
AoA
25.04.2006 21:29:16
No onhan noita proge-vivahteita aika monissaki biiseissä mitä kuulee, mutta progehan oli ja meni jo 60 ja 70 -luvulla.

Nykyään on enemmänki se että oli mitä tahansa musiikkia niin sitä pyritään lokeroimaan aina juuri noihin pinttyneisiin genreihin.
Semmoset bändit joita nyt ei varsinaisesti voi mihinkään genreen laittaa niin ehkäpä niissä voi olla sitte enemmänki sitä progea.
-Antsa
etnopoju
25.04.2006 22:18:31

Et selvästikään tunne ko. musiikinlajia paskan vertaa, joten voisitko vaikka mennä muualle pätemään?

tunnen. mä en kommentillani edes ilmaissut millään lailla mielipidettäni koko musiikista, jos sä siitä närkästyt.
Lord of the strings
25.04.2006 22:38:49
Jotenkin tuntuu että ainakin meikäläisen kaveripiirissä. Progen suosio on noussut paljonkin. Ja nyt puhutaan siis siitä tr00 progesta.
"Urbaani ja turbaani, kokeilepa itte. Älä ees. Vidu jos on miinusta tiimarissa alle ÄÖ:n, niin älä lähde. Puol kilsaa on ihan max, mikäli pakko." -gasser
LexaR
25.04.2006 23:10:05

Eijei, toi on progemetalli. Kuunteles jotain Camelii, siin on vähän eri meininki.

Nykyään proge ilmenee vähän eri taval, ei oo vaan sitä perus progerokkii vaan kaiken maailman post-rock tai post-doom juttuu, avant-gardee, stoner rockii jnejne. jotka kaikki on omal tavallaan progressiivisii. Mun mielest nykyajan parhaita "perinteisiä" progepoppoita on varmasti Porcupine Tree
You live and you learn. At any rate, you live.
zille
25.04.2006 23:19:50
Niin, tokkopa enää sellaisia 70-luvun progebändien, kuten Yes, Camel, Genesis jne. tapaisia syntyy enää nykymaailmassa, vaan mistäs sen tietää.

Muttei niin voi ainakaan käydä, että kaikki vanhan kunnon progen kuuntelijat vain häviäisivät ja proge loppuisi. Ittelläni kyllä en tunne juur kettään joka edes voisi kuunnella näitä meikän suosimia bändejä, mutta varmasti meitä on ja tulee olemaankin.
Vaikka keskenkertaasta koettaa tehä niin priimaa tuloo.
Aerodactev
25.04.2006 23:25:18 (muokattu 26.04.2006 02:48:05)
Kyllä asian ympärillä tuntuisi pyörivän useita erittäin eloisia yhteisöjä eikä kyseisen musiikin "löytämisen" pitäisi olla kenellekään kiinnostuneelle vaikeaa, vähintäänkin jo iskän ja äiskän levyhyllyä penkomalla sen pitäisi onnistua. Anttilan hyllyltä saa YES:t yms. peruskaurat aivan helposti (nämähän kuuluvat kuitenkin ns. classic rock -sarjaan Zeppelinien ja muiden kanssa). Minusta se saa siis ihan tarpeeksi huomiota, ei mikään tyylilaji tarvitse mitään kovinkaan yletöntä populaarisuutta.

edit: No ok, tietyt ei-brittibändit ja vähän Yes/Genesis -sarjaa pienemmät tapaukset voisivat olla vähän suositumpia, ettei niiden levyjä tarvitsisi kaivaa kiven alta ja ne olisivat vähän halvempia.
Long = progressive = good
Kp: P F
Progressor
25.04.2006 23:33:58
Nykyään proge ilmenee vähän eri taval, ei oo vaan sitä perus progerokkii vaan kaiken maailman post-rock tai post-doom juttuu, avant-gardee, stoner rockii jnejne. jotka kaikki on omal tavallaan progressiivisii.

Niinhän se on. Hyvä näkökanta!

"Perusproge" ei ole nykyään suuren yleisön suosiossa samalla tavalla kuin kulta-aikanaan 70-luvulla, mutta kyllä sekin vielä on vahvasti hengissä. Vanhat konkarit kuten Yes, King Crimson ja Rush julkaisevat levyjä harvakseltaan mutta vetävät keikoillaan edelleen salit täyteen. Hieman uudemmista nimistä esimerkiksi IQ, Marillion, The Flower Kings, Neal Morse ja Spock's Beard luovat jatkuvasti uutta musiikkia vanhan progen hengessä. Suomessakin Absoluuttinen Nollapiste pitää yllä progen perinteitä. Eli vaikka progea ei nykyään pahemmin mainosteta ja sille lähinnä naureskellaan mediassa, se taitaa kuitenkin olla itse asiassa paljon vähemmän "underground" kuin vaikkapa jokin elektronisen musiikin alalaji.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Aerodactev
25.04.2006 23:35:55 (muokattu 26.04.2006 02:44:18)
edit
Long = progressive = good
Kp: P F
J.Ahonen
25.04.2006 23:39:59
Mielestäni Proge on kuollut ja kuopattu, taide rock sana olisi lähempänä. Miksi?

No, jos tarkastellaan sanaa progressiivinen, eli kehittyvä uutta luova etc.....Niin nopeasti juolahtaa mieleen että "proge" ei ole saanut mitään "uutta" aikaiseksi 30 vuoteen. Paitsi soundi/kone mahdollisuudet ovat kehittynyt.

Jos unohdetan sanan merkitys, ja puhutaan kaikesta "oudosta" rock musasta sanalla proge, niin ok, käy mulle.

Millä lailla vaikkapa YES sillä on sen enempää oikeus olla progressiivinen kuin vaikka Tik takilla? Minua henk. koht. vituttaa koko sana "proge". tuntuu että sitä sanaa käytetään heti kun kappaleessa on enemmän kuin 4 osaa. Tai se kestää enemmän kuin 4 minuuttia.

Mutta joo asiaan, tuntuu että progen tilanne on parantunut tässä 90-2000 luvun vaihteessa. Remaster julkaisuja etc...Melkein kaikilta alan pioneereilta.
Jengiä kiinnostaa muukin kuin 120 tempo, ja hand clap efekti.
Toisaalta, tuntuu myös, että proge lähtee taas ala mäkeen. Jazz tuntuisi olevan nosteessa, varsinkin jazz vaikutteinen tanssi/groove/funk setti.
jazzuka
26.04.2006 01:43:26
Mielestäni Proge on kuollut ja kuopattu, taide rock sana olisi lähempänä. Miksi?

No, jos tarkastellaan sanaa progressiivinen, eli kehittyvä uutta luova etc.....Niin nopeasti juolahtaa mieleen että "proge" ei ole saanut mitään "uutta" aikaiseksi 30 vuoteen. Paitsi soundi/kone mahdollisuudet ovat kehittynyt.

Tuolla tavalla tarkasteltuna moni taiteenlaji olisi pitänyt kuopata jo aikaa sitten.
JC
26.04.2006 05:43:45

No, jos tarkastellaan sanaa progressiivinen, eli kehittyvä uutta luova etc.....Niin nopeasti juolahtaa mieleen että "proge" ei ole saanut mitään "uutta" aikaiseksi 30 vuoteen.

Samalla logiikalla alternate-musiikki kuoli, kun siitä tuli mainstream-musiikkia. Tästäpä muistui mieleen Simpsons-vaarin mainio lausahdus:

"I used to be with it, but then they changed what 'it' was. Now what I'm with isn't it, and what's 'it' seems weird and scary to me, and it'll happen to you, too."
olazabal
26.04.2006 10:47:09
tunnen. mä en kommentillani edes ilmaissut millään lailla mielipidettäni koko musiikista, jos sä siitä närkästyt.

Sitten sun kannattaa olla huolellisempi sun kirjoitusten sävyn osalta, koska tosta sun edellisestä kommentista kyllä paistoi läpi se, että rakastat progea.

Mä luulin ennen että proge on ärsyttävää kikkailua ja vaikeaa vain vaikeuden vuoksi, kunnes sitten kuuntelin yessiä ja camelia yms. ilman turhia ennakko-asenteita. Hyvässä progessa se kikkailu ei ole se pääasia: Siinä vaan otetaan kaikki keinot käyttöön mitä tarvitaan jotta saadaan kaikki sanottava sanottua.

Valitettavasti on paljon sellaisia harrastelija-progebändejä, jotka tekee progea niin että ne vaan tekee väkisin vaikeita tahtilajeja yms. kikkailuja, ilman mitään sisältöä. Kunnon progea tekevät sellaiset tyypit, joilla on räiskyvä musiikillinen mielikuvitus ja jotka vain sattuvat tarvitsemaan välillä jotain erikoisemman mittaisia tahteja ja muita keinoja. Kunnon progea ei voi tehdä niin, että vain ladotaan peräkkäin erilaisia temppuja.

Progeen liittyy sellanen elitismi-ongelma, joka esiintyy kaikilla elämänalueilla ja harrastuksissa, joissa jokin tietty juttu on saanut "arvostetun", "hienostuneen" tai "korkeakulttuurisen" leiman. Sellaiset asiat vetävät puoleensa joitain ihmisiä, koska he vain haluavat samaistua siihen hienostuneeseen joukkoon. Toiset taas kokevat sellaisen leiman vastenmielisenä, ja leimaavat asiaan perehtyneet henkilöt snobeiksi ja teeskentelijöiksi. Väliinputoajia ovat ne, jotka vain sattuvat pitämään asiasta sen itsensä vuoksi!
etnopoju
26.04.2006 11:00:44

mun mielestä se ei koskaan ole ollutkaan elossa.

Eijei, toi on progemetalli. Kuunteles jotain Camelii, siin on vähän eri meininki.

camelia en ole kuullut, mutta vanhaa genesistä, king crimsonia, jethro tullia, procol harumia sun muita. mä en tarkoita välttämättä tiluttamisella niinkään oikeaa "nopeuskilpailua", vaan päämäärätöntä tylsää sooloilua.
ydinaukio
26.04.2006 12:14:50
camelia en ole kuullut, mutta vanhaa genesistä, king crimsonia, jethro tullia, procol harumia sun muita. mä en tarkoita välttämättä tiluttamisella niinkään oikeaa "nopeuskilpailua", vaan päämäärätöntä tylsää sooloilua.

King crimsonin klassikkolevyiltä (Red, In the court...) ei juurikaan päämäärätöntä tylsää sooloilua löydy.
etnopoju
26.04.2006 12:20:05 (muokattu 26.04.2006 12:21:40)

King crimsonin klassikkolevyiltä (Red, In the court...) ei juurikaan päämäärätöntä tylsää sooloilua löydy.

mikä nyt sitten on "klassikko" levy?

mä en usko koko klassikon käsitteeseen, mutta crimson fanit heittää mulle aina miten islands on jotain uskomatonta. mun mielestä se oli perseestä.

crimsonissa on se vika ettei niillä ole hyviä kappaleita. niillä on hyviä riffejä, melodioita jne., mutta kokonaisuus kusee. tähän väliin täytyy todeta, että mulla on niiden 80- luvun tuotannossa jättimäinen aukko enkä mä niitä 70- luvun levyjäkään ole kaikkia kuullut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)