Aihe: Audigy 2 + omituinen latenssiongelma
1
PJS
24.04.2006 12:19:11

Joo, ja haulla olen etsinyt jo. Ei lyötyny ratkaisua.

Eli Mulla olis seuraavanlainen probleema: Uudella tietokoneella (3.2 GHz Intel, 1G Ram, Audigy 2) äänittäessä (Sonar 4) sujuu ensimmäisen raidan äänittäminen ihan hyvin. Sitten kun alan nauhoiittamaan seuraavaa raitaa sen raidan "viive" kasvaa äänityksen edistyessä siten, että n.40-50s kohdalla viive on jo sietämätön. Raidan alussa se vielä menee suunnilleen kohdilleen.

Ongelman ei pitäisi johtua soittajasta sillä vanhalla konella jossa oli huono integroitu perus äänikortti ei vastaavanlaista ongelmaa ollut.

Latenssia oon yrittäny säätää sonarin valikoista mutta jos sen säätää 10ms mikä on pienin mahdollinen sonarin mukaan alkaa Sonar sekoilemaan.
Night time with PJS @ 62.183.214.174:8000, online aina kun minäkin olen.
juha_p
24.04.2006 13:16:58 (muokattu 24.04.2006 13:22:42)
Joo, ja haulla olen etsinyt jo. Ei lyötyny ratkaisua.

Eli Mulla olis seuraavanlainen probleema: Uudella tietokoneella (3.2 GHz Intel, 1G Ram, Audigy 2) äänittäessä (Sonar 4) sujuu ensimmäisen raidan äänittäminen ihan hyvin. Sitten kun alan nauhoiittamaan seuraavaa raitaa sen raidan "viive" kasvaa äänityksen edistyessä siten, että n.40-50s kohdalla viive on jo sietämätön. Raidan alussa se vielä menee suunnilleen kohdilleen.

Ongelman ei pitäisi johtua soittajasta sillä vanhalla konella jossa oli huono integroitu perus äänikortti ei vastaavanlaista ongelmaa ollut.

Latenssia oon yrittäny säätää sonarin valikoista mutta jos sen säätää 10ms mikä on pienin mahdollinen sonarin mukaan alkaa Sonar sekoilemaan.

WDMKKS ja MME latenssin säädön jälkeen pitäisi muistaa suorittaa profilointi.

Käytä ASIO ajuria, niin pääset aina 2 ms asetuksiin.

Saat myös alennettua WDM/KS ja MME ajureiden latenssi arvoa pienemmäksi kuin se 10 ms, editoimalla manuaalisesti ajuriprofiileja (se viimeinen välilehti).

t. Juha
PJS
24.04.2006 17:22:24

WDMKKS ja MME latenssin säädön jälkeen pitäisi muistaa suorittaa profilointi.

Käytä ASIO ajuria, niin pääset aina 2 ms asetuksiin.

Saat myös alennettua WDM/KS ja MME ajureiden latenssi arvoa pienemmäksi kuin se 10 ms, editoimalla manuaalisesti ajuriprofiileja (se viimeinen välilehti).

t. Juha

Mistä Vois ladata Audigyyn sopivan ASIO ajurin...Asio4All on jo ladattuna mut se takkuaa koneen.
juha_p
24.04.2006 20:12:19 (muokattu 24.04.2006 20:23:06)
Mistä Vois ladata Audigyyn sopivan ASIO ajurin...Asio4All on jo ladattuna mut se takkuaa koneen.

Voit poistaa Asio4All ajurin, sitä ei tarvita Audigy 2 kortin kanssa.

Creativen ASIO ajuri(t) asentuvat automaattisesti WDM ajurien asennuksen yhteydessä (kirjaston nimi on ctasio.dll ja se löytyy system32 -kansiosta).

Löydät uusimmat ajurit --> http://uk.europe.creative.com/support/downloads/

Pura ajuripaketti kovollesi ja asenna suorittamalla ctzapxx.exe (SBAX_WEBUP_LB_2_08_0004.exe/Drivers/support/i386/ tai amd64/ -kansiossa) --> ei tarvitse uninstalloida mitään... valitse vain installation ja ruksita se ikkunan alaosan optio jossa kysytään lupa asentaa käytössä olevien ja jaettujen tiedostojen 'päälle'.

Asetukset Sonarissa:
- kun valitset ASIO ajurin, poista kaikki valinnat Options_Audio_Drivers välilehdeltä (jos käytössäsi on vielä asio4all olet ilmeisesti valinnut sen I/O:t).
- valitse ne Creative ASIO tai SB Audigy 2 ASIO (xxxx) I/O:t, joita luulet tarvitsevasi (ainakin "AnalogMix() L" (= LineIn, Aux, etc.), "Mic In L" ja ehkäpä "Mix L" (= "What U Hear")) --> Audigy 2 kykenee vain kolmen (itse asiassa 4 mutta mikki kun on mono ...) analoogisen kanavan samanaikaiseen äänittämiseen (t.s. signaalit omille raidoille samanaikaisesti).

t. Juha
PJS
25.04.2006 14:17:40

Taitaa olla sittenkin toi kortti ykkös Audigy, en oo varma ku mistään ei näe..
juha_p
25.04.2006 15:11:09 (muokattu 25.04.2006 15:12:25)
Taitaa olla sittenkin toi kortti ykkös Audigy, en oo varma ku mistään ei näe..

Ajurin nimestä sen jo näkee onlo kyseessä A1 vai A2 -- jos näet SB Audigy 2 Audio xxxx esim. Windowsin Audio asetuksissa (ensisijaisen audio laitteen asettaminen).

Audigy 1:kin pitäisi kyllä tukea ASIO ajureita.

Nuo viimeisimmätkin ajurit (02.08.0004) toimivat 100% kaikkien 'tosi' Audigy mallien kanssa, mutta jos korttisi on LS, SE, tms. Live! 24-bit kortin pohjalta tehty viritelmä, ei ASIO tukea ole muuten kuin Asio4All (tai ASIO2KS ja ASIOx) ajurin kautta (tosin nekinhän toimivat WDM/KS funktioiden kautta).

Voit tarkistaa korttisi todellisen mallinumeron sen sarjanumeron osan perusteella ja tyypin vertaamalla koodia Creativen audiotuotteiden tioetokannan malleihin (esim. M1SB024300843882678 --> kortin mallinumero on SB0243 --> Audigy 2).

Creativen äänikorttien tietokanta - http://dmzweb4.europe.creative.com/ … ish/general/Products_List_Audio.htm

t. Juha
juha_p
25.04.2006 19:46:18 (muokattu 25.04.2006 20:03:39)
Eli kyseessä on SB5070, tarkistin ja näyttäisi olevan Audigy SE, onko nyt tämän kortin puitteissa mitään tehtävissä latenssiongelmalle. Entä mitä muita säätöjä kannattaisi tehdä jotta saa koneen optimoitua äänityksiin?

Creativen supportissa näytti olevan 20.4.2006 päivätty ajuri/softa paketti ladattavana.

Ehkäpä WDM/KS ajuri ja sen hienosäätö + joidenkin systeemin suorituskykyyn vaikuttavien toimenpiteiden suorittaminen ovat ainoat keinot.

Täällä oli jokin keskustelun aihe tuohon systeemin virittelyyn jo olemassa joten en kommentoi sen enempää sitä. !!! Aihe sivun FAQ: Windows XP musavirittely

Sonarissa:

Valitse WDM/KS ajurit käyttöön, ja uudelleen käynnistä Sonar. Säädä latenssi niin alas kuin on mahdollista (~10 ms) ja suorita ajurien uudelleen profilointi.

Mikäli ongelmia ei esiinny (dropouts, crackling, pops) voit kokeilla alempia latenssi arvoja muokkaamalla joko AUD.INI tiedostoa tai muuttamalla "Driver Profiles" -välilehdellä DMA bufferi arvoja niin alas kuin mahdollista (pitää varmaan kokeilla aina välillä) ilman että em. ongelmia ei esiinny.

Kaikkia matriisin arvoja ei kannata muuttaa --> vain ne, joita käytät (latenssin laskukaava --> samples/samplerate --> 256/48000 = 5.3 ms).

Muista, että tarvitset alhaista latenssia vain äänityksen yhteydessä (miksaus ja toisto voidaan suorittaa vaikka 50-100 ms latenssilla --> mahdollisimman puhdas lopputulos) ja siten voit kikkailla esim. vaimentamalla ylimääräiset raidat äänityksen ajaksi.

HUOM:
- voipi olla, että Audigy SE:llä (kuten Live! 24-bit) 24-bit äänitysten tekeminen vaatii Stream >16-bit data arvon muuttamisen (4 bytes left tai right) eikä välttämättä onnistu sittenkään --> muista siksi myös
Options-Audio-General: "Audio Driver Bit Depth" ja
Options-Global...: "Record Bit Depth" -asetus.

Mikäli kuitenkin haluat käyttää ASIO4ALL ajuria, kokeile eri asetuksia sen Control Panelissa ja muuta asetukset tarvittaessa myös Sonarissa samoiksi (esim. jos pakotat 16-bitin resoluutioon, Sonarissa: driver bit depth ja file bit depth). Kannattaa kokeilla myös hardware buffereiden käyttöä, eri I/O compensaatio arvoja, jne.

t. Juha
juha_p
25.04.2006 20:01:53 (muokattu 25.04.2006 20:02:49)
oops - tuli lainattua oma posti ...
PJS
25.04.2006 21:56:41

Kiitti. Pakko pistää plussaa äijälle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)