Aihe: Musiikkiopistoon tm. pyrkimisestä
1
derble
23.04.2006 16:44:34 (muokattu 23.04.2006 16:45:02)
Olen tässä jo aikaa sitten päättänyt että alkaisin kitaratunteja tms. ottamaan. Nyt sitten ajattelin pyrkiä vantaan musiikkiopistoon pop/jazz linjalle sähkökitaraa opettelemaan. Asun siis vantaalla, tikkurilan lähellä. (Tällainen http://www.vantaa.fi/i_perusdokumen … .asp?path=1;135;137;2620;6917;42124)

Kysymyksiä on muutama:
1) Olen vähän epävarma tuonne pääsemistä, syystä tai muutamasta. (mm. nuotinluku- ja laulutaidon suhteen vähän niin ja näin) Motivaatiota ja yritystä kuitenkin löytyisi, ja tahdon kehittää itseäni myös puutteissani. Kuinka paljon tuonne otetaan opiskelijoita vuosittain, tietääkö kukaan?

2) Tuleeko kokeeseen prima vistaa?

3) "Plan B", eli jos en sitten pääsekään? Tietysti yksityisiä tunteja voi etsiä, mutta mitä muita vaihtoehtoja on? Kävin vantaan aikuisopiston sivuilla katsomassa kesäkursseja mutta ainoa kitarakurssi oli komppausta akustiselle, joka on varmaan aika perustason kurssi. Ja haluisin kuitenkin jotain hieman vakituisempaa juttua, kitaraa on tullut tässä melkein kaksi vuotta soiteltua mutta en ole vielä tunneilla käynyt. Ainoa vakituinen juttu on ollut koulun musiikkikerho/valinnaiset tunnit. Avoin musiikkiopisto taas rasittaisi kukkaroa hiukan liikaa mielestäni, maksaa kuitenkin vähän yli kaksi kertaa sen mitä musiikkiopiston tavallisella puolella.

4)Liittyen edelliseen: Jos jotain luokasta aikusopisto tms. avoin opisto löytyy, pitääkö sinne hakea jo nyt, vai voiko kesken lukukaudenkin pyrkiä?

Kiitoksia paljon vastauksistanne jo etukäteen. Tiedän että musiikkiopistosta ja soittokokeesta on ollut täällä paljon juttua mutta nyt tämä on taas ajankohtaista ja etsin vähän enemmän henk. koht. vastausta.
Synaäijä
24.04.2006 14:01:55
Olen soittanut kolme vuotta pianoa, nyt ekaa vuotta konservatoriossa pop/jazz linjalla. En noihin kysymyksiisi oikein osaa vastata, mutta voisin kuitenkin sanoa että älä paljoa nuotinlukutaidosta välitä, ei ne sitä kysy siellä pääsykokeilla. Kannattaa harjoitella paljon sointuja, ja kysellä soinnuista musiikkia kauemmin harrastaneelta. Niitä sointuja siellä enimmäkseen kysellään, ei pelkästään "soita fis duuri" vaan myös. esim soitteleppas tämä sointukuvio. Kannattaa myös olla joku kappale, jonka esität kokeissa, mutta muista: soinnuilla sinne pääsee. Melkein.
derble
24.04.2006 18:06:48
Kannattaa harjoitella paljon sointuja, ja kysellä soinnuista musiikkia kauemmin harrastaneelta. Niitä sointuja siellä enimmäkseen kysellään, ei pelkästään "soita fis duuri" vaan myös. esim soitteleppas tämä sointukuvio. Kannattaa myös olla joku kappale, jonka esität kokeissa, mutta muista: soinnuilla sinne pääsee. Melkein

Oo, ihanko totta? Sointuteoria yms. ei ole sittenkään mennyt hukkaan, hahaa! Kiitos avusta, pitää kyllä vielä harjoitella noita. Jos jollain on samanlaisia tai mitä vaan kokemuksia valintatesteistä niin kertokaa, please. Kappaleenkin olen päättänyt, eräs oma kitararämpyttely. (yksi hiomaton versio kuunneltavana täällä http://www.mikseri.net/music/play.php?id=175356&type=hi , mainostan)
*Kitaristi*
24.04.2006 18:54:30
Täälä meilläpäin pohojanmaalla oli ainaki ku mä pyrin sillai että piti vaan laulaa ja hyräillä perässä jotain mitä opiston rehtori soitti pianolla ja sitte oli jotaki että soittaa 5säveltä ja pitää kuunnella mikä on korkein.

Ihan helppo koe jos pysyy laulussa vireissä, kitaran soiton kanssa tuo ei ollut millään lailla tekemisissä
tommiot
24.04.2006 21:28:17
Olen tässä jo aikaa sitten päättänyt että alkaisin kitaratunteja tms. ottamaan. Nyt sitten ajattelin pyrkiä vantaan musiikkiopistoon pop/jazz linjalle sähkökitaraa opettelemaan. Asun siis vantaalla, tikkurilan lähellä. (Tällainen http://www.vantaa.fi/i_perusdokumen ... .asp?path=1;135;137;2620;6917;42124)

Ui vitsi, meitsi on tuolla :)

Kysymyksiä on muutama:
1) Olen vähän epävarma tuonne pääsemistä, syystä tai muutamasta. (mm. nuotinluku- ja laulutaidon suhteen vähän niin ja näin) Motivaatiota ja yritystä kuitenkin löytyisi, ja tahdon kehittää itseäni myös puutteissani. Kuinka paljon tuonne otetaan opiskelijoita vuosittain, tietääkö kukaan?

Itseltäni ei mitään nuoteista kyselty. Kokeen pitäjä soitteli jotain sointuja jotka piti laulaa (eri sävelet siitä soinnusta). En tiedä pitääkö joku biisikin laulaa, itse soitin ja lauloin samaan aikaan niin ei sen lisäksi tarvinnut mitään vetää. Sitä laulua kannattaa varmaan treenata. Ei sillä nyt väliä onko niin hyvä lauluääni, kunhan ei mene nuotin vierestä.

2) Tuleeko kokeeseen prima vistaa?

Mulla ei ainakaan ollut.
tanjuli
25.04.2006 20:42:26
Kuolenko minä?
Kyllä, väistämättä joskus. Tuskin kuitenkaan minkään pääsykokeen takia. Pääsykokeisiin kannattaa aina mennä pitämään hauskaa.
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)