Aihe: 8- 12 16- 24 ja 32-raiturit ja käyttömukavuus
1
StJerky
21.04.2006 13:05:42 (muokattu 21.04.2006 14:33:51)
Minulla on Tascam DP-01FX ja olen siihen ollut varsin tyytyväinen. Ongelmaksi on muodostunut tuo 2 inputin rajoitus ja jossain määrin myös tuo raitojen määrä. Erityisesti Tascamissa pidän siitä, että kaikki tärkeimmät toiminnot ovat omat omissa potikoissaan eikä missään menun alla.

Torilla näyttäisi olevan käytettynä mielenkiintoisia vehkeitä
Tascam 2488 1050€
Yamaha AW4416 1200€
Yamaha AW 2816 600€
Korg D3200 1300€

Noissa riittävästi inputeja ja raitoja, mutta potikoiden määrän vähyys epäilyttää. Miten hankalaa on seikkailla valikoissa miksatessa.

Yhtenä vahvana vaihtoehtona
Korg D888 839.00€ (uutena)

jossa vain 8 raitaa, mutta yhtä monta inputia ja outputia ja kaikki olennaiset toiminnot omilla säätimillä laitteen päällä. Tämä mahdollistaisi kätevästi laitteen käyttämisen mikserinä treeneissä ja kaikkien soitinten äänittämisen omille raidoilleen. Myös mahdollista käyttää miksausvaiheessa eri efektiä kaikilla raidoilla outputeja hyväksikäyttäen. 8 raitaa on kyllä ehdoton minimi. 12 olisi jo iso plussa, mutta ei mielellään käyttömukavuuden kustannuksella (siksihän raituria haluan käyttää tietokoneen sijasta).

Ihanteena on sellainen perinteinen meininki, että on sormet potikoilla ja niistä vääntää sooloa isommalle tms. Kaikenlainen tietokonehomma tuntuu nysväämiseltä (vaikka työkseni tietokonetta käytänkin, tai ehkä juuri siksi).

Mielipiteitä noista ja muista raitureista?
StJerky
25.04.2006 14:00:24
Eikö ole mielipiteitä?
Roberto
25.04.2006 14:02:16

On. Akai dps 16.
varakeef
25.04.2006 14:10:43
Eikö ole mielipiteitä?

Ei ole noista kokemusperäisiä mielipiteitä, mutta jos ihanteena on sellainen perinteinen meininki, että on sormet potikoilla ja niistä vääntää sooloa isommalle tms. niin suosittelen perinteistä analogista pöytää ja erillistä nauhuria (joko kovalevynauhuria tyyliin Alesis HD24 tai jos sille tielle on kiinnostusta niin kelanauhuria).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
StJerky
25.04.2006 14:33:29
Ei ole noista kokemusperäisiä mielipiteitä, mutta jos niin suosittelen perinteistä analogista pöytää ja erillistä nauhuria (joko kovalevynauhuria tyyliin Alesis HD24 tai jos sille tielle on kiinnostusta niin kelanauhuria).

Kelanauhuria olen vakavasti miettinyt, mutta niissäkin ongelmia
- liikkuvien osien huolto
- nauhojen saatavuus, hinta ja kelailu
- Osa soittajista äänittelee omia osiaan kotona. Synkkaaminen hankalampaa.

Rahaa ei ole paljon yli tonnia laittaa tässä vaiheessa eikä ylimääräistä tilaakaan.
StJerky
25.04.2006 15:05:55 (muokattu 25.04.2006 15:07:33)
Tällä budjetilla ehdotan että teet kuten minä ja alat katselemaan käytettyä Fostexin VF-16:stä. Jos sopivasti kohdalle osuu niin tuollaisen saa n. 500 eurolla ja siihen kaveriksi ADA8000 niin saat vaikka kaikki 16 raitaa kerralla purkkiin ja jää vielä 250 euroa tuosta imaginaarisesta tonnista muuhun käyttöön, vaikka esim. ADAT-äänikorttin PC:lle. Tuossa setissä yhdistyisikin sitten molempien systeemien, eli PC:n ja raiturin, hyvät puolet lähes optimaalisella tavalla.

VF-16:ssa on epäilyttävän vähän potikoita. 8 raitaa ja nappien vääntely voittaa minun kirjoissa 16 raitaa ja valikkosurffailun.

Korg D888 muuten tallentaa raidat standardi wav-muodossa ja niitä ilmeisesti voi editoida jopa USB:n välityksellä (ei tarvitse exportoida waviksi, kuten esim. Tascamissa).
PIM
25.04.2006 15:14:42
VF-16:ssa on epäilyttävän vähän potikoita. 8 raitaa ja nappien vääntely voittaa minun kirjoissa 16 raitaa ja valikkosurffailun.

Ok, rispektiä sille.

Korg D888 muuten tallentaa raidat standardi wav-muodossa ja niitä ilmeisesti voi editoida jopa USB:n välityksellä (ei tarvitse exportoida waviksi, kuten esim. Tascamissa).

Toi USB homma on kieltämättä etu näissä uudemmissa raitureissa.
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)