Aihe: Kuka/mikä firma osaa masteroida?
1 2 3 4 5
askomiko
22.09.2003 15:38:26
"...nykyajan levyissä on se vika, että kun koko dynamiikan vaihtelu on hävinnyt ja kaiken pitää kuullostaa mahdollisimman kovaääniseltä, ei levyjä yleensä jaksa kuunnella yhtä kertaa enempää..."

Mikä muuten on se perimmäinen syy tällaiseen "digitally remastered"-villitykseen? Taitaa olla pelkkä mainoskikka vai halutaanko vanhat klassikot oikeasti pilata?

Superäärimmäisyyten lytätyn mössön kuuntelu kyllä tuntuu siltä kuin pidättäisi hengitystä koko ajan, ja semmoinen on rasittavaa. Juurikin pari biisiä menee, sitten pitää rauhottua. Lyhyt viisu muiden seassa voi toimia aivan ruttuun ajettuna, ja iskee sieltä seasta. Mutta ei semmoista kestä kuunnella koko levyä. Ehkäpä ei perimmiltään ole tarkoituskaan, nykylevyhän on vain se kahden sinkkubiisin jatke, ja on oikeasti tarkoitettu kahden kerran kuunteluun. (Mikäs se olikaan se määrä jonka keskiverto jenkkikuuntelija kuuntelee ostamiaan levyjä läpi, 2,2?)

Tuossa on ihan mukava artikkeli aiheesta:
http://www.prorec.com/prorec/articl … es/8A133F52D0FD71AB86256C2E005DAF1C

Digitally remastered-meiningistä en tiedä, mutta pahalta sekin kuulostaa, jos vanhoista äänityksestä yritetään kaivaa esille sitä 30hz-bassoa ja 19k-yläpäätä, kun sitä ei siellä ole alunperinkään ollenkaan. Saatikka radioraiskaus-"masterointi" piikkilimitteri kuumana. Onneksi moista harrastetaan kai vähemmän legenda-äänityksien uusinnoissa. No, minä ainakin olen tyytyväinen Hendrixin remaster-paketin soundiin. :)
PL
22.09.2003 15:51:34 (muokattu 10.12.2003 10:08:51)
..................
Denzo
22.09.2003 16:48:29

Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, ja eritoten niille jotka haluavat basson potkivan - King's X-kitaristi Ty Taborin masterointipalvelu:
http://www.tytabor.net/alien.htm
http://www.tytabor.net/faq.htm
esimerkkinä 30 - 60 min. 419 dollaria.

Taborin masteroimat levyt ovat kyllä potkineet (King's X, Jughead, Poundhound jne.)
http://esa.emvg.net
Notefix
22.09.2003 19:57:51

kannattaisi olla masteroimatta niin, että signaali pysyy yhtä samplea pidempään yläpiikissä. Monien cd-soittimien opparivahvistimet tuppaavat menemään särölle helpommin kuin niiden pitäisi

Joo, mä olen kuullut ton kanssa. Sitten pitää muistaa että mittarit eivät aina ole kovinkaan luotettavia. Mä vedän usein vielä vanhanaikaisesti Datille ja joskus pärähtää punaselle, mutta toistettaessa ei kuitenkaan ja kuulostaa ihan ookoolta. Samoin vanhoissa Adateissa oli kuulemma hyvinkin paljon headroomia. Samoin eri laitteissakin on eroja.

Aika usein kyllä masteroinnissa vedetävät kyllä nykyään aika "yläpiikkiin". Kyllä ne niin rutussa on että ihan hirvittää...ja mä sentään olen rokissa kompression ystävä :)

Mielenkiintoista on että radiossakin nykyään joudutaan vähentämään biisien voluumia, että puheet ja musat olis edes jotensakin tolkullisessa balanssissa. Eli, kuka tuosta ylilimitoinnista nyt edes hyötyy.

Joku jo sanoi tuosta mp3-meiningistä...samaa mieltä. Ihan hirveää kuunneltavaa. Joku on pahasti pielessä niissä useimmiten...ja kun tietäis edes mikä.
Neljä Ruuvia
22.09.2003 20:37:57
Joo, mä olen kuullut ton kanssa.
Oh,jesus. Mä olin viikonloppuna hifi messuilla ja kukaan ei ollut hyödyntänyt tota vielä markkinoinissa. Olis jo aika.
Se on taatusti totta että näin käy mutta onkohan ne just ne soittimet mitkä hifi-lehden mielestä soundaa kirkkaammilta ja aukinaisemmilta. Mun täytyy sanoo että mulla on viel noi cd-soittimen äänen syvyys suunnassa havainnoitavat erot kuulematta.
Fortune
22.09.2003 21:07:47
Joku jo sanoi tuosta mp3-meiningistä...samaa mieltä. Ihan hirveää kuunneltavaa. Joku on pahasti pielessä niissä useimmiten...ja kun tietäis edes mikä.

Se on meille insinööreille kova paikka, kun algoritmi sanoo ettei mitään häviä, mutta ihmiskorva kuulee eron kuitenkin :)
Ootko Mahe? Rock'n'roll!
Fortune
22.09.2003 21:08:55
Alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni, ja eritoten niille jotka haluavat basson potkivan - King's X-kitaristi Ty Taborin masterointipalvelu:

Taborin masteroimat levyt ovat kyllä potkineet (King's X, Jughead, Poundhound jne.)

Olisihan tuo päheää kirjoittaa TT:n nimi ekaan lättyyn :)

Tosin minusta kaikki on päheää.

Anteeksi, jatkakaa.
Ootko Mahe? Rock'n'roll!
labs
11.12.2003 09:42:32

erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto.. Onko kellään ihan omaa kokemusta matskun lähettämisestä ulkomaille masteroitavaksi? Vähän epäilyttää että masteroiko esim Ty Tabor 'jonkun suomalaisen nimettömän autotallibändin' levyn yhtä huolellisesti kuin esim. omat tuotoksensa.. jos joku sitten masteroinnissa kuitenkin mättää ja masterointistudio sijaitsee jossain 8000 km päässä, niin vähän vaikee lähtee valittamaan...
Mitenkäs postitukset, maksupolitiikka (vanhanaikaisesti shekillä?!) ym muut käytännön asiat sujuu?

Missä muuten Kentin plattat on masteroitu? Niissähän löytyy kans kunnolla potkuu bassopäästä.

11.12.2003 11:05:44 (muokattu 11.12.2003 11:06:37)
Oletusarvoisesti masterointi tuo jytinän ja kimalteen mukaan, mahdollisesti myös kuvan vähän lähemmäs kuulijaa.

Meidän levyä masteroitaessa kävi seuraava pieni kömmähdys:

Eli yläpäätä korjailtiin ehkä hieman liiankin kanssa jolloin sit kun kuulin radiosta biisin niin hämmästys oli suuri... Radion kompurat sai aikaan sen että ässät alko suhahteleen ja muutenkin saundi oli ehkä liian diskanttinen ja lisäksi kaikua tuli myös radiokompressoinnista lisää??

Masterointi tehtiin pikkupajalla mut ihan ammattimiehen kanssa, genelekin pikku kaappien kautta..

Nyt täytyy hiukka funtsia seuraavaa tehdessä noitakin asioita.
"Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen
Teemu Tee
11.12.2003 11:08:32
Minkä kaikkien läpi nuo mahtaa esim. Finnvoxissa signaalin ajaa. Kompuran ja equn tietty, mutta onko muista vehkeistä tietoa? Putkilämmitin? Aural exciter? Kaikuja?
Tyhjän saa pyytämättäkin
lurkki
11.12.2003 11:48:25 (muokattu 12.12.2003 12:50:07)
Minkä kaikkien läpi nuo mahtaa esim. Finnvoxissa signaalin ajaa. Kompuran ja equn tietty, mutta onko muista vehkeistä tietoa? Putkilämmitin? Aural exciter? Kaikuja?

T.C 6000:n läpi ainakin paljon.

edit:Notefix kertoi. Itse en ole käynyt.
Kuullun mukaan voi pitää paikkansakin.
Roberto
11.12.2003 15:41:08 (muokattu 11.12.2003 15:41:27)

Eli yläpäätä korjailtiin ehkä hieman liiankin kanssa jolloin sit kun kuulin radiosta biisin niin hämmästys oli suuri... Radion kompurat sai aikaan sen että ässät alko suhahteleen ja muutenkin saundi oli ehkä liian diskanttinen ja lisäksi kaikua tuli myös radiokompressoinnista lisää??.

Molemmat ilmiöt johtuu nimenomaan kompressiosta, alkuperäinen matsku ei tainnut olla mitenkään turhan liiskattua (mikä on ihan hyvä juttu, mutta lähetyskompurathan ryssii sen tietysti)?

Tämän takia usein radio ja tv-orientoituneet biisit on jo valmiiksi ihan nipussa, ei voi enää mennä pahemmaksi :)
Mikael
11.12.2003 15:50:07

Finvoxiin nettisivuilta löytyy seuraavanlaista kalustolistaa:
http://www.finnvox.fi/detop_fi.htm

Meidän levy meni Cutting-roomissa seuraavanlaisten värkkien läpi:

Masternauhuri
- Studer a820

EQ:t
- Tubetech EQ 1AM
- Weiss EQ1-Mk2
- CML Model 8200

Kompurat
- Tubetech CL 2A
- Weiss SD1-Mk2

AD-muunnin
- Pacific Microsonics HDCD Model Two

Levyn julkaisupäivä on muuten 27.2.2004 : )
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Notefix
12.12.2003 11:17:40

mutta lähetyskompurathan ryssii sen tietysti)?

Joo, ja jossain asemilla prosessoidaan varmuuden vuoksi myös ennen lähetyskompuraa, vai mitä arvon herra Lurkki?
lurkki
12.12.2003 12:11:10 (muokattu 12.12.2003 12:21:37)
Joo, ja jossain asemilla prosessoidaan varmuuden vuoksi myös ennen lähetyskompuraa, vai mitä arvon herra Lurkki?

Näin olen kuullut tapahtuvan ;-)

Bob Orban-herra on sitä mieltä että lyhytkestoisten huippujen limitointi on syytä jättää nimenomaan lähetyskompuran tehtäväksi. Silti snadi make-up voisi olla asiallinen toimenpide, ehkä, utuisimmille suhisteluille. Tää ei tarkoita mitään envelope-brick wallia ;-)
Kyky painaa by-bass nappia on vain yksi sormen liike...mitäs vielä tähän tarvitaan...?

"Old school" toimii aina, kaikkine karvoineen.
lurkki
12.12.2003 12:53:26
Molemmat ilmiöt johtuu nimenomaan kompressiosta, alkuperäinen matsku ei tainnut olla mitenkään turhan liiskattua (mikä on ihan hyvä juttu, mutta lähetyskompurathan ryssii sen tietysti)?

Tämän takia usein radio ja tv-orientoituneet biisit on jo valmiiksi ihan nipussa, ei voi enää mennä pahemmaksi :)

Totta tutajat. Näin voisi luulla, mutta siinä kyllä käy niin että kaikki kuulemiseen liittyvä tasonvaihtelu on prosessoinnin jälkeen nolla ja tulosta voisi verrata tasavirtaan. Pahemmaksi se toki muuttuu M.O.T.
pönde
12.12.2003 13:51:12
Levyn julkaisupäivä on muuten 27.2.2004 : )

ja mikähän mahtaa olla orkesteri?
-ei niin hyvä mutta nopea-
Mikael
12.12.2003 14:31:58

ja mikähän mahtaa olla orkesteri?

volume
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
klobasa
13.12.2003 14:39:18
Kertokaas ASIASTA TIETÄVÄT, että miksi juuri masterointia pidetään yleisesti niin maagisena tieteenä, että esim. monet äänityspajat tekevät kaikkea muuta paitsi masterointia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)