Aihe: Klassinen
1
mäntti
21.09.2003 19:55:45
En ollu ihan varma mihin tän laittaisin, mut kaipa tää on oikee paikka.
Kitaraa oon soitellu enemmän tai vähemman aktiivisesti nyt reilut 8 vuotta, joista kitaratunneilla oon ollu ehkä 4 vuotta.
Kitaratunnit on aina ollu sähkökitaralle, muusikki mm. Guns N' Roses, Rage Agains The Machine.
Viimeaikoina on kuitenkin alkanu kiinnsotamaan klassisempi tyyli, lähinnä akustisella "näppäily biisit".
Klassista musiikkia en kuitenkaan tunne yhtään, joten osaiskohan joku mainita jotain nimiä mihin kannattais tutustua?
Zed
21.09.2003 20:04:46 (muokattu 21.09.2003 20:08:13)

Klassinen on soittotyylinä melkoisesti eri asia kuin yleistetyt sähkökitaratyylit, joten ellet ole klassiseen tutustunut, kannattaa aloittaa rauhassa. Etsi kirjastosta esim. Die Stunde Der Gitarre -sarjan vihkoja, joissa on paljon tutustumisen arvoisia etydejä. Fernando Sorin ja Mauro Giulianin tuotannoista löytyy paljon selkeärakenteisia biisejä, joiden kautta itse tutustuin klassiseen tyyliin. Kuuntele mahdollisimman paljon klassista kitaramusiikkia tyylisi kehittämiseksi, treenaile tekniikkaa etydeillä ja pyri löytämään oma suuntasi. Kun homma alkaa luistaa kohtalaisella tasolla, kannattaa tutustua mm. Villa Lobosin ja Lauron biiseihin. Nerokkaita sävellyksiä äijiltä löytyy.
Zed is dead, baby, Zed is dead.
mäntti
21.09.2003 20:17:32
Kiitos.. :)
Täytyypi sit jo huomenna käydä kirjastossa kurkkaamassa.
Jos tässä sit innoistuis taas ihan tosissaan kitaraa soittelemaan..
Brian May jr.
21.09.2003 20:35:35 (muokattu 21.09.2003 20:38:35)
Toinen on tietysti mennä konservatorioon klassisille tunneille, mä oon nyt muutaman viime vuoden etenki soitellu tollasia barokkiajankin jutskia, ja klassismin ajan kappaleita sun muita, mut pääasiassa vanhaa osastoa ylipäätään. Konservatoriossa ne pitää huolen että osaat sormittaa kaikki kohdat oikein ja muita yksityiskohtia mutta jos pidät tollasia asioita turhamaisina suosittelen käymään kirjastossa hakemaan edellämainitun kirjan. Osaat varmasti lukea nuotteja. Kun olet jonkun aikaa soitellut ja olet edennyt jonkun matkaa voisit hankkia "Guitar music from The Student Repertoire-John Mills" kirjan. Siinä tulee levy mukana josta voit kuunnella miten Mills soittaa kirjan kappaleet ja sitten itse soittaa päälle. Tuosta löytyvät juuri noi edellämainitut barokkijutut ym. tai ainakin ne mitä oon soitellu. Sormien taivuttamisessa tuskin lienee ongelmia, mutta 4 vuotta sähkökitaraa opiskelleena lyön vaikka vetoa että näppäilytekniikkasi ei vedä vertoja plekunheiluttelullesi. Suosittelen siis tsekkaamaan Pumping Nylon-nimistä sormiharjoituskirjaa. Kaksi viimeksi mainittua kirjaa ovat ehkä vähän pidemmälle edenneille, mutta kannattaa kokeilla.

EDIT: Scott Tennant siis keränny noi Pumping Nylonin sormiharjotukset. Meinas ihan unohtua.
Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi!
Kitarajeesus
22.09.2003 18:44:53
Aivan ensimmäisenä kannattanee näppäillä jotain Carulleja.
Itse aloitin Carcassin 9 etydistä,mutta ei välttämättä olisi kannattanut.Carcassin opus.60 on kuitenkin parhaita "kitarakouluja" jos on näppäilytekniikka kohtalaisesti hallussa.Aguado,Sor ja Bartoli ovat myös tehneet sellaisia mukavia biisejä,joilla pääsee hyvin alkuun.Kuten jo aikaisemminkin joku mainitsi niin näiden perinteisten etydien jälkeen on hyvä siirtyä mm.Villa-Loboksen tuotantoon.
Musiikki on elämä.
lxi
22.09.2003 19:57:52
Itse aloitin Carcassin 9 etydistä

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll? … SS80308081442&sql=Biyd9kext7q7c

Millä noista levyistä biisi on?

(Anteeksi. Oli pakko.)
Mainostilaa vuokrattavana
Zed
22.09.2003 20:08:00

Hyviä treenejä nuo Carcassit ja Carullit, mutta usein helvetin typeriä, jankkaavia ja itseääntoistavia biisejä joihin kyllästyy.
Zed is dead, baby, Zed is dead.
Kitarajeesus
23.09.2003 17:34:44
Hyviä treenejä nuo Carcassit ja Carullit, mutta usein helvetin typeriä, jankkaavia ja itseääntoistavia biisejä joihin kyllästyy.

Niinpä.Carullin tuotannosta olikin tarkoitukseni jo edellisessä kirjoituksessani mainita,että niitä ei kannata kovin pitkään soitella.Alkuun niillä on hyvä opetella,mutta niihin kyllästyy sen verran äkkiä,että jos ei tarpeeksi aikaisessa vaiheessa vaihda muihin säveltäjiin voi into mennä kokonaan.
Muutenkin kannattaa hankkia paljon eritasoisia nuotteja useilta eri säveltäjiltä.
Musiikki on elämä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)