Aihe: Bassoprojekti
1
Kitaravirtuaali
25.09.2005 13:50:33 (muokattu 25.09.2005 13:54:15)

Tervehdys.

Tässä jo jonkin aikaa olen kypsytellyt bassoa päässäni, mahonkilankkujen nököttäessä kärsivällisesti nurkassa. Nyt sain aikaiseksi laatia suunnitelmat loppuun.

Alkuperäisestä suunnitelmasta (http://personal.inet.fi/koti/repo/basso.jpg) luistelin hieman sivuun, linjat kun näyttivät oikeassa koossa kovin erilaisilta. Tällainen siitä nytten olisi tulossa: http://personal.inet.fi/koti/repo/linjat.jpg
Puut näkyvät tässä http://personal.inet.fi/koti/repo/puut.jpg , kaula tulee koivusta med ruusupuuotelauta.

35" skaala, 5-kielinen, 2 EMG:n humpparia, kummallekin oma volume ja tone. SP-elektroniikalta saa 5 viritintä hintaan 26e ja tallan 22 eurolla. Laatu ei liene moisissa mikään maailman paras, mutta toivottavasti ainakin välttävä, parempaan kun ei ole heti varaa. Onko kellään kokemuksia moisista (SPB296CR ja BASST02CR)?

Näin siis tällä erää. Päivittelen kuvaa ja tekstiä sitä mukaa kun projekti edistyy.

E: Tietääkö kukaan, mistä saisi koteloidun kaularaudan riittävällä pituudella? SP-elektroniikan valikoimissa oli 2-toiminen, mutta hieman lyhyehkö ehkä. Millbrookissa täytyy käydä jossain välissä katsastamassa.
balzary
26.09.2005 16:44:30

Linkit ei toimi.
World domination equals world suffocation
It's dread out there you know!
Puavali
26.09.2005 17:04:05
Linkit ei toimi.

Tinkit oi liemi.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Kitaravirtuaali
26.09.2005 22:25:38

Linkit ei toimi.

Perkeleen sonera, ettenkö paremmin sanoisi. Varmaan sähköpostilaatikossa joku tiedote kotisivuosoitteen muuttumisesta, kun vielä tänään päivällä toimivat. Pirulauta. Mokomat.
Kitaravirtuaali
03.04.2006 18:29:53

Nonih, nyt on projekti nytkähtänyt taas hieman eteenpäin. Vauhti on päätähuimaava. No joo, pitemmittä puheitta linkkiä
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Dreyfas&image_id=32778452
vrajala
03.04.2006 21:21:31
Tykkään. Sekä muodosta että puusta. Tähän asti siis satatrosenttisesti onnistunutta työtä. Ja mikäli puun sävy on lähelläkään tuota sahaamattomasta aihiosta otettua kuvaa, niin tuosta tulee mahottoman nätin värinen.
Mää sano.
vrajala
25.04.2006 10:15:05
Että sitten bonuksia. Melko erikoista, joskin ihan mukavalla tavalla. Nyt on pakko tunnustaa että en kyllä tunnista noista puista kumpaakaan ihan suoralta kädeltä. Oikeanpuoleinen voisi olla bubingaa, joskin vaaleahkoa sellaista. Vasemmanpuoleisesta en osaa sanoa mit'n.

Sulle tulee sitten melko painava kaula tuohon. Mille nauhalle yläsarven kärki osuu? Voipi meinaan mennä basso hitusen kaulapainoiseksi, vaikkakin noiden kuvien perusteella on vielä vaikea arvioida kovinkaan tarkkaan.
Mää sano.
Kitaravirtuaali
25.04.2006 16:09:21

Että sitten bonuksia. Melko erikoista, joskin ihan mukavalla tavalla.

Niinpä, en tässä nyt mitään reklamaatiota ala vääntämään :)

Nyt on pakko tunnustaa että en kyllä tunnista noista puista kumpaakaan ihan suoralta kädeltä. Oikeanpuoleinen voisi olla bubingaa, joskin vaaleahkoa sellaista. Vasemmanpuoleisesta en osaa sanoa mit'n.

Ainahan tietysti voisi tehdä helpon kautta ja soittaa/pistää sähköpostia herra Heiralalle, mutta katsoo sitä sitten.

Sulle tulee sitten melko painava kaula tuohon. Mille nauhalle yläsarven kärki osuu? Voipi meinaan mennä basso hitusen kaulapainoiseksi, vaikkakin noiden kuvien perusteella on vielä vaikea arvioida kovinkaan tarkkaan.

Luultavasti tulee aika kaulapainoinen, kun en ole kovin innostunut noista pitkistä yläsarvista. Noh, on se runkokin aika pirun painava :) Leveä nahkahihna tyyliin http://images.channeladvisor.com/Se … /72000142/Images/5/STR-CEL-TAN1.jpg on haaveissa.

Voisinkin tässä kysyä, että mitäs liimaa suosittelet noiden kaulapuiden liimaukseen? Titebondia ei ole enkä viitsi niin pientä määrää mistään metsästää, mutta olen elänyt siinä uskossa että oikeastaan mikä tahansa kovaksi kuivuva puuliima kelpaisi myös. Jotain Bostikia tai vastaavaa.
vrajala
26.04.2006 08:53:47
Mikä vaan puuliima kyllä periaatteessa käy, mutta tohon hommaan mielestäni parhaiten sopii polyuretaaniliima. Mä oon käyttänyt Cascon liimaa. Se on hyvin riittoisaa, kuivuu kovaksi ja lujaksi ja sillä on pitkä asetusaika, jolloin kaulan soiroja saa asetella rauhassa paikalleen. Mun kokemusteni mukaan sillä saa myös helpoiten lähes näkymättömän sauman aikaiseksi. Sen kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, se kun liimaa erittäin tehokkaasti esim. puristimet kiinni työkappaleeseen. Ja käsistä se ei lähde kuin kulumalla.
Mää sano.
Basismi
26.04.2006 13:00:01
Mikä vaan puuliima kyllä periaatteessa käy, mutta tohon hommaan mielestäni parhaiten sopii polyuretaaniliima.

Tekstailin vähän tuota cascon pu-liimaa. Sillä on peijoonamainen taipumus vaahdota saumoista. Pitäiskö laittaa vähemmän liimaa vai mitähä?

Tekstailin myös uretaanilakkaa, ihan mukavan oloista tavarata. Taidan vetäistä sillä leppäbodyn jahka kerkiän taas bassonrakennukseen. Osmocolorilla jos vetää niin taitaa olla body täynnä koloja ennenkuin on osat kasassa.
Viistous helpottaa soittamista!
Kitaravirtuaali
26.04.2006 15:02:26

Mikä vaan puuliima kyllä periaatteessa käy, mutta tohon hommaan mielestäni parhaiten sopii polyuretaaniliima. Mä oon käyttänyt Cascon liimaa. Se on hyvin riittoisaa, kuivuu kovaksi ja lujaksi ja sillä on pitkä asetusaika, jolloin kaulan soiroja saa asetella rauhassa paikalleen. Mun kokemusteni mukaan sillä saa myös helpoiten lähes näkymättömän sauman aikaiseksi. Sen kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, se kun liimaa erittäin tehokkaasti esim. puristimet kiinni työkappaleeseen. Ja käsistä se ei lähde kuin kulumalla.

Uu, varsin hyvää tietoa. Kaveri on töissä paikallisessa K-raudassa, voisi antaa sille pyhäksi missioksi vilkaista, josko hyllystä moista tavaraa löytyy. Kiitän.
vrajala
27.04.2006 11:26:24
Tekstailin vähän tuota cascon pu-liimaa. Sillä on peijoonamainen taipumus vaahdota saumoista. Pitäiskö laittaa vähemmän liimaa vai mitähä?

Kyllä se vaahto tursuaa väkisinkin vähän sieltä saumoista pihalle. Jos ei, niin liimaa on liian vähän. Vaahto on kuitenkin aika heppoista, joten sen saa esim. taltan kärjellä tai siklillä melko helposti pois. PU-liimaa ei mun kokemusteni mukaan tarvitse laittaa yhtä paljon kuin Pva-liimoja, arviolta ehkä n. puolet riittää.
Mää sano.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)