Aihe: Omakohtaisia kokemuksia VK 8M urkumodulista?
1
Janus
24.04.2006 22:45:15
Multa löytyy. Oon ollut pääosin todella tyytyväinen, toi korvas mulla livekäytössä olleen Voce MicroB II + erillinen lepasimusysteemi -yhdistelmän. COSM-vahvarimallinnus, hyvä leslie-efekti ja sisäänrakennettu reverb mahdollistavat hyvin monenlaisten urkusoundien tuottamisen aina Jimmy Smithistä Deep Purpleen. Laitteessa on tosin muutama miina (dokumentoimaton "ominaisuus"), joista on hyvä olla tietoinen:

1) EI erillistä liitäntää jalkakytkimelle leslien nopeuden vaihtoa varten. Tämä on kuuleman mukaan yksi isoimmista rajoitteista, miksi modulin suosio ei ole aivan niin iso kuin voisi kuvitella. Itse olen ratkaissut asian niin, että ihan modulia ohjaavassa syntikassa on kiinni ihan normaali expression-pedaali. Performance-setupista (=muistipaikka, joka siis määrittää synan lähettämään nuottidataa modulin midikanavalla ja vaihtaa tarvittaessa modulin soundin) olen määrittänyt expression-pedaalin tuottamaan sitä midikäskyä (control change, CC#), joka vaihtaa modulissa leslien nopeuden (0=hidas, >0=nopea). Lepan ohjaaminen onnistuu siis kontrollisynan kautta ex.pedaalilla, mutta kannattaa tarkistaa että tuo systeemi toimii myös sun laitteistolla (mulla Fantom-S). Toki lepan nopeutta voi säätää myös käsin, D-Beamilla tms., mutta jalkakytkin on monelle se luontevin.

2) EI midi-implementaatiota CC#07-käskylle (Volume). Harvinaisen ärsyttävä piirre, toivotaan että korjautuu jossain tulevassa päivityksessä (Nord Electrosta löytyy). Eri vahvistinmallinnuksia, leakage-säätöjä, percussioasetuksia jne. käytettäessä eri soundien väliset tasoerot tulevat väkisinkin melko suuriksi, mikä on varsinkin livekäyttöä ajatellen hankalaa. Jos VK-8M vastaanottaisi ihan standardia Volume-käskyä, softeimmat jazz-urut ja rankimmat säröhammond-rekistraatiot saisi tulemaan kutakuinkin samalla volumella, kun vain rekistraatiota vaihtavaan masterkiipparin performanceen määrittäisi myös kulloisenkin patchin volumen. Tai esim. komppisoundista voisi vaihtaa aivan samanlaiseen, mutta 20% lujempaan soolosoundiin vain yhden napin painalluksella. Mutta ei. Expressio-käsky (CC#11) toimii kyllä moitteetta, ja itse modulissa oleva expression pedal -input kontrolloi juuri tätä. Tosiurkurit pelaakin soundivaihtelut volumepedaalilla, mutta itseäni tuo CC#07:n toimimattomuus ärsyttää suuresti.

3) EI näyttöä. Esim. kulloinkin voimassa olevaa rekistraatiota (liukutankojen asentoa) ei näe mistään, ei myöskään pankkia jossa kyseinen soundi sijaitsee (laitteessa on 6x6 muistipaikkaa, 6 paikkaa 6 pankissa, joita vaihdetaan samoilla nappuloilla).

4) Omituinen logiikka soundinvaihtojen midi-komentojen kanssa... en muista tarkkaan ulkoa, mutta menee jotakuinkin näin:

- masterkiippari lähettää program changet 1-5 = modulissa vaihtuvat soundit 1-5
- masterkiippari lähettää program changet 6-10 = modulissa vaihtuu soundi 6
- masterkiippari lähettää program changet 11-15 = modulissa vaihtuvat soundit 7-11
- masterkiippari lähettää program changet 16-20 = modulissa vaihtuu soundi 12

jne. Täytyy oikeasti pitää kirjaa jossakin siitä, mikä rekistraatio on missäkin muistipaikassa ja millä midikomennolla sen löytää... ylimääräistä säätöä. Edes kolmen numeron pieni LCD-näyttö (à la Nord Lead 2) olisi helpottanut säätämistä älyttömästi.

5) Laitteeseen lisäosana myytävä pohjalevy, jossa on "kiinnikkeet ständiä varten" (n.30€) on täyttä vedätystä. Ständi, johon levyn reiät ja ruuvit sopivat on joku perkussioständi, jonka hyöty yhtään missään tilanteessa on varsin kyseenalainen (livekäytössä moduli menee teippaamalla/karhuntarralla kiinni melkein minkä tahansa syntikan kulmalle hyvin näppärästi). Tätä vain ei ilmoiteta missään ja luulin itsekin, että levyn avulla laitteen saa kiinni mikrofoniständiin. Ei saa.

Noiden omituisuuksien kanssa kun oppii elämään, niin VK-8M on kompakti ja hyväsoundinen urkupaketti, joka mielestäni hakkaa soundissa Nord Electron ja -räkin. Fyysiset liu'ut ovat livekäytössä kivoja ja moduli kestää kovempaakin käyttöä. Jos on jotain tarkempia kysymyksiä laitteen paremmista tai huonommista puolista, yritän vastailla parhaani mukaan.
mange jamo
26.04.2006 08:23:21
Soundipuoli loistava, käytännöllisyys (moduleissa yleensäkin) ei ehkä niinkään. En tosin usko että muissa moduli uruissa homma hoidettu sen paremmin. Pitää tosiaan vähintäänkin teipata kiinni että keikalla pysyy mukana. Itse päädyin lopulta VK-8 eli kiippariversioon samasta myllystä eikä kaduta yhtään. Jos vaan budjetti antaa myöten, suosittelen Vk-kasia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)