Kinkel Jan 20.09.2003 09:57:05 | |
---|
Kitarani on epävireessä, kun soittaa n.14:sta nauhavälistä ylöspäin olevilla nauhaväleillä. Mistä tämmönen johtuu? Ongelma kohdistuu erityisesti A, D ja G kielille.. H ja ala-E ovat vain pienessä epävireessä ja ylä-E On lähes epävireetön. Kielet ovat noin kuukauden vanhat. Onko kitaraa edes mahdollista saada niin tarkaan vireeseen, että olisi ympäri kaulan täysin vireessä. Sitten on vielä toinen ongelma. Ylä-E ja H kielillä venyttely (bendailu?) on lähes mahdotonta viidennestä nauhavälistä ylöspäin. Aina kun venytän, kieli ottaa kiinni johonkin ja lakkaa soimasta. Kiitos jo etukäteen. |
Lennu 20.09.2003 10:04:34 | |
---|
Intonaatio pielessä ja kaula "keulii", tai kielet liian matalalla. Kieliä voit koittaa nostaa. Jos menee soittokelvottomaksi, niin laske takaisin ja löysää _hieman_ kaularautaa (kuusiokoloruuvi kaulan jommassa kummassa päässä). Intonaatio säädetään liikuttamalla niitä tallapaloja, jos semmoisia on. Eli säädetään soivan kielen pituutta. Tämä tehdään aina muiden toimenpiteiden päätteeksi (kielten vaihto, säädöt, kaataminen ymp). Primus inter pares! |
Kinkel Jan 20.09.2003 12:25:28 (muokattu 20.09.2003 12:26:07) | |
---|
hmm... kuulostaa vaikealta. Onhan tuolla tuo Faq kitaran säätämisestä, mutta silti. En löydä kitarasta kaularaudan ruuvia. Muistan, että vanhassa kitarassani sellainen oli, vaan ei tässä Tokain les paulissa? Velottavatko paljon musaliikkeissä huollosta? Vai yritänkö itse? Piloille se männee kuitenkin jos ite rupeen säätää :) |
Fortune 20.09.2003 13:59:15 | |
---|
Eiköhän se ruuvi löydy kitaran lavasta sen luukun takaa, jos on uskollinen LP-kopio. Jumpers for goalposts |
Fortune 20.09.2003 13:59:38 | |
---|
Velottavatko paljon musaliikkeissä huollosta? Vai yritänkö itse? Piloille se männee kuitenkin jos ite rupeen säätää :) Perussäädöstä ei yli 20 euroa kannata maksaa, soita ja kysy. Jumpers for goalposts |
makoskela 22.09.2003 10:19:01 | |
---|
Perussäädöstä ei yli 20 euroa kannata maksaa, soita ja kysy. Perussäädöistä ei kannata maksaa mitään! Jos ei itse jaksa opetella, kannattaa unohtaa koko harrastus. Intonaatio kuuluu niihin perusjuttuihin, jotka kaikkien on syytä osata / opetella. Liian monessa paikassa kitaran perussäädöt sitäpaitsi laitetaan päin p***settä, vaikka niistä maksaisikin paljon. Intonaatioista yms. keskustellaan paljon 'kitarakamat'-osastolla. Kyllä apua löytyy! GAS = Guitar Auction Syndrome |
Fortune 22.09.2003 10:30:18 (muokattu 22.09.2003 10:30:59) | |
---|
Perussäädöistä ei kannata maksaa mitään! Jos ei itse jaksa opetella, kannattaa unohtaa koko harrastus. Aika rankkaa. Ei kaikilla ole kädentaitoja edes siihen, ja so be it. Silti voi olla hyvä soittaja. Sitä varten ovat osaavat ihmiset. Sama kuin väittäisi, ettei autolla saisi ajaa, jollei osaa tehdä perushuoltoja. Jumpers for goalposts |
Lennu 22.09.2003 11:31:20 | |
---|
Sama kuin väittäisi, ettei autolla saisi ajaa, jollei osaa tehdä perushuoltoja. No kyllähän se nyt olisi hyvä, jos osaisi lisätä pissapoikaan vettä ja renkaisiin ilmaa. Tai lisätä öljyä (Opelin omistajile välttämätön taito). Ne on semmoisia perushuoltoja, jotka ihan oman turvallisuuden vuoksi tulee osata. Kitaran säätäminen on yhtä helppoa opetella kuin nuo auton perushuollotkin. Pääsee paljon vähemmällä, halvemmalla ja nopeammin. Ei travitse aina sinne kitarapajalle kanniskella värmeitään.
Primus inter pares! |
makoskela 22.09.2003 12:09:00 | |
---|
Kitaran säätäminen on yhtä helppoa opetella kuin nuo auton perushuollotkin. Pääsee paljon vähemmällä, halvemmalla ja nopeammin. Ei travitse aina sinne kitarapajalle kanniskella värmeitään. Aamen. On ihan eri asia säätää hienovirettä kuin vaihtaa nauhoja itse. Joku kohtuus, please. Ei kai sitä kitaraa nyt tarvitse viedä viritykseenkin musaliikkeeseen! Hyvät kamat maksaa aika lailla, kuten tiedätte. Joten kannattaa kait sitä nyt vähän perehtyä omaisuutensa kunnossapitoon! Tästä on mun mielestä rankkuus kaukana. GAS = Guitar Auction Syndrome |
No kyllähän se nyt olisi hyvä, jos osaisi lisätä pissapoikaan vettä ja renkaisiin ilmaa. Noh, noita en laske huolloiksi. Toki kielet pitää osata vaihtaa, mutta siihen kaularautaan en koske itsekään, koska olen käsi. Muutenkin mekaniikka on hanurista, tehköön joku sellainen ne, joka osaa. Vähemmällä itkulla pääsee. Nimim."En pitänyt käsitöistä koulussa, enkä pidä vieläkään" |
Vilhelmus 22.09.2003 13:19:21 | |
---|
Nimim."En pitänyt käsitöistä koulussa, enkä pidä vieläkään" Sama vika. Tosin olen pirun ylpeä kun opin kolvaamaan.
|
Fortune 22.09.2003 13:19:59 | |
---|
Sama vika. Tosin olen pirun ylpeä kun opin kolvaamaan. Niin minäkin. Paitsi että en suostu näyttämään Neutrikieni sisuksia kellekään. Toimivat, mutteivät ole nättejä. |
Kinkel Jan 22.09.2003 18:46:02 | |
---|
Ajattelin kyllä joskus sitten paremmalla ajalla ehkä jopa opetella hienovirittämisen edes jotenkuten, kai... Mutta, nyt on kiire ja kitara pitää suaha toimii lauantaiks, eikä ole aikaa opetella. Huomenna vien sen huoltoon musakauppaan, jossa on tuttu myyjä. Lupasi huollon sisältyvän uusien kielten hintaan. Hyväksyin tarjouksen pitkin hampain. |
Olli S. 22.09.2003 19:03:00 | |
---|
Osaan kyllä intonaation säädön, mutta miten sen säädät tollasessa kiinteätallaisessa, kun ruuvit ovat kielten alla "ulottumattomissa"? Vai hoidetaanko se säätämällä takimmaista osaa? Viimeinkin se musiikkinäyte! |
Fortune 22.09.2003 21:11:09 | |
---|
Osaan kyllä intonaation säädön, mutta miten sen säädät tollasessa kiinteätallaisessa, kun ruuvit ovat kielten alla "ulottumattomissa"? Vai hoidetaanko se säätämällä takimmaista osaa? Siis mikä talla? Kielen pituuttahan sinun pitää säätää, päättele siitä. Floikkatalloissahan tuo on yhtä helvettiä, kun kieli pitää löysätä, säätää, virittää, löysätä, säätää, virittää, kunnes on oikein. Ikinä en sellaista enää osta, that's a promise. |
Dr. Muff 22.09.2003 21:26:46 | |
---|
siihen kaularautaan en koske itsekään, koska olen käsi. Muutenkin mekaniikka on hanurista, tehköön joku sellainen ne, joka osaa. Pyyhit sentään itse? Ei sitä vähiä pennosiaan nyt kannata ehdoin tahdoin pois jakaa. Intonaatio, kaularaudan säätö, elektroniikan huollot, mikkien vaihdot yms pikkujutut on hyvä olla hallussa. Ei ne ole mitään mystisiä venäjän matkoja. Sen verran varovaisuutta ja järjen käyttöä ettei riko mitään. |
makoskela 23.09.2003 11:10:16 | |
---|
Haluaisin vielä kommentoida tätä 'laita se mielummin itse' -teemaa. Tämä mnettihän on hyvä esimerkki foorumista, josta jeesataan kaveria. Varsinkin aloittelijan on hyvä kysellä (kyllä sitä enemmänkin soittanut kyselee päivittäin) perusasiat kuntoon, jotta voi keskittyä olennaiseen, eli soittamiseen. Musiikkiharrastus käy ajan mittaan kalliiksi. Vähitellen laitetietous ja erilainen puunaaminen soittopelien kanssa saa suuremman merkityksen. Ei ole mielestäni mitään järkeä investoida suuria summia kunnon vehkeisiin tietämättä niistä yhtään mitään. Emme kuitenkaan puhu nyt ydinfysiikasta. Jos on näinkin hyvä mahdollisuus (kuin mnet) selvittää vastaan tulevia ongelmia niin KÄYTTÄKÄÄ sitä. Kun kerran opettelee niin osaa aina! GAS = Guitar Auction Syndrome |
Olli S. 23.09.2003 16:48:05 | |
---|
Siis mikä talla? Kielen pituuttahan sinun pitää säätää, päättele siitä. Floikkatalloissahan tuo on yhtä helvettiä, kun kieli pitää löysätä, säätää, virittää, löysätä, säätää, virittää, kunnes on oikein. Ikinä en sellaista enää osta, that's a promise. Siis tiedän periaatteen ja osaan säätää sen straton vibratallalla, mutta nyt on kyseessä tune-o-matic. Viimeinkin se musiikkinäyte! |
makoskela 23.09.2003 16:49:38 | |
---|
Siis tiedän periaatteen ja osaan säätää sen straton vibratallalla, mutta nyt on kyseessä tune-o-matic. Periaatehan on ihan sama. Säätöruuvi on vain eri paikassa. GAS = Guitar Auction Syndrome |
Fortune 23.09.2003 20:40:02 | |
---|
Ei ole mielestäni mitään järkeä investoida suuria summia kunnon vehkeisiin tietämättä niistä yhtään mitään. Soitin ostetaan soittamisen takia, ei säätämisen. Mutta tokihan on hyvä jos viitsii opetella. |