friteerattu peruna 23.04.2006 11:26:59 | |
---|
F-musicin FenkkuStratossa mainostettiin että kitarassa on uudet mikit porrastetuilla magneeteilla. Mitä tämmönen meinaa? V.U.K Uusis on ÄIJJJÄ kolmella jiillä! |
tommiot 23.04.2006 11:27:46 | |
---|
Varmaan tarkoittaa napapaloja. |
friteerattu peruna 23.04.2006 11:29:59 (muokattu 23.04.2006 11:30:17) | |
---|
Sitäpä sitä, mutta miten se vaikuttaa soundiin? Muutama viikko sitten kun käväsin F-Musiicissa yks jätkä veteli aika komeita juttuja ja ihan älyttömän hyvällä soundilla. V.U.K Uusis on ÄIJJJÄ kolmella jiillä! |
Antti1 23.04.2006 11:32:14 | |
---|
No ne napapalat, jotka ovat lähempänä, ottavat enemmän sitä kielen ääntä. Kääntäen taas sen mikin magneettikenttä todennäköisesti haittaa kielen sointia enemmän, mitä lähempänä se on kieltä. Mä en oo huomannut mitään mullistavaa soundillista eroa mikkien välillä, joista toisissa on napapalat tasaisesti ja toisissa porrastetusti. Enempikin yksilöeroja erilaisten välillä ja sitten porrastetut tietty näyttää liian tyhmältä, mun mielestä. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
oiva tumpeloinen 23.04.2006 14:07:43 | |
---|
Mä en oo huomannut mitään mullistavaa soundillista eroa mikkien välillä, joista toisissa on napapalat tasaisesti ja toisissa porrastetusti. Enempikin yksilöeroja erilaisten välillä ja sitten porrastetut tietty näyttää liian tyhmältä, mun mielestä. Se ero on ihan sama kuin nostaa tai laskea koko mikkiä, erotuksella että napapalaa nostamalla vaikutus koskee yhtä kieltä. Onko siitä sitten iloa vai ei on aika subjektiivinen käsite: kyllä mä yhdestä ja myydystä kepistä sain huomattavasti enemmän irti napapaloja säätämällä, yksi kieli kun tuntui soivan muita hiljaisemmin. |
Napapalojen porrastus ei nyt ole mikään kamalan mullistava juttu. Paitsi siinä tapauksessa että ovat mallia 'vintage', eli g-kielen magneetti on kallibroitu punotulle G-kielelle sekä kaarevalle otelaudalle (7,25") ja ne asennetaan 'moderniin' soittimeen isolla radiuksella ja punomattomalla G-kiellä. Silloin se g-kieli voi dominoida kiusallisen voimakkaasti. "Jos kesäkuussa on järven jäällä hevosen paskaa, tulee kylmä kesä" - vanhan kansan viisaus |
fox 23.04.2006 14:49:03 | |
---|
Varmaan tarkoittaa napapaloja. Sitäkin..Fenkuissa ne napapalat on kyl magneetteja, jos oikein viilataan.. Ja toki onhan britti-murteessa nuo "staggered magnets".. Syy moiseen on tuolla tullu jo esiin.. Humppareissa nuo napapalat on yhteydessä magneetteihin jotka on siellä kelojen alla, Fenderissä siis tuolla toisella tavalla.. Taas toisaalta jos kattellaan moita erilaisia Rail-mikkejä, niin se "napapala-kisko" on tuohon, sanottasko vaikka Giba-tyyliin yhteydessä magneettiin, joka on siellä kelojen alla, samoin jos mikissä on säädettävät napapalat.. Sananmukaisesti "porrastettu" keraaminen magneetti löytyy DiMarzion X2N- mikistä, muuten.. g-kielen alta... Sen vuoksi X2N on asennettava oikein päin..ellei, niin kielten välistä balanssia ei saa kohdilleen. |