Robert 21.09.2003 22:50:25 | |
---|
Kun joku sanoo soittavansa vaikkapa kuudestoista osia 120 bm, niin tarkoittaako tämä, että hän todellisuudessa soittaa minuutissa enemmän kuin 120 säveltä? Tämmöistä olen vain miettinyt.. Että miksei sanota pelkästään 120bm? Mix sä niinqu luit tän? |
Nopean järkeilyn perusteella 16-osanuotteja soitettaessa nuotteja on metronominiskua kohden neljä, joten 120 bpm tempolla tällöin soitetaan 480 nuottia. Jotensakin koko nuottia minuutissa-osoitustapa tuo mieleen musiikista kaukana olevat, hemmetin epätarkat hetkelliset nopeusennätyskiritykset. |
lxi 21.09.2003 23:56:08 | |
---|
Termihän on bpm, beats per minute (iskua minuutissa). Oletuksella iskun pituus on neljäsosanuotti (kuten maestro Mälzel metronomia keksiessään määritteli), jolloin kuudestoistaosia mahtuu iskuun neljä. 4 * 120 = 480 kuten apra mainitsi. Kuka tahansahan voi kyllä julistaa soittavansa vaikka nopeudella 1000 bpm, mutta minkäpituisia iskuja? Mainostilaa vuokrattavana |
Chemo 22.09.2003 09:51:49 | |
---|
Kuka tahansahan voi kyllä julistaa soittavansa vaikka nopeudella 1000 bpm, mutta minkäpituisia iskuja? Niin - ja miten haastavaa juttua? Ja miten tarkasti taimissa? Tuommoinen nopeusluvuista jutteleminen nostaa mulla jotenkin karvat pystyyn. Toi on mun mielestäni vähän niinkuin sarjaa "mun kaveri sanoi että tää mun uusi biisi on tosi hyvä". Toki tempoista voi jutella ihan järkevästikin. |
Spiff 22.09.2003 14:17:08 | |
---|
Joo eipä tuo tiluttelu ole mikään taidon mittari. Kokeilin tossa metronomilla kuudesosia tilutella, semmoset 180bmp oli jo äärirajoilla, enkä oo mikään taituri. Paksulla plekulla tilutus onnistuu helpommin ja nopeammin kuin ohkasella. Ite tykkään enempi millin paksusella räpytellä hitaita sooloja, bendeillä, slideillä hammereilla ja pulleilla höystettynä (muut kikkailut ei vielä ole oikein hallussa). Kyllä se tilutuksen pieksee joka kerta. |