Aihe: Kiinan väärennöksiä, osa II - Gibson Les Paul
1 2 3
MarkoA
21.04.2006 23:10:15
Pikaisella Googlen kuvahaulla vaikuttais että vielä ´77:ssa lukee Made In USA, mutta yhtään 78 - 80 mallia en löytänyt joissa tuo teksti ois näkynyt. Uudempia en viitsinyt hakea. Muutenkin tuo 3(5) pala kaula näyttää vakiokamalta Standardeissa ja Deluxeissa ainakin, jopa Customit vaikutti ihan samalta.
- In the days of my youth I was told what it means to be a man, Now I’ve reached the age I’ve tried to do all those things the best I can. - Good times bad times, Led Zeppelin
fox
22.04.2006 02:12:32

Pikaisella Googlen kuvahaulla vaikuttais että vielä ´77:ssa lukee Made In USA, mutta yhtään 78 - 80 mallia en löytänyt joissa tuo teksti ois näkynyt. Uudempia en viitsinyt hakea. Muutenkin tuo 3(5) pala kaula näyttää vakiokamalta Standardeissa ja Deluxeissa ainakin, jopa Customit vaikutti ihan samalta.

Niin, itse asiassa eli lavan leimauksessa läheskään kaikissa ei ole. Toki olis pitänyt arvata, että vähintään reissueiden omistaja tuohon tarttuu.. Kyllä niissä vakio Les Pauleissa pitäisi olla, ja toki on mahdollista, että tuohon se on lyöty hyvinkin normaalista poikkeavaan paikkaan. Pitäis kyllä ainakin vähän reunaa siitä leimasta näkyä..
Itseltä löytyy kyllä 79-80 leimalliset, täytyy nyt kaiketi sitten ryhtyä todistelemaan, kun rohkenin tuota epäillä, ja tulin heti haastetuksi tietäjien taholta. Tuosta nimenomaisesta kuvasta ei kyllä totuuden nimessä Erkkikään ota selvää, onko se reunalista vai tuon valkoisen pöydän se "ykkösheijastus" kuten jotkut kuvaajat asian ilmaisevat, mutta sitä en suin surminkaan lähde selvittelemään, olkoon sitten mun puolesta vaikka vailla epäilyksen häivää aito.
Kaulassa ei oo mitään epäilyttävää, ihan Gibsonin speksien mukainen vaahterakaula. Taas toisaalta, mikäli tehtäisiin feikki, niin miksi sitten poikettaisiin vakiorakenteista, jota heti osaa katsoa. On sitä paljon vaativampiakin väärennöskohteita.

Huomauttaisin kuitenkin heti vielä, että en syyttäny sitä väärennökseksi, vaan sanoin että epäilen parista seikasta johtuen sitä epäilyttäväksi.
Noista "Made In USA" leimoista vielä, esimerkiks voivat tietäjät löytää Tony Baconin kirjasta seuraavan totuuden:

"From 1970 to 1975 "Made in USA" was stamped in the headstock. A version of this logo on a decal (transfer) was applied from 75 to 1977!! , but in 1977 stamping was reintroduced and has continued _even since_.. "

Eli minun mielestäni pitäis ( nuo Historic, Historic Reissue- ym.mallit poislukien) löytyä tuo Made In USA vallankin 79 vuoden Standardista, joka ei ole suin surminkaan mikään reissue. Ja jos se olis Custom Shopin tuote, olis siinä CS-logoa tms. merkintää.
Vielä noista siirtokuvamerkeistä (Made In Usa + mallinimi + sarjanumero), sellaisissa lavoissa, joissa tuo oli, on yleensä puuhun prässätty erityinen ovaali syvennys tuota merkkiä varten. Ja vaikka se siirtokuva siitä syystä tai toisesta häviäiskin, tuo syvennys jää. Toki jos hioo lavasta pois sen reilun puoli milliä..

Omalta osaltani saa jäädä sitte ostajan selvitettäväksi, esim. potikoitten tai mahdollisten runkomerkintöjen perusteella onko esim. ruokatunnille lähtö aiheuttanut sen, että tuo on jäänyt leimatta..
Ja, kuten ensimmäisessä postauksessani sanoin, väärennökseksi en sitä suorastaan syyttänyt. Epäilyksen varjon toki heitin, mutta onhan se hyvä, että heti noustiin puolustamaan.
Ja toki on hyvä tietää, että "melko yleisesti" ei niissä ole tuota leimaa lainkaan, jenkki-Gibsoneissa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
fox
22.04.2006 02:14:50

On siellä ne listat kun kattoo tarkemmin. Lavan takaosastakaan ei puutu oleellista tekstiä. Ei niissä oo läheskään kaikissa ollu. Näyttää ainakin noitten osalta ihan aidolta.

Jos mää lähden tarjoamaan, iin takaat varmaan Gibsonin aitouden? Vaihdat sitte jos ei ollutkaan? 8)
Gypsy
22.04.2006 08:23:32 (muokattu 22.04.2006 08:39:09)
Niin, itse asiassa eli lavan leimauksessa läheskään kaikissa ei ole. Toki olis pitänyt arvata, että vähintään reissueiden omistaja tuohon tarttuu.. Kyllä niissä vakio Les Pauleissa pitäisi olla, ja toki on mahdollista, että tuohon se on lyöty hyvinkin normaalista poikkeavaan paikkaan. Pitäis kyllä ainakin vähän reunaa siitä leimasta näkyä..
Itseltä löytyy kyllä 79-80 leimalliset, täytyy nyt kaiketi sitten ryhtyä todistelemaan, kun rohkenin tuota epäillä, ja tulin heti haastetuksi tietäjien taholta.

Olishan se pitäny arvata, että tää yks alkaa taas tän "tietäjä" ja "guru" -bullshitin kun tähän ketjuun jotain kirjottaa.

Siinä yks '79 Standardi: http://i7.ebayimg.com/05/i/06/d3/b7/f0_1.JPG

Tuosta nimenomaisesta kuvasta ei kyllä totuuden nimessä Erkkikään ota selvää, onko se reunalista vai tuon valkoisen pöydän se "ykkösheijastus" kuten jotkut kuvaajat asian ilmaisevat, mutta sitä en suin surminkaan lähde selvittelemään, olkoon sitten mun puolesta vaikka vailla epäilyksen häivää aito.

Olin näkevinäni muissakin kuvissa listojenrajoja, ton linkitin ainoostaan esimerkiks.

Noista "Made In USA" leimoista vielä, esimerkiks voivat tietäjät löytää Tony Baconin kirjasta seuraavan totuuden:

"From 1970 to 1975 "Made in USA" was stamped in the headstock. A version of this logo on a decal (transfer) was applied from 75 to 1977!! , but in 1977 stamping was reintroduced and has continued _even since_.. "

Eli minun mielestäni pitäis ( nuo Historic, Historic Reissue- ym.mallit poislukien) löytyä tuo Made In USA vallankin 79 vuoden Standardista, joka ei ole suin surminkaan mikään reissue. Ja jos se olis Custom Shopin tuote, olis siinä CS-logoa tms. merkintää.

http://i5.ebayimg.com/01/i/06/bd/81/38_1.JPG

Siinä toinen '79 Standardi.

Ja tossa lisää totuuksia:

Alussa Jumala loi taivaan ja maan. 2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.

3 Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli. 4 Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä, 5 ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.

6 Jumala sanoi: "Tulkoon kaartuva kansi vesien väliin, erottamaan vedet toisistaan." 7 Jumala teki kannen ja erotti toiset vedet sen alapuolelle ja toiset sen yläpuolelle. Niin tapahtui, 8 ja Jumala nimitti kannen taivaaksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni toinen päivä.

--------

Ja, kuten ensimmäisessä postauksessani sanoin, väärennökseksi en sitä suorastaan syyttänyt. Epäilyksen varjon toki heitin, mutta onhan se hyvä, että heti noustiin puolustamaan.

Joo, ei kukaan varmaan väitäkkään, että suorastaan väärennökseks syyttelit. Ainoostaan epäilit ja kehotit oleen varuillaan, muistaakseni.

Jos mää lähden tarjoamaan, iin takaat varmaan Gibsonin aitouden? Vaihdat sitte jos ei ollutkaan? 8)

En tietenkään lähe takaileen yhtään mitään. Enhän oo edes tota ritsaa aidoks väittäny.
MarkoA
22.04.2006 09:26:24
Toivottavasti nuo mun googletukset ei aiheuttaneet närkästystä suuntaan tai toiseen. Itse en kyllä tiedä asiasta hökkäsen pöläystä. Oma vetoni oli "veikkaus aidosta ´79:stä", mitään faktoja en osaa esittää. Haulla vain en löytänyt yhtäään 79 jossa ois lukenut MIUSA jne.
Hyvä juttu kun voidaan koota oikeat tiedot ja arviot nippuun, saadaan joskus vaikka joku feikki kiinni.
Mun silmään näyttää siltä että ylimaalatut listat siellä piileksii.

Toinen juttu. Jos sitä ei mistään pysty väärennökseksi sanomaan, eikä hintakaan olis paha, niin... :)

Tuolta toisesta (Ibanez) topicista tuli mieleen, teeppä Fox joskus semmonen "kaikenkattava" selostus mitä kitaroita sinulta löytyy. Tuntuu löytyvän paljon mielenkiintoisia helmiä. Joskus aina omakuvassa (kun on muistanut tsekata) on joku skeba ollut näkösillä, mutta laita jonnekkin myös speksejä. Ainakin ite tykkään katsella ja ihmetellä.
- In the days of my youth I was told what it means to be a man, Now I’ve reached the age I’ve tried to do all those things the best I can. - Good times bad times, Led Zeppelin
McNulty
22.04.2006 10:10:42
Minuun ei kyllä täydestä tuo aloituksen "Gibson" Les Paul menisi. Lapa on ihan liian "leveä" ollakseen Gibson. Toisekseen tuo maali ja lakkapinta on halvan näköinen. Itselläni on musta Giban LP Standard ja vertailussa kun tässä vieressä omaani katselen niin ero on kuin yöllä ja päivällä.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
E.Q
22.04.2006 11:09:42
Lavan leveys kiinnitti myös minun huomioni, ainakin tuosta alaosasta.
Myös nuo virittimet on asennettu väärään järjestykseen koska ne törröttelevät sieltä lavan takaa ulos ihan miten sattuu.
K100#10
fox
22.04.2006 11:11:09

Joo, ei kukaan varmaan väitäkkään, että suorastaan väärennökseks syyttelit. Ainoostaan epäilit ja kehotit oleen varuillaan, muistaakseni.

Mikä varmasti onkin ns. "hiton huono juttu".. Tuosta kuvasadosta, sun täytyy lähettää ne tuolle Gibson-kirjan kirjoittajalle.. Kaikki on toki mahdollista..Mutta tosiaan mulle se on yks paskan hailee. Mutta silti luuleisin, että nuo on vähemmistönä ihan linjalta tulevista. Onpa niit sellasia joissa on kakkonen pieni lavassa, ja niissä en oo MIA-leimaa nähnyt..kaikella totuudella kyllä en moisia oo yhtä enempää nähnytkään. Niissä parissa-kuudessatoista muussa LP:ssa on ollu leima. Toki leimattomia on sitten nois vanhemmissa kaikki, mutta kas, täytyhän niiden ruveta Les Paulit leimaamaan alkuperämaalla, kun japsit ryhty pistämään omiinsa MIJ-merkkejä ja paljon muutakin. Toisessa noista Stankuista vois kyllä olla havaitsevinaan tuos 3-4 virikoneitten välissä jotain, mutta muutenhan fleabay-kuvat on ku selvänäkijän uni. 8)
Koskas on muuten odotettavissa niist reissueista kuvia?

En tietenkään lähe takaileen yhtään mitään. Enhän oo edes tota ritsaa aidoks väittäny.

Enkä minä suorastaan väärennökseks.. Mitähän tuossa taas oli ennen muokkausta tuossa yhessä postauksessa?? ;) Ja kyllähän kai Raamatusta löytys tuohonkin sitaatteja?? Siis takaamiseen.. Ihmettelin vähän, että mitä tuolla lainauksella oli tekemistä tän jutun kanssa, mutta kai se "tälle yhdelle bullshitin vääntäjälle oli tarkoitettu".
Gypsy
22.04.2006 11:30:03
Mikä varmasti onkin ns. "hiton huono juttu"..

Enpä tiedä, ei mun mielestä.

Tuosta kuvasadosta, sun täytyy lähettää ne tuolle Gibson-kirjan kirjoittajalle.. Kaikki on toki mahdollista..Mutta tosiaan mulle se on yks paskan hailee. Mutta silti luuleisin, että nuo on vähemmistönä ihan linjalta tulevista. Onpa niit sellasia joissa on kakkonen pieni lavassa, ja niissä en oo MIA-leimaa nähnyt..kaikella totuudella kyllä en moisia oo yhtä enempää nähnytkään. Niissä parissa-kuudessatoista muussa LP:ssa on ollu leima. Toki leimattomia on sitten nois vanhemmissa kaikki, mutta kas, täytyhän niiden ruveta Les Paulit leimaamaan alkuperämaalla, kun japsit ryhty pistämään omiinsa MIJ-merkkejä ja paljon muutakin. Toisessa noista Stankuista vois kyllä olla havaitsevinaan tuos 3-4 virikoneitten välissä jotain, mutta muutenhan fleabay-kuvat on ku selvänäkijän uni. 8)

eBay kuvat ainoostaan esimerkkeinä. Muista paikoista löytyy samaa tietoo. Noitten historiikkikirjojen varaan en sen sijaan laskis mitään, mitä aina lainailet, niissä kun varsinkin tuntuu olevan niitä puutteita.

Enkä minä suorastaan väärennökseks..

Juu, niinkun sanoin, ei kukaan varmaan väitäkkään niin.

Mitähän tuossa taas oli ennen muokkausta tuossa yhessä postauksessa?? ;)

No, painellaan vaikka varotusta ja katotaan, josko moderaattori sen meille kertois (siis jos ne sen näkee). Muistaakseni tätä edellisessä kirjotuksessani korjasin yhen (1) kirjotusvirheen. Ajattelin kyllä olla korjaamatta, kun tää tiedetään, että aina vetoot muokkaamisiin. Mutta kerranhan jo myönsitkin vetänees koko muokkaushomman hatusta kun kateltiin vähän muokkausaikoja.
MarkoA
22.04.2006 11:38:30
Hyvä pojat :D !! Entäs nää kitarat ;)
fox
22.04.2006 11:47:55

Mutta kerranhan jo myönsitkin vetänees koko muokkaushomman hatusta kun kateltiin vähän muokkausaikoja.

Jaa myönsin? No ehkä niin. Kovassa väittelyssä se ovelampi ja fiksumpi antaa periks.. Toisaalta muokkaaminen soveliaammaksi edesauttaa monesti, kun keskustelua lukee myöhemmin, sillä saa parhaimmassa tapauksessa toisesta tehtyä tietämättömän pellen, toisaalta en kyllä mitään muokkausaikoja muista vertailleeni, sillä sipali. Mitä tulee noihin "historiikkikirjoihin" niin täytyypä sitä johonkin tukeutua, kun en _todellakaan_ oo kaikkia maailman Les Pauleja tsekannut.. Ja hitto, jos ne kirjat on huonoja, niin ei siihen oo muuta apua, kun nohevana sällinä kirjoitat itte paremman.. 8) Lupaan ostaa heti sen, kun ilmestyy...siihen saakka on pärjättävä noilla, eikö?
Painele sitte varoitusta kuin miehet, jos se helpottaa angstia....
Tosin enpä tiedä minkä vuoksi, tai ehkä mun ärsyttävä persoonani aikaansaa sussa niin ylimaallisia negatiivi-viboja..syyhän sekin on toki.

Jatketaan ihmeessä juttua, rupee käymään todella kiinnostavaksi. Miksi lainasit Raamattua? Vastaa heti, oliko siihen joku tietty syy?
fox
22.04.2006 11:58:38

Hyvä pojat :D !! Entäs nää kitarat ;)

Heti, jahka ehdin... Pääasia täs topikissa oli tuo Kiinan Gibsoni, tuost Stankusta tuli vaan tuollanen sivujuonne. Täytyy olla näissä Gibson-asioissa tosiaan hyvin varovainen, mitä sanoo. Kyllä noissa Ibanezin kepeissä on helppoa, kun niissä on niitä poikkeuksia säännöistä dokumentoitu vähän enemmän kuin hyvä tarve vaatii.. Jäi vaan vaivaamaan, että kuinkahan montaa kuvaa oli joutunu tiedustelija käymään läpi, ennenkuin löytyi 2 leimatonta... Ja noissa äärettömän huonoissa ja epäluotettavissa kirjoissahan todella sanotaan, että leimattuja oli... Vahvistamattomat huhupuheet (varmempi ilmaus, kun pohjautuu taas kirjoihin) kertovat, että valmistusmaa-leimaa alettiin käyttää samoihin aikoihin, kun tuo volute tuli kaulan ja lavan liittymäkohdan vahvikkeeks.
Ja toki leimattomia löytyy, itselläni on sarjanumeroton ja leimaton Gibson LP.. Että mitäs siitä sanotte!! 8)
Gypsy
22.04.2006 12:08:07
Kovassa väittelyssä se ovelampi ja fiksumpi antaa periks..

Joo, ehkä, mikä ei tietenkään tarkota, että periksantaminen kuitenkaan aina siitä johtuis.

Mitä tulee noihin "historiikkikirjoihin" niin täytyypä sitä johonkin tukeutua, kun en _todellakaan_ oo kaikkia maailman Les Pauleja tsekannut.. Ja hitto, jos ne kirjat on huonoja, niin ei siihen oo muuta apua, kun nohevana sällinä kirjoitat itte paremman.. 8) Lupaan ostaa heti sen, kun ilmestyy...siihen saakka on pärjättävä noilla, eikö?

Ei oo kiinnostusta kirjottaa yhtään mitään kirjoja. Noilla on pärjättävä mitä tähän asti on julkastu, mutta se ei tarkota, etteikö muualtakin sais tietoo.

Tälläkin foorumilla on ainakin parilla tyypillä vahvistin joita ei historiikkien mukaan oo olemassakaan.

Painele sitte varoitusta kuin miehet, jos se helpottaa angstia....
Tosin enpä tiedä minkä vuoksi, tai ehkä mun ärsyttävä persoonani aikaansaa sussa niin ylimaallisia negatiivi-viboja..syyhän sekin on toki.

Niin syy paineluun on se, että saatas totuus tohon muokkaushommaan tässäkin, josta aina syyttelet.

Jatketaan ihmeessä juttua, rupee käymään todella kiinnostavaksi. Miksi lainasit Raamattua? Vastaa heti, oliko siihen joku tietty syy?

Kyllä sen syyn pitäis sieltä olla pääteltävissä.
fox
22.04.2006 12:25:05

Laitoin eBayn hakuun "les paul 1979" ja melkeinpä heti löyty sitä mitä pitikin. Hirveesti ei '79 Les Pauleja ollukkaan.

Löytyypä noita, juu.. 8)
http://www.europeanguitars.com/LPP90/headback.jpg

Toki muuten tunnet ja tiedät Les Paul Hyperspeedin? Se puuttuu kirjoista, samoin kuin Les Paul PTG.. Siltikään ei voi sanoa, että Tony Baconin kirja olis muilta osin huono.

Ei selvinny mulle tuo Raamattu-lainaus? Olet syvästi uskonnollinen? Koit tarvetta päivän sanaan? Nimittäin mä en kyllä kässää tyhmänä, mitä tekemistä tuolla on väärennösten tai Made in USA-leiman puuttumisen kanssa.
Gypsy
22.04.2006 12:44:54
Tohon vahvistinjuttuun lisäyksenä semmonen, että siitä ei ollu kyse, että olis jätetty historiikissä mainitsematta, vaan oli ilmotettu vääriä tietoja.

Kaikennäköstä paskaa niihin kirjoihin pääsee, mikä ei oo yhtä todellisuuden kanssa.

Eräälle tyypille en viitti vastailla enää mitään. Ajanhukkaa.
MarkoA
22.04.2006 14:14:51
Jäi vaan vaivaamaan, että kuinkahan montaa kuvaa oli joutunu tiedustelija käymään läpi, ennenkuin löytyi 2 leimatonta...

Hain googlen kuvahaulla, eikähän niitä montaa kuvaa edes löytynyt. Mutta en siis löytänyt yhtään kuvaa leimallisesta. Kokeilkaapa hakea. Hain siis "gibson les paul 79" ja Google - kuvahaku.

Mulla on tuommonen "Gruhn´s guide to vintage guitars" -kirja , ja kyllä senkin mukaan ´78-> pitäis löytyä Made In USA stamppi takapuolelta??
fox
22.04.2006 14:28:21

Mulla on tuommonen "Gruhn´s guide to vintage guitars" -kirja , ja kyllä senkin mukaan ´78-> pitäis löytyä Made In USA stamppi takapuolelta??

Jotkut tahot ei tuollasta tietoa kyllä arvosta, koska toisinkin on todistettu.. Muun muassa tuosta kattelin ittekin. Miten kehtaavatkin kirjoittaa kirjassa moista, oo nyt varovainen ettet sinäki joudu ignore-listalle...
8)

Sillä että minä siit sen huonommaks tai paremmaksi muuttuisin.. *wirn*
Tosiasiahan on "You talk the talk, but can you walk the walk.."
Gypsy
22.04.2006 15:34:06

Jep, näyttäis olevan väärää tieto kirjassa. Eipähän olis edes ensimmäinen kerta. Kyllä mä kuvia ja oikeita kitaroita mieluummin uskon kun jonkun höppänän kirjottamaa kirjaa.

Onko moderaattoreilla tohon muokkausjuttuun mitään sanomista? Näkyykö sitä? Monesti häviää kirjotukset ja ketjut menee lukkoon samantien kun palstalle tulee tiettyjä kirjotuksia, mutta sitten kun oikeen yrittää niin ei onnistu. Jokatapauksessa, olis ihan siisti saada siihen jotain kantaa, nimittäin vaikka toi ainanen muokkauksiin vetoominen aika kehnoo onkin, niin menee pian läpi joillekkin.
Gypsy
22.04.2006 15:35:04
väärää tieto

Korjaan: väärää tietoo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)