![]() 21.09.2003 10:22:55 | |
---|---|
Näistä signature-soittimista voi tehdä muutamia mielenkiintoisia huomioita. Yksi hyvä esimerkki on pulttikaulaisuus. Läpikaulan rakenteet ja liimakaulat ovat amatöörisoittajien suuressa suosiossa. Miksiköhän Halenit, Vait, Ynkät, Luket, Satrianit, Knopflerit, Claptonit ja niin monet muut kuitenkin soittavat pulttikaulaisilla? Ehkäpä se sustain-kysymys on liioteltua... Sustain tulee esille myös näissä iänikuisissa floikka-kysymyksissä. On itse mieltynyt floikkaan, tosin en pidä sitä kelluvana. Niinpä ollen koko silta lepää rungossa, ja kosketuspinta runkoon on suuri. Ja vielä EMG-mikeistä. Olen itse siirtynyt aktiivimikitykseen parinkymmenen vuoden passiivikauden jälkeen. Mitään huonoa en voi aktiivimikeistä sanoa. Kivaa on se, etteivät ne surise ja pörise. On huvittavaa katsella keskustelua passiivien nimeen vannovien soittajien keskuudessa. Kuitenkin niin moni meistä käyttää efektejä. Se signaali siis manipuloituu joka tapauksessa. Keinotekoiseksi. Ymmärrän kyllä strato ja vahvistin -miehet. Ei mitään keinotekoista. Mutta miten on, kun puhutaan kirkkaista straton saundeista... yhdistettynä Metal Zone (tai vast.) transistoriefektiin? Erottaisiko, jos passiivit olisivatkin tässä tilanteessä Kinmanin H. Marvinit? Tuskin. GAS = Guitar Auction Syndrome | |
![]() 21.09.2003 10:42:31 | |
Makoskela, Eläs nyt ala kyseenalaistamaan, tässähän menee pian hupi koko hommasta ;o) Kyllä se pitää olla vintagemikki vintagepelissä 1.8 asteen kulmassa siten, että bassopuoli on vähän ylempänä, bassopuolen ekan magneetin ollessa 3.35mm etäisyydellä kielestä... ;o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 21.09.2003 10:49:11 | |
Makoskela, Eläs nyt ala kyseenalaistamaan, tässähän menee pian hupi koko hommasta ;o) Olen vilpittömän pahoillani... muaaah muaaah! GAS = Guitar Auction Syndrome | |
![]() 21.09.2003 12:14:54 | |
Miksiköhän Ynkät, Knopflerit, Claptonit ja niin monet muut kuitenkin soittavat pulttikaulaisilla? Ehkäpä se sustain-kysymys on liioteltua... Oleks paljon soitellu set-neck stratoilla? Stratot stratoina(pulttikaula) ja Lespat(liimakaula!) lespoina. Puritanius rules! Sustain tulee esille myös näissä iänikuisissa floikka-kysymyksissä. On itse mieltynyt floikkaan, tosin en pidä sitä kelluvana. Niinpä ollen koko silta lepää rungossa, ja kosketuspinta runkoon on suuri. Ai sekin onnistuu Floikalla? Miten? Tarkoitatko normaalia strato tallaa kenties? No mut sehän on eri asia varsinkin jos se on ankkuroituna bodyyn. Ja vielä EMG-mikeistä. Olen itse siirtynyt aktiivimikitykseen parinkymmenen vuoden passiivikauden jälkeen. Mitään huonoa en voi aktiivimikeistä sanoa. Kivaa on se, etteivät ne surise ja pörise. On huvittavaa katsella keskustelua passiivien nimeen vannovien soittajien keskuudessa. Kuitenkin niin moni meistä käyttää efektejä. Se signaali siis manipuloituu joka tapauksessa. Keinotekoiseksi. Ymmärrän kyllä strato ja vahvistin -miehet. Ei mitään keinotekoista. Mutta miten on, kun puhutaan kirkkaista straton saundeista... yhdistettynä Metal Zone (tai vast.) transistoriefektiin? Erottaisiko, jos passiivit olisivatkin tässä tilanteessä Kinmanin H. Marvinit? Tuskin. Mulla EMG:t ottavat kyllä ulkomaailmasta häröä, jopa enemmän kuin strato passiiveilla(singlet sikseen, mutta tallahumppari on oleellisesti immuunimpi häiriöille), kitara on vuorattu foliolla. Näin siis kun kyseessä on voimakas häirölähde, muutenhan sekä normaalit humpparit ja esim EMG-aktiivit ovat ihan yhtä surinattomia. Cleanit EMG-aktiiveilla on luonteettomat vs. vaikka texas speciaalit. Säröt nyt on silkkaa metallicaa vähän näin kärjistäen. Oli pakko kommentoida, olin joka asiassa eri mieltä. | |
![]() 21.09.2003 13:26:03 | |
Ai sekin onnistuu Floikalla? Miten? Tarkoitatko normaalia strato tallaa kenties? No mut sehän on eri asia varsinkin jos se on ankkuroituna bodyyn. Onnistuu Floikalla jos kitaran body sen sallii, eli siihen ei ole kaivettu kuoppaa tallan taakse jotta sen voisin kiskaista taaksepäin, mm. Music man axis, Peavey Wolfgang ja Floikkaristratot ovat tällaisia (tai ainakin kaikki ne jotka minä olen nähnyt.) | |
![]() 21.09.2003 13:33:18 | |
Oleks paljon soitellu set-neck stratoilla? Ei ollutkaan kyse tästä, vaan siitä, että kehitetään kokonaan oma soitinmalli jollekin kitarasankarille. En siis halua referoida johonkin moditettuun stratoon, vaikka mainitsinkin niillä soittavia. Stratot stratoina(pulttikaula) ja Lespat(liimakaula!) lespoina. Puritanius rules! Joo, joo, mutta mites ne kaikki muut mallit? Esim. Jackon tai ESP:n tai Ibanezin läpibodyt? Ai sekin onnistuu Floikalla? Miten? Mulla ei floikka lepää kannessa (niinkuin esim. Peaveyn Wolffissa). Sen sijaan olen laittanut asennuspalat jousukiinnityksen ja rungon väliin. Floikkaa vois siis löysätä Mulla EMG:t ottavat kyllä ulkomaailmasta häröä, jopa enemmän kuin strato passiiveilla. Sulla voi olla jotain maadoitus-/suojausongelmia johdoissa ym. En ole itse saanut mitään ikinä pörisemään. Oli pakko kommentoida, olin joka asiassa eri mieltä. Eikö tämä ole juuri pelin henki? GAS = Guitar Auction Syndrome | |
![]() 21.09.2003 13:57:12 | |
Cleanit EMG-aktiiveilla on luonteettomat vs. vaikka texas speciaalit. Säröt nyt on silkkaa metallicaa vähän näin kärjistäen. Vaikka pääkitarassani on perinteiset yksikelamikit, käytän myös EMG-mikkejä. Esimerkiksi EMG SA-yksikelamikissä on loistavat puhtaat soundit. Heviä tulee soitettua aika vähän. On mielenkiintoista, että aktiivimikit jakavat aina mielipiteitä hyvinkin vahvasti. Melkein voisi verrata näihin mallintavat vs. putkivahvistimet keskusteluihin. Usein väitetään, että EMG:t toimivat vain hevimätössä ja cleanit ovat onnettomat, tai että aktiivit jotenkin hävittäisivät nyanssit soitosta. Välillä tuntuu, että osa porukasta tuomitsee aktiivit vain kuulopuheiden perusteella perehtymättä asiaan sen enempää. (En silti väitä, että näin olisi tämän threadin keskustelijoiden kohdalla) Aktiivimikeissä on sekä etuja että haittoja passiiveihin verrattaessa. Jostakin syystä EMG:t yhdistetään lähes poikeuksetta Metallicaan, Zakk Wyldeen tms. raskaamman musiikin edustajiin. Kuitenkin käyttäjäkunnasta on löytynyt myös sellaisia artisteja kuin David Gilmour, Mark Knopfler, Steve Lukather, Buddy Guy ja Heikki Silvennoinen. Olipa jopa SRV:n eräässä kitarassa EMG:t! | |
![]() 21.09.2003 14:25:55 | |
Mä oon katellut noita EMG:n SA-mikkejä vähän sillä silmällä. Ainakin suuri innoittajani Knopfler on käyttänyt SA-SA-89 settiä esim. Pensoissa. Ilmeisesti toimivat mukavasti juuri cleaneillä? GAS = Guitar Auction Syndrome | |
![]() 21.09.2003 15:06:32 (muokattu 21.09.2003 15:47:42) | |
Ei ollutkaan kyse tästä, vaan siitä, että kehitetään kokonaan oma soitinmalli jollekin kitarasankarille. En siis halua referoida johonkin moditettuun stratoon, vaikka mainitsinkin niillä soittavia. Joo, joo, mutta mites ne kaikki muut mallit? Esim. Jackon tai ESP:n tai Ibanezin läpibodyt? En ole perehtynyt noihin signature soittimiin niin hyvin että uskaltaisin lähteä arvioimaan kumpi on yleisempi konstruktio. Aiheeseen liittymättömän esimerkin voin kyllä heittää. Kirk Hammet käyttää lähes yksinomaan liimaliitoksella koottuja keppejä. Pulttikaulaversio on sitä verten että kun se särjetään kaulan vaihto on helppoa eikä koko tikku mene hukkaan. Sulla voi olla jotain maadoitus-/suojausongelmia johdoissa ym. En ole itse saanut mitään ikinä pörisemään. Faradayn häkki on tossa toteutettu maalilla (mitä lie ympäristömyrkkyä) ja näyttäis ihan ok meiningiltä. Johdot on alkuperäiset ja näyttäis olevan ihan ok asennettu vaikka en itse niitä ole laittanut. heh. Olet siis sitä mieltä että aktiivit on täysin häiriöttömiä? Pistä vaikka monitorin eteen. Ei mitään häiriötä? Kyllä saa olla pirun hyvin suojattu kitara että esim johtoja ei smg-kentät indusoi. On mielenkiintoista, että aktiivimikit jakavat aina mielipiteitä hyvinkin vahvasti. Melkein voisi verrata näihin mallintavat vs. putkivahvistimet keskusteluihin. Usein väitetään, että EMG:t toimivat vain hevimätössä ja cleanit ovat onnettomat, tai että aktiivit jotenkin hävittäisivät nyanssit soitosta. Välillä tuntuu, että osa porukasta tuomitsee aktiivit vain kuulopuheiden perusteella perehtymättä asiaan sen enempää. (En silti väitä, että näin olisi tämän threadin keskustelijoiden kohdalla) Aktiivimikeissä on sekä etuja että haittoja passiiveihin verrattaessa. Mun soitossa ei mitään vitun nyansseja ole muutenkaan mutta ei noi silti soi mua täysin tyydyttävällä tavalla. Puhe on siis puhtaista. Ei ne missään nimessä huonot ole mutta kyllä ne silti jää parhaille passiiveille. Kait? Mutta kun sitä kerran rupee perfektioniksi soundin suhteen niin siinä sitä sitten ollaan. Kyseessä onkin perinteinen 85&81-setti joten.. Kyllä ton särösoundin väkisinkin liittää juuri Metallicaan kun mulla on vielä toi Mesan styge. Välillä tuntuu että jengi jakaa tietoa pelkän kuulopuheen perusteella oli kyse sitten vaffareista, mikeistä, kitaroista. You name it. Pakko on vaan joka viestiketjuun tulla tietämään. | |
![]() 21.09.2003 15:25:40 | |
jaa empä ole kyl tullu ajatelleeksi tota les paul juttua.. kuka on les paul? joo ei, tänään ei taas näemmä onnistu mikään.. | |
![]() 21.09.2003 15:41:05 | |
jaa empä ole kyl tullu ajatelleeksi tota les paul juttua.. kuka on les paul? Semmonen ameriikkalainen kitaristi.Googleta niin löydät vähän tietoa. Ei kamalasti. =) | |
![]() 21.09.2003 17:06:47 (muokattu 21.09.2003 17:16:40) | |
Les Paul on varmaan ainoa signaturemalli, jolla on omia "alisignaturemalleja" ;) edit: Itseasiassa, RG-sarja on Jemistä johdettu halvempi vaihtoehto, johon puolestaan pohjautuvat Ibanezin Gilbert- ja Petrucci-mallit, joten voisi sanoa niidenkin olevan Jem-pohjaisia: Five months after Hoshino sent Vai a 'Christmas' guitar, the company had completed the first production samples of the new model in Japan. The JEM guitar, and the RG range - a lower priced derivative - were launched at the NAMM industry trade show in June (1987) to instant acclaim. (The Electric Guitar An Illustrated History - by Paul Trynka) Osta JEM77BFP! | |
![]() 21.09.2003 22:07:36 | |
Okei, kärjistin aktiivimikkien osalta, myönnetään. En vain pidä niistä tähänastisten kokemusten perusteella eivätkä passiivitkaan hurise kun laitteisto on kunnossa. Jumpers for goalposts | |
![]() 22.09.2003 07:09:52 | |
En ole saanut EMG-mikitystä hurisemaan millään. Treenikämpällä on suriset valot, maadoittamaton jääkaappi jne. Tuuria? GAS = Guitar Auction Syndrome | |
![]() 22.09.2003 09:25:28 | |
En ole saanut EMG-mikitystä hurisemaan millään. Treenikämpällä on suriset valot, maadoittamaton jääkaappi jne. Tuuria? Niin, kukaan kai ei ole kiistänytkään, että aktiivit olisivat hurinattomat. Käytännössähän ne ovat. Meinasin siis, että myöskään hyvät passiivit eivät hurise, jos koko signaaliketju on kunnossa. Jumpers for goalposts | |
![]() 22.09.2003 09:35:57 | |
Les Paul on varmaan ainoa signaturemalli, jolla on omia "alisignaturemalleja" ;) Mulla on japanilainen Mosrite Ventures Mark II Ramones-malli! | |
![]() 22.09.2003 09:49:45 | |
Niin, kukaan kai ei ole kiistänytkään, että aktiivit olisivat hurinattomat. Käytännössähän ne ovat Mä kävin dialogia tuon dipshit:n kanssa.... Hän tuntuu olevan eri mieltä tuosta pörinästä. GAS = Guitar Auction Syndrome | |
![]() 28.09.2003 16:15:30 | |
Joo, ite hankin joku aika sitte ton ESP KHV A.Laiho signaturen. En omista kyseisen herran orkestereiden levyjä ainoatakaan ja tuskinpa tulen omistanmaankaan. Kyseinen keppi sopii vaan niin helvetin hyvin mun käteen verrattuna aikasemmin omistamaani Jackson RR-59:n. Ettei tollasen signaturen hankkiminen AINA oo noita wannabee juttuja. NUFFSAID. | |
![]() 28.09.2003 17:58:55 | |
Joo, ite hankin joku aika sitte ton ESP KHV A.Laiho signaturen. En omista kyseisen herran orkestereiden levyjä ainoatakaan ja tuskinpa tulen omistanmaankaan. Kyseinen keppi sopii vaan niin helvetin hyvin mun käteen verrattuna aikasemmin omistamaani Jackson RR-59:n. Ettei tollasen signaturen hankkiminen AINA oo noita wannabee juttuja. NUFFSAID. Hyvin sanottu!! Mikäli päätän itsekin hommata kyseisen kitaran, hommaan sen vain ja ainoastaan siksi, että se sopii mun soittotyyliini. En edes tykkää bodomin ärinämusasta vaikka kitarariffit ovatkin taidokkaita. Kyllähän tuolla voi soittaa vaikka humppaa jos tykkää kitaran mallista !!! | |
![]() 28.09.2003 18:09:21 | |
Kirk Hammet käyttää lähes yksinomaan liimaliitoksella koottuja keppejä. Kirkin signature-kepissä on kyllä muistaakseni kaula läpi rungon. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)