Aihe: Mestarillisia kitarasuorituksia
1 2 3 4 5
Wiltsuh
20.04.2006 23:05:28
No kyl toi Randy pamauttaa aika soolot ja riffit Ozzy Osbourne - Mr. Crowley:ssä.
Sooloissa tulee aika orgasmi.
Aivan
inflames
20.04.2006 23:08:32
John Zaradin - Concerto D´Aranhuez

Paco De Lucia soittaa ton kanssa aika nätisti. Tota versioo en ookkaan kuullu.

Omasta puolestani voisin heittää vaikka seuraavan:

Kelly Joe Phelps - Roll Away the Stone
'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe. Romantikkoitkijä #8
jjylli
21.04.2006 00:27:13 (muokattu 21.04.2006 00:32:49)
two words: johnny ramone (ihan sama mikä styge, ei mitään svidun sooloja)
Ossi
21.04.2006 00:57:28

Cream - "Crossroads". Se vuonna 1968 ilmestyneellä Wheels Of Fire-tuplalla oleva liveveto, ehkä se slogan "Clapton is god" piti paikkansa ainakin sinä iltana kun tuo versio tarttui nauhalle.

Kyllä! Tässä mennään välillä aika lailla "fillari vapaalla" mutta hienous piileekin ehkä juuri siinä.

Muistaakseni po. taltiointia on lyhennelty/editoitu mutta ei haittaa mua: Crossroads-single on tullut höylättyä soittimessa jo vuosia sitten liki läpinäkyväksi :)
biibob
21.04.2006 00:59:46 (muokattu 21.04.2006 01:17:16)
Landola59:n sanoja Blackmore's nightin musiikista komppaan täysillä (maanantaina keikaa katsomaan!). Ja lisättäänkö tuohon nyt sitten Blackmoren tuotannosta muita huikeita esimerkkejä:

Rainbow:

-Stargazer
Haluan nostaa stargazerin tänne vaikkei se täydellisesti vastaa otsikon pyyntöä, koska kyseinen kappale ei ole kiinni loistavasta kitaroinnista vaan pikemminkin bändin+orkesterin+laulajan yhteistyöstä. Kuitenkin kappaleen sävellys on Blackmoren käsialaa, ja tutkittuani tätä kappaletta olen vihdoin alkanut ymmärtää miksi tämä on parhainta heviä 70' luvulta ja todellakin raskasta.

-gates of babylon
Tämä kappale on sinällään saman tyylinen stargazerin kanssa, että kappaleen pääriffit ja säkeistöjen toimivuus eivät perustu pelkästään kitarointiin. Kappaleen soolo on kuitenkin omasta mielestäni yksi 70' heavy metal/rockin tunnistettavia mestariteoksia.

-Man on the silver mountain
Man on the silver mountain taas on sitä perinteistä Rockia. Tiukka kitarariffi, joka on koko kappaleen pohja. Tässä kappaleessa riffissä kuuluu selkeästi Blackmoren käyttämä "peukalotekniikka", jota itse arvostan hänen soitossaan, ja joka tuo kappaleisiin ja kitarointiin uutta tasoa. Eli Blackmoren tapa soitella bassosäveliä peukalolla, jolloin käytännössä kappaleet alkavatkin toimimaan hyvin esimerkiksi pelkästään kitaralla soitettuna. Blackmorehan käytti myöhempinä aikoina samaa tekniikkaa esim. Smoke on the waterin riffissä livenä. kappaleen kitarasoundille on myös annettava suurta plussaa, itse rakastan tällaista strato soundia, jossa särö ja clean yhdistyvät.

Deep Purple:

-No no no
Kappaleen kitarointi on omasta mielestäni jotain uskomatonta. Kyllä kyllä hyvin blues pohjaista jammailua ja lickeillä leikittelyä, mutta jokaisessa hyvien kitarasuorituksien arvioinnissa tulee olla muutama blues pohjainen jami :P

-Strange kind of woman
Kuuluu taas ryhmään "välittömästi tunnistettavat rock-kitaran klassikko riffit". Kitarariffi on jälleen Blackmorelle tyypillistä nelos-intervallien käyttöä. Riffi on yksinkertainen, mutta omasta mielestäni kappaleen kitarointi on todella toimivaa. Tämän jälkeen päästään sooloon, joka on omasta mielestäni hyvin poikkeava normaalista rock-soolosta. Kitarasoolo on hyvin groovaava, ja täysin päättömän lickien edestakaisin heittelyn sijaan soolossa kuuluu vahvasti melodioilla leikittely.
T'm' on yksi henkiläkohtaisia suosikkisoolojani.

-Burn
Hyvin samoilla linjoilla Man on the silver mountainin kanssa. Mutta jos puhutaan mestarillisista kitarasuorituksista, niin tässä on varmasti yksi rock-kitaran merkkiteoksia. Ja itse en ole kuullut vielä kenenkään muun soittavan tätä riffiä yhtä tiukalla tatsilla.

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin ja jätin nyt tarkoituksella nämä Smoke on the waterit pois täältä vaikka ne ehdottomasti kuuluvatkin mestarillisiin kitarasuorituksiin, mutta johonkin on pakko vetää raja ja pyrin valitsemaan myös sellaisia kipaleita, jotka nyt eivät jokaiselle välttämättä ole entuudestaan niin tuttuja.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
bluesteel
21.04.2006 08:47:16

John Zaradin - Concerto D´Aranhuez

Tämä.
Makelele
21.04.2006 09:14:38
Tässä on mielestäni aika hyvä:
http://www.youtube.com/watch?v=6VAk … I0&search=john%20butler%20ocean

Toinen hyvä on Jason Beckerin "The End of the Beginning".
slowfinger
21.04.2006 10:00:16
focus - hocus pocus
C:stä...
ballfish
21.04.2006 14:35:20
http://www.youtube.com/watch?v=5xCJd-HofY8&search=steve%20vai

14-vuotias jaappanialainen tyttö vetää Vaita!!!!!!!!!!
Olen hyvä uimaan katiskaan. "Tulikos sanktioita? "
Bonesaw
21.04.2006 14:55:10 (muokattu 21.04.2006 14:55:20)
Topahin Boomchick-versio Livin On A Prayerista. Ehkä siisteintä mitä olen kitaralla kuullut soitettavan.
It´s easier to give up than allways tried to go up. :'(
Lapsi_ajassa
21.04.2006 15:13:06
Rainbow:

-Stargazer
-gates of babylon
-Man on the silver mountain

Deep Purple:

-No no no
-Strange kind of woman
-Burn

Hemmetti soikoon! Oletko minä?

Purplelta on pakko lisätä vielä Living Wreck, siinä sitä jotain. Kertsin jälkeinen demppisahaus ja hammondhäröily on Purplea parhaillaan
Mursupiiras!
Ville81
21.04.2006 15:29:24
Steely Danin Kid Charlemagnessa olevat kolme sooloa. Taitaapi olla Larry Carltonin soittamia.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
JivE
21.04.2006 15:30:40

Joitain suuria klassikoita jätetty mainitsematta:

Iron Maiden - Trooper
Tarvitseeko paljoa selittää. Legendaarisimpia kitarariffejä koskaan!

Slayer - Raining Blood
Thrash legendaa 20-vuoden takaa. Helvetin kovie riffejä ja tietty Kerry Kingin päätön soolo.
mafiakingkong
21.04.2006 16:27:12
Guns N' Roses
- Estranged, tän biisin kitaramelodiat+muut sooloilut on parhautta.
- Sweet Chlid O'Mine, kaikki kitaroinnit, Slashin riffittely&soolot + Izzyn komppi. Joidenkin mielestä ärsyttävä riffi, mutta IMO sopii biisiin.

Led Zeppelin - Black Dog, riffi ja soolot

Yhdyn tuohon.

Santanan - Europa biisi on kokonaisuudessaan myös kova veto!
-Cale
21.04.2006 16:28:20
Jälleen kerran osoitus siitä kuinka sarkasmi on hieno ilmaisutapa. On blues aika kaukana tuosta ynkän miljoona nuottia minuutissa-tilutuksesta.

Mutta olipa asialla kerrankin osaava tyyppi. Eikä bluesiin mun mielestä mitään nuottimäärää ole asetettu et montako nuottia minuutissa saa soittaa. Blueskitaristit ovat aina vedonneet siihen et kuinka pitää vetää tunteella eikä noin paljon nuotteja minuutin sisään, mutta vain siksi koska itse eivät vastaavanlaiseen ynkkäbluussiin kykene, se on kattokaas taitolaji, jonka Ynkkä handlaa mielestäni helvetin hyvin. Kateellisten panettelua. Mutta mielipiteitähän nämä...
Hammermul
21.04.2006 16:29:52

Jimi Hendrixin koko Little Wing biisi jo sinäänsä, mutta erityisesti soolon melodia. Aivan uskomaton.
Ville81
21.04.2006 16:59:42
Eikä bluesiin mun mielestä mitään nuottimäärää ole asetettu et montako nuottia minuutissa saa soittaa.

Mutta entäs semmonen termi, kuin tyylinmukaisuus. Se, että kuka on nopein kitaristi tai kuka pystyy soittamaan mitäkin, ei liity asiaan millään lailla. Ynkkä näyttää soittavan mitä tahansa musagenreä tuolla yhdellä ainoalla tyylillä. enemmän minä ainakin kunnioitan sellaisia kitaristeja, jotka handlaavat monet tyylit ja niille ominaisen fraseerauksen ja saundimaailman. Niinkuin jo aikaisemmassa viestissä todettiin, tuossa soolossa ei ole bluesille ominaisia fraasien taukoja tai vuoropuhelua, joka tekee siitä rasittavaa kuunneltavaa.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Krice
21.04.2006 18:01:44

ei ole bluesille ominaisia fraasien taukoja tai vuoropuhelua, joka tekee siitä rasittavaa kuunneltavaa.

Nyt et kyllä tiedä itekkään mitä puhut.
Joka tapauksessa ei varmaan voi kiistää sitä etteikö Yngwie olisi mestari. Täältäkin varmaan noin 0% tulee saavuttamaan saman tason kitaristina elämänsä aikana.
inflames
21.04.2006 18:10:36 (muokattu 21.04.2006 18:10:58)
Nyt et kyllä tiedä itekkään mitä puhut.
Joka tapauksessa ei varmaan voi kiistää sitä etteikö Yngwie olisi mestari. Täältäkin varmaan noin 0% tulee saavuttamaan saman tason kitaristina elämänsä aikana.

Joo, on se ynkkä kyllä aika maestro omassa jutussaan, mutta ei se sitä tarkota,
että se tossa bluesissa loistais. Toihan nyt on vaan tommosta showta.
IMHO ja hymiö :)

EDIT: Miten tää muuten taas meni tähän?
'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe. Romantikkoitkijä #8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)