Aihe: Täysin epäasiallinen laulupalstan fiilistelyketju
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1023 24 25 26 27
faith
05.04.2006 20:54:38
Hyvä fiilis pitkästä aikaa laulun suhteen. Ääni alkaa taas toimia ja välillä jopa tykkään omasta äänestäni *wirn* ..ite asiassa, mun tapauksessa se on erittäin harvinaista. Hyvä kausi siis.. vielä pitää ottaa varovasti, mutta koko ajan näyttää paremmalta. Ihanaa!!!
Kyllä mie sen tiesin, kokkeilin vaan että huomaaksie...
Suu
07.04.2006 18:01:34
LAULAMINEN = oj.

Onpas tänään taas kivaa. ;D
sound in - pleasure out
insight
07.04.2006 22:10:49
Cause it's magic... Joe Lynn Turner on hyvä laulaja!
vinkumiina
08.04.2006 21:49:13
aina kun oppii laulamisesta jotain uutta niin sitä enemmän on vielä opittavaa.
ajattelin olla tämän vuosisadan maria callas.
Suu
11.04.2006 09:23:57

Second that.
sound in - pleasure out
aisa
11.04.2006 09:41:53

jeps. ja nälkä kasvaa syödessä...
minä tulen - I'm cumming
tiina62
11.04.2006 10:21:45
Onko joku muu kärsinyt karaoken ihan kamalista kaiuista? Tuli viikonloppuna pitkästä aikaa muun biletyksen ohessa käväistyä karaokessa ja vedettyä yks rokkibiisi. Soundihan oli ihan järkyttävä! Onhan se totta, ettei joka tyypille voi rakentaa erilaista ekvalisointia yms. mutta onko niissä karaokesäädöissä aina noin kamalasti kaikua ja miks? En tiedä mille lienee kauemmaksi kuulostanut, mutta siinä paikassa missä itse seisoin, oli kyllä tosi hirveetä laulaa, etenkään kun ei oo tottunu siihen, että monitoreista tulee tuollaista määrää kaikua. Äänihän ihan tuntui huojuvan ja väreilevän taustaa myöten, hyvä kun edes sävellajissa pysyin... ja siis olin juonut siihen mennessä vaan kaks siideriä, että humalan piikkiin tuota kerrassaan omituista kuulokuvaa ei voi laittaa. Niin, onko karaokessa aina tuollainen hillitön kaiku (siinä laulupaikalla), oliko tämä jotenkin outo karaokevetäjä, vai oonko vaan tottunut liian hyvälle omilla keikoilla..?

Kyllä niistä saundeista joutuu välillä kärsimäänkin, valitettavasti. Karaokejuontajissa ja miksaajissa meitä on monentasoisia taidoiltamme. Karaokelaitteistoissa on yleensä mahdollisuus säätää myös kaikua. Joissain mikseripöydissä on valittavana omat "ohjelmat" kaiulle; mm. suuri halli, pieni halli, vocal, kuoro, pieni huone, iso huone, ym. ym. vaihtoehtoja on n. 99 ;)
Toisilla on kokemusta ja he kyllä tietävät, mitä tekevät. Mutta kaikki ei tiedä, tai eivät välttämättä ymmärrä, mitä sinä tahdot. Mm. romaanit yleensä pyytävät ennen biisiä jo lisää kaikua, vaikka heillä olisi sitä omassa äänessäänkin. Ensi kerralla, kun menet laulamaan, pyydä vähentämään kaikua. Mukavia lauluhetkiä!
Aurinkua päivään!
faith
11.04.2006 10:46:55
jeps. ja nälkä kasvaa syödessä...

Moi muru 8)

Joo-o. Eilen pääs pitkästä, pitkästä aikaa revitteleen laulamalla.. ääni kestää siis jo niin että uskalsi (eikä näköjään tehny ollenkaan pahaa =)). Alannah Mylesillä on pari semmosta biisiä joita on kiva vetää oikein angstilla vaikken yleensä oikein semmonen ookkaan =D No, rikkoopahan balladilinjan ;)
Kyllä mie sen tiesin, kokkeilin vaan että huomaaksie...
fifi
20.04.2006 15:35:53

Ihanaa, sain elämäni ensimmäisen apurahan! Ja ihan sievoisen summankin kaiken lisäksi...!

Tämä nyt ei ole varsinaiseen laulamiseen liittyvä fiilistely, paitsi että sain sen laulua varten, työskentelyapurahana...

(Pakko päästä vähän hehkuttaa, kun en saa ketään puhelimella kiinni... :P )
inessiv
20.04.2006 16:17:08
Brava, Fifi!

Itse olen ihan täpinöissäni kun sain kutsun pääsykokeisiin. Luullakseni se lähetettiin kaikille hakijoille, mutta silti. Jotain konkreettista, sain heti lisäpotkua treenaukseen joka pienen nuhajakson takia oli hiukka latteaa. Nyt taas onnistuu, ylärekisteristä on alkanut löytyä uusia ääniä. Ja kun ennen oli niin, jotta alaäänien soidessa hyvin ei ylärekisteri auennut ja kun aukesi niin alaäänet olivat tosi uupuneita. Nyt ne on alkaneet soida kauniisti ja kantavasti molemmat. Laulaminen on kivaa. (fakta, toim. huom.)

Sorgen, pitää välillä käydä hehkuttamassa itseään kun kukaan ei jaksa kuunnella irl.
fifi
20.04.2006 17:05:13

Sorgen, pitää välillä käydä hehkuttamassa itseään kun kukaan ei jaksa kuunnella irl.

No mutta kukas se kissan hännän nostaa, jollei kissa itse...?! :D
faith
20.04.2006 21:00:27
No mutta kukas se kissan hännän nostaa, jollei kissa itse...?! :D

Kissan kaveri..? ;)
Eikö? No mie yritin kumminki..
lvis
20.04.2006 23:15:35
Mahtivaa, mahtivaa.

Meikäläinen taitaa olla uus "nähtävyys" (hoho) täällä laulupalstalla, mutta ei kai se ketään haittaa(?) :)

Noo kuitenkin, asiaan. Olen nimittäin harrastanut lauleskelua jo piiiitkään, nyt tosin vähän vakavemminkin ottanut asian ja alkanut reenaamaan enemmän, johtuen siitä, etten voi reenailla kitaransoittoa, kun ei ole vahvistinta juuri nyt. Ehkä musta sittenkin on tulossa muusikko kun en hetkeäkään voi olla erossa musiikin toteuttamisesta, eikä vain pelkästään sen kuuntelemisesta? :D Mutta kuitenkin, olen sangen tyytyväinen; ääni on tainnut kehittyä ihan hulvattomasti viime aikoina. Alkaa sujua jo Maroon5-tyyliset kipaleetkin, mitkä ei välttämättä ole mitään sangen helppoja pläjäyksiä. "Humppaa" ja iskelmää olen yrittänyt reenailla, ja saada aikaan moisen mahtavan kääriäis-silmu-sorsakoski -vibraatton (:D) ja sieltähän se perhana sitten jossain vaiheessa pläjähti. Tiedä sitten sen oikeaoppisuudesta, mutta kuitenkin... Tähän väliin laittaisin ääninäytteen (että te alan ammattilaiset saisitte haukkua sen lyttyyn, enhän mä oikeasti mitään osaa), mutta sellaista ei ole ollut vielä mahtollisuutta äänitellä. Ehkä piakkoin...

Kitarallakin harjoittelisin pulliainen-maijala-pokkinen -osastoa, joten täytyyhän sitä rautalankakitaristin osata vähän iskelmääkin laulaa, häh? Voipahan sitten leirinuotiolla ottaa akustisen ja komppailla itteään ja laulaa loilotella jotain vanhoja mahtavia kappaleita ystävien kanssa.

No tulipahan kirjotettua höpönlöpöä, sanokaahan nyt jotain kommenttia tähän tyhjänpäiväiseen hölötykseen, jos keksitte. :D
niinkö?
hannakatriina
20.04.2006 23:43:02

Tämän nappasin tuolta toisesta ketjusta tänne "sekalaiset"-palstalle, kun oma asia ei varsinaisesti liity siihen falsettikeskusteluun, ja en uuttakaan ketjua jaksa aloittaa.

on muitakin korkealtakovaa -laulutekniikoita kun falsetti ja klassinen. esim. vanhan pohjoismaisen karjakutsutyylin (kulning, kyylaus) taitajat vetävät koloratuurialueella aivan suvereenisti kuulostamatta tippaakaan falsettisilta tai klassisilta.

Kaikki nämä tällaiset erilaiset äänenkäyttötavat on alkaneet kiinnostaa viime aikoina aivan tavattomasti kun alkaa tuo "peruslaulanta" olemaan pikkuhiljaa paremmin hallinnassa. Tietääkö joku opetetaanko näitä kurkkulauluja, kyylauksia sun muita erikoisuuksia esim. kansanmusassa, tarkoitan siis kansanmusaa opiskelevien laulutunneilla..? Kun jos vaikka joskus yrittäis saada sitä sitten sivuaineeks tai muuten vain muutamia tunteja joltain sen alan taitajalta. Omin päinkin tietysti voi opetella kuuntelemalla ja matkimalla, mut toisaalta ois kiva kun vois joltain kysellä ja saada mallia ihan livenä.
kay
21.04.2006 11:31:51
Tietääkö joku opetetaanko näitä kurkkulauluja, kyylauksia sun muita erikoisuuksia esim. kansanmusassa, tarkoitan siis kansanmusaa opiskelevien laulutunneilla..?

Näitä käytiin läpi koulussa äänenkäytön eri uloittuvuuksiin tutustuvalla kurssilla. Kyylauksesta pygmilauluun ja vapaaseen improvisaatioon. Kurkkulaulu jäi vähemmälle, mutta sitäkin siis. Mukavin kurssi pitkään aikaan, sai ihan luvan kanssa käyttää ääntä aivan eri tavalla kuin laulutunnilla. Avarsi ainakin allekirjoittaneen ajatusmaailmaa taas laajemmalle sekä oman tekemisen että opettamisen suhteen. Käymällä kaukana saattaa löytää asioita jotka ovat olleet liian lähellä... :) Herttinen, liian pitkä viikko.

Olen kyllä kuullut että lähinnä sibiksen puolella on näihin erikoistuneita ihmisiä, muistelen kuulleeni mm. Sirkka Moströmin (taitaapi olla nykyään Kosonen) näihin tutustuneen tarkemminkin.
tanjuli
21.04.2006 12:54:09 (muokattu 21.04.2006 12:55:18)
kansanlaulutunneilla noita käydään. kävin pari vuotta Anna-Kaisa Liedeksellä, suosittelen. osaa joikhaamiset laidasta laitaan ja on kiinnostunut kaikista mahdollisista ja mahdottomista tavoista käyttää ääntään - vahingoittamatta sitä. avasi hurjasti näköaloja myös klassiseen lauluun - musiikkiin yleensä. käytiin mustalaislaulua, joikua, runolaulua, karjakutsua, jodlausta, kurkkulaulua, yläsävellaulua - ja hirmuisesti erilaista musiikkia.

mutta, kuten kaikki - sekin on opettajakohtaista.
[i hear voices but at least they're on tune]
faith
21.04.2006 13:42:02
Mahtivaa, mahtivaa.

Meikäläinen taitaa olla uus "nähtävyys" (hoho) täällä laulupalstalla, mutta ei kai se ketään haittaa(?) :)

Tervetuloa joukkoon! Kiva saaha tänne uutta väriä =)

ja sieltähän se perhana sitten jossain vaiheessa pläjähti. Tiedä sitten sen oikeaoppisuudesta, mutta kuitenkin...

Hienoa hienoa =) Jos sei tunnu pahalta niin ei se voi olla kovin huono x)

..alan ammattilaiset..

Mitä, onko täällä semmosiaki? ;D No joo, on toki, mutta on meitä ihan harrastelijoitaki, jotka pätevinä otetaan osaa keskusteluun ;) rohkeasti mukaan vaan!
Eikö? No mie yritin kumminki..
faith
25.04.2006 10:25:04
dodi, taas lauletaan.. Kivakivakiva!!!
"sähän varsinainen paavoväyrynen olet!" -steelysam
tanjuli
25.04.2006 20:44:03
viimeinen opetusnäyte ennen ammattipätevyyttä läpi - jesh!
[i hear voices but at least they're on tune]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)