Aihe: Miksi Negative ja kumppanit jakavat mielipiteet niin kovasti?
1 2 3 4 5 6 7 825 26 27 28 29
Schnowotski
20.04.2006 17:21:28
Mieluumminhan sitä ajaa rikkinäisellä ja epävarmalla autolla kun se vaikeampaa.

Yleensä analogioiden on tarkoitus selventää asiaa, eikä mutkistaa sitä entisestään, arvon vasara.

Ei musiikista nauttiminen ole vaikeaa. Eikä musiikki verrattavissa autoon, sillä mekaniikka on eri asia kuin estetiikka. Tai jos tuohon autovertailuun lähdetään mukaan, niin minusta juuri se uppiniskainen asenne on sitä rikkinäisellä autolla ajamista. Helpompaa olisi kun oppisi nauttimaan asioista vähän laajemmin - mutta toki vaatii vähän panostusta vaihtaa Talbotti Ferrariin.

(Joku varmaan tulee sanomaan että Ferrari ei ole hyvä auto. Ei varmaan, en minä tiedä autoista mitään. Niissä on renkaita ja ne liikkuvat.)

Lienee syytä vielä painottaa sitä, että onhan se toki lähes mahdotonta kaikesta musiikista innostua että "Fantsua, jee jee", tarkoitin pikemminkin ärsyyntymistä - siitä pääsee eroon mielestäni suhteellisen helposti. Ja sitten, kun ei tarvitse joka toisen biisin kohdalla manata että "onpa ärsyä, vaihdan", alkaa kaikenlaista musiikkia kuunnella ihan mielenkiinnosta ja musiikkimaku laajenee kuin itsestään.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
Musta Arkipyhä
20.04.2006 17:23:21
Samat sointuasteet pyörii. Ei niitä biisejä erota toisistaan.

Niinpä.Kuten esmes AC/DC:llä,Maidenilla,Aerosmithillä jne. jne.

Aika köykänen peruste dissata bändiä toi "samat sointuasteet".Meinaan vaan ,että aika monella ne samat pyörii.
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Härski
20.04.2006 17:27:20
Aika köykänen peruste dissata bändiä toi "samat sointuasteet".Meinaan vaan ,että aika monella ne samat pyörii.

Kyllä se on peruste siinä missä se, että ei pidä laulajan luomiväristä. Ja jos kaveri sanoo perusteeksi "samat sointuasteet", niin tuskin paljoo antaa arvoa mainitsemillesi bändeille. Next one.
Epämuusikko
20.04.2006 18:14:03
Niinpä.Kuten esmes AC/DC:llä,Maidenilla,Aerosmithillä jne. jne.

Totta. Mutta AC/DC:stä ja Aerosmithistä jää "jälkimaku", if you catch my drift.
It´s easier to give up than allways tried to go up.
Stradlin
20.04.2006 20:00:02
Ihme hifisti oot. Keikalle vaan heti kun pääsee, kyllä niitä biisejä ehtii rustata. Munsta tossa on juuri oikeaa pelimannihenkeä.

No mä en vaan ymmärrä tota, että lavalla kekkalointi on tärkeempää kuin itse soittaminen. Että kampaukset(Sponsored byGarnier-Fructis) on pääosassa ja musiikkia tehdään sit jos on ihan pakko ja silloinkin vasurilla hutaisten, kliseearkistoa apuna käyttäen.
Ain't It Fun?
Teijo K.
20.04.2006 20:27:12

No mä en vaan ymmärrä tota, että lavalla kekkalointi on tärkeempää kuin itse soittaminen. Että kampaukset(Sponsored byGarnier-Fructis) on pääosassa ja musiikkia tehdään sit jos on ihan pakko ja silloinkin vasurilla hutaisten, kliseearkistoa apuna käyttäen.

Kyllä meikän bändeissä painettiin heti esiintymän kun tilaisuus tuli. Ei siellä lavalla muuten opi olemaan jos sinne ei mene. Kafrujakin oli, jotka treenasivat ja treenasivat kun ei ollut valmista ja vielä piti hioa biisejä. Eipä siitä meidänkään bändistä mitään tullut, mutta heitettiin sentään jotain puoltoistasataa keikkaa. Kafrut taisi pari kertaa ehtiä siinä ajassa nuokkarille soittamaan.

"Lavalla kekkalointi" tai esiintymiset eli keikat pitäisi olla bändille kun bändille ihan niitä tärkeimpiä asioita. Keikoilla sitä oppii säveltämäänkin, kun pääsee ihan oikeaan yleisöön testaamaan mikä toimii ja mikä ei. Harjoittelemalla oppii harjoittelemaan ja keikkailemalla oppii soittamaan ja tekemään musiikkia.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
Musta Arkipyhä
20.04.2006 20:36:26

No ite asiassa en :-) Mutta toki ne huippubändejä on ja hyviä biisejä.

Mut kuviot on monasti itseään toistavia - eritoten Accadaccalla.Eipä sillä ,että se mitään haittais..parempi toistaa itseään kuin muita ;-)
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Super-Jari
20.04.2006 20:39:43
Yleensä analogioiden on tarkoitus selventää asiaa, eikä mutkistaa sitä entisestään, arvon vasara.

Viittasin siihen että kun täällä on nyt sanottu että Negative on tylsää ja helppoa ja ennakoitavaa musiikkia kun sen pitäisi olla mutkikasta, vaikeaa ja t-paitaista.
Stradlin
20.04.2006 20:41:08
"Lavalla kekkalointi" tai esiintymiset eli keikat pitäisi olla bändille kun bändille ihan niitä tärkeimpiä asioita. Keikoilla sitä oppii säveltämäänkin, kun pääsee ihan oikeaan yleisöön testaamaan mikä toimii ja mikä ei. Harjoittelemalla oppii harjoittelemaan ja keikkailemalla oppii soittamaan ja tekemään musiikkia.

No meillä on sitten asiat eri tärkeysjärjestyksessä, mulle tärkeintä on nimenomaan soittaminen ja musiikki, ei kiinnosta yleisön kosiskelu musiikin laadun kustannuksella.
Toi sun viimeinen lause nyt on ihan skeidaa, sori vaan. Ainakin Sundqvistin Gösta teki melkoisen hyvää musiikkia käsittääkseni lähes olemattomalla keikkakokemuksella.

Mutta en nyt lähde enempää väittelemään, menee pian offtopic.
Ain't It Fun?
Super-Jari
20.04.2006 20:42:01

Eikö Negativesta jää sitten "jälkimakua" kun jaksat toitottaa sen huonoutta internetissäkin?
Teijo K.
20.04.2006 20:48:19

No meillä on sitten asiat eri tärkeysjärjestyksessä, mulle tärkeintä on nimenomaan soittaminen ja musiikki, ei kiinnosta yleisön kosiskelu musiikin laadun kustannuksella.
Toi sun viimeinen lause nyt on ihan skeidaa, sori vaan. Ainakin Sundqvistin Gösta teki melkoisen hyvää musiikkia käsittääkseni lähes olemattomalla keikkakokemuksella.

Mutta en nyt lähde enempää väittelemään, menee pian offtopic.

Mites se Göstan musiikki eroaa olennaisesti näistä parjatuista bändeistä? Yksinkertaista iskelmäähän se on alusta loppuun. Samat sointurakenteet ja pikkutuhmat sanat päälle.

Te ette muuten ilmeisesti paljoa keikkaile? :)

Samaa on sanoneet kaikki vähänkin enemmän musiikkielämässä vaikuttaneet joiden kanssa asiasta olen päässyt mielipiteitä vaihtamaan. Harjoittelemalla oppii harjoittelemaan ja keikkailemalla oppii musiikkia.

Ja muuten mitä sinä tiedät minun tärkeysjärjestyksestäni? Minulle on tärkeintä musiikissa se soittaminen ja musiikki, eikä treeniksellä kavereitten kanssa nyhjääminen musiikin laadun kustannuksella.

And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
Stradlin
20.04.2006 21:13:30
Mites se Göstan musiikki eroaa olennaisesti näistä parjatuista bändeistä? Yksinkertaista iskelmäähän se on alusta loppuun. Samat sointurakenteet ja pikkutuhmat sanat päälle.
No tosta nyt voi olla montaa mieltä, mun mielestä Göstan sanotukset on tsiljoona kertaa nokkelampia ja koskettavampia kuin Flinchin "Liikaa", josta tässä nyt siis oli kyse. Muita bändejä en ole kommentoinut millään lailla.

Te ette muuten ilmeisesti paljoa keikkaile? :)
Ketkä me?

Samaa on sanoneet kaikki vähänkin enemmän musiikkielämässä vaikuttaneet joiden kanssa asiasta olen päässyt mielipiteitä vaihtamaan. Harjoittelemalla oppii harjoittelemaan ja keikkailemalla oppii musiikkia.
Oih, kiitos tästä asiantuntijalausunnosta. Ei sillä nyt mun mielestä kuitenkaan suuremmin ole väliä, soitteleeko yksin komerossa vai stadikalla puna-armeijan kuoron kanssa. Tietysti bändin kanssa soittelu kehittää.

Alkuperäinen pointti oli siis se, että Flinch pääsi keikalle muiden kuin musiikillisten ansioiden takia. Ihan sama juttu kuin kaikkien spicegirlsien ym. kanssa, pienemmässä mittakaavassa vain. Esim. Gösta mitä ilmeisimmin tykkäsi nimenomaan siitä musiikin tekemisestä, maine ja mammona olivat toisarvoisia asioita. Flinchin tapauksessa vaikuttaisi siltä, että mainoksissa poseeraaminen ja muuten esilläolo on se pääasia ja musiikkia tehdään sitten muodon vuoksi.

Ja muuten mitä sinä tiedät minun tärkeysjärjestyksestäni? Minulle on tärkeintä musiikissa se soittaminen ja musiikki, eikä treeniksellä kavereitten kanssa nyhjääminen musiikin laadun kustannuksella.
Joo, no ehkä meillä on sitten erilainen lähestymistapa musiikkiin ja sen arvosteluun. Ei nyt jaksa tällasista alkaa saivartelemaan, kuitenkaan ei samalla tavalla ajatella.
Kuka nyt on mistään nyhjäämisestä puhunut? Eikä mulla ole kavereita.
Ain't It Fun?
Ristihuuli
20.04.2006 21:22:43 (muokattu 20.04.2006 21:25:03)

Kyllä mä ainakin tarjoan mieluusti suoraan mahdollisimman valmiin (taiteellisen?) kokonaisuuden yleisölle kuin raakoja lohifileitä; oli se kokonaisuus sitten keikka tai vaikka levykokonaisuus. On se varmasti yleisöstäkin vaikuttavampaa eikä itsestä niin keskeneräisen oloista tuubaa.

Tietysti riippuu paljon mitä tekee, varsinainen keikkamusahan on "yleisten normien mukaan" semmosta jonka tahdissa hypitään tasajalkaa (+ pari pakollista itkuslovaria tietty) ja itse biisin sisältö ei ole niin tärkeää. Syvällisemmät tapaukset toimivat parhaiten levyillä, vaikka toisaalta keikat voidaan sitten rakentaa melkoisiksi spektaakkeleiksi.

Keikoilla sitä oppii säveltämäänkin, kun pääsee ihan oikeaan yleisöön testaamaan mikä toimii ja mikä ei. - ei välttämättä suosikkibändisi Gentle Giant olisi näillä ohjeilla ollut niin vitun mainio kuin se oli; ehkä juminut jo alusta asti sillä Giant for a day - Civilian -akselilla (vaikka ei nekään mitenkään paskoja ole..). Vai onko ne - vaikkapa In a Glass Housen, tai miksei jopa debyytinkin kappaleet - semmosia biisejä jotka automaattisesti toimii oikealla yleisöllä? Oli mimmonen tahansa? Ja siis ainakin minusta tuntuu että ne hio niitä aika perfektionistisesti niitä biisejä kämpillä.

Tosin nehän kyllä keikkaili R&B/soul-kokoonpanoilla ennen GG:n perustamista, no minulla olikin jo takki valmiiksi päällä.
Teijo K.
20.04.2006 21:31:42 (muokattu 20.04.2006 21:33:10)

- ei välttämättä suosikkibändisi Gentle Giant olisi näillä ohjeilla ollut niin vitun mainio kuin se oli; ehkä juminut jo alusta asti sillä Giant for a day - Civilian -akselilla (vaikka ei nekään mitenkään paskoja ole..). Vai onko ne semmosia biisejä jotka automaattisesti toimii oikealla yleisöllä? Oli mimmonen tahansa? Ja siis ainakin minusta tuntuu että ne hio niitä aika perfektionistisesti niitä biisejä kämpillä.

Tosin nehän kyllä keikkaili R&B/soul-kokoonpanoilla ennen GG:n perustamista, no minulla olikin jo takki valmiiksi päällä.

GG tärkeimmät jäsenethän nimenomaan keikkaili jo ennen GG perustamista, eivätkä ujostelleet lähteä keikkeilemaan aika pian GG perustamisen jälkeenkään. Ja Simon Dupree oli kyllä melko poppia matskua, mieluummin miusta poppia kuin R&B. Ja sehän noilla oli kanssa keikoilla, että ne soitettavat versiot vaihteli. Soittelivat keikoilla ja testailivat mitkä versiot toimisivat parhaiten.

Keikka on aina sellainen happotesti. Joko se biisi toimii tai sitten siinä ei ole sitä jotain. Sama kun bändin kanssa. Mie en koskaan uuden bändin kanssa pidä sitä kokoonpanoa varmana ennen kuin on heitetty vähintään yksi keikka. Siellä sen vasta näkee mistä aineesta soittajat on tehty. Ja onko kokoonpanolla edes mahdollisuuksia hitsaantua yhteen.

Enpä tuon Flinchin musiikkia ole koskaan edes kuullut, mutta asennetta arvostan. Keikalle vaan eikä mitään leikkimistä.

Ps. Tuosta valmiista esityksestä vaan senverran, että parhaiten sen saa kasaan kun sitä hioo niin, keikkailemalla. Treeniksellä saa hioa vuositolkulla että se homma etenee samanverran kuin muutamalla keikalla.

M-Juhana
20.04.2006 22:33:05

Ps. Tuosta valmiista esityksestä vaan senverran, että parhaiten sen saa kasaan kun sitä hioo niin, keikkailemalla. Treeniksellä saa hioa vuositolkulla että se homma etenee samanverran kuin muutamalla keikalla.

Mutku o ruma ja läski, ei voi soittaa julkisesti...
RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo-
nimeni ei suinkaan ole oikeasti komodo-joe -Tetsuo-
Teijo K.
20.04.2006 22:34:28

Jos tolla olis merkitystä niin enhän miekään olis soittanut ensimmäistäkään keikkaa vielä. :)

Ari-77
20.04.2006 23:07:43

Hö? Tekeehän Sakari Kuosmanenkin keikkaa...
Everybody Needs Dancemusic , sometimes...
kivi
21.04.2006 00:01:09
Tässä nyt on nimimerkki Stradlinin ja vaikkapa Arvan välillä selvä mielipiteiden kuilu, jota olen joutunut itsekin pohtimaan.

Nythän on näin, että olit kuinka hyvä tahansa, niin aina löytyy sua parempia soittajia, se on fakta. Ja fakta on myös se, että jokaisessa isommassa kerrostalossa tai pienessäkin kylässä on aina joku, joka soittaa mua paremmin.

Asia ei kuitenkaan haittaa mua pätkääkään. Hattua nostan heille, kun he siellä hirviraanun alla ovat oman makuukammarinsa sankareita. Ne, jotka keikoilla soittavat ovat ihan eri sakkia, pässejä kuten minä. Jotkut parempia, jotkut huonompia, monet mua lahjakkaampia. Mutta päätään puuhun takojien sukukuntaa kumminkin.

Kas, se soittotaito on mitättömän pieni osa-alue bändisoittoa.

Ja tuon Arvan siteeraaman lauseen "treenaamalla oppii treenaamaan, keikoilla soittamaan keikkoja" lausui Jukka Orma, josta ei kitaristina ja muusikkona ole pahaa sanaa sanottavaksi.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Makuupussimies
21.04.2006 00:57:08
Kaipa se siinä on, että sitä kuuntelevat teini-ikäiset erikoisesti pukeutuvat tytöt. Luultavasti myös asiaan vaikuttaa se, että biiseissä ei mitään yltiöihmeellistä ole.
Itse kyllä tunnustan pitäväni muutamista kipaleista, jotka ovat juuri tällaisten bändien tuotoksia. Eipä niissä mitään vikaa mielestäni ole.
Harr "Proge on siis vähän niinkuin pelkkää "normaalin" musiikin sooloa?"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)