Aihe: Epiphonen runkomateriaalit
1 2
KooAa
18.09.2003 20:05:37
Mahogany (mahonki) - Alder (leppä) - Korina (laminoitu leppä ?) - Maple (vaahtera).

Mikä sopii parhaiten millaiseen soittoon ? Itse soittelen pääasiassa särörokkia.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
LaXu
18.09.2003 20:10:24
Mahogany (mahonki) - Alder (leppä) - Korina (laminoitu leppä ?) - Maple (vaahtera).

Mikä sopii parhaiten millaiseen soittoon ? Itse soittelen pääasiassa särörokkia.

Korina on lähempänä mahonkia kuin leppää.

Riippuu toki pitkälti kitarasta, mikä sopii mihinkin, ja kaikista puista tehdyillä kitaroilla kelpaa soittaa rokkia. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että Les Paul ei ole Les Paul ellei siinä ole liimakaulaa ja mahonkirunkoa, mielellään vielä ½ tuuman vaahterakannella.

Mahonki on kuitenkin meikäläisen suosikkipuulaji särösoundeihin..tuhtia ja tummaa soundia jossa on sitä kuuluisaa munaa. :)
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Myydään Kramer Stagemaster Custom 1 (Jackson Soloistin tapainen) hevikeppi, katso Tori. Myös vaihto Marshall DSL50-nuppiin.
mikko1
19.09.2003 09:11:37
tuleeko leppäkantisesta les paulista minkäänlaisa les paul-soundia? edes lähelle?
Mullon kans tele.
Juzzu
19.09.2003 09:27:31
tuleeko leppäkantisesta les paulista minkäänlaisa les paul-soundia? edes lähelle?

Kyllä siitä LP-tyylistä soundia saa, onhan siinä kuitenkin painava runko, liimakaula, tiltattu lapa, tune-o-maticit, 2x humppari, archtop (vissiin vaikuttaa ainakin kierto-ominaisuuksiin).

Saman verran Paulia kuin muissakin vastaavat speksin omaavissa kepeissä. Ei välttämättä tietenkään "just" se LP-soundi.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
mikko1
19.09.2003 09:56:03
Kyllä siitä LP-tyylistä soundia saa, onhan siinä kuitenkin painava runko, liimakaula, tiltattu lapa, tune-o-maticit, 2x humppari, archtop (vissiin vaikuttaa ainakin kierto-ominaisuuksiin).

Saman verran Paulia kuin muissakin vastaavat speksin omaavissa kepeissä. Ei välttämättä tietenkään "just" se LP-soundi.

tämä oli rauhoittavaa kuulla.
Mullon kans tele.
trih
19.09.2003 10:48:40
Epi ilmoittaa että LP-custominsa olisi rungoltaan+kanneltaan alder/mahogany. Mulla on vanha Epin customi ja päätin sitten tutkia asiaa ja kappas maalin alta paljastuukin maple top vaikka muuta ilmotaan. Takaosa rungosta näyttäisi olevan toinen puoli mahoganya ja toinen alderia(en ole kaikkea maalia vielä poistanu). Tuo mun keppi on sitten aika vanha epi kun ei 98-kuvastossakaa ollu enää maple toppia customissa. Kaula siis on mahonkia kuten asiaan kuuluu.
Oh,been out rolling On the Blessed Hellride...
Juzzu
19.09.2003 10:58:32
Epi ilmoittaa että LP-custominsa olisi rungoltaan+kanneltaan alder/mahogany. Mulla on vanha Epin customi ja päätin sitten tutkia asiaa ja kappas maalin alta paljastuukin maple top vaikka muuta ilmotaan.

Tutkit asiaa siis kannen päältä? Kannattaa katsoa myöskin mikkien koloista, sieltä näkyy viilu hyvin kannen päällä jos on näkyäkseen. Suattaapi olla, että (mustien?) kustomien kannet ovat kyllä vaahteraviilua jos kaikki samalta linjalta tulee, mutta viilu se lienee niissäkin.

Vai tunnistitko puun vaahteraksi mikin koloista?

Mun Epi on jostakin 90-luvun alusta, ja siinä on kyllä ihan viilu ilmeisesti lepän päällä.
KooAa
19.09.2003 11:47:12
Laitoin tommoisen tilaukseen. Joidenkin mielestä virityskoneisto ja potikat kannattaa vaihtaa mutta kattellaan nyt kunhan soitin saapuu.

https://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-143178.html
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Juzzu
19.09.2003 11:51:40
Joidenkin mielestä virityskoneisto ja potikat kannattaa vaihtaa

Niin, no ei niitä potikoita kannattane vaihtaa muuta kuin vasta jos samalla vaihdat kunnon mikit - en tiedä nykyisistä Epin mikeistä mutta omani mukana tulleet oli kyllä aika syvältä.

Virityskoneistosta en ole kyllä mitään vikaa löytänyt, ei ole tullut kyllä mieleen vaihtaa.
D-Kay
19.09.2003 13:32:51

Niin, no ei niitä potikoita kannattane vaihtaa muuta kuin vasta jos samalla vaihdat kunnon mikit - en tiedä nykyisistä Epin mikeistä mutta omani mukana tulleet oli kyllä aika syvältä.

Monissa Epiphonen malleissa on aika kauheat mikit. Koin tosin positiivisen yllätyksen hankkiessani Goth LP:n. Mikit on suorastaan loistavat. Soundaa paremmalta kuin Duncanin Distortionilla varustettu Tokain Lespa.
"you'll be a lover in my bed and a gun to my head" -Billy Corgan
Jani The Rock
19.09.2003 14:07:34

Mun mielestä Epin mikkien laatu on parantunut jopa yllättävän paljon. Kun hankin tuon oman Firebird 1963:ni niin olin täysin varautunut vaihtamaan siihen mikit. Mutta eipä siihen ole todellakaan mitään tarvetta. Ja muutkin Epit mitä olen lähiaikoina testaillut, on olleet positiivisia yllätyksiä tässä suhteessa. Puheet Epin huonoista mikeistä taitavat olla nykyisin luettavissa urbaanilegendojen joukkoon, tosin aivan halvimpia ko. merkin edustajia en ole testaillut.
"I`m a rockabilly MAADMAN!!" -Screaming Lord Sutch
Juzzu
19.09.2003 14:08:53
Puheet Epin huonoista mikeistä taitavat olla nykyisin luettavissa urbaanilegendojen joukkoon

Mutta voin vakuuttaa, että tuossa lauseessa pitää ehdottomasti korostaa sanaa nykyisin.
D-Kay
19.09.2003 14:27:35

Mutta voin vakuuttaa, että tuossa lauseessa pitää ehdottomasti korostaa sanaa nykyisin.

Jep, oon soitellu jollain Epin halvimmalla sg:llä ja se ei kyllä soinu yhtään. Epiphone on tosiaan tainnut muutenkin petrata laadussa. Toi mun Goth LP on uudempaa sarjaa, jossa on paremmat virittimet ja amerikkalaiset alnico-magneeteilla varustetut mikit.
"you'll be a lover in my bed and a gun to my head" -Billy Corgan
trih
19.09.2003 17:22:16
Tutkit asiaa siis kannen päältä? Kannattaa katsoa myöskin mikkien koloista, sieltä näkyy viilu hyvin kannen päällä jos on näkyäkseen. Suattaapi olla, että (mustien?) kustomien kannet ovat kyllä vaahteraviilua jos kaikki samalta linjalta tulee, mutta viilu se lienee niissäkin.

Vai tunnistitko puun vaahteraksi mikin koloista?

Mun Epi on jostakin 90-luvun alusta, ja siinä on kyllä ihan viilu ilmeisesti lepän päällä.

DoDii oikeassa olet. Tosi ohut vaahteranviilu pelkästään. En jaksa hioa enempää ostakaa pois ;)
Oh,been out rolling On the Blessed Hellride...
p130
19.09.2003 19:23:12 (muokattu 19.09.2003 19:26:56)

Minun karkea arvioni on, että "nykyisin" alkaa noin vuonna 2000 puhuttaessa Epin mikeistä.

Epin Korina -explorerissa ja V:ssä oli ainakin jossakin vaiheessa vain korinaviilu jonkin muun puun päällä. Ei vain jaksa muistaa millään mitä puutä se itse body sitten oli... Luultavasti leppää tai sitten normaalia mahonkia. Kyllähän sen erottaisi kun tuollaisen vain elävänä näkisi.

Korinahan on kai jokin afrikkalainen mahonkilaatu, ei kuitenkaan se "pahamaineinen" raskas LP:n pilaaja.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
fox
19.09.2003 19:36:03

Korinahan on kai jokin afrikkalainen mahonkilaatu, ei kuitenkaan se "pahamaineinen" raskas LP:n pilaaja.

"Korina" on minunkin tietämykseni mukaan kauppanimi mahonginsukuiselle limba-puulle. Niitä "mahongiksi" kutsuttuja ja lähisukulais-puitahan on leegio, vaaleinta taitaa olla filippiininmahonki eli laua. (Kukahan nuokin nimet kaikki keksii?)
mikko1
19.09.2003 20:29:50
filippiininmahonki eli laua. (Kukahan nuokin nimet kaikki keksii?)

Filippiiniläiset?
Mullon kans tele.
fox
19.09.2003 21:27:12

Filippiiniläiset?

Ei ne sitä limbaa ainakaan ole keksiny..:) Muita tietämiäni mahonkipuun nimellä myytäviä on myös khaya jota ei varmaan myöskään filipiinot tunne ku se ei siellä kasva. =) Käsittääkseni tuo painava mahonki jota US of A:an 70-luvulla rahdattiin oli juuri tuota khaya-mahonkia.
Juzzu
20.09.2003 08:32:47
Fox,

Minä tuossa ostaa päräytin tuota omaa LP-projektia varten ihan etelä-amerikan 'Hondurasin' mahonkia, eli käytännössä varmaan etelä-amerikkalaista mahonkia, tuskin se just nimen omaan Hondurasista on. Mutta mutta, tietääkö Fox millä nimellä tuota tulisi virallisesti kutsua, onko Hondurasin mahonki virallinen kauppanimi kaikelle etelä-amerikan mahongille nykyisin vai saakos tuon kanssa käyttää jotain ekstööttisempaakin nimeä? :o)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)