Aihe: Tokai Firebird.
1 2
Naama-amis
19.09.2003 21:21:07 (muokattu 19.09.2003 21:26:20)
Omistaako joku tämmöstä kitaraa? Olis kiva kuulla vähän kokemuksia. Tänään kävin aika lyhyesti vähän maistelemassa semmosta ja ihan hyvältä soundas.
Mitenkähän tommonen toimii Stone/Metallica/Slayer yms. rässi tyyppisessä rynkytyksessä pidemmän päälle?

Muuten olen kyllä jo suht kiinnostunut ko. kepukasta mutta silloin hieman oudoksutti kun rupesi seisaaltaan soittamaan ja huomasi kitaran "suurehkon" kaulapainoisuuden. Tottumiskysymys..vai?

Laittakaapa mielipiteitä, olen pelkkänä korvana.
Vauhti korjaa virheet.
Jake24-25
19.09.2003 21:35:46 (muokattu 19.09.2003 21:44:09)
Omistaako joku tämmöstä kitaraa? Olis kiva kuulla vähän kokemuksia. Tänään kävin aika lyhyesti vähän maistelemassa semmosta ja ihan hyvältä soundas.
Mitenkähän tommonen toimii Stone/Metallica tyyppisessä rynkytyksessä?

Muuten olen kyllä jo suht kiinnostunut ko. kepukasta mutta silloin hieman oudoksutti kun rupesi seisaaltaan soittamaan ja huomasi kitaran "suurehkon" kaulapainoisuuden. Tottumiskysymys..vai?

Laittakaapa mielipiteitä, olen pelkkänä korvana.

Minulla on Epiphonen Firebird ja olen ollut hyvin tyytyväinen siihen. Firebirdini soundaa tarpeeksi hyvältä ainakin sen hintaluokan kitaraksi. Itse sain tämän Epiphonen Firebirdin aivan pilkkahintaan joten sain pilkkahintaan parempi soundisen kitaran kuin vastaavan hintainen olisi uutena. Minulla Firebird on taipunut hyvin Metallican soittoon. Stonea en ole soittanut.

Epiphonen Firebirdiä on ainakin ihan hyvä soittaa sekä seisaltaan että istualtaan. Kaikkeen vie tietysti aikansa tottua ja niin se vei minultakin.

Tuota mainitsemaasi Tokain Firebirdiä en ole valitettavasti kokeillut. Se saattaa tietysti olla soundata ja tuntua erilaiselta, koska Tokain kitarathan ovat monesti Epihonen vastaavia laadukkaampia. Ainakin Tokain Les Paulit ovat kokemusteni mukaan lähes poikkeuksetta Epiphonen vastaavia parempia. Firebirdien kanssa voi olla samoin.

Vastasin ehkä vähän väärään paikkaan, mutta ajattelin että tästä Epiphonen Firebird-kokemuksestakin saattaa olla jotain apua.
Jani The Rock
19.09.2003 21:47:45

Mulla on ollut Tokain FB 45. Ihan kohtuuhyvä kitara, nätti kuin mikä eikä mitään viimeistelyfiboja.

Mutta nyt mulla on Epiphonen Firebird 1963 (se kolmemikkinen malli jossa on vibrakampi) ja se pesee kyllä Tokain mennen tullen. Viimeistely on ihan hyvää luokkaa, kaula mun näppiin paljon sopivampi ja ennenkaikkea soundissa on huomattava ero. Johtuu tietysti siitäkin, että Tokaissa on pulttikaula (joka Firebirdistä puhuttaessa on lähes pyhäinhäväistys). Tokain soundi oli huomattavasti ohuempi ja hengettömämpi kuin Epissä.

Kaulapainoisiahan nuo Firebirdit ovat, sille ei voi mitään. Kun vaikka Straton jälkeen ripustaa semmoisen kaulaansa, niin ero on huomattava. Kunnon hihna auttaa paljon, ja kyllä siihen kaulapainoisuuteen äkkiä tottuu.

Suosittelisin omakohtaista vertailua Tokain ja Epiphonen välillä. Nimittäin silloin kun olin Tokaita ostamassa (vuosi taisi olla 2000) testasin myös Epiphonen standardi-Firebirdin ja Tokai tuntui ainakin silloin olevan sitä nimenomaista yksilöä parempi.
"I`m a rockabilly MAADMAN!!" -Screaming Lord Sutch
Jake24-25
19.09.2003 21:52:46
Me olemme, Jani the Rock, molemmat samantyyppisen Epihone Firebirdin omistajia. Minunkin Firebirdini on sen tyyppinen, jossa on kolme mikkiä ja vibrakampi. Firebirdistähän on olemassa erilaisia versioita kuten useimmat meistä kitarafriikeistä tietävät.
Naama-amis
19.09.2003 22:12:12
Joo olen myös pikaisesti ottanut tyyppejä Epiphonen Firebirdistä ja mielikuva oli kyllä semmonen että Tokain vastaava istui ainakin minun käteen paremmin. Paremmin osais varmaan sanoa jos molempia pääsis kokeilemaan niinkuin vierekkäin.
Vauhti korjaa virheet.
Sammakko
20.09.2003 10:06:22

Onks noissa epiphoneissa liimakaula? Sehän on pyhäinhäväistys! Firebirdissä pitäis olla läpikaula.
Pitää on fjongaa et on Stüldt Håjttii...
Jake24-25
20.09.2003 10:16:28
Onks noissa epiphoneissa liimakaula? Sehän on pyhäinhäväistys! Firebirdissä pitäis olla läpikaula.

Joo! Olet oikeassa, Muskotti, että alkuperäisessä Firebirdissä on Neck-through body-kaula. Kyllähän se on pyhänhäväistys ainakin niille jotka vaalivat perinteisiä arvoja. Ihan kunnioitettavaa se mielestäni on. Itselleni ei ole henk. kohtaisesti väliä millä tavalla kaula on kiinnitetty kunhan kitara soi hyvin. Epiphone Firebirdissä on todellakin liimakaula, mutta ei se ainakaan minua haittaa. Kitara soi hyvin ja hyvä niin. Mutta kuten sanoin, kaikki kunnia myös perinteisiä kaulankiinnitys arvoja vaaliville.
Naama-amis
21.09.2003 13:29:11
Eli tokain firebird tuntuis yhdeltä ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Vaikka onkin se pyhäinhäväistyksellinen pulttikaulakin..
Olin tossa lauantaina uudemman kerran testailemassa sitä Epiphonea ja kyllä vaan jotenkin tuntuu se tokai paremmalta. Tietysti gibsoni on jo asia erikseen.. Hintansa puolesta tuntuu jo paremmalta kuin muut :). Jos tommosen menisin hankkimaan niin vois tietysti kanssa olla mielenkiintonen näky pieni kaveri (päälle 170 cm) tommosen ronskin kitaran varressa.
Vauhti korjaa virheet.
Jani The Rock
21.09.2003 13:54:55

Eli tokain firebird tuntuis yhdeltä ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Vaikka onkin se pyhäinhäväistyksellinen pulttikaulakin..
Olin tossa lauantaina uudemman kerran testailemassa sitä Epiphonea ja kyllä vaan jotenkin tuntuu se tokai paremmalta. Tietysti gibsoni on jo asia erikseen.. Hintansa puolesta tuntuu jo paremmalta kuin muut :). Jos tommosen menisin hankkimaan niin vois tietysti kanssa olla mielenkiintonen näky pieni kaveri (päälle 170 cm) tommosen ronskin kitaran varressa.

Just se kitara pitää ostaa, mikä ittestä tuntuu parhaalta, vaikka muut sanoisivat mitä!

Niin muuten, mäkin olen "vain" 167-senttinen. Mitä pienempi mies, sitä suuremmat... kitarat.
Pidätkö Ramonesista yms. punkrokista? Haluaisitko soittaa kyseisenlaista musaa? Tsekkaa wanted-palsta, god damn it! Hey ho, let`s go!
Sammakko
21.09.2003 19:37:13

mäkin olen "vain" 167-senttinen.

Ai ai. sitä se liian nuorena tupakointi aiheuttaa.
Jani The Rock
22.09.2003 00:57:15

Ai ai. sitä se liian nuorena tupakointi aiheuttaa.

Taitaa olla kyllä lähinnä geeneistä kiinni...
Pidätkö Ramonesista yms. punkrokista? Haluaisitko soittaa kyseisenlaista musaa? Tsekkaa wanted-palsta, god damn it! Hey ho, let`s go!
kivi
23.09.2003 09:21:35
Johtuu tietysti siitäkin, että Tokaissa on pulttikaula (joka Firebirdistä puhuttaessa on lähes pyhäinhäväistys). Tokain soundi oli huomattavasti ohuempi ja hengettömämpi kuin Epissä.

Hm? Meillä oli pitkään 80-luvun Tokai Explorer, jossa oli kunnon liimakaula ja muutenkin oli tehty ns. vimosen päälle, kuten muistaakseni saman ajan Tulilintu-kopiotkin. Tekeekö ne siis nykyään huonoja ja halpoja pulttikaulakopioita - kyllä ovat alas vajonneet!?
:-(

Firebird on ns. stratonsoittajan gibson, siinä kun on aivan epägibsonmaisen pitkä mensuuri ja tilava otelauta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jani The Rock
23.09.2003 11:06:51

Hm? Meillä oli pitkään 80-luvun Tokai Explorer, jossa oli kunnon liimakaula ja muutenkin oli tehty ns. vimosen päälle, kuten muistaakseni saman ajan Tulilintu-kopiotkin. Tekeekö ne siis nykyään huonoja ja halpoja pulttikaulakopioita - kyllä ovat alas vajonneet!?
:-(

Firebird on ns. stratonsoittajan gibson, siinä kun on aivan epägibsonmaisen pitkä mensuuri ja tilava otelauta.

Muistan joskus ihailleeni jossain musaliikkeessä just tommosta 80-luvun Tokai Exploreria, jossa tosiaan oli liimakaula ja se oli todella muutenkin ns. viimeisen päälle. Oma eka kitarani oli 80-lukulainen Tokai Strato Custom, joka oli myös erittäin hyvä kitara. Aikanaan pidin Tokaita tosi laatumerkkinä, mutta nykyään ko. firma tuntuu tekevän kaikkensa romuttaakseen vanhan hyvän maineensa.
Sammakko
23.09.2003 19:54:37

Taitaa olla kyllä lähinnä geeneistä kiinni...

Jos lohduttaa niin En oo pitkä minäkään....
Naama-amis
28.09.2003 17:47:37
Tuli muuten ihan semmonen mieleen tässä että kun toi nyt on vähän tuommoinen persoonallisen muotoinen skitta toi Firebird niin mistäköhän semmoseen saa toimivan laukun? Ja joutuuko paljonkin pulittamaan? Meinaan vaan noiun äkkiseltään tuntuis et tollasen kans olis vähän puljaamista...
Vauhti korjaa virheet.
Jake24-25
28.09.2003 17:53:07
Tuli muuten ihan semmonen mieleen tässä että kun toi nyt on vähän tuommoinen persoonallisen muotoinen skitta toi Firebird niin mistäköhän semmoseen saa toimivan laukun? Ja joutuuko paljonkin pulittamaan? Meinaan vaan noiun äkkiseltään tuntuis et tollasen kans olis vähän puljaamista...

Minulla ainakin on ihan tavallisen kitarapussin muotoinen pussi Firebirdilleni ja se on ollut aivan hyvä. Tarkkaa hintaa en juuri nyt muista, mutta se pussi ei maksanut ainakaan enempää kuin yleensä kitarapussit maksavat eli noin 30-40 euroa.
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Jani The Rock
28.09.2003 18:15:43

Mulla on Warwickin Rockbag, jonka tilasin samalla kun sen Tokainkin aikanaan. Se on kyllä vähän kalliimpi.
fox
28.09.2003 19:00:45

Kovaa laukkua on ainakin tuskallista hakea..bassolaukutkaan ei sovi.
Asmi
29.09.2003 13:39:50
Eikös Epiphonella ole kaksi erilaista firebirdiä. Toinen on pulttikaulainen ja toinen on liimakaulalla. Pulttikaulaisesta on turha lähteä oikeeta firebird-soundia hakemaan, jää kauas, mutta ite tykkäsin ku pääsin viime viikonloppuna testaamaan sitä parempaa liimakaulalla varustettua firebirdiä. Vaikka en oo tokain firebirdiä testannu ni luulisimpa vaan että tällä kertaa epi vie voiton ihan tuon kaulan liitosmenettelyn takia. Ite ihastuin tuohon epin liimakaulafirebirdiin niin, että ajattelin sellasen hommata jahka rahat saa kasaan. Mmm, sellanen kermanvalkoinen...;)
...Aatos lentää, mie en...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)