Aihe: Mikä siinä blaybackissa risoo?
1 2 3 4
PL
18.09.2003 20:28:15 (muokattu 10.12.2003 10:12:07)
..................
Jaska
18.09.2003 21:52:31
Noh, sanotaan näin että jos joskus joudun soittamaan playbackinä, niin otan pelkän jakkaran lavalle ja soitan ilmarumpuja. Siinä sitten saa näyttää vaikka kaiken hevitaitonsa jossain humppaviisussa.
Bonham
18.09.2003 21:55:19
Kyllä minä olen samoilla linjoilla PL:n kanssa.

Ja pitää muistaa, että nuo bändit, jotka esiintyvät esim telkussa tekevät sitä työkseen. Joskus töissä on tehtävä niitä vähemmän mukavia juttuja, jos pomo niin sanoo (tässä tapauksessa vaikka managementti jne...). Sellaista ammattilaisuus ja työelämä ovat.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
noir
18.09.2003 21:59:42
Ja pitää muistaa, että nuo bändit, jotka esiintyvät esim telkussa tekevät sitä työkseen. Joskus töissä on tehtävä niitä vähemmän mukavia juttuja, jos pomo niin sanoo (tässä tapauksessa vaikka managementti jne...). Sellaista ammattilaisuus ja työelämä ovat.

Totta. Tällaisen sänkykamarimuusikon on helppo pitää periaatteistaan kiinni, mutta kun on leipä kyseessä, niin saattaa joutua tekemään paskahommia hampaat hymyssä.

Mutta kuten huomaatte, tämäkään ei puhu varsinaisesti playbackin puolesta, vaan on pelkkä myönnytys. Vai olenko taas väärässä?!
Kyllä, olen nähnyt PMMP:n livenä.
Teijo K.
18.09.2003 22:01:39

ja Mikäs vika nailon biitin taustapumpussa on?

Sana "tausta". Eipä oikeastaan mitään muuta. Laatumuusikoitahan nuo ovat, jotenkin vain tuo lauluyhtye- taustabändi asetelma ei minussa herätä mitään tunteita. Joten on siis minulle sama miten se taustabändi duuninsa hoitaa. Studiossa vai livenä.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
fox
18.09.2003 23:18:42

Vaikuttaa siltä, että nämä jotka henkeen ja vereen vastustavat playback juttuja eivät juurikaan ole olleet tekemisissä sen karun bisnes ja markkinointimaailman kanssa joka tässä taiteenlajissa pyörii..

Maailma opettaa, sitten viimekädessä opettaa hiljaa kävelemään... (Vanha viitakon sanonta)
Mua henkilökohtaisesti ei sitten yhtään häiritse playbackissa se itse playback-tilanne mutta sitten himpun häiritsee jos joku on "lähtenyt leikkimään muttei leiki kunnolla.." OK, johonkin pisteeseen asti on kivojakin playback-kikkoja, esim. jos taustabändin miehet on vaikka vaihtanu soittimia MUTTA on kuitenkin ihan kovin soittavinaan.. jos niinkuin ymmärrätte pointtini.
Markkinointiahan tuo vain on ja oma musabisneksen laji sinänsä. Ja julkisuutta. Show´ta nääs.
welho
19.09.2003 00:38:31

Mielenkiintoinen aihe kyllä.

Eipä mua ainakaan ota suuremmin pattiin jos töllöstä katselee/kuuntelee playback- touhua. Varsinkin kun on tuollainen hässäkkäkeikkamysteeri tai joku listaohjelman puoliaika kyseessä.
Jospa ostaisin lipun lähtisin katsomaan livebändiä joka vetääkin nauhalta niin voisi kyllä alkaa hymy hyytymään.

Joku tuolla jo sanoikin että joka ammatissa on hyvät ja huonot puolet. Tänäpäivänä taitaa olla tilanne se että jos ammatikseen poppailee niin tuollainen playbackmeisinki kuuluu joskus työnkuvaan. Eikait siinä.

Toisaalta on kyllä harmi että teknisten säätöjen ym. takia pitää nauhan kanssa vetää. Onhan se hullun oloista että taitavat muusikot siellä heiluu mutta, kyllä se vaan taitaa siihen työnkuvaan kuulua.
Hetihän sen kyllä ymmärtää että jos bändi ei osaa soittaa/solisti laulaa ja hittiä vaan pukkaa niin pakko vetää nauhalta kun muuten ei kuulostaa niin karseelta=)
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
Cathi777
19.09.2003 11:45:27

Levyjä voi kuunnella kotonakin...
Veri on vettä sakeampaa
J-R
19.09.2003 22:09:52

Levyjä voi kuunnella kotonakin...

Näinno...playbackissa ei kertakaikkiaan ole mitään mielenkiintoista. Ratkaisu jossa mennään siitä missä aita on matalin. Ei tietystikään voi bändejä aina syyttää ko. valinnasta, mutta joku taho haluaa päästä helpolla jos playback-ratkaisuun on päädytty. Huom! Tämä on provo ;)!
Neljä Ruuvia
19.09.2003 23:33:39
Live-esiintyminen koostuu koostuu lavalla heilumisesta ja reaaliaikaisen äänen tuottamisesta. Ainakin minun mielestä jos toinen puoli otetaan pois niin aika käyhää on. En oikein ymmärrä miksi playbackia käytetään tai ainakaan sitä miten joku sitä jaksaa katsoa/ kuunnella. Mielummin voisi näyttää vaikka bändin videoita. Vähän sama juttu kuin duunari tulisi aamulla töihin ja sanoisi, että en minä tänään mitään töitä tee, mutta voin näytellä työntekoa.

Eiks tää nyt ala jo junnata paikoillaan tää topikki?
Tässä on nyt varmaan tullut esille kolikon kaikki kolme puolta... Joko tää riittäis?
noir
19.09.2003 23:37:28
Eiks tää nyt ala jo junnata paikoillaan tää topikki?
Tässä on nyt varmaan tullut esille kolikon kaikki kolme puolta... Joko tää riittäis?

Vähän samaa mieltä. Alkavat tietyt mielipiteet kiertää kehää.
Kyllä, olen nähnyt PMMP:n livenä.
poppamies
20.09.2003 06:37:12

Heti kun sinulla on sellainen keikka niin sitte jutellaan lisää :P

No meillä oli tuollainen keikka viime keväänä. Soitettiin 5-6 kappaletta paikallis TV:n suorassa lähetyksessä illan mittaan. Souncheckki tehtiin tietenkin edellisenä iltana mutta muuten oli vain soitettava käskystä ja kieli keskellä suuta. Ei sinä sen kummempaa. Ei me oltais voitu tehdä se asia yhtään paremmin playbackinäkään.
"G-strings are for strippers"
Neljä Ruuvia
20.09.2003 12:02:40 (muokattu 20.09.2003 12:04:01)
No meillä oli tuollainen keikka viime keväänä. Soitettiin 5-6 kappaletta paikallis TV:n suorassa lähetyksessä illan mittaan. Souncheckki tehtiin tietenkin edellisenä iltana mutta muuten oli vain soitettava käskystä ja kieli keskellä suuta. Ei sinä sen kummempaa. Ei me oltais voitu tehdä se asia yhtään paremmin playbackinäkään.
...oliko siellä montakin pändiä ja helvetin kiire?
Käsittääkseni tässä on kysymys lähinnä noista megatapahtumista.
hörhö
20.09.2003 13:58:59

Sen takia en rasita mieltäni playbackin ongelmista, koska musiikissa lopputulos on tärkeämpi, kuin tekotapa. Eli jos lava-akti on parempi, niin mikäs siinä. En tosin itse yleensä seuraa ohjelmia ja tapahtumia, joissa ko. toimintaa harrastetaan.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Deranged
22.09.2003 09:15:01 (muokattu 22.09.2003 09:15:36)
Live-esiintyminen koostuu koostuu lavalla heilumisesta ja reaaliaikaisen äänen tuottamisesta.

Nimenomaan. Itse hakeudun keikoille joissa tiedän artistien soittavan ja esiintyvän itse. Näkee kuka oikeasti osaa soittaa
ja saa fiilistä.

Playback"orkesterit" on amerikkalaisen levyteollisuuden tapa rahastaa typeriltä massoilta (jotka muuten ovat väärässä).
Valitettavasti tuo rahastusmentalitetti on levinnyt USAn ulkopuolelle, ja mikäs sen helpompaa.

Silti itse toivoisin että keskityttäisiin etsimään sellaisia kykyjä jotka oikeasti osaavat tehdä hyvää musiikkia, ja tuotaisiin näitä saman markkinakoneiston avulla yleisön tietoisuuteen.

MTV:n jatkuva "jabajabajabatijap"-rap ja pelkät muoviset popbändit alkaa vituttaa. Ja kaiken siellä näkyvän pitää olla
muotia. Arrgh.

Kun sen hyvän fiiliksen voi saada musiikistakin, eikä pelkästä heilumisesta. Heiluminen yhdistettynä musiikkiin voi aiheuttaa kuulovaurion lisäksi myös ekstaasin kaltaisen olotilan :)

Älkää karusti teilatko, pyydän. Tämä oli vain minun mielipiteeni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)