Aihe: tolexia vahvistinnuppiin
1
okabass
19.04.2006 12:08:16
MOI
Mistä löytyisi osviittaa vahvistinnupin päällystämiseen tolexilla? Lähinnä mikä Suomesta saatava liima on kätevintä käyttää? Katsoin palstan haulla, mutta linkit olivat joko vanhentuneet, niissä ei ollut kuvia tai muuten vaan suppeita. Jos jollain on antaa kokemuspohjaista ohjetta, niin kiitos etukäteen.
Ja -olen googlettanut. ;)
Hannu H.
19.04.2006 12:23:57

Sprayliima voi vaikuttaa houkuttelevan helpolta mutta se on kyllä vaan perseestä. Sitä liimaa on sit jokapaikka täys ja hengityssuojista ja silmäsuojista huolimatta silmät valuu ja henki ei kulje.

Semmone pensselitavara o pal parempaa. En ny muista liiman nimeä mitä ite käytin kaappia päällystäessä mutta voin tarkistaa tossa jossain välissä ku purkin löydän..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
harryk
19.04.2006 13:16:41

Olen itse käyttänyt erikeeperiä tähän tarkoitukseen. Se pitää vaan levittää tosi tasaisesti lastalla tms. ja kotelon yksi sivu kerrallaan. Olen pannut vielä hommaan puristimen ja vanerilevyn, jotta tolexi kiinnittyy ja kuivuu tasaisesti. Homma on aika vaikeaa saada onnistumaan hyvin jos tekee sitä harvoin. Mm. tästä syystä käytän nykään enemmän ja enemmän jalopuuta koteloissa. Lakkaaminenkin on työlästä mutta itsellä ainakin lopputulos on ollut tällöin parempi.
Micolo
19.04.2006 14:03:43 (muokattu 19.04.2006 14:05:03)
Itse käytin keinonahan liimaamisessa kontaktiliimaa. Toimii erittäin hyvin. Pitää vain muistaa että se on jokseenkin myrkyllistä/haitallista niin tuuletus on muistettava suorittaa hyvin.

OT:
(Keinonahkaa löytää helposti sellaisesta liikkeestä kun muovikum oy. Sähköpostilla kun lähettää viestiä minkälaista on hakemassa, niin laittavat ison kasan näytteitä postissa tulemaan. Muutenkin palvelu oli hyvää ja nopeaa, lähettivät tavaran samanapäivänä kun tilasin.)
Se, joka paikkansa menettää, se paikkansa menettää
kulmahiomakone
19.04.2006 14:52:09 (muokattu 19.04.2006 14:55:19)
Tuota kontaktiliimaa olen minäkin käyttänyt ja se on tuossa hommassa käsittääkseni myös yleisesti maailmalla käytetty liima. Ja kontaktiliimaa saa myös vesiliukoisena jos ei ole tiloja, joissa voi haistella myrkkyjä. On tosin kalliimpaa.

Ja tässä on ainakin yks linkki, josta tuohon tolexin kiinnittämiseen voi repiä ideoita:

http://colomar.com/Shavano/cons_structure.html

Jos kaappi/kotelo on jo valmis, niin sitten homma menee tietysti vaikeammaksi. Itse olen kiinnittänyt valmiiseen koteloon kangasta nitojalla siten, että reunalta luonnollisesti aloitetaan ja kangas käännetään sen jälkeen niin sanotusti sauman yli niittien päälle (ja seuraavassa reunassa uusi kangas niiteillä kiinni siten, että vanha jää sen alle). Vaikea selittää, mutta kun vähän aikaa kelaa asiaa, niin ratkaisu on itsestään selvä ja lähestulkoon ainut mahdollinen, sikäli kun ei halua niittejä tai mitään muutakaan ylimääräistä näkyviin.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Kumiankka
19.04.2006 17:29:13 (muokattu 19.04.2006 17:40:21)
tuplat
Kumiankka
19.04.2006 17:29:19
Olen joskus jotain päällystäessäni käyttänyt muovimattojen (lattia- ja seinäpäällysteiden) liimaamiseen tarkoitettua liimaa, joka on vesiohenteista (ei toki liuotteetonta ;). Sellaista mahdollisimman sitkeää ja paksua tavaraa, ei mitään ohutta seinäpäällysteliimaa. Uskoisin että kuivuttuaan pito on lähellä kontaktiliiman vastaavaa, samoin työskentely on pitkälti samanlaista, tolueeni haisee vähän vähemmän. Hammastetulla lastalla saa "annostelun" tasaiseksi, ja pensselillä vaan silitin. Tosin viimeksi käytin vaan pensseliä.
Kumiankka
19.04.2006 17:29:49 (muokattu 19.04.2006 17:40:43)
triplat
Antti1
19.04.2006 17:39:01
Jos kontaktiliimat kiinnostaa, niin hyvä sellainen on Kiillon Tixo. Siinä on erikoisuutena geelimäisyys. Ei valu, eikä sotke tavallisen tapaan. On pensselitavaraa, mutta sitä saa myös pienissä purkeissa.

Hyvää liimaa, mä liimasin oman kaappini kankaat tolla. Jos joskus tarvitsen uudestaan kontaktiliimaa, ostan tota.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Rubber
19.04.2006 22:04:21
Käytettiin kaverin kanssa Bilteman kontaktiliimaa kaappien päällystämishommissa ja ihan hyvää jälkeä tuli.

www.mature.vuodatus.net
www.mature.vuodatus.net
okabass
20.04.2006 00:21:46
MOI

Kiitos vastauksista.
kilroy
20.04.2006 17:35:08
Jos kontaktiliimat kiinnostaa, niin hyvä sellainen on Kiillon Tixo. Siinä on erikoisuutena geelimäisyys. Ei valu, eikä sotke tavallisen tapaan. On pensselitavaraa, mutta sitä saa myös pienissä purkeissa.

Hyvää liimaa, mä liimasin oman kaappini kankaat tolla. Jos joskus tarvitsen uudestaan kontaktiliimaa, ostan tota.

YHDYN TÄHÄN TÄYSIN ! ! ! ! KAIKKI KAAPPINI OON LIIMANNU TUOLLA!!! JA ON TOSI HYVÄÄ JA KYLLÄ PITÄÄ!!!! :)
putket kuuluu taloihin ja maan alle ei vahvistimiin...
mhaimilahti
21.04.2006 01:13:46 (muokattu 22.04.2006 15:51:36)

mun mielestä toi geeli homma oli taas aivan syvältä , kaikista parasta tohon hommaan on ruiskukäyttöön tehty kontaktiliima jotain sitten levittelee pensselillä , tolla tehty monet kaappien päällystykset ja hyvin toimii , Kiillon tekemään kamaa myös se ja pystyy tarvittaessa ohentamaan
Dareon
21.04.2006 02:21:07
Aikoinaan tuli tuollaiseen itsetehtyyn subbarikoteloon liimattua tuollainen musta matto (vähän niinkuin auton sisustusmattoa tms. sellaista karheaa) ihan vaan erikeeperillä. Piti vaan levittää tasasesti sitä, ei liian paljon eikä liian vähää. Sitten vaan iso vanerilevy siihen päälle (joka oli isompi kuin liimattava pinta) ja siihen autonrenkaita ja maalopurkkejä päälle painoksi. Kyllä on nyt jo joku 5 - 6 v pysynyt, tosin autossa nuo eivät koskaan ole olleet vielä.
Ei sen tarvitse olla täydellinen, kunhan se vain näyttää siltä.
Lilli
21.04.2006 06:39:11

Samat kokemukset. Omia tolexeja liimaillessa kokeilin juoksevaa Tixoa ja hyytelömäistä: hyytelö helpompaa käyttää ja riittoisampaa.
'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)