Aihe: Soittopäiväkirjani ja sen analysointia
1 2
apenaattori
18.04.2006 20:53:18 (muokattu 19.04.2006 17:39:21)
Otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin vähän yli viikko sitten soittopäiväkirjan pitämisen. Tähän topikkiin kirjoitan päiväkirjani sisällön viikon ajalta (alkaen su 9.4). Ideana on kerätä vinkkejä ja neuvoja sekä esittää omaa analyysia julkisesti (voitte sitten korjailla). Ok, täältä pesee:

Su 9.4

1h 30 min
- Fingerpicking-harjoittelua
- Bluesskaalan eri asemien harjoittelua
- Soittoläksyjen (jazzmin-etydi, tekniikkareeniä) harjoittelua

1h 15min
- Blokkausta (Lady writer alkuriffi)
- Jammailua (Dire straitsin mukana)
- Komppireeniä (Lady writeria)

Ma 10.4

1h
- Bänditreenit

45min
- Jammailua (Dire straits)

Ti 11.4

45min
- kitaratunti (fingerpicking-reeniä)

Ke 12.4

1h 20min
- Blues station-kirjan avulla reenausta (Bendit, vibrato, slidet yms. tatsin harjoittelu)
- Älämölöä (Eli kitara kädessä improvisointia ja biisien soittelua ilman taustaa)

To 13.4

45min
- Älämölöä
- Blues station
- Jammailua (kokoelmalevyn mukana, sekalaista rokkia)

Pe 14.4

2h 15min
- Älämölöä
- Blokkailua (Another brick in the wall pt.2-soolo)

1h 15min
- Soolon blokkailu jatkuu (sain urakan päätökseen)

La 15.4

45 min
- Älämölöä

45min
- Wahisooloja bluesblast.comin jamiraitojen mukana

30min
- jammailua (Dire straits)

Su 16.4

45min
- Älämölöä (lämmittelyä äänityksiä varten)

1h 30min
- Äänittelyä (ääninäyte vahvarini soundeista tänne mnettiin).

Huh. Semmoinen kitarointiviikko. Oma analyysini olisi: Minun pitäisi soittaa ehdottomasti paljon enemmän. Myöskin "älämölöä" pitäisi vähentää huomattavasti. Teoriaa ja skaaloja pitäisi lisätä, myöskin tekniikkaa pitäisi ottaa hieman enemmän mukaan ohjelmaan. Nyt annan puheenvuoron teille ja otan vinkeistänne oppia.

E: Ja tietysti nuottienlukua pitäisi reenata! Meinasi unohtua.
"The harder you try the dumber you look."
Hammermul
18.04.2006 21:00:25

Mä olisin tyytyväinen, jos edes joskus jaksaisin harjoitella jotain tai opetella uutta. On vähän liian kauan jo pyöritty samassa pisteessä. Pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni. On kyllä välillä niin paljon menoja, ettei ehdi soittaa välttämättä ollenkaan. Sitten kun soittaa, niin vaan jauhaa niitä samoja vanhoja juttuja. Mut hauskaahan mä kitaran kanssa pidänkin, se on pääasia.

Ei sitä älämölöä tartte vähentää, kaikki soitto on kuitenkin hyväksi tatsin kehittymisen kannalta.
Wahi
18.04.2006 21:04:57
Ihan hyvältähän tuo näyttää. Itsekin pitäisi soitella enemmän ihan harjoituksia. Tuppaa vaan 8-16 koulupäivän jälkeen olemaan vähän niin ja näin. Hyvä että mnettiä jaksaa selata (hoho!). Kesällä sitten...
Pitää olla fjongaa et on stüldt håjttii!
cadabra
18.04.2006 21:18:08
Juu meikäläiselläki töitä aina 10-18 ni siinäpä sitten ku on päivän sohvia ja sänkyjä kannellu ni vielä yrittää kitaran nostaa kätöseen. Kyllähän tuota ehtii nyt tunnin suunnillee päivässä aina reenaan jos jaksaa ja seki menee teoriaan mut välillä pakko vähä muutakin että ei ihan pää räjähdä. Ois kyllä mahoton halu reenata enemmän mutta kesällä sitten.
Meehän kämpille.
Teemu K.
18.04.2006 21:20:12

Vaikka reenaa, ei saa unohtaa hauskaa!
Oikein hyvältä näytti.
Itse jaksoin pitää 2 viikkoa kirjaa soitosta (uudenvuoden lupaus) höhö
"Se siitä. Abloyta ja tsikiittaa!" -Landola59
Jake.e
18.04.2006 21:28:24
Helpompaa olis jos koulut olis käytynä jo.
Anal fist fuck is the best!
Ville81
18.04.2006 21:32:29 (muokattu 18.04.2006 21:33:10)
Yksi käypä vinkki on, että kun treenaa ja vaikka kopioi jotain sooloa, niin yrittää soittaa sen niin yksi yhteen kun on mahdollista. Joskus en malttanut treenata kunnolla vaikeita kohtia ja joka kerta tipahdin tietyssä kohtaa biisiä tai sooloa. Pilkkoo sen treenaamansa soolon pieniin paloihin ja ottaa sen oikeasti haltuun. Esim noita Blues Stationin biisejä voi soittaa niin monella tavalla "röytäen" (hoh). Eli ei tyydytä, että biisi menee "vähän niinku sinnepäin", vaan että saundi ja etenkin venytykset tuossa Blues Stationissa on aivan justiinsa. Silloin se homma kehittää ja kehittyy.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
apenaattori
18.04.2006 21:38:19 (muokattu 18.04.2006 21:42:34)
Jees, olen tuon Blues stationin kanssa pyrkinytkin siihen että edellinen etydi menee justiinsa ennekuin siirryn seuraavaan.

Vaikka reenaa, ei saa unohtaa hauskaa!

Kitaran kanssa on kyllä hauskaa aina (paitsi joskus kun treenaan jotain Stetinan juttuja, jotkut niistä on tod. kuivia. Kumminkin olisi hyvä sellaista perusnopeutta ja varmuuttakin kehittää). Eli kun Stetinalla on vähän näitä 1234, 1324-juttuja. Ei tuollainen perussormirääkki oikein kiinnosta, vaikkakin se on hyödyllistä (ja Stetinan Speed mechanics for lead guitar ihan kätevä kirja). Kun haluan oikein pitää hauskaa, laitan vain levyn pyörimään ja vedän mukana.
oiva tumpeloinen
18.04.2006 22:02:27
Kitaran kanssa on kyllä hauskaa aina (paitsi joskus kun treenaan jotain Stetinan juttuja, jotkut niistä on tod. kuivia. Kumminkin olisi hyvä sellaista perusnopeutta ja varmuuttakin kehittää). Eli kun Stetinalla on vähän näitä 1234, 1324-juttuja. Ei tuollainen perussormirääkki oikein kiinnosta, vaikkakin se on hyödyllistä (ja Stetinan Speed mechanics for lead guitar ihan kätevä kirja). Kun haluan oikein pitää hauskaa, laitan vain levyn pyörimään ja vedän mukana.

En mä siltikään menisi sitä älämölöä vähentämään. Se, ainakin minun mielestäni, auttaa improvisaatiota ja yleisesti sellaista rentoa soittoa. En mä tiedä miten sitä kuvataan, mutta aina puhutaan, että on soittoa ja on SOITTOA. Olisikohan oikea sana ilmaiseminen: tulee enemään tunnetta eli painotuksia ja sellaisia....

Itse mä treenaan noita 1234-juttuja tv:tä katsellessa. Silloin se ei tunnu niin puuduttavalta, kun ajatus on jossain muussa. Samalla tulee välillä haettua jotain skaaloja ihan sormituntumalta. Se taas auttaa mielestäni kaulan tuntemukseen: jos ne skaalat tulee tv:tä katsellessa asiaa ajattelematta, niin ne tullee ajattelemallakin.....tai jos ei tule ajattelemalla, niin sen parempi. Silloin voi keskittyä itsensä ilmaisemiseen ilman liikaa skaalan edestakaisin laukkaamista.

Huh huh....tulipa nyt taas jäsentelemättömänä ajatuksenjuoksuna. Toivottavasti siitä kuitenkin jotain irtoo.
Lord of the strings
18.04.2006 22:07:16
Mun treenipäiväkirja olis varmaan jotakuinki tällanen

- Jammailua (Dire straitsin mukana)
- jammailua (Dire straits)
"Urbaani ja turbaani, kokeilepa itte. Älä ees. Vidu jos on miinusta tiimarissa alle ÄÖ:n, niin älä lähde. Puol kilsaa on ihan max, mikäli pakko." -gasser
antti.merikapteeni
19.04.2006 00:42:45
Jos kiinnostusta riittää tekniikan opiskeluun, niin kannattaa ehdottomasti tutustua kirjaan Guitar fitness : An exercising handbook / by Josquin Des Pres.

Se on todella kuivaa 1234-harjoittelua ympäri kaulaa sadoilla eri tavoilla.
Muistakaa käyttää metronomia. Harjoitukset tehdään 60-180bpm, aloittaen 60bpm:stä pikkuhiljaa tempoa nostaen. Jokaisen harjoituksen pitäisi kestää minimissään 15-minuuttia.

Huom! Jos et ole ennen tehnyt vastaavanlaisia harjoituksia, 15-minuuttia on ehdoton maksimi, ettet tuhoa jännetuppejasi. Muistan itse kerran tehneeni tuon virheen, eikä ollut hauskaa seuraavana päivänä huomata tunnottomia sormenpäitä.

Mutta takaan, että se toimii. Vaatii pitkäjänteistä harjoittelua, mutta tuloksia tulee jo parissa viikossa.
Hammermul
19.04.2006 00:57:12

Se on todella kuivaa 1234-harjoittelua ympäri kaulaa sadoilla eri tavoilla.

Ei ole kovinkaan myyvää tekstiä...
MOIhei
19.04.2006 15:48:58

Mun soitto treenit on pelkää älämölöä.
"And rock 'n' roll isin't about sex and drugs, it's about music." Andy McCoy
blastoff
19.04.2006 16:44:00 (muokattu 19.04.2006 16:45:34)
Ihan hyvältä ja monipuoliselta tuo treenipäiväkirja minusta näyttää. Ei kannata ottaa liikaa stressiä joidenkin tiettyjen juttujen harjoittelusta. Pidemmällä aikavälillä on tärkeintä, että soittaminen on ennenkaikkea hauskaa. Liika kurinalaisuus ja minuuttiaikataulun mukaan treenaaminen saattaa pahimmassa tapauksessa vaan heikentää treenausintoa.

Niitä soittoon liittyviä vähän kuivempia osa-alueita kannattaa ottaa mukaan pieninä annoksina (melkeinpä) joka päivä. Esim. kun itse yhteen aikaan treenasin paljon nuottien lukemista, niin otin aina päivittäin heti session alkuun n. 20 minuuttia lukuharjoituksia. Tällä tavalla sain tuota nuotinluku-hommaa kehitettyä tasaisesti eteenpäin ilman, että harjoittelusta tuli hirveetä pakkopullaa.
Burn
19.04.2006 18:24:35

Helpompaa olis jos koulut olis käytynä jo.

Odotas vaan kun "koulut" loppuu niin tulee intti, sillon ei ainakaan soitella!
"Hello Burnt Face Man. I have made you some paté from my own nasalhair and yeast."
Epämuusikko
19.04.2006 23:18:26
Itsekin pidin treenipäiväkirjaa pari vuotta. Kerran jonkun intensiivisemmän rupeaman yhteydessä näytin kirjaa opelleni. LÄHES joka päivällä oli kahdesta neljään tuntia soittoa. Eräästä sunnuntaista, jonka kohdalla ei ollutkaan mitään, totesi maikkani:

"Mitä? Täällähän on vapaapäivä" Ärrinmurrin........

Treenipäiväkirja on armoton mutta tehokas.
It´s easier to give up than allways tried to go up.
apenaattori
20.04.2006 17:30:50 (muokattu 20.04.2006 17:32:47)
Treenipäiväkirja on armoton

No niin on. ;-) Tuo päiväkirja on kyllä tuonut lisää potkua soittamiseen (menenpä soittamaan, että saan merkintöjä päiväkirjaan). Usein minulla on ongelmana se, etten saa aikaiseksi aloittaa soittosessiota (mutta kitaran käteen otettuani en pysty laskemaan sitä pois vapaaehtoisesti ainakaan tuntiin). Mutta kun on se päiväkirja, niin sitä tulee herkemmin soiteltua, kun ei halua sitä tyhjää päivää sinne päiväkirjaan (on kakka fiilis kun ei ole soitellut ja vähän huono omatuntokin painaa).
mullet3000
21.04.2006 11:07:11
Odotas vaan kun "koulut" loppuu niin tulee intti, sillon ei ainakaan soitella!

Odotas kun tulee vaimo, lapset, ura, asuntolainan lyhennykset, jne, jne..
Kateellisena katselen Apenaattorin treenauspäiväkirjaa.

Eläkkeellä sitten.
"You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!", Tommy Emmanuel
Ville81
21.04.2006 11:42:03
Eläkkeellä sitten.

Silloin on kihti ja reuma sormissa. Ei onnistu soittaminen silloinkaan. Sitäpaitsi eihän kitaran vinguttaminen sovi niin vanhalle! (Näin ainakin vaimosi silloin sanoo)
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)