Miksei kuulosta? Ootko kokeillut, vai epäiletkö ihan teoriassa? ;) Filosofia on se, että mennään huoneeseen, kuunnellaan miltä sello huoneessa kuulostaa ja yritetään tallentaa se. Tämä on radikaalisti erilainen lähtökohta kuin millä suurin osa populäärimusiikkia nykyisin tuotetaan. Kts esim. Olen mä kokeillu. Näähän on tietty KOVASTI makuasioita, eikä kellään voi olla absoluuttista totuutta asiaan, mutta klasaripuolella puljaillessani, olen itse päätynyt siihen, että yhdellä parilla toimittaessa, tulee viiden metrin jälkeen jo niin paljon tilaa mukaan että soundi menee mun makuuni liian suttuiseksi, riippumatta mikitystekniikasta. Haulikkoa en ole tosin kokeillut ;) Itse lähtisin liikkeelle sellon äänityksessä studiossa panemalla (iso tai pienikalvoisen, maun mukaan.) konkan, noin metrin päähän soittimesta. Korkeus määräytyy tietty soundin mukaan mitä haetaan, mut tollaset 50-100cm. Sit A-B pari 3-7m. Ja miksausvaiheessa katellaan balanssi kuntoon. Klasaripuolella taas se konkka siihen 1-1,5m eteen. X-Y, ORTF tai monenpaikan suokkarini blumlein 2-5m tuomaan avaruutta ja A-B parilla tila vähän tahi paljon kauempaa. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
Näähän on tietty KOVASTI makuasioita, eikä kellään voi olla absoluuttista totuutta asiaan Mutta toki akustisen musiikin tallennuksessa meillä ON referenssi, eli se miltä musiikki huoneessa kuulostaa. mutta klasaripuolella puljaillessani, olen itse päätynyt siihen, että viiden metrin jälkeen tulee jo niin paljon tilaa mukaan, että soundi menee mun makuuni liian suttuiseksi, riippumatta mikitystekniikasta (Haulikkoa en ole kokeillut ;) Joissain huoneissa viisi metriä voi olla tuskastuttavan vähän, joissain se voi olla liikaa. Oikea etäisyys riippuu aina tilasta ja on toisaalta hölmöä tapella tarkoista metrimääristä, kun mitään sääntöä ei ole ja aina pitää kuunnella. t. marko |