Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Erimuotoisten kitaroiden soittotuntumat ja niihin tottuminen
1 2 3
Eddie
18.04.2006 19:42:50 (muokattu 18.04.2006 19:46:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas otsikkohirviö, olkaapa hyvä.
 
Kuitenkin, olen tässä uutta kitaraa ollut hommaamassa jo pitemmän aikaa. Vanha kitarani on stratomallinen Ibanez RG270 ja sen rajoitukset soittoon alkavat jo nakertaa sen verran, että uusi kitara on saatava. Tällä hetkellä vahvin ehdokas on ESP Eclipse II.
 
Pikkuisen kuitenkin arveluttaa, kun tuossa ESP:ssä talla on jotenkin mulle hiukan hassussa paikassa, kun soittaa metallimyökkää eli nakuttaa dowstrokeja tai soitttaa nopeita sahausriffejä. Jotenkin soitto vaan tökki ESPillä; ei paljoa, mutta sen verran, että sen huomasi. Talla oli jotenkin lähempänä kaulaa kuin Ibassani.

Himoitsemani ESP olisi minulle kaikin puolin unelmien täyttymys, varsinkin kun Les Paul-kuume on vallannut minutkin, ja kitara tuntuisi sopivan specsiensä puolesta soittamani musiikin kanssa hyvin yhteen. Lespaa en ole siis kuitenkaan aiemmin omistanut, ja haluisin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia siitä kun vaihtaa kitaramallista toiseen. Oppiiko sen uuden kitaran "tatsin" äkkiä, pitäisikö sen tuntua jo ostatilanteessa omalta jne?
 
Kyseessä on kuitenkin sen verran suuret summat, että ei huvittaisi hankkia keppiä, joka sitten lähtisi heti myyntiin. Kaikki komentit on enemmän kuin tervetulleita.
 
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
Eddie
18.04.2006 19:44:02 (muokattu 18.04.2006 19:44:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähläsin.
 
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
Teemu K.
18.04.2006 20:05:57 (muokattu 18.04.2006 20:06:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai siinä paljoa eroa ole, ellei vaihda jostakin stratosta flying-v:hen tai vastaavaan.
Ehkä jotakin ihan pientä eroa "tavallisten" mallien välillä, mutta ei sitä paljoa huomaa.
Ja jos huomaa, niin nopeasti luulisi tottuvan.
 
"Se siitä. Abloyta ja tsikiittaa!" -Landola59
Urmas Potkuri
18.04.2006 20:08:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile ensin huolella, jos vain on mahdollista. Parhaassa tapauksessa sinä et valitse kitaraa vaan kitara sinut.
 
Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni?
Eddie
18.04.2006 20:16:03 (muokattu 18.04.2006 20:16:29)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile ensin huolella, jos vain on mahdollista. Parhaassa tapauksessa sinä et valitse kitaraa vaan kitara sinut.
 
Kitara on tavallaan jo valinnut minut, minä en vaan vielä uskaltanut heittäytyä sen matkaan. Siinä on jotakin niin vaarallisista. Semmosia ne on ne Lespat! ;)
 
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
Teemu K.
18.04.2006 20:18:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara on tavallaan jo valinnut minut, minä en vaan vielä uskaltanut heittäytyä sen matkaan. Siinä on jotakin niin vaarallisista. Semmosia ne on ne Lespat! ;)
 
Mukaan vaan! Jos muut tottuvat lespaan, mikset sinäkin? :)
 
"Se siitä. Abloyta ja tsikiittaa!" -Landola59
Jake.e
18.04.2006 21:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse totun melko helposti erilaisiin kitaroihin, noista trigonometrisistä palikoista en mene kuitenkaan sanomaan mitään.
 
Anal fist fuck is the best!
Juzpe
19.04.2006 02:16:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse totun melko helposti erilaisiin kitaroihin, noista trigonometrisistä palikoista en mene kuitenkaan sanomaan mitään.
 
Okei, minä menen. Aiemmin soittelin perinteisillä superstratoilla noin 15v ajan kunes piruuttani musaliikkessä testailin exploreria (en muista merkkiä) ja yllätyin sen helpposoittoisuudesta ja siitä kuinka mukavasti kättä saa "roikotettua" ranteesta siinä bodyn reunalla. Ei mennyt kauaakaan kun hylkäsin perinteeni ja hommasin vanhan japsikellyn. En itse ainakaan ole tuntumasta valittanut, ja mielestäni huomattavasti rennompi soittaa kuin Strato tai LP - mallinen kitara. Tässäkin kuitenkin pätee vanhat sanonnat:
 
Kaikkeen tottu paitsi jääpalaan perseessä.
 
Ja:
 
Makuasia, sano koira ku persettään nuoli.
 
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP "Paskaa on paljon enemmän ku tryffeleitä, ei se silti tarkota että paska ois parempaa" - rakas avovaimoni
I.S.S
19.04.2006 04:37:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reilun kymmenen stratovuoden jälkeen hommasin itselleni viime syksynä juuri tuollaisen ESP Eclipse II:sen (on se hyvä), kun piti jokin erityyppinen ja mieluiten Les Paul mallinen kitara saada. Tottakai se aluksi tuntui vähän kummalliselta juuri tämän erilaisen tallaratkaisun takia, mutta niinkuin monet ovat täällä jo todenneet: kaikkeen tottuu.
 
Omalla kohdallani se tosiseikka, etten ollut kitaraan pariin kuukauteen koskenut, vaikutti varmaan siihen, ettei totuttaumisprosessissa mennyt kuin muutama kokeilukerta ja olin muitakin kiinteätallaisia siihen mennessä kokeillut. Nyt vajaan puolen vuoden ESP soittelun jälkeen, veikkaisin että Suomeen päästessäni oma stratoni saattaa taasen tuntua aluksi oudolta...
 
"Kyllä se rapulassa aamulla vitutti" -Klunssila
oiva tumpeloinen
19.04.2006 09:02:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Talla oli jotenkin lähempänä kaulaa kuin Ibassani.
 
Johtunee siitä, että se todellisuudessa onkin. Eclipsen skaala kun on 24,75" ja RG:n 25".
 
Tästä syystä en henkilökohtaisesti tykkää soittaa Lespalla. Musta tuntuu, ettei mun nakkinippu mahdu sinne kaulalle.
 
Eddie
19.04.2006 09:18:45 (muokattu 19.04.2006 09:19:36)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johtunee siitä, että se todellisuudessa onkin. Eclipsen skaala kun on 24,75" ja RG:n 25".
 
Tästä syystä en henkilökohtaisesti tykkää soittaa Lespalla. Musta tuntuu, ettei mun nakkinippu mahdu sinne kaulalle.

 
Kyllä mun sormet mahtu sinne otelaudalle tarpeeksi hyvin, mutta se tallan paikka oli vähän tosiaan "hassu"(liian lähellä) kun ei siihen ollut tottunut. Muuten kyllä lespa olisi mun mielestä täydellinen paketti, mitä tulee saundiin ja ulkonäköön. Se soitettavuus on vielä se pienoinen kysymysmerkki.
 
Tulipas muuten mieleen, että ton Espin kanssa olisi myös hiukkasen vaikeaa soittaa ihan ylimmillä freteillä. Onko tääkin vaan niitä tottumuskysymyksiä?
 
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
Eddie
19.04.2006 09:54:34 (muokattu 19.04.2006 10:40:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johtunee siitä, että se todellisuudessa onkin. Eclipsen skaala kun on 24,75" ja RG:n 25".
 
Tulipa mieleen, että ei tuo RG:n skaala ole kuitenkin 25.5?
 
EDIT: Sitä vielä, että täällä Tampereelle pääsee testailemaan ESP Eclipsestä LTD-versiota, jossa on 24 nauhaa. Aidossa ESP:issä taas 22 nauhaa. Aitoakin olen testaillut, mutta muistikuvat jo hieman hälvänneet. Se tässä mietittytää, että onko aidossa ESPissä tuon nauhamäärän takia enemmän tilaa sormille eli suurempiskaalaisen kitaran tuntua vai voiko tätä näin edes ajatella?
 
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
I.S.S
19.04.2006 10:49:28 (muokattu 19.04.2006 10:50:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemissa on sama mensuuri, eli se 24.75 joten nauhojen välit ovat samanmittaisia molemmissa malleissa. LTD:ssä kaulamikki on vain lähempänä tallamikkiä kahden ylimääräisen nauhavälin takia. Eli molemissa malleissa on saman verran tilaa sormille.
 
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 
"Kyllä se rapulassa aamulla vitutti" -Klunssila
oiva tumpeloinen
19.04.2006 12:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa mieleen, että ei tuo RG:n skaala ole kuitenkin 25.5?
 
Juuh. Tuli noin puolen tuuman ajatuskatkos. =)
 
Molemissa on sama mensuuri, eli se 24.75 joten nauhojen välit ovat samanmittaisia molemmissa malleissa. LTD:ssä kaulamikki on vain lähempänä tallamikkiä kahden ylimääräisen nauhavälin takia. Eli molemissa malleissa on saman verran tilaa sormille.

Korjatkaa toki jos olen väärässä.

 
Mä en ainakaan henkilökohtaisesti ole koskaan törmännyt RG:een, jonka skaala olisi 24,75". Tietenkin, vaikka monta tuollaista on kulkenut käsistä, niin ei kai se mahdottomuuskaan ole.....en kuitenkaan siihen ihan heti usko. En tiedä mistä kaivoit tuon tiedon, mutta olisi kiva nähdäkin jostain se. Laita ihmeessä linkkiä, jos sellainen löytyy.....
 
Jos niiden ero on kuitenkin se 0,75", olisi se talla jotakuinkin 2cm lähempänä lapaa. Sen kyllä tuntee aivan selvästi.
Tottumiskysymyshän tuo on. Loppu riippuu susta....
 
I.S.S
19.04.2006 12:39:50 (muokattu 19.04.2006 12:44:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin selvennetään se vielä, että puhuin ESP Eclipse II ja LTD EC-1000 malleista (RG:ssä on se 25.5"), kun sitä Eddie kyseli (pitänee opetella lainaamaan)...
 
"Kyllä se rapulassa aamulla vitutti" -Klunssila
Härski
19.04.2006 12:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole Flying V:n voittanutta.
 
Krice
19.04.2006 13:03:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oppinut vuosikausien jälkeenkään soittamaan explorerilla, koska siinä ei ole ranteelle tarpeeksi tukea.
 
Juzpe
19.04.2006 13:17:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oppinut vuosikausien jälkeenkään soittamaan explorerilla, koska siinä ei ole ranteelle tarpeeksi tukea.
 
Itselläni juuri päinvastoin. Kokeilepas lattaa se ranne tukemaan siihen bodyn kapeimpaan kohtaan niin, että kämmensyrjä makaa kevyesti tallan päällä ja käsi ikäänkuin roikkuu rentona kielten päällä. Riippuu tietysti hanskan koosta ja tallasta, mutta ainakin Jacksonin Kellyssä ja G-pajan Explorerissa homma toimii noin.
 
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP "Paskaa on paljon enemmän ku tryffeleitä, ei se silti tarkota että paska ois parempaa" - rakas avovaimoni
Krice
19.04.2006 14:19:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rannetta (tai oikeastaan kyynärvartta) ei saa tuettua, koska explossa on niin kapea (ja epäergonominen) lankku.
 
Atron
19.04.2006 19:08:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle oli ainakin vaikeuksia tottua tälläseen trigonometrian ihmeeseen kun olin soitellu pitkään akustisella ja stratonmallisilla. Alussa oli ranne helvetin kipeä kun sitä joutu vääntämään epäluonnolliseen asentoon satulan läheltä soitettaessa. Sitten alkoi varmaan ranne taipumaan enemmän tai sitten tuntoaisti katos, mutta kuukaudessa siihen tottui täysin. Itse saan Flying-V ja sen sukulaisten rungoista enemmän tukea ranteelle kun straton mallisista rungoista, vaikkei niidenkään kanssa mitään ongelmaa ole.
 
Kuten joku jo yllä totesi niin kaikkeen tottuu paitsi jääpalaan perseessä, tosin se ehtii sulaa ennen ku siihen tottuu, joten pitemmällä ajanjaksolla suoritetut kokeet on vaikeita toteuttaa..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «