loosah 18.04.2006 21:42:09 | |
---|
Miksi miksaaminen on niin hemmetin vaikeaa? |
kivi 18.04.2006 21:48:43 | |
---|
Miksi miksaaminen on niin hemmetin vaikeaa? Onko potikannupeissa rasvaa? |
PwrChordAccent 18.04.2006 21:49:27 | |
---|
Koska kuu on epästabiilissa asennossa juuri tänään. Huomenna miksaaminen onkin jo ihan helppoa. Ei se haittaa, setä korjaa... |
PwrChordAccent 18.04.2006 21:50:39 (muokattu 18.04.2006 21:55:42) | |
---|
Onko potikannupeissa rasvaa? Käytetäänkö nykyään potikoitakin ;) Ehkäpä hiiri jumittaa? Onko mitään äänitetty ennen miksausta? Ei se haittaa, setä korjaa... |
kivi 18.04.2006 21:56:11 | |
---|
Onko mitään äänitetty ennen miksausta? ...no niin, heh heh... Onhan miksaamnen vaikeaa, ei siinä mitään. Todennäköisin ongelma on se, että olet ehkä liikaa tekemisissä niiden biisien kautta; ehkä soitat tai laulat itse levyllä, ehkä vain olet venyttänyt sessioita lian pitkään. Jos näin on, mene nukkumaan. Sammuta koneet, anna olla, ajattele muita asioita. Niin kauan kuin toimintaasi ohjaa tieto siitä, mitä siellä "pitäisi" olla, et tule kuulemaan mitä siellä todella on. Hautaat laulut, teet kitaroista kaikupuuroa ja menetät analyyttisen otteen. Pidä tauko. |
loosah 18.04.2006 21:59:57 | |
---|
Todennäköisin ongelma on se, että olet ehkä liikaa tekemisissä niiden biisien kautta; ehkä soitat tai laulat itse levyllä, ehkä vain olet venyttänyt sessioita lian pitkään. Jos näin on, mene nukkumaan. Sammuta koneet, anna olla, ajattele muita asioita. Niin kauan kuin toimintaasi ohjaa tieto siitä, mitä siellä "pitäisi" olla, et tule kuulemaan mitä siellä todella on. Hautaat laulut, teet kitaroista kaikupuuroa ja menetät analyyttisen otteen. Pidä tauko. Luotan enemmän kuun asentoon.... = ) Hoh. Mutta kylläpä se vaan usein on vaikeaa. Suurin syy tuntuu usein olevan sovitus... Jos ei, niin ei. Sitä vaan syyttää itseään paskan session jälkeen, kun ajattelee, että kollegat eivät tiedä, miksi kaikki on mättänyt ja plää plää. Siinähän olet hymyssä suin, että MINÄ tein tämän... |
loosah 18.04.2006 22:01:45 | |
---|
Niin kauan kuin toimintaasi ohjaa tieto siitä, mitä siellä "pitäisi" olla, et tule kuulemaan mitä siellä todella on. Toi on muuten aika sika fiksusti sanottu. Virhe, johon usein syyllistyy. Ottakaa pojjaat mallia! |
Tod. näk. juuri noin. Joskus kun illalla ajelee pajalta kotia päin ja laittaa autosoittimeen jotain koko päivän miksattua biisiä niin tekisi mieli ajaa jyrkänteeltä alas. Pahimmillaan fiilis on kun on kikkaillut oman yhtyeen biisien parissa. Näin tapahtui viimeksi pari kuukautta sitten. Pidin kaksi päivää vapaata kunnes uskalsin laittaa platan kotona pyörimään enkä olisi uskonut samaksi miksaukseksi, koska sehän potki kuin junan vessa. Oireet kuulostaa siis perinpohjaiselta korvien puutumiselta, eiköhän sen jokainen miksailija joskus koe... Ei se haittaa, setä korjaa... |
Antti1 18.04.2006 22:12:18 | |
---|
Toivottavasti tätä ei eräät tietyt tyypit lue, tai osaa yhdistää muhun. Mulla on yksi vakiobändi, joiden kanssa olen paljon tekemisissä (lue: 80% nauhoitustouhuistani). Syy miksaamisen vaikeutumiseen löytyy lähinnä tästä bändistä itsestään. Osaan tehdä mielestäni ihan kohtuulaadukkaita perussoundeja noinniinkun demoskaalalla. Tämä bändi kuitenkin nollaa ihan kaiken osaamiseni ja tässä syyt: -liikaa kaikkea joka paikkaan (sovitukset syntyvät vasta viime hetkillä, jos silloinkaan) -tätä ylitsepursuavaa rönsyilyä varjostaa lievähkö osaamattomuus lähes kaiken suhteen -soitto poukkoilee (eivät pysy klikin tahdissa, ainakaan rumpali) -kitaristit eivät osaa soittaa samaa juttua kahdesti, koska homma menee vähän fiilispohjalta (materiaali on raskasta, tiukkuutta ja tarkkuutta vaativaa) -basisti totaalisen ulkona roolistaan (edes kaikki perusjutut ei luonnistu) -aavistuksenomainen hälläväliä -asenne (homman pitäisi olla heti valmista kamaa, aikaa ei kuitenkaan käytetä tarpeeksi edes harjoitteluun, nauhoituksiin tullaan aina krapulassa nukkumaan jne.) Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Olen ottanut tämän orkesterin kuitenkin ns. suojatikseni, joille yritän takoa asennekasvatusta päähän (hoh, nää tyypit on mua vanhempiakin vielä...) ja samalla yritän opetella harrastuksen vaatimaa nöyryyttä, unohtamatta mahdollisuutta kokeilla millä kaikin tavoin paskasta saisi leivottua konvehteja. Tossa on mun mielestä tarpeeks syytä miksaamisen vaikeuteen. Tiivistettynä vielä edellinen: bändi, jolla on biisiensä puolesta edellytyksiä eteenpäin, mutta kaikki muu kusee. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
kivi 18.04.2006 22:18:06 | |
---|
Mulla on yksi vakiobändi, joiden kanssa olen paljon tekemisissä (lue: 80% nauhoitustouhuistani). Syy miksaamisen vaikeutumiseen löytyy lähinnä tästä bändistä itsestään. Osaan tehdä mielestäni ihan kohtuulaadukkaita perussoundeja noinniinkun demoskaalalla. Tämä bändi kuitenkin nollaa ihan kaiken osaamiseni ja tässä syyt: -liikaa kaikkea joka paikkaan (sovitukset syntyvät vasta viime hetkillä, jos silloinkaan) -tätä ylitsepursuavaa rönsyilyä varjostaa lievähkö osaamattomuus lähes kaiken suhteen -soitto poukkoilee (eivät pysy klikin tahdissa, ainakaan rumpali) -kitaristit eivät osaa soittaa samaa juttua kahdesti, koska homma menee vähän fiilispohjalta (materiaali on raskasta, tiukkuutta ja tarkkuutta vaativaa) -basisti totaalisen ulkona roolistaan (edes kaikki perusjutut ei luonnistu) -aavistuksenomainen hälläväliä -asenne (homman pitäisi olla heti valmista kamaa, aikaa ei kuitenkaan käytetä tarpeeksi edes harjoitteluun, nauhoituksiin tullaan aina krapulassa nukkumaan jne.) --- Tiivistettynä vielä edellinen: bändi, jolla on biisiensä puolesta edellytyksiä eteenpäin, mutta kaikki muu kusee. Ootko käynyt Bänditoiminta-alueella lukemassa ketjuja bändimotivaation rakentamisesta ja säilyttämisestä? Toi kuulostaa (hälytyskellot kilisee kovaa) aivan siltä, että auktoriteetti ei riitä eikä yhtyeellä ole mielekästä uutta kivaa tiedossa. Mikään bändi ei toimi, ellei ole selkeää päämäärää näkyvissä, vähintään seuraavaa keikkaa, levyä ja promokuvausta. Tää on se hankalin juttu bändien kanssa työskentelyssä, pitää olla valmis ottamaan oma osansa sellaisesta tontista joka ei itselle kuulu, ja jonka suuressa maailmassa hoitaisi manageri. |
askomiko 18.04.2006 22:18:17 | |
---|
Heh, miksaaminenhan on tuossa pienin ongelmista. Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi" |
Antti1 18.04.2006 22:22:53 | |
---|
Heh, miksaaminenhan on tuossa pienin ongelmista. Sanos muuta, sanos muuta. :) Onneksi mä en soita tossa bändissä. Puuh... Kiven lohduksi voinen todeta, että tässä lähiaikoina on ollut parannuksen merkkejä ilmassa. On jotain sentään mennyt kalloon. Jos ei vaan rupea tapahtumaan, niin mun on kyllä joskus pakko pistää hanskat naulaan. Pojat luulevat itsestään liikoja, eivätkä ole valmiita tekemään hommia niiden luulojen ja väitteiden lunastamiseksi. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
Pitkavirta 19.04.2006 14:25:49 (muokattu 19.04.2006 14:29:49) | |
---|
Sitä vaan syyttää itseään paskan session jälkeen, kun ajattelee, että kollegat eivät tiedä, miksi kaikki on mättänyt ja plää plää. Siinähän olet hymyssä suin, että MINÄ tein tämän... Tiäkkö, ihan samat fiilikset viime miksaussessiosta. Sylettää kun sinne pääsee käymään tosi harvoin ja sillonki vääntää vaan hirveää tuubaa. :( EDIT Toivottavasti tätä ei eräät tietyt tyypit lue, tai osaa yhdistää muhun. Mulla on yksi vakiobändi... Ootko meidän miksaaja? :D no ei hitossa |
samic 19.04.2006 18:38:05 | |
---|
tänään ei ollu vaikeaa välillä näinkin :) ei ole |
Heikki 20.04.2006 02:41:29 | |
---|
Miksi miksaaminen on niin hemmetin vaikeaa? Helppoahan se on kuin heinänteko jos on hyvää materiaalia, mutta paskasta ei saa kuin paskaa. |
fmcruelty 20.04.2006 11:15:33 | |
---|
Miksi miksaaminen on niin hemmetin vaikeaa? 100 asiaa kerrotaa foorumeilla 1000:lla eri tavalla. Lue vähempi nettiä, ja tee niiku ite haluat! Hevi - Elämä |
Rml 20.04.2006 12:36:42 | |
---|
Itse sekoitan mielummin kuin miksaan... |
Timo JM 20.04.2006 21:19:40 | |
---|
Mä olisin taipuvainen ajattelemaan niin, että ei se ammattilaisen oikea ole mikään kiistaton oikea. Kyllähän se kai on niin, että se mikä toisen korvaan kuulostaa väärältä voi tekijän mielestä olla just niin kuin on tarkoituskin. Miltä se sitten kuulostaa vaikkapa kaiken muun radiosta tulevan kaman seassa onkin sitten toinen juttu. Oikeastaan onkin aika tylsää kun kaikesta tehdään aina niin tasapäistä. Musta meidän korvat on totutettu tietynlaiseen länsimaiseen yleissoundiin ja tavallaan ne raamit mihin kaiken pitäisi mahtua on melko pienet. No, tää menee taas aika filosofiseksi... ...siis mun mielestä. |
pkhlo 21.04.2006 01:08:16 | |
---|
Miltä se sitten kuulostaa vaikkapa kaiken muun radiosta tulevan kaman seassa onkin sitten toinen juttu. Oikeastaan onkin aika tylsää kun kaikesta tehdään aina niin tasapäistä. Musta meidän korvat on totutettu tietynlaiseen länsimaiseen yleissoundiin ja tavallaan ne raamit mihin kaiken pitäisi mahtua on melko pienet. No, tää menee taas aika filosofiseksi... Yleissoundi on jokseenkin laaja käsite, mut joo, aattelen samoin. Ite mä aattelen genreittäin tota hommaa, eli tietyn tyyppiseen musaan sopii tiettyjä asioita ja miksausratkaisuja. Tokihan homma sekoittuu vahvasti koko tuotantoon ja arriinkin. Musta miksaaminen on aluksi vaikeaa siitä syystä, että useimmiten ainoa pysyvä tekijä jokaisessa tuotannossa on omat korvat ja silmät ja niiden välinen yhteys. Miksaamiseen sisältyy ääretön määrä muuttujia soittajan tasosta ja tyylistä tarkkaamon akustointiin. Siks on vaikeaa oppia omista virheistään kun ei välttämättä tiedä missä se virhe tuli. Mikä on kun basso ei jytise? Soittaako basisti eri bassolla tai tatsilla vai olikohan se ihan eri jätkäkin viimeks? Onko patteri jostain loppu vai onko basistin oma virta lopahtanut? Vai toistaako nää skobet alle sadan hertsin ääniä? Tää on vähän niinku perhokalastusta tää homma: Pitää saada aikaan onnistumisia ja osata analysoida niiden taustalla olevia tekijöitä. Sokolla et saa kun säkällä. They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
Teijo K. 21.04.2006 09:52:21 | |
---|
Miksi miksaaminen on niin hemmetin vaikeaa? Sulla on vaatimustason ja osaamisen välinen kuilu. Pitää madaltaa rimaa tai opetella lisää niin sitten se siitä. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
And pray that there's intelligent life somewhere up in space,
'Cause there's bugger all down here on Earth. |