ch LL 18.04.2006 19:35:24 | |
---|
En ole Meshuggahia pahemmin aikaisemmin kuunnellut, mutta alkoi kiinnostamaan tuo niiden särösoundi, kun sitä kuulin levyltä ja tuosta alla olevasta videosta. Mukavan erotteleva ja rähisevä noinkin matalavireisellä kitaralla soitettuna. 7-8 kielisellä. Tässä videossa kuuluu livesoundia (äänenlaatu huono): http://www.youtube.com/watch?v=hWmFS_9fGRY&search=Sol%20Niger Netistä löytyvien tietojen mukaan käyttäisivät Line 6 Pod Pro mallintavia livenä ja studiossa. En ole itse päässyt ikinä testaan noita Line 6:n "purkkeja" äänittäessä, joten kysynkin täältä.. saako niistä oikeasti noin hyvää soundia, vai onko Meshuggahin levyillä/ livenä paljonkin jotain muuta sälää välissä? Onko kukaan onnistunut luomaan vastaavaa soundia Line 6: vekottimilla? |
konehes 18.04.2006 19:38:35 | |
---|
Pitäis varmaan olla kitarakamat-osiossa. cherub with heavy metal machine |
ch LL 18.04.2006 19:45:44 | |
---|
Pitäis varmaan olla kitarakamat-osiossa. Ei varmaan pitäs! Koska mua kiinnostaa tietää onko kukaan saanut äänitettyä vastaavaa soundia noista line 6:n vehkeistä! Jos kitara puolella kysyn tuota sieltä löytyy heti 20 alottelevaa kitaristia jotka sanovat, että ovat saaneet juuri saman soundin Behringerin 5 watin combostaan. |
Antti1 18.04.2006 19:59:16 | |
---|
Ei pelkästä PODista saa samaa soundia. Kyllä siihen tarvitaan jotain väliin, josta tulee myös sitä tiukkaa alakertaa. Mä lähtisin hakemaan jostain putki- ja trankkuvahvarin yhdistelmästä tollasta. Vinkki tuollaisen soundin hakemiseen: vähennä reilusti bassoja ja middlet kaakkoon. Matalavireisellä hurjat middleboostit kuulostaa todella rouhealta! The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
ch LL 18.04.2006 20:06:01 | |
---|
|
Reddie 18.04.2006 20:08:00 | |
---|
Siis Podihan on semmoinen laite et siitä saa soundin kun soundin. Sitä on vaan vaikea käyttää. Sen laitteen opettelemisessa menee aikansa. Ja tällä tarkoitan sitä, että käyttöliittymä on helppo, mutta että sieltä rupeaa saamaan niitä soundeja niin siihen menee aikaa. Esimerkkiä voit hakea täältä: http://www.customtone.com/ |
Antti1 18.04.2006 20:15:35 | |
---|
Vinkki numero kaksi: koitas vetää podin ulostulosta jonkun erittäin tiukkasoundisen kitaravahvarin efektiloopin paluuseen ja mikitä se soundi. Olikos se Reddie, kun tossa PODin monipuolisuutta mainosti? On olemassa yksi asia jota PODista ei saa: armottoman tiukkaa soundia. Bassot humisee aina, ihan joka mallinnuksella, teki mitä tahansa. Se on vain sen laitteen kaiutinmallinnuksien ominaispiirre. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
ch LL 18.04.2006 20:44:26 | |
---|
Lainaus Imperiumi.netin sivuilta Meshuggahin haastatelusta:
Meshuggah päätyi nauhoittamaan Nothingin yhteensä kolmessa eri studiossa. Osa työstä tehtiin Daniel Bergstrandin kuuluisassa Dug-Out studiossa, osa Area 51-studiolla ja osa Fear And Loathing - studioilla. Mistä johtuu näin monen eri studion käyttäminen? - Ostimme noin vuosi sitten studion yhdessä Clawfinger - yhtyeen kanssa, joten finanssi- ja muista syistä emme tunteneet tarvetta tehdä tätä levyä kokonaisuudessaan huippustudiossa. Äänitimme ainoastaan rummut Dug-Outilla, sillä tiedämme Danielin saavan aikaan aivan uskomattomia rumpusoundeja. Halusimme tehdä rummut kunnon rumpuhuoneessa, ja Danielin uusi rumpuhuone oli enemmän kuin sopiva tarkoitukseen. Kitaroiden kanssa käytämme nykyään Line 6 Pod Pro - efektiprosessoria, sillä kyseessähän ei ole kuin linjasta tuleva digitaalinen signaali, joten ei ole hirveästi järkeä mennä hienoon studioon tekemään kitaroita noin kolmen tuhannen kruunun päivätaksalla, kun aivan saman lopputuloksen saa myös kotona. Bassot nauhoitettiin myös tällä samalla metodilla. Laulut nauhoitettiin sitten tässä juuri hankkimassamme pienessä studiossa. Tuo studio on juuri täydellinen kitaroiden ja laulujen nauhoittamiseen. Emme vielä tässä vaiheessa tiedä miten rumpujen nauhoittaminen mahtaisi onnistua siinä pienessä tilassa, mutta emme ole vielä ehtineet edes sijoittamaan kunnon mikkeihin joten tuo on yksi syy lisää miksi emme tehneet tämän levyn rumpuja omassa studiossamme.
Toi ei ollu minulle yllätys että noilla oli yhteinen studio Clawfinger- bändin kanssa, koska myös heidän joissain levyillä on aikalailla samanlaiset kitarasoundit, kuin Meshuggahilla. Mutta siihen ne bändit sitten jäävätkin joiden levyillä olen tuon kaltaista särösoundia kuullut. |
Boltsa 18.04.2006 21:05:10 | |
---|
Ne vaan osaa? sitä demoa koskaan tuu... |
ch LL 18.04.2006 21:12:49 | |
---|
Ne vaan osaa? Ilmeisesti! :) Toi vaan yllätti että mallintavilla saa tuollaista aikaan! Olen aina elänyt siinä luulossa, että niistä ei olisi mihinkään. |
kivi 18.04.2006 21:21:32 | |
---|
Ilmeisesti! :) Toi vaan yllätti että mallintavilla saa tuollaista aikaan! Olen aina elänyt siinä luulossa, että niistä ei olisi mihinkään. No, mikä sitten on hyvää ja mikä ei? Johnny Lee Michaelsin tuottamilla 69 Eyes -levyillä ei kai myöskään ole muita kuin Pod Prolla tehtyjä kitarasoundeja; syyksi Johnny sanoi joskus sen, että "koska hänellä on sellainen". Eli kun tuottaja sanelee soundin, hän voi ruuvata sen suoraan omasta laitteestaan, ja sillä mennään. Se, mikä toimii, on riittävän hyvää. |
Ilmeisesti! :) Toi vaan yllätti että mallintavilla saa tuollaista aikaan! Olen aina elänyt siinä luulossa, että niistä ei olisi mihinkään. Niin nää on näitä ennakkoluuloja... Oon kattellu aika monen rokkariuunon räpläävän esim. jonkun Podin kanssa ja haukkuu sen lyttyyn ku siitä ei saa sitä hyvää soundia painamalla virtakytkintä. Mut tää on just sitä et JOS haluaa Podin kanssa tehdä töitä, niin se vaatii oman totuttelunsa. Ja sit viel lisätään semmonenkin pointti, et musahommat on hyvin psykologisia. Jos on periaatetasolla mallintavia vastaan, niin todennäköisesti se mitä soittelet Podin läpi kuullostaa paskalta. Toi on vaan asia mikä pitää siinä mielessä sisäistää, että vetää semmosilla rojuilla millä fiilis on itellään hyvä. EDIT: Hitto et tulee kirjotettua sekavasti. Sorgen, paljon kuumetta. :) |
askomiko 18.04.2006 22:20:04 | |
---|
Mää en ymmärrä miten podista saa tiukan soundin sen puuron sijasta. Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi" |
Antti1 18.04.2006 22:25:48 | |
---|
Vihdoin mulle löytyy ymmärtäjä! Podin soundi pysyy kohtalaisen kiinteänä niin kauan, kunnes ääni otetaan paksummalta E-kieleltä (tai mikälie siellä matalimpana onkaan). Sitten tulee aivan tajuton prömmm, vaikka miten tiukasti soittaisi, käyttäisi gatea, tai mitä tahansa. Jos jollain on joku resepti tähän, mitä tahansa, niin antaa tulla enemmän kuin lujaa. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
Halsu 18.04.2006 22:35:59 | |
---|
...käyttäisi gatea, tai mitä tahansa. Mukaanluikien EQ?? Luulisi että sen botnen voisi yksinkertaisesti equttaa / low cutata pois häröömästä? CU
--
Eki |
askomiko 18.04.2006 23:09:08 | |
---|
Ei se ole botnesta kiinni vaan siitä että se vaan on löysä se ääni. Jos tavoitteena on saada CHUNK ja koneesta tuleeki ulos PLURM ni ei se o kivaa. Mut eiköhän ne vielä joskus toimi. Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi" |
loosah 18.04.2006 23:42:25 | |
---|
Vois kuvitella, ettei podista vetästä kuitenkaan suoraan johonkin A/D-muuntimeen, vaan välissä on vielä jotain härpättimiä?!? Etuasteita, kompuroita, EQ:ta jne? |
kivi 18.04.2006 23:51:54 (muokattu 18.04.2006 23:52:33) | |
---|
Vois kuvitella, ettei podista vetästä kuitenkaan suoraan johonkin A/D-muuntimeen, vaan välissä on vielä jotain härpättimiä?!? Etuasteita, kompuroita, EQ:ta jne? Miks? Sen sijaan on varmaan asiallista ottaa myös kuiva signaali podin ohi. |
loosah 18.04.2006 23:56:37 | |
---|
Miks? Sen sijaan on varmaan asiallista ottaa myös kuiva signaali podin ohi. No tämähän taas riippuu työskentelytavasta. Itse yleensä luotan siihen, kuinka ruuvaan saundia jo sisäänottovaiheessa. En oikein pidä ajatksesta, että "pidetään kaikki ovet avoinna." Se vaan johtaa liikaan pyörittelyyn ja arpomiseen yleensä. Kyllä podikin rupeaa kuulostamaan hiukan arvokkaammalta, kun sitä rämpyttää hyvän hardwaren läpi. Siksi. |
Exhausted 19.04.2006 06:50:36 (muokattu 19.04.2006 06:52:09) | |
---|
Meshuggahin saundissa on varmaan yllättävän vähän botnea. Kun sitä soittaa normibasson taajuusalueella menevällä kitaralla niin middlet on kultaa kalliimpia. Lisäksi jätkät soittelee lähinnä yhden kielen riffejä. Soinnut onkin jo harmonisesti vähän vaikeampia etenkin alavireissä, ja vielä Podille. Kyllä Podeilla on siis puolustelijansa, mutta esimerkiksi sellainen miksaaja kuin Neil Dorfsman on sanonut että vihaa Podeja äänityskäytössä. Itse pidän Meshuggahin soundista, mutta muuten en ole ollut itse koskaan vakuuttunut vanhojen Podien saundimaailmasta. XT-sarjalaisista sen sijaan tykkään. Tosin voihan sitä olla että moni saundi jokapäiväisissä biiseissä onkin tehty Podilla. Mutta ainakin Apulannan Line6-kulta-aikana (H10, Hiekka) saundi on välillä aika huttua. |