Aihe: Pisteellinen nuotti
1
M_Rouge
13.04.2006 20:48:33
Olen tässä alkanut kertaamaan musiikin teoriaa ja jäin ihmettelemään pisteellisen nuotin problematiikkaa. Tiedän sen, että esim. jos puolinuotin perään laitetaan piste, syntyy kolme-neljäsosanuotin mittainen nuotti. Ok. Samalla tavalla jos 1/4 osanuotin perään laitetaan piste, se on sama kuin 1/4 + 1/8 nuotti.

Mutta, mitä tarkoittaa se, että pisteen lisääminen nuotin perään lisää sen aika-arvoa puolella, no ei taatusti tee. Puolinuotista tulisi silloin kokonuotti ja 1/4-osanuotista puolinuotti. Jäin miettimään. Olen varmaan idiootti kun en tajua.
Sharkman
13.04.2006 20:55:17
se kai meinaa sitä että siihen tulee 50% lisää tavaraa eikä tuplasti.
Haluan vain päästä pätemään.
baron
13.04.2006 21:02:53

Olen tässä alkanut kertaamaan musiikin teoriaa ja jäin ihmettelemään pisteellisen nuotin problematiikkaa. Tiedän sen, että esim. jos puolinuotin perään laitetaan piste, syntyy kolme-neljäsosanuotin mittainen nuotti. Ok. Samalla tavalla jos 1/4 osanuotin perään laitetaan piste, se on sama kuin 1/4 + 1/8 nuotti.

Mutta, mitä tarkoittaa se, että pisteen lisääminen nuotin perään lisää sen aika-arvoa puolella, no ei taatusti tee. Puolinuotista tulisi silloin kokonuotti ja 1/4-osanuotista puolinuotti. Jäin miettimään. Olen varmaan idiootti kun en tajua.

Sharkman jo selitti sen musikaalisesti, mä yritän sulle matematiikan alkeita. Kun jotain vähennetään puolella, 100%:sta tulee 50%.
Kun jotain lisätään puolella 100%:sta tulee 150%.
My name is Baron, Sir Baron.
M_Rouge
13.04.2006 22:24:52
Jaa, no olisi musiikinteoria -kirjakin voinut ilmaista asian vähän selkeämmin. Kiitos kuitenkin. Olen ilmeisesti aito muusikko kun en tuota tajunnut ;) Vitsi vitsi...
baron
13.04.2006 22:33:34

Jaa, no olisi musiikinteoria -kirjakin voinut ilmaista asian vähän selkeämmin. Kiitos kuitenkin. Olen ilmeisesti aito muusikko kun en tuota tajunnut ;) Vitsi vitsi...

Vaikket kysynyt niin kaksi pistettä nuotin jälkeen on + puoli + edellisestä puoli eli
100% + 50% + 25% = 175% alkuperäisen nuotin kestosta.
My name is Baron, Sir Baron.
Jucciz
15.04.2006 08:24:11
Perusoletus:
Puolet = 50 %

Tavoite:
Lisätään aika-arvoa puolella.

Loppupäätelmä:
Lisätään aika-arvoa 50 %:lla.

Missä on ongelma? :)

Puhekieli on tyhmää kun siinä saa aina muistuttaa ihmisiä siitä, että puolet kalliimpi auto on 50 % kalliimpi eikä tuplahintainen. Kaksi kertaa kalliimpi on sitten 200 % eikä 100 % kalliimpi.

Pari käytännön esimerkkiä, jotka eivät varmaan tämänkään kirjoituksen jälkeen juurru puhekieleen ja saan jatkossakin tarkistaa, mitä oikein milloinkin tarkoitetaan:

Jos Jussin auto maksaa 1000 markkaa ja Matin auto maksaa puolet enemmän, Matin auto maksaa 1500 markkaa.

Jos Jussilla on autolainaa 500 markkaa ja Matilla kaksi kertaa enemmän, Matilla on autolainaa 1500 markkaa. Kaksi kertaa yhtä paljon olisi 1000 markkaa, sillä käsite "enemmän" ei voi tarkoittaa samaa kuin käsite "yhtä paljon", ainakaan minun mielestäni. Näin ollen "kaksi kertaa enemmän" on loogisesti sama asia kuin "kolme kertaa yhtä paljon" tai "kolminkertaisesti", jos tykkää ilmaista asian yhdellä sanalla.

Sen sijaan "puolet vähemmän" onkin sitten itsestäänselvyys, se kun on sama kuin "puolet". Jos 1000 markasta otetaan puolet pois, tilalle jää puolet (eli 50 %) vähemmän. Ei ole väliä, kumpi puolisko jää (paitsi jos kerää seteleitä ja toinen viisisatanen on ryppyisempi kuin toinen). :)

Yksinkertaista? Niin minustakin.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
cubasisti
18.04.2006 16:27:53
Hahhahaa. Kieli muuttuu. Nykyään "kaksi kertaa enemmän" on vakiintunut sanonta, joka tarkoittaa samaa kuin besserwisser-kielellä "kaksinkertaisesti". Tästä ketjusta päätellen ilmeisesti myöskin "puolet enemmän" alkaa tarkoittaa samaa asiaa. Ehkä jo kahdenkymmenen vuoden päästä puolet enemmän on yhtä paljon kuin kaksi kertaa enemmän? Paljonkohan se on internet-ajassa...
Deadline tekee mestarin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)