Aihe: Masterointiketjusi
1 2 3
Halsu
18.04.2006 13:03:24

Mun mielestä on ihan relevanttia puuttua tohon softien laillisuuteen, koska tän keskustelupalstan yleisesti hyväksytyt käytännöt eivät tue piratismia.

Ja kun netistä löytyy ihan laillisia ilmaisia plugareita joilla pääsee todella pitkälle, ei warettamiseen ole edes mitään hyvää syytä...
CU -- Eki
cubasisti
18.04.2006 13:20:50
Opintotuella ei paljon ostella kun viime kesänä meni 5000€ musa- ja äänityskamoihin. Tyydyttääkö?

No sano nyt, ostitko ne Wavesit vai et?

Minusta on valitettavaa, jos foorumien "best practices"-ohjeissa lähes käsketään harrastajat warettamaan kalliit Wavesin paketit, ihan niin kuin halvempia ja yhtä hyviä tai parempia vaihtoehtoja ei mukamas olisi olemassa.

Itse "sain" muutama vuosi sitten Waves Gold Bundlen vai mikä se oli. Olin ensin alkuun ihan tohkeissani, että tässähän on vaikka mitä kamaa. Sitten kun olin niitä opetellut käyttämään, rupesin miettimään, että jos ne vaikka ostaisi... täysin älyttömiä hintojahan ne oli harrastajan kukkarolle. Pitkän mietinnän jälkeen deletoin koko Wavesin, vaikka pahaltahan se(kin) tuntui. Nykyisessä koneessa ei ole yhtään piraattiohjelmaa, koska en halua itseäni enää siihen loukkuun.
Deadline tekee mestarin.
stalkkeri
18.04.2006 13:22:14
Opintotuella ei paljon ostella kun viime kesänä meni 5000€ musa- ja äänityskamoihin. Tyydyttääkö? Jos nyt päästäisiin viimein takaisin asiaan.

Aika paljon _kuulematta_ kuitenkaan mitään.
varakeef
18.04.2006 13:58:09
24bit/44 tiedostot cd:llä - - - >

Cd salkkuun - - - > salkku auton takapenkille - - - > Helsinkiin - - - > kunnon masterointipajalle, jossa:

Joku melkoisen asiallinen DA - - - > Fairman TMEQ Eq > Fairman TMC kompressori > Manley Massive passive Eq > Manley Slam kompressori > mikälie phatman > Joku melkoisen asiallinen AD - - - > koneella mikä lie ohjelma, mitkä lie plugarit - - - > CD-master
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
18.04.2006 14:20:09 (muokattu 18.04.2006 14:25:08)
Ja pah. Unohdetaan koko juttu. Nyt muistankin taas miksi en ole Mnetissä vähään aikaan käynyt. Täällähän olikin se hyödyllisen keskustelun suhde oman navan paremmuudesta puhumiseen 10 : 90.

No hah hah!

Tuo sun ketjusi esittely kuvastaa jotenkin niin täysin väärästä päästä liikkeelle lähtemistä, ettei siitä taatusti oo kenellekään mitään hyötyä.

Annetaanpa oma viisisenttinen: kuunnellaan kappaletta, kuunnellaan kokonaisuutta, sen jälkeen päätetään pitääkö tehdä jotain ja jos niin mitä. Mahdollisesti tarvitaan EQ, mahdollisesti tarvitaan kompressointia ja limitointia, mahdollisesti tarvitaan niitä monta, mahdollisesti tarvitaan kaiku tai ei.

Mutta ainakin tarvitaan paras mahdollinen kaiutinkuuntelu ja sillekin vähintään referenssit autossa ja kuulokkeilla. Jos niitä ei ole, ei tuu mitään.

Kuulokkeet eivät korvaa kaiuttimia koskaan, vaikka niillä voi tarkistaa mm. bassot, kaiut ja panoroinnin; niistä puuttuu akustinen summa ja sen mukana kokonaan se, miltä musa kokonaisuutena kuulostaa.

Tuossa on vielä aika paljon hiomista, liian tukkoiselta kuulostaa vielä. Tulisi nyt ne kunnon kuulokkeet jo postissa, niin pääsis.

...ja jos ei edes kuulosta hyvältä vaan liian tukkoiselta, where's the beef? Haluat leuhottaa jostain sulla olevista plugareista joita et osaa edes käyttää? "En kyllä osaa ajaa, mutta on mulla kallis auto."

Ei noin, ei noin.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
cubasisti
18.04.2006 14:25:02
kuunnelkaa mitä biisi on vailla ja suorittakaa toimenpiteet vasta sittten sen sijaan että ladottaisiin vaan plugaria plugarin perään. :)

Monella harrastelijalla tarve olisi seuraava:
- kuuntelu kuralla ja siihen ei voi luottaa
- rahaa lähes nolla
- oikea masterointi ei käy, koska rahaa ei ole
---> mitä teen, että saisin demobiisin "masteroitua" eli kuulostamaan hyvältä mahdollisimman monenlaisissa äänentoistolaitteistoissa?

Oma mielipiteeni on, että ei ole mitään nopeaa, helppoa ja halpaa tapaa. Jos omalle ajalleen laskee mitään arvoa, niin loppujen lopuksi kannattaisi ostaa kunnon masterointi. Mutta jos (kun) se ei käy, niin seuraava vaihtoehto on kuunnella mahdollisimman monessa eri paikassa ja eri laitteistoilla ja iteroida yritys-erehdys-yritys-erehdys-yritys-erehdys-yritys-erehdys-yritys-erehdys- jne. Omasta mielestään hyvältä soundaaviin levyihin kannattaa vertailla.

Sovituksen ja miksauksen korjaamista kannattaa aina harkita. Jos sovitus, instrumentointi ja äänitys ovat täydellisiä, miksauksessa ei tarvitse tehdä mitään. Jos miksaus on tehty täydellisesti, masteroinnissa ei tarvitse tehdä mitään.

Jos rahaa on jonkun verran ja harrastuneisuutta riittää, niin joku iZotope Ozone -paketti ei välttämättä ole hintaisekseen ollenkaan huono ostos. Kirjallisuutta kannattaa hankkia ja lukea. http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0240805453

Ammattilaisten puolella koko kysymys on mielestäni epäoleellinen. Jos joku maksaa viulut, niin sitten biisit viedään oikeaan masterointiin.
Deadline tekee mestarin.
kivi
18.04.2006 14:31:54 (muokattu 18.04.2006 14:35:52)
Monella harrastelijalla tarve olisi seuraava:
- kuuntelu kuralla ja siihen ei voi luottaa

Mikä tarve ylipäätäänkin on tehdä itse, jos ei oo edellytyksiä? Ennen ensimmäistä omin voimin tehtyä äänitystä oon kuitenkin ollut 25 vuotta studioiden vakiovieras, eikä se mun mielestäni oo ollu tuhlattua rahaa, että maksetaan oikeasta tilasta ja kuuntelusta.

- rahaa lähes nolla

Oravannahkakauppa rules. Maksaahan se tietokone ja rautakin jotain, ja se on kaikki hukkaan heitettyä rahaa jos ei ole vaivautunut opettelemaan mitä niillä sitten tehdään.

- oikea masterointi ei käy, koska rahaa ei ole

Jos ei mennä Chartmakersiin, Finnvoxiin tai ulkomaille, masteroittaminen on aivan törkeän halpaa. Tietysti ensin pitäisi selvittää itselleen, mitä masteroiminen on - ja tämä näyttää olevan hakusessa. Ei pistetä niitä kirsikoita silakkalaatikkoon eikä sillejä kermakakkuun.

---> mitä teen, että saisin demobiisin "masteroitua" eli kuulostamaan hyvältä mahdollisimman monenlaisissa äänentoistolaitteistoissa?

Ensin kannattaisi perehtyä homman filosofisin kysymyksiin. Avainsana on juuri tuo "mitä teen" - ja siihen ei ole yksiselitteistä vastausta, vaan vastaus on aina tapauskohtainen.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
cubasisti
18.04.2006 14:33:55
Ja pah. Unohdetaan koko juttu. Nyt muistankin taas miksi en ole Mnetissä vähään aikaan käynyt. Täällähän olikin se hyödyllisen keskustelun suhde oman navan paremmuudesta puhumiseen 10 : 90.

Onko jossain parempi paikka? Missä? Miten se on parempi?
Deadline tekee mestarin.
cubasisti
18.04.2006 14:51:48
Mikä tarve ylipäätäänkin on tehdä itse, jos ei oo edellytyksiä?

Miksi kukaan harrastaa mitään? Se voi olla päämäärä jo sinänsä, että tekee itse. Puhumattakaan siitä, että matskusta ei ehkä ole tulossa latin latia rahaa takaisin.

Ennen ensimmäistä omin voimin tehtyä äänitystä oon kuitenkin ollut 25 vuotta studioiden vakiovieras, eikä se mun mielestäni oo ollu tuhlattua rahaa, että maksetaan oikeasta tilasta ja kuuntelusta.

Good for you.

Ensin kannattaisi perehtyä homman filosofisin kysymyksiin. Avainsana on juuri tuo "mitä teen" - ja siihen ei ole yksiselitteistä vastausta, vaan vastaus on aina tapauskohtainen.

Maailmassa on aika vähän asioita, joihin olisi yksiselitteinen vastaus. Sen takia tarvitaan keskustelua.

Suosittelen tätä kirjaa
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0240805453
Vaikka ei koskaan mitään masteroisikaan, niin Katzin kirja on erittäin valaisevaa lukemista.
Deadline tekee mestarin.
nakedzen
18.04.2006 15:02:56 (muokattu 18.04.2006 15:03:52)
No hah hah!

...ja jos ei edes kuulosta hyvältä vaan liian tukkoiselta, where's the beef? Haluat leuhottaa jostain sulla olevista plugareista joita et osaa edes käyttää? "En kyllä osaa ajaa, mutta on mulla kallis auto."

Ei noin, ei noin.

No nih, tuleehan sieltä järkeviäkin vastauksia kun vähän aikaa odotellaan. En kyllä tosin ole tietääkseni missään vaiheessa tuolla tavalla käyttäytynyt. Ihan alkeita tässä ollaan hakemassa. Eikä urheiluautoakaan opi katsomalla ajamaan. Rahaa kun noihin vehkeisiin palaa sen verran ettei kaikkea yhden kesän tienesteillä osteta, ymmärrät varmaan.
"Only dead fish go with the flow" Framus Cobra ääninäytteitä
kivi
18.04.2006 15:09:01 (muokattu 18.04.2006 15:10:16)
No nih, tuleehan sieltä järkeviäkin vastauksia kun vähän aikaa odotellaan. En kyllä tosin ole tietääkseni missään vaiheessa tuolla tavalla käyttäytynyt. Ihan alkeita tässä ollaan hakemassa. Eikä urheiluautoakaan opi katsomalla ajamaan. Rahaa kun noihin vehkeisiin palaa sen verran ettei kaikkea yhden kesän tienesteillä osteta, ymmärrät varmaan.

Niin, no, meni kärjistämiseni vittuilun puolelle:-)

Olen kuitenkin ihan vakavissani sitä mieltä, että vaikka ne laitteet tietysti ovat edellytys sille, että ylipäätään voi itse tehdä, on kuitenkin väärä tapa lähteä laitteista.

Täälläkin tuntuu, että monella seisoo varsin kelvollinen studio aika ajoin tyhjän panttina - mikä estää aloittamasta homman opettelua "hired gun" -pohjalta, jonkun muun kamoilla, ja siirtyy sitten omiin kun sen aika on, eli kun keikkaa aletaan tarjota ennemmin sulle kuin jollekulle vaan..?

Tai mene edes mukaan kun muualla tehdään. Seuraamalla oppii, ja kysymällä vielä enemmän.
Exhausted
18.04.2006 15:17:25 (muokattu 18.04.2006 15:17:55)

Mielestäni masteroiminen on juuri aina biisin ehdoilla menemistä eikä numeroiden mukaan katsomista. Joskus kävin kaverin kanssa keskustelua kun hän "masteroi" demoa tietokoneella, ja ajoi 7 biisin demon samojen plugarien läpi samoilla asetuksilla, koska halusi että biisit kuulostavat samalta toisiinsa nähden. Yritin kovasti perustella että kun niissä biiseissä on eri dynamiikat ja eri lähtökohdat, että eikö niitä asetuksia kannattaisi säätää vertaamalla lopputuloksia toisiinsa, mutta ei...
cubasisti
18.04.2006 15:38:02
Mielestäni masteroiminen on juuri aina biisin ehdoilla menemistä eikä numeroiden mukaan katsomista. Joskus kävin kaverin kanssa keskustelua kun hän "masteroi" demoa tietokoneella, ja ajoi 7 biisin demon samojen plugarien läpi samoilla asetuksilla, koska halusi että biisit kuulostavat samalta toisiinsa nähden. Yritin kovasti perustella että kun niissä biiseissä on eri dynamiikat ja eri lähtökohdat, että eikö niitä asetuksia kannattaisi säätää vertaamalla lopputuloksia toisiinsa, mutta ei...

Heh, täähän on niin kuin yhden teiniaikojen bändini rumpali, joka "viritti" rummut kääntämällä jokaista viritintappia yhtä paljon. ;)
Deadline tekee mestarin.
virtalahde
18.04.2006 15:38:51 (muokattu 18.04.2006 19:29:30)

Sen verran haluan antaa vinkkiä, että vähemmän on usein enemmän. Yrittäkääpä joskus myös heittää ne automaattisesti valitut monialuekompurat hittoon ja kokeilkaa jollakin yksialuekompressorilla, ihan hiukan kutitellen. Ottakaa toinen jonoon jos ei yksi riitä. Yksialuetyöskentely on softassa vaikeaa, tiedän, mutta kokeilkaa silti.

Jostain syystä muuten juuri dynamiikkaprosessointi (lukuunottamatta limitointia) tuntuu olevan pirun vaikeaa toteuttaa digitaalisesti. EQ:t alkavat olla käyttökelpoisia ja on vaikka mitä autotuneja ja tikipokseja mutta kompuroissa on aika vaikea löytää mieleistään.

Sitten kun ne perhanat pistävät vielä liikaa säätöjä plugareihinsa..! :-D

EDIT: Niin, ja kaikki lähtee taajuusbalanssista. Ensin se kuntoon ennenkuin mitään dynamiikkaa mietitäänkään.

EDIT: typoilut pois
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Jale
18.04.2006 16:51:47 (muokattu 18.04.2006 17:02:08)
Itse masteroin omat demoni aina. Yleensä sen takia, kun ne soivat melko hiljaa verrattuna kaupan levyihin. En itse oikeasti osaa masteroida, mutta omissa demoissa se toimii. Muuten ammattilaisten hommaa.

Master lohkossa tällanen näkymä:

1.EQ (Miedosti. Bassoleikkuri 40Hz kohdille. Leikkausta 300Hz ja 500Hz jos tarvii. Notko 600Hz-1kHz kohdille jos liian kova soundi. 2,4 kHz:iin kapea leikkaus. 10-12kHz:n kohtaan pieni korostus).
2.Kompura (miedosti, Mielestäni hillitty kompuran käyttö tekee soundia tiiviimmäksi.)
3.Stereokuvan laajennusta
4.Limitointia (Käytän limitteriä master-lohkossa jo tehdessäni biisiä(!), tosin melko kevyesti.)
5.Jonkunlainen mittari, jolla "näkee" biisin (Tämä auttaa ainakin minua, kun en ainakaan vielä omista kultakorvaa)

Olis muuten kätevä kuulla miltä kaupan levyt kuulostavat ennen masterointia!
"Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!"
M.i.k.key
18.04.2006 17:01:05 (muokattu 18.04.2006 17:01:17)
Onko Logic käyttäjillä mielipiteitä noista "preset"-master-asetuksista?
Sieltä löytyy mm. Dance master, Rock Master, Pop Master yms ja yms...
Mun mielestä aika toimivia, saa demot nopeasti limitoitua tappiin :)
Möllisty!
Mättöpiiska
18.04.2006 17:40:24
Sen verran haluan antaa vinkkiä, että vähemmän on usein enemmän. Yrittäkääpä joskus myös heittää ne automaattisesti valitut monialuekompurat hittoon ja kokeilkaa jollakin yksialuekompressorilla, ihan hiukan kutitellen. Ottakaa toinen jonoon jos ei yksi riitä. Yksialuetyöskentely on softassa vaikeaa, tiedän, mutta kokeilkaa silti.

Kokeiltu on. Tulos: Epävarma olo siitä, onko lopputulos kovinkin erilainen kuin monialueisella.

Meillä on tässä ilmeinen näkemysero, sillä minä olen ehdottomasti monialuekompressoinnin kannalla. Saahan monialuekompressoriinkin sellaiset säädöt, että ne vaikuttavat samalla lailla joka taajuusalueeseen... Vai onko se sitten jotenkin väärin? Eroaako se siitä, jos käyttäisi yksialuekompressoria? Jos eroaa, niin kuuleeko sen? Jos kuulee niin vituttaako se? :) Eli toisin sanoen, kuuleeko se musiikin kuluttaja Mr. Matti Maallikko sen eron?

Ja voihan monialuekompuroitakin pistää monta jonoon. Yleensä ei tarvitse - toisin kuin yksialueisia. Ja nojaan tässä nyt täysin omaan kokemukseeni. Korjatkaa ihmeessä, jos olen teidän mielestänne väärässä.

Suurin syy miksi pidän C4:sta (tai monialueisista yleensä) on se, että voin kuunnella jokaista taajuusaluetta soolona. Q-arvoa säätämällä voin helposti valita, haluanko esim. kitaroiden botnea mukaan bassoalueen kompressointiin. Tai sitten voin tarkistaa, että miten kompressointi vaikuttaa esim. pelkkiin "ässiin".

Ja nyt, ettei kaikki alkaisi määkimään mistään warettamisesta, niin paljastan, että masterointipaikkani ei ole kotipaja, vaan Tamkin taiteen ja viestinnän äänistudio.
Exhausted
18.04.2006 17:45:17 (muokattu 18.04.2006 17:45:31)

Monesti tulee itse tehtyä tuollaista presettiluonteista pika-"masterointia" jos vaikka pitää toimittaa bändikavereille raakamiksaus kuultavaksi tai mp3-soittimeen kuunneltavaksi. Lähinnä pointtina on, että voi verrata edes äänenvoimakkuuden osalta muihin äänitteisiin. T-Racksia käytän tuohon.
virtalahde
18.04.2006 18:05:49

Meillä on tässä ilmeinen näkemysero, sillä minä olen ehdottomasti monialuekompressoinnin kannalla.

Eihän siinä mitään, minä taas vannon yksialueisten hardware-kompuroiden nimeen ja otan monialueisen vasta jos pitää korjata jotain.

Sen verran mitä masteroinnissa kompressointia tarvitaan (1-2dB), se hoituu yleensä yksialueisella tässä pajassa ja itse asiassa aika monessa muussakin pajassa. Jos materiaali on kunnossa (tai EQ:lla korjattu), en näe vain järkeä kaivaa sitä isointa vasaraa heti ensimmäisenä esiin.

Jakosuodin & sen soundi sekä liiallinen ruuvauksen tarve (jossa katoaa helposti metsä puilta) monialuekompuroissa, se eniten aivoon ottaa.

Mutta työtapakysymyshän tämä on. :)

Sanohan muuten Rajannin Petterille terveisiä.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)