Jupi57 17.04.2006 23:10:17 | |
---|
No kitaristihan se mielummin se taitavin olisi. Paskat kitarat - hyvät rummut. Ei mene. Paskat rummut - hyvät kitarat, ihan jees. Menikö iho rikki? Pitikö jättää hand jive vähemmälle ja tulla tänne tyhmyyttään esittelemään? Oletko ihan syntyperäinen oululainen? http://www.nerdtests.com/ft_dead.php?im |
Hakki 18.04.2006 01:38:58 | |
---|
ehei, ootko kuullu koskaan "klikkiin soittamisesta", studiossa laitetaan nykyään rummut sekunnin sadasosalleen tip top, ja se on perseestä. Klikkiin soittaminen ja sadasosalleen tuunaaminen ovat kaksi eri asiaa. Studiossa olen vetänyt narulle kaiken klikin kanssa ekaa demoa lukuunottamatta ja sen kyllä huomaa. Ei ne nyt ole ihan konemaisen tarkkoja ne rumpuraidat mitä on tullut soitettua, mutta ei ne nyt seilaakkaan. Sääliksi käy sitä joka joutuu niitä laittamaan paikoilleen, ei ole kivaa duunia. Mielummin sitten otetaan lisää ottoja ja nauhoitellaan vaikka biisejä paloissa. while(true) {play(metal);} |
Kyllä rumpali minustakin vaikuttaa selkeästi eniten bändin soittotuntuun. Loistava rumpali saa huonojenkin soittajien kanssa homman kuulostamaan ainakin siedettävältä. Huono rumpali jos on bändissä, ei pelasta vaikka muut olisivat virtuooseja. Tämän vuoksi minunkaan bändi ei isommin svengaa. |
HeavyMachinery 18.04.2006 13:04:55 | |
---|
No kitaristihan se mielummin se taitavin olisi. Paskat kitarat - hyvät rummut. Ei mene. Paskat rummut - hyvät kitarat, ihan jees. Kyllä se on poijaat niin että jos te haluatte myydää niin bändistä taitavin pitää olla se joka ne biisit tekee. Toisena tulee laulaja. Ajatelkaapa viimmeisen päälle taitava bändi ja siihen paska laulaja niin ketä kiinnostaa (esim. Dtream theather) Kyllä se niin on että se musiikin kuluttaja kiinnittää ensimmäisenä huomiota siihen että millainen laulaja on. Bändi soiton kannalta on tärkeintä Basistin ja rumpalin yhteistyö, jos se kusee niin koko soitto on todella irtonaista (kova komppiryhmän hyvä esimerkki on AC/DC) Tämä on minun mielipiteeni asiasta. Niin ja ne rummut voi vetää studiossa vaikka kuin silppuna ja kvantisoida jälkikäteen kuhan roiskii vaan sinne päin :) Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa..... |
miän vain 18.04.2006 13:35:04 | |
---|
Klikkiin soittaminen ja sadasosalleen tuunaaminen ovat kaksi eri asiaa. Nimen omaan. Lisäksi; kohdalleensiirrelty raita ei toimi, jos otto ei ollut jo alunperin hyvä. Tulee konemaista ja ikävää - ja kohta jo ajetaan raita putkikoneiden ja nauhurien läpi, että saataisiin siihen hieman inhimillisyyttä ja lämpöä. :p Mutta itse aiheeseen. Laulaja on tosiaankin tärkein - ja heti perään basistin ja rumpalin yhteistyö. Basistin rooli on todella tärkeä: olla yhdistämässä rytmipuolta ja melodiapuolta, soittaa hyvin yhteen kaikkien kanssa. Kosketinsoittajat taas ovat vielä pahemmassa paikassa, yhteissoitto kun pitäisi saada toimiaan oikean ja vasemman käden kesken, seurata eri suuntiin eri fiiliksillä pyrkiviä melodiaa ja rytmiä, vaihtaa soundia koko ajan ja laulaa taustoja. Äh, päähän siinä hajois. Mutta: jos biisi ei toimi, ihan sama miten hyvin sen vetää. |
HeavyMachinery 18.04.2006 14:02:40 | |
---|
Mutta: jos biisi ei toimi, ihan sama miten hyvin sen vetää. Tässäpä se on lyhykäisyydessään....
Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa..... |
gulfstream650 18.04.2006 14:30:16 | |
---|
Voi v***u, meidän bändillä ei ole mitään toivoa... Mäkin poltin juuri kapulani (7A:ta meni paljon). Juhannuskokko... :-) Nimim. ruNpali Svengaa kuin kauris. |
Ze Kink 18.04.2006 14:54:39 | |
---|
Kuten Raoul Björkenheim sanoi kun kävi meidän koulussa vetämässä kitaraworkshopin: "Jos rumpali sucks, bändi sucks." Ja näinhän se on. Tosin ei se tarkoita, että pitäisi osata vetää jotain hillitöntä Gadd- groovea koko ajan, tai kikkailla kuin Mike Portnoy, jolla on kiire kuselle. Kunhan homma vaan pysyy kasassa eikä time heittele liikaa. Basistin rooli on toki tärkeä, mutta enemmänkin tuolla rytmimusapuolella. Kyllähän useat rockia ja sitä rankempaa kamaa soittavat bändit näyttää pärjäävän aika huonoillakin basisteilla ilman ongelmia (tai jopa ilman basistia, esim. Meshuggah). Mutta tosiaan, jos rumpalin soitto nykii miten sattuu, ja fillien jälkeen tempo nopeutuu noin 10bpm, niin bändi kuulostaa huonolta, vaikka muut soittajat olisivat kuinka kovia. Mutta ei rumpalin välttämättä pidä olla taitavin, vaan enemmänkin rumpalin pitää osata pitää homma kasassa. Vaikka kompit ja fillit olisivat samankaltaisia, niin jos soitto on tiukkaa ja sopii musaan, homma toimii. If less is more, then more is much more. |
Jaska 18.04.2006 17:27:21 (muokattu 18.04.2006 17:37:39) | |
---|
Uskallan olla erimieltä tosta laulaja-asiasta. esim. Nylon Beat: tytöthän on karmeita laulajia, tai nuotissa pysyy mutta ääni on aika rasittava. Bändi kuitenkin toimii (hmm, minkähän takia) ja kuulostaa hyvältä, jos osaa sulkea sen honotuksen pois teitosuudestaan. IMO |
MK73 18.04.2006 17:35:24 | |
---|
Uskallan olla erimieltä tosta laulaja-asiasta. esim. Nylon Beat: tytöthän on karmeita laulajia, tai nuotissa pysyy mutta ääni on aika rasittava. Bändi kuitenkin toimii (hmm, minkähän takia) ja kuulostaa hyvältä, jos osaa sulkea sen honotuksen pois teitosuudestaan. Ööh.. tuota, tämä menee jo sivuasian, mutta meitsi kyllä tykkää ihan oikeasti Jonnan & Erinin lauluäänistä. Ja toimihan se komppikin :) |
Jaska 18.04.2006 17:37:29 | |
---|
Ööh.. tuota, tämä menee jo sivuasian, mutta meitsi kyllä tykkää ihan oikeasti Jonnan & Erinin lauluäänistä. Ja toimihan se komppikin :) Noo, pitää pistää tohon mun viestin perään se IMO :) |
hollmi-5 18.04.2006 18:25:22 | |
---|
Jonna ja Erin veti hyvin. Bändi vielä paremmin. Ja rumpalista ei jäänyt kiinni. Se muuten kuuluu, jos vedetään joka nuotti Protoolsilla kohdalleen. Kompista häviää se jokin. Siksi parempi olisikin vetää yhdellä otolla ehjä raita ja antaa sen hiukan hengittää. Kuten esimerkiksi Bonhamin Johnin tällä otoksella on tehty: http://www.saladrecords.com/BonhamFile13.mp3 Tuohon on paha enää mennä sanomaan, että ei toimi. Kunnon äijä ja reilu meininki riittää. Ja Ludwigin miehekkään kokoiset rummut. Tämä on minun mielestä hyvä esimerkki siitä, että kun rumpali loistaa, niin bändi loistaa. Kuunteleehan tuota rumpuraitaa ihan yksistäänkin. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
MK73 18.04.2006 18:58:10 | |
---|
Kuunteleehan tuota rumpuraitaa ihan yksistäänkin. No kuuntelee kuuntelee! Rumpali itse(kö) sielä vielä huutelee fillien sekaan? Olin kuulevinani jotain.. loistomeininki kertakaikkiaan :D |
hollmi-5 18.04.2006 19:10:43 | |
---|
Rumpali itse(kö) sielä vielä huutelee fillien sekaan? Bonhamin John siellä fiilistelee Tukholman humussa. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
jhoo 18.04.2006 22:17:25 | |
---|
"Yksikään bändi ei ole parempi kuin bändin rumpali on, eikä rumpali ole yhtään parempi kuin hänen huonoin lyöntinsä", näin opettaa rumpumaikkani, ei tarvitse kompata. ja vaikkei tuo pitäisikään paikkaansa, kannustaa ainakin laadukkaaseen soittoon. Kyllä se rumpali mielestäni paljon bändille tekee, mutta ei mitään soitinta voi yleistää yksistään tärkeimmäksi, ehkä. "Miehen, joka ei odota maailmalta oikeudenmukaisuutta, ei tarvitse tulla pettymään" -Sinuhe egyptiläinen |
jjylli 18.04.2006 22:22:40 | |
---|
rumpali ei ole kovin tärkeä orkesterissa jossa ei ole rumpalia. niitäkin on. ja ihan hyviä. |
hollmi-5 18.04.2006 23:23:51 | |
---|
rumpali ei ole kovin tärkeä orkesterissa jossa ei ole rumpalia. niitäkin on. ja ihan hyviä. Nyt sinä Jylli tämän laitoit väärään foorumiin ;-) Minä uskon basistin ja rumpalin voimaan. Yhtään niin hyvä meininki ole, jos basisti tai rumpali puuttuu. Siis rytmimusassa... http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Epämuusikko 18.04.2006 23:40:51 | |
---|
Nyt sinä Jylli tämän laitoit väärään foorumiin ;-) Minä uskon basistin ja rumpalin voimaan. Yhtään niin hyvä meininki ole, jos basisti tai rumpali puuttuu. Siis rytmimusassa... Flamenco? It´s easier to give up than allways tried to go up. |
hollmi-5 19.04.2006 00:01:27 | |
---|
Flamenco? No sehän on Espanjan kansanmusaa. Sanos joku hyvä flamencobiisi nimeltä, kun minulle ei tule mieleen. Niillä kun ei ollut niitä rumpuja, niin hoidettiin rytmit bodyperkussioin, kengillä, kastanjeteilla ja kitaralla. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Epämuusikko 19.04.2006 00:32:21 | |
---|
No sehän on Espanjan kansanmusaa. Sanos joku hyvä flamencobiisi nimeltä, kun minulle ei tule mieleen. Niillä kun ei ollut niitä rumpuja, niin hoidettiin rytmit bodyperkussioin, kengillä, kastanjeteilla ja kitaralla. Kysy Mikaelilta :) Se vähä mitä flamencoa vierestä seurannut, niin paskat se hyvä meininki basistia ja rumpusettiä tarvii. Hyvä soittaja groovaa vaikka itsekseen :) Mutta onhan ne rummut plussaa. It´s easier to give up than allways tried to go up. |