nakedzen 18.04.2006 00:42:16 | |
---|
Lähinnä olisi hauska nähdä millä plugareilla siellä kotipajoissa masteroidaan. Oma ketjuni etenee suunnilleen näin: Izotope Ozone Reverb 15% wet -> Ozone multiband dynamics, todella lievä expanderi ala- ja ylätaajuuksiin -> Waves C4 multiopto presetistä muunneltu lievempi versio, enimmäkseen -3dB thresholdilla kaikki paitsi alapää -10dB. -> Waves L2 cd master presetistä nostettu thresholdia -3dB:n -> PSP vintage warmer. Tuossa on vielä aika paljon hiomista, liian tukkoiselta kuulostaa vielä. Tulisi nyt ne kunnon kuulokkeet jo postissa, niin pääsis. |
kivi 18.04.2006 00:43:48 | |
---|
Lähinnä olisi hauska nähdä millä plugareilla siellä kotipajoissa masteroidaan. Oma ketjuni etenee suunnilleen näin: Izotope Ozone Reverb 15% wet -> Ozone multiband dynamics, todella lievä expanderi ala- ja ylätaajuuksiin -> Waves C4 multiopto presetistä muunneltu lievempi versio, enimmäkseen -3dB thresholdilla kaikki paitsi alapää -10dB. -> Waves L2 cd master presetistä nostettu thresholdia -3dB:n -> PSP vintage warmer. Tuossa on vielä aika paljon hiomista, liian tukkoiselta kuulostaa vielä. Tulisi nyt ne kunnon kuulokkeet jo postissa, niin pääsis. Masterointia? Tuolla lailla? Ei kai? |
nakedzen 18.04.2006 00:53:25 | |
---|
Noh, kunhan jotain omia demoja olen raiskannut. Tarkoitus olisikin saada hiukan parempaa käsitystä asiasta. |
M.i.k.key 18.04.2006 00:59:04 | |
---|
Kuulokkeet? Onko sulla asiallisia kaiuttimia olleskaan? Möllisty! |
Timo JM 18.04.2006 01:33:45 | |
---|
Izotope Ozone Reverb 15% wet -> Ozone multiband dynamics, todella lievä expanderi ala- ja ylätaajuuksiin -> Waves C4 multiopto presetistä muunneltu lievempi versio, enimmäkseen -3dB thresholdilla kaikki paitsi alapää -10dB. -> Waves L2 cd master presetistä nostettu thresholdia -3dB:n -> PSP vintage warmer. Heh, noille softille tulee jo aika paljon hintaakin ;-) Vaan kyllähän tää ihan mielenkiintoinen aihe on. Laittakaa ihmeessä (mielummin ranskalaisilla viivoilla) mitä ja missä järjestyksessä. Itse en kehtaa kun nää puuhastelut on sellaista jatkuvaa hakemista. ...siis mun mielestä. |
Halsu 18.04.2006 01:36:25 | |
---|
Mulla on lähtökohtana yleensa ensin parametrinen EQ, sen perässä endorphin compressor (ilmainen kaksitaajuuskompura) ja lopuksi wave hammer. Enemmän kaikkea sitten jos tuntuu kaipaavan, noilla on kyllä yleensä päässyt jo aika pitkälle. Noilla (ja muilla vast.) on tullut masteroitua melko määrä TV -spotteja, ja samaa setuppia oon käyttänyt perustana musankin kanssa - joskin teen musapuolella lähinnä harrastusmielessä omia demoja jne. kevyttä. Mulla on toi setuppi masterkanavissa päällä jo miksatessa, eli raiturista tulee "valmista kamaa". Meikäläistäkin kiinnostaisi tietää mitä oikeiden masteroijien signaaliketjusta löytyy... CU
--
Eki |
samic 18.04.2006 02:06:52 | |
---|
-waves req -psyq -optimaster noilla tulleepi "masteroitua" ei ole |
nakedzen 18.04.2006 02:23:21 | |
---|
Kuulokkeet? Onko sulla asiallisia kaiuttimia olleskaan? Eip. Opintotuella ei pahemmin monareita ostella. :D |
Jucciz 18.04.2006 02:50:36 | |
---|
Eip. Opintotuella ei pahemmin monareita ostella. :D Mut opintotuella pystyy silti ihan hyvin warettamaan kalliitakin plugareita... |
Timo JM 18.04.2006 09:23:12 | |
---|
Eip. Opintotuella ei pahemmin monareita ostella. :D Toivottavasti tää hyvä ketju ei kaadu tämän Waves miehen laittomuuksien ruotimiseen. Olisiko muuten niin, että masteroinnissa pätee vähän sama asia kuin kompuroiden käytössä miksauksissa. Eli parempi useampi masterlimitteri lievillä asetuksilla kuin yksi jyrkkä? Mä olen ollut huomaavinani (siis kun puhutaan volasta), että aika hyvä tulos saavutetaan silloin kun käytetään kahta tai kolmea masterlimitteriä ja mielummin niin, että niiden välissä on jotain muuta tarpeellista. Eli ensin vaikka limitteri, sitten eq, ja sitten taas limitteri jne. ...siis mun mielestä. |
Mikael 18.04.2006 09:31:59 | |
---|
Eipä hirveästi tule ite masteroitua kun ei siitä just mitään ymmärrä. Jos jonkun mainoksen tai demon vola pitää saada kohdilleen niin yleensä sitä tekee jo miksatessa sellasta, että homma toimii. Digidesignin EQIII, Maxim ja ehkäs Lo-Fi riittää mulle ihan hyvin noihin "masterointeihin" - oikeat musat sitten masteroi mielellään joku joka osaa ja jolla on siihen hommaan oikeat vehkeet ja tilat. Siitä mistä aita on matalin... |
Hmmh. Eikös tässä nyt lähdetä ruotimaan asiaa vähän väärästä näkökulmasta?!? Mitä masterointia se sellainen on, että on lista plugareita jotka laitetaan tiettyyn järjestykseen ja VOILA!!! Kaikki kuulostaa paremmalta.. .ei näin ei... Kyllä masterointikin pitää lähteä siitä, että MITÄ TARVITAAN? MIKSI? MITÄ TÄYTYY MUUTTAA? MIKSI? Sitten kun MITÄ ja MIKSI kysymykset on käyty läpi, tullaan kohtaan MITEN? Jolloinka mahdolliset plugarit astuu kuvaan jne jne. - Li'oN "Sinä ja minä, kaikki samanlaisina: näkyvästi tutkalla - niinku lentokoneet" |
Mikael 18.04.2006 10:43:15 | |
---|
Otas Tuomas ihan rauhallisesti itsekin. Kyllähän se kieltämättä tuntuu oudolta, että joku sijoittaa ison kasan rahaa plugareihin ja samalla on pakko kuunnella vaan kuulokkeilla, koska opiskelijabudjetilla ei ole varaa monitoreihin. Kukin tietty tavallaan... Siitä mistä aita on matalin... |
nakedzen 18.04.2006 12:26:59 (muokattu 18.04.2006 12:36:26) | |
---|
Ja pah. Unohdetaan koko juttu. Nyt muistankin taas miksi en ole Mnetissä vähään aikaan käynyt. Täällähän olikin se hyödyllisen keskustelun suhde oman navan paremmuudesta puhumiseen 10 : 90. |
Säätäjä 18.04.2006 12:32:31 | |
---|
Otas Tuomas ihan rauhallisesti itsekin. Kyllähän se kieltämättä tuntuu oudolta, että joku sijoittaa ison kasan rahaa plugareihin ja samalla on pakko kuunnella vaan kuulokkeilla, koska opiskelijabudjetilla ei ole varaa monitoreihin. Kukin tietty tavallaan... Joo ei täs mitään hätää ole, tuntuu vaan ettei Juccizella ole muuta tekemistä kuin jauhaa bashaa. Onhan se ihan totta, että kuulostaa jonkun korvaan oudolta, että opiskelijalla on varaa hyviin plugareihin, mutta ei monitoreihin. Lähinnä ihmetyttää, miksi monitorit eivät olleet ostoslistalla ensimmäisenä. Mut hei, se voi olla jonkun valinta (tai sit sitä piraa...). Paha kenenkään sanoa, miten asia on, jos kaveri ei itse sitä kerro. Jes jes, rauhaa veljet. Tuomas. Kaupallinen=Paskaa |
loosah 18.04.2006 12:33:34 | |
---|
Izotope Ozone Reverb 15% wet -> Ozone multiband dynamics, todella lievä expanderi ala- ja ylätaajuuksiin -> Waves C4 multiopto presetistä muunneltu lievempi versio, enimmäkseen -3dB thresholdilla kaikki paitsi alapää -10dB. -> Waves L2 cd master presetistä nostettu thresholdia -3dB:n -> PSP vintage warmer. Tää ilmeisesti koski jotain tiettyä itse mastreoimaasi biisiä? Et kai sentään kaikkeen sovella samaa... Et tietenkään, koska eihän siinä olis mitään järkeä.
|
nakedzen 18.04.2006 12:39:08 | |
---|
Tää ilmeisesti koski jotain tiettyä itse mastreoimaasi biisiä? Et kai sentään kaikkeen sovella samaa... Et tietenkään, koska eihän siinä olis mitään järkeä. Ei ei. Tuo kyseinen ketju oli Andy Sneapin foorumeilla olevaan ketjuun tehty krapulamasterointi. Tuos on linkki jos kiinnostaa. http://www.ultimatemetal.com/forum/showthread.php?t=236663 Tuo muuten oli mun ensimmäinen yritys edes aloittaa ottaa jotain selkoa masteroinnista. |
cubasisti 18.04.2006 12:49:11 | |
---|
Tää on nyt kuitenkin keskustelupalsta eikä oikeussali. Yhdistelmä opintotuki, Waves C4, Waves L2, Izotope, VintageWarmer ---> olen sitä mieltä, että todennäköisesti ohjelmat on waretettu. Jos joku on sitä mieltä, että todennäköisesti ei ole waretettu, niin ei muuta kuin kättä pystyyn. obTopic: olen siirtynyt enimmäkseen Voxengo-linjalle, mutta myös VintageWarmeria käytän joskus. "Master"-plugareiksi isken jonkun läjän kompuraa ja EQ:ta. Tarkoitus on lähinnä nostaa tasoja ja tasata taajuuksia, ettei demokikkareet ole ihan toivottoman heikon kuuloisia kaupallisiin kikkareihin verrattuna. En minä sitä miksikään masteroinniksi sanoisi. Esim. matalimman bassopään toistoon mun laitteistoni ei vaan yletä, joten käytän automatiikkaa. Plugareina käytän seuraavia: - Voxengo Soniformer (radio-presetti) tai joskus PSP VintageWarmer (mastering first aid +- joku dB gainia) - Voxengo Crunchessor (mastering compression -presetti) - Voxengo CurveEQ - Voxengo Elephant 2 - Apogee UV22 HR Hyvältä soundaa. Emmää näistä mitään tajua. Deadline tekee mestarin. |
Halsu 18.04.2006 12:50:14 | |
---|
Onhan se ihan totta, että kuulostaa jonkun korvaan oudolta, että opiskelijalla on varaa hyviin plugareihin, mutta ei monitoreihin. Lähinnä ihmetyttää, miksi monitorit eivät olleet ostoslistalla ensimmäisenä. Meikäläinen tekee himassa tehdyt keikat luureilla pelkästään, vaikka laillisesti ostettua softaa ja rautaa on aika monella tonnilla tässä koneessa yhteensä - kotona kun ei pystyisi millään järkevillä voluumeilla kuuntelemaan niitä monitoreja kuitenkaan (pääasiassa duunailen kyllä kuvapuolen hommia). Muualla toki käytän sitten ihan kaiuttimia... CU
--
Eki |
Mikael 18.04.2006 12:58:06 | |
---|
Meikäläinen tekee himassa tehdyt keikat luureilla pelkästään, vaikka laillisesti ostettua softaa ja rautaa on aika monella tonnilla tässä koneessa yhteensä - kotona kun ei pystyisi millään järkevillä voluumeilla kuuntelemaan niitä monitoreja kuitenkaan (pääasiassa duunailen kyllä kuvapuolen hommia). Muualla toki käytän sitten ihan kaiuttimia... Jep. Sun selitys ei kuitenkaan ole se, että opintotuella ei paljon ostella. Mun mielestä on ihan relevanttia puuttua tohon softien laillisuuteen, koska tän keskustelupalstan yleisesti hyväksytyt käytännöt eivät tue piratismia. Tietsikkapalstalta voi lueskella noi yleiset pelisäännöt jotka ihan hyvin sopivat myös tänne: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=59472 Siitä mistä aita on matalin... |