Aihe: Onko millään enää mitään väliä?
1 2 3 4
Rantsu
18.09.2003 20:21:17
Eipä jaeta vielä paunoja. Levy ei oo nyt tässä, vaan kirjastossa, mutta mun muistaakseni ko. StM:n sävelsi Garyn tuottaja. Mutta tilaa toi, jos se on se tuplapaketti Garyn kahdesta ekasta LP:stä, soon hyvä jäbä.

Aivan totta, ilo oli ennenaikainen. Tämä selvisi kun pääsin vähän parempien tietolähteiden pariin. Kuinkahan monta samannimistä biisiä 60-luvun alussa oikein on tehty ja levytettykään???

Tuhannesti anteeksi, Baron!! Toivottavasti Gary U.S. Bonds muuten kolahtaa...

Olisiko se sittenkin se Sue Thompson? :)
Rantsu
18.09.2003 20:24:44
Tämä kuulostaa kyllä erittäin uskottavalta kaikin tavoin. Stop the Music oli suuri hitti ensin Suomessa (vrt. Eikka) ja sitten vasta Ruotsissa - - -
Mutta siis Lee Kings löysi biisin demolta.

Mutta mistäs Eikalle se biisi bongattiin? Kun Eikkahan siis ehti ensin?
baron
18.09.2003 20:37:12

Tuhannesti anteeksi, Baron!! Toivottavasti Gary U.S. Bonds muuten kolahtaa...

Olisiko se sittenkin se Sue Thompson? :)

Ei varmasti mene hukkaan! Gary U.S. Bonds on mulle ventovieras ja pidin tai en, yleissivistys ainakin lisääntyy!

Siis ainakin
Lenne and The Lee Kings
The Shirelles
Gary U.S. Bonds

ovat levyttäneet samannimisen, mutta eri kappaleen.
Tässähän voisi olla keräilyn paikka?

PS Ihan todella, kun/jos Grönin versio on vanhempi kuin Lennen, mistä Topi sen bongasi????
Pula-Aho
18.09.2003 23:39:34
Käännetäänpä kysymys toisinpäin. Missä biisissä suomenkielinen versio on parempi kuin alkuperäinen. Yksi lienee itsestäänselvyys. Mutta kommentteja peliin.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
isojussi
19.09.2003 10:22:11 (muokattu 19.09.2003 10:27:36)
Käännetäänpä kysymys toisinpäin. Missä biisissä suomenkielinen versio on parempi kuin alkuperäinen. Yksi lienee itsestäänselvyys. Mutta kommentteja peliin.

En oo ihan varma, mitä biisiä ajat takaa, mutta heittäisin kehiin vaikka "Kolmatta Linjaa Takaisin" - "Beautiful In the Rain", joka taisi alunperin olla vielä instrumentaalibiisi.

Juuri 6-kymppinsä saavuttanut Raittisen Jussi (onnea vaan hienolle artistille) on mun mielestä kanssa osannut levyttää upeita rock-covereita.

Ja pekkajau: Oot tosiaankin oikeassa, "Hän sinun on jee jee" biisin levytti Teijo Joutsela ja humppaveikot.

Ai niin: Siitä Huovilan Elvis-coverista oon samaa mieltä, tommosesta esityksestä pitäis panna jonkunlaiseen soittokieltoon. Rimanalitus on tässä kohtaan lievä ilmaisu. Teksti on ok, mutta se levytys... voiherrajjumala!!!!!!
Osta mut - ma olen kaupan!
Blue Moon
19.09.2003 11:31:34 (muokattu 19.09.2003 11:42:57)

Hei, porukkahan oikein innostunut tonkimaan, kiitoksia kaikille vaivannäöstä ja eritoten sormuselle Lenne-kuvion selvittämisestä.

Sue "Paper Tiger" Thompsonin kappaleen on muistaakseni väsännyt tytön hovisäveltäjä J.D. Loudermilk, joten se on eri biisi. Mutta siis "muistaakseni", kappaletta ei tähän hätään tunnu löytyvän mistään, vaikka sen uskon omistavani. Varmaan ASCAP:in tietokanta tai Megaguide tuon paljastaa, jahka ehdin niitä penkoa.

Täytyy varmaan laittaa postia tutuille jenkkiläisille 60-luvun tyttöyhtye/tyttösaundin asiantuntijoille. Mä olen jostain syystä siinä uskossa, että "Stop The Music":in originaaliversio löytyisi siltä osaltolta. Vai onko se vaan Shirellesin ja Sue Thompsonin synnyttämä mielikuva, tiedä sitten.

Ja Gary "US" Bonds on kunkku. Dance 'til quarter to three! :-)
- It's been a long time coming -
Blue Moon
19.09.2003 13:59:36

Ainakin Kirkan "Hetki Lyö" pesee McCoysien originaalin joka osa-alueella.

Muita mielestäni hyviä - ei välttämättä alkuperäisiä parempia - kotimaisia covereita tulee näin äkkiseltään mieleen

Laila Kinnunen - Älä Kiusaa Tee (orig. BJ Kramer & the Dakotas: Bad To Me, wr/ Lennon - McCartney)
Timo Jämsen - Kohtalon Tähti (Elvis: Flaming Star, tai alunperin "Black Star")
Tapio Rautavaaran lukuisista kelvollisista country-covereista mainittakoon vaikka "Toverukset" (Jim Reeves: Partners), "Kohti Alaskaa" (Johnny Horton: North To Alaska) ja "Viisi Veljestä" (Marty Robbins: Five Brothers).
Emäntä
19.09.2003 14:35:06
Lisätään niitten kammotusten joukkoon tämä Mårtensonin On ihmeen hyvä kotiin tulla taas. Hyi rukkanen millaista paatosta.
Tsaivia, perkele!
isojussi
19.09.2003 16:35:03
Lisätään niitten kammotusten joukkoon tämä Mårtensonin On ihmeen hyvä kotiin tulla taas. Hyi rukkanen millaista paatosta.

Äläs ny! Ootko kuullu alkuperäistä (Tomppa??). Ei toi Mårtensonin levytys musta nyt niin huono oo, sitä paitsi Lasse on se verran kovan tason soittaja ja laulaja, että pesee mennen tullen nää nykyajan kykloopit.
Ukko
19.09.2003 16:50:06

Äläs ny! Ootko kuullu alkuperäistä (Tomppa??). .

Paitsi että originaali esitys on Jerry Lee Lewisin.
isojussi
19.09.2003 17:00:16

Tjaa... se kyllä pitäis kuulla...
isojussi
19.09.2003 17:07:11

Paitsi että kun asia jäi vaivaamaan, niin tein vähän tutkimustyötä ja väittäisin, että originaali onkin biisintekijän itsensä: Curly Putman:nin.
sormunen
20.09.2003 11:57:11
Mutta mistäs Eikalle se biisi bongattiin? Kun Eikkahan siis ehti ensin?

Vielä vähän tästä; no mä yritin just tota ihan suoraan sanomatta kehitellä juuri siinä siteeraamassasi kohdassa.
Enhän mä tietenkään voi sitä tietää, mutta aika hyvillä syillä voisin päätellä, että:

- Subotsky ja Westlake olivat alottelevia biisintekijöitä, jotka tekivät raivokkaasti töitä ja demosivat biisejä jossain brittiläisessä tuntikorvauskellaristudiossa. Siellä oli studion puolesta muun muassa tyttö, joka lauloi kakskytä demoa päivässä. Vrt. mm. kaikki se, mitä tiedämme vaikka Jamaikan levybisneksen syntyajoista samoilta vuosilta.

- S&W yrittivät myydä demoamiansa biisejä eri firmoihin

- joko Ruotsissa tai Suomessa joku sattui kuulemaan biisin ja mainitsi siitä eteenpäin ja tämä joku mainitsi siitä vielä eteenpäin niin, että sekä E. Grönin että Lennen bändin levytuottajat tiesivät asiasta. Tämä joku saattoi hyvinkin olla sama henkilö kautta ketjun, koska Lennen versio oli ensin hitti Suomessa ja sitten vasta Ruotsissa. Mutta yhtä hyvin viesti saattoi liikkua puhelimitsekin. Esimerkiksi Topi Kärki oli hyvin kansainvälinen henkilö. Harmony Sisters oli toiminut sekä-että jne jne.

Nää markkinat ovat kumminkin aika pieniä. Kaikki keskeiset tekijät seuraavat (myös artistit) toistensa tekemisiä hyvinkin tarkkaan.

Kumminkin idea olisi, että se sama biisi löytyi SEKÄ Lennen orkalle ETTÄ E. Grönille siitä samasta pärekorista. Oikeastaan ainoa mahdollisuus tarkistaa olisi kysyä Eikan tuottajalta, mutta se ei taida olla mahdollista. Grön sitä tuskin tietää päinvastoin kuin kumminkin aika kehittyneessä rockilmastossa elävä orkesteri.

- biisi julkaistiin -66 ilmestyneessä leffassa. No, Subotsky oli pers´aukisena edelleen suostunut tämmöseen projektiin ja muisti jo kertaalleen nauhoitetun (säästöä) ja hänen tietääkseen julkaisemattoman (siis leffahan on tietysti TEHTY aiemmin) biisin, jota voisi käyttää. Kun ekat royaltit ovat Pohjoismaista tulleet, on miestä voinut harmittaa.

- seuraavan kerran biisi julkaistiin Japanissa -66. Eli Japanissa oli ollut jo joitain omituisia pohjoismaisia pikkusukseita ja tätä menestystä yritettiin jatkaa.

Tämä on tietysti vain hypoteesi, mutta mulle se kelpaa niin kauan, kun tulee jotain tietoa, mikä vie teorialta pohjan.

Tälleen nää asiat suurin piirtein aina rekonstruoidaan; tunnetaan aikakauden ilmapiiriä kuka paremmin kuka huonommin ja katellaan niistä murusista, mitä on, miten on voinut käydä.

Tää kirjoitus on nyt pitkä kuin nälkävuosi, mutta toivottavasti vielä menettelee.
Ukko
20.09.2003 12:15:39

Paitsi että kun asia jäi vaivaamaan, niin tein vähän tutkimustyötä ja väittäisin, että originaali onkin biisintekijän itsensä: Curly Putman:nin.
Paljon mahdollista. Tämä Jerry tietous on minulla kaverin tv dokumentista jossa hän mainitsee Tompan kysyneen lupaa saada levyttää mainittu biisi.
KMT
21.09.2003 01:58:57

Salattu suru(Topi&Agents) on mielestäni parempi kuin orginaali
M.net ilman hohottelua on kuin lantakasa ilman lantaa
Blue Moon
21.09.2003 07:17:31

Tämä on tietysti vain hypoteesi, mutta mulle se kelpaa niin kauan, kun tulee jotain tietoa, mikä vie teorialta pohjan.

Tälleen nää asiat suurin piirtein aina rekonstruoidaan; tunnetaan aikakauden ilmapiiriä kuka paremmin kuka huonommin ja katellaan niistä murusista, mitä on, miten on voinut käydä.

Kyllähän tuo mielestäni kuulostaa hyvin realistiselta kuviolta.

Vähän ohi aiheen mutta... en ole aikakauden suomalaiseen musiikki-ilmapiiriin pintaa syvemmältä tutustunut mutta mäkin olen saanut sen käsityksen, että suhteet Ruotsiin olivat läheiset ja vuorovaikutusta esiintyi huomattavissa määrin. Esim. jotkut levy-yhtiöt käyttivät suomalaisissa versioissaan jopa samaa taustaa kuin ruotsalaisissa levytyksissä jne.
Rock n
21.09.2003 11:12:21
Salattu suru(Topi&Agents) on mielestäni parempi kuin orginaali

Mielestäni koko "veljesten" tuotannosta löytyy se helmi nimenomaan suomenkielisistä versioista. Mutta onhan sillä nostagialla erityisesti näiden "veljesten" kohdalla oma erityinen merkitys.
Emäntä
22.09.2003 12:32:59
Äläs ny! Ootko kuullu alkuperäistä (Tomppa??). Ei toi Mårtensonin levytys musta nyt niin huono oo

Kyllä mulle silti tulee ällö olo kun se alkaa se "tässä vaiheessa ai-na herään..." silleen intiimisti matalalla äänellä mutistuna.

Lassella on kyllä paljon ihan OK juttuja, mutta toisaalta monet on kyllä sitten taas Emännän makuun korneja. Esim. se "ole pienistä hetkistä onnellinen" saa aina mut vaihtamaan radiokanavaa...
Tsaivia, perkele!
baron
22.09.2003 12:49:12

Mua ärsyttää Sakari Kuosmanen. Kai poika laulaa osaa, en tarkkaan tiedä, mikä siinä ärsyttää, mutta en ole vaivautunut analysoimaan, analysoin mieluummin mielimusiikkiani.

Mulla on tunne, että "aina" kun mä avaan radion sieltä tulee "pieneen sydämeen" tai "laulajan mikä se nyt taas olikaan" ja joudun sulkemaan laitteen, kun pelkään, että seuraavaltakin kanavalta tulee samaa.

Kai hänellä on kavereita musiikkitoimittajissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)