Aihe: D-tutkintobiisejä? | |
---|
|
Mistähän saisi jonkinlaisia listoja niistä kappaleista jotka kuuluvat laulun D-tutkintoon? Nimenomaan pop/jazz/rock-kappaleita. Pääsykokeisiin pitäisi valita jotakin sen tasoisia biisejä enkä ole löytänyt mistään infoa aiheesta. Mitä olette itse laulaneet tutkinnoissa? Kiitos jo etukäteen :) | |
Tämäntyyppistä tavaraa on itse näköjään tullut laulettua D-ohjelmistoon... olipas vielä lista tallessa tietokoneella :) ROCK/R&B/POP 1. Jäätelökesä (S. Hurmerinta & M. Alatalo) 2. Kun katsoit minuun (E. Nieminen) 3. Knowing me, Knowing You (B. Anderson, T. Rice, B. Ulvaeus) 4. Money, Money, Money (B. Anderson, T. Rice, B. Ulvaeus) 5. Now And Then (Blackmores Night) 6. Lady Madonna 7. Never Say Goodbye (J.Bon Jovi & R. Sambora) 8. Smoke on The Water 9. We Are Family (N. Rogers & B. Edwards) 10. Isn’t She Lovely? (S. Wonder) 11. Hymypoika (S. Hurmerinta & M. Alatalo) 12. Reach Out, I’ll Be There (E. Holland, B. Holland & L. Dozier) 13. Come Together (The Beatles) 14. You Are The Sunshine Of My Life (S. Wonder) 15. Killing Me Softly With His Song (C. Fox & N. Gimbel) Stevie Wonderit ja muut "groovet" on hyviä, kunhan ei ota liian vaikeita. Niitä ne usein valitsee pääsykokeisiin kaikille pakollisiksi biiseiksikin. Carole Kingillä on myös paljon hyvää "perusmatskua". Jos poppispuolelle olet hakemassa, niin rytmiikka, fraseeraus ja sävelpuhtaus on tärkeessä osassa sen lisäks että on normaali, terve äänimateriaali. Ja tulkintaa tietysti ois hyvä löytyä myös. Pääsykoelaulun ei siis tarvii olla äänialan puolesta mitään yli kahden oktaavin virtuoosimaista taiturointia... | fifi 14.04.2006 21:48:08 | |
|
Mielenkiintoista lukea hiukan pop/jazzlaulun tutkintokappaleista. Onko kappaleita jotenkin gategorisoitu, niin kuin klassisessa, jossa täytyy olla tiettyjen aikakausien / tyylilajien biisejä, kaikki eivät saa olla samaa? | ap78 14.04.2006 21:56:23 | |
|
gategorioita on viisi: 1.kansansävelmät/laulut sekä ulkomaalaisia että suomalaisia puolet ja puolet 2.iskelmät suomalaisia puolet 3.musikaalit 4.pop/rock 5.blues/jazz Vaikeusaste ja vuosikymmenet sitten menee jotenki..niistä ei ole tietoa.Peruskursseissa tutustutaan eri alueisiin ja jatkossa sitten syvennetään YMMÄRTÄMYSTÄ. Ne riitelee siellä koululla keskenään(helsingissä) kun ei oikein kukaan tietä mikä käy ja mikä ei koska ei ole kehittynyt vielä traditioita.. Klasaripuoli on tuossa paljon helpompi.Senku lukee suoraan oppaasta minkä SAA soittaa tai laulaa milloinkin.Onnea kurssiin!! | |
Ne riitelee siellä koululla keskenään(helsingissä) kun ei oikein kukaan tietä mikä käy ja mikä ei koska ei ole kehittynyt vielä traditioita.. Niinpä. Viimeisin minulle tullut tieto on se, että ainakin C- ja B-kurssissa "kategoriat" on - suomalainen musiikki ( = laulelmat, iskelmät, suomalainen jazz käy myös... Anna-Mari Kähärän biisit jne.) - rock/R&B/pop... kai tähän hevikin lasketaan... - jazz/blues - maailmanmusiikki (eli lattarit, chansonit, irkkumusa yms. etnomeininki) - näyttämömusiikki (elokuvamusiikki, musikaalit) ... näin siis Stadian luokittelun mukaan... Peruskursseissa muistaakseni oli ainakin ennen sellainen pointti, että piti laulaa vanhempaa musaa, tyyliin blues ja vanha jazz, rock&pop 50-luvulta 70-luvulle... Sitten D-kurssissa sai olla jo mukana 80-90-luvun biisejä + jazzia eri muodoissaan. Tällä kai varmistetaan se, että nykyisen musan juuret tulee tutuiksi. C-kurssissa käy vaikka uusimmat listahitit, kunhan on monipuolisesti erilaista ja eri tyylejä eri aikakausilta. Omiakin biisejä voi vetää muun ohjelmiston ohessa. B-kurssissa saakin sitten laulaa mitä haluaa, siis tutkinnossa, mutta ohjelmistossa pitää tietysti löytyä myös biisejä noista em. osioista. Ja biisien vaikeustaso luonnollisesti muuttuu kurssitason mukaan, vaikka kategoriat pysyy samana. Tutkinto-ohjelmistot ainakin minun on pitänyt hyväksyttää etukäteen tutkintolautakunnalla, tai muilla pop/jazz-laulun opettajilla. Valmiita biisilistoja ei siis ainakaan vielä ole olemassa, ja toisaalta ihan hyvä niin. Kyllä ärsyttäis, jos joutuis valitsemaan kappaleet jostain valmiista lauluvalikoimasta, sopipa ne sitten itselle tai ei... Toivottavasti mitään liian tiukkoja traditioita ei edes pääse syntymään. Musiikkia ja laulamistahan tässä kuitenkin opetellaan ja kasataan samalla biisiohjelmistoa keikkakäyttöön. Hassulle tuntuis ajatella, että "olen laulutaidoltani tietyllä tasolla kun olen laulanut nämä tietyt biisit, jotka jonkun opettajan mielestä ovat tietyn tasoisia..." Maalaisjärkeä tietysti voi käyttää siinä, ettei esim. aloittelevalle oppilaalle tarjoa laulettavaksi vaikka jotain kromaattista up tempoista jazz-biisiä. | ap78 15.04.2006 15:41:51 | |
|
joo totta puhut kyllä,olisihan se ihan hullua listasta valita..MUtta teki se elämän helpommaksi kun löysi kivan kappaleen,pystyi katsomaan listauksesta että minkä tasoinen kappale se on.Eihän klasareitakaan kielletä laulamasta tai soittamasta biisejä eri kategorioista mutta jos ei mene nappiin niin liiasta vaikeusasteesta "sakotetaan".. Siltä kannalta katsottuna olis kiva kun olis jonkunlainen pohja olemassa niistä valittavista biiseistä myös poppispuolella..Näyttää menevän NIIN mutu-meiningillä.Vetoan siihen että 2/2 en saanut ohjelmistooni esimerkiksi hair aquariusta vaikka yhdessä listassa se löytyi..sitten selvisi että se lista onkin tehty sen mukaan mitä ihmiset on vuosien mittaan kurssiinsa ilmoittanut.. joopa joo.. Pääsykokeita odotellessa ;) | |
Vetoan siihen että 2/2 en saanut ohjelmistooni esimerkiksi hair aquariusta vaikka yhdessä listassa se löytyi.. No enpä ihmettele. Yleensä se on ihmisillä C-kurssiohjelmistoa, ja jos naisäänellä vetää alkuperäisistä korkeuksista samalla rockilla meiningillä ja ihan täydellä äänellä, niin ei tosiaan mikään maailman helpoin veto. Hiki valuu joka kerta kun oon sen biisin laulanu... vaatii hirveesti kroppaa ja isoa ääntä, ja sitä että saa rintaresonanssia mukaan myös sinne ylä-ääniin. Mutta erittäin hieno kappale ja bändikin tykkää soittaa :) Niin, laulujen vaikeustaso on tietysti kiinni myös siitä, että MITEN ne biisit vetää. Eli lähdetäänkö siitä, että tehdään versio, joka on mahdollisimman lähellä alkuperäistä, vai tehdäänkö oma, ehkä vähän helpotettu ja sävellajiltaan sopivampi sovitus. Tätä ongelmaa ei taida klassisen puolella olla... ;) | |
Mielenkiinnosta peräänkuulutan mitä olette laulaneet sitten klasari puolella d tai c kursseissa? | ap78 16.04.2006 02:33:49 | |
|
emmä klasarilaulusta tiedä yhtää mitään..tai jotain yökkö vaccaitahan ne vetää ;) joopa joo,olet kyllä ihan oikeassa. peruskursseisahan saa laskea tahi nostaa.. on se hianoo juu.mä olen nyt niin väsy eeti tästä tullutkaan mitään suurta ajatusta.ötyä. | tanjuli 17.04.2006 17:40:41 (muokattu 17.04.2006 17:42:06) | |
|
Mielenkiinnosta peräänkuulutan mitä olette laulaneet sitten klasari puolella d tai c kursseissa? c-kurssissa vedin rautavaaran lyckokattin, merikannon laulaja taivaan portilla, montsalvatgen cancion cuna para dormir a un negriton, bachin bist du bei mir'n, donizettin a mezzanotten, tshaikovskin jeanne d'arcista adieu fôret'n ja my favorite thingsin. ja vaccaita, kysyivät kaksi. olisi voinut olla helpompikin kurssiohjelmisto, olisi voinut vetää parilla biisimuutoksella saman setin b-kurssissa. d-kurssissa pitää olla yksi antiikin/renessanssin/barokin aikainen kappale, pari kotimaista ja pari liediä. muistaakseni. vaihtelevat oppilaitoksittain kyllä nuo kurssivaatimukset. kappaleita ei ole tasoluokiteltu enää muutamaan vuoteen, mikä antaa melkoiset vapaudet ja myös vastuut ohjelmistovalinnoissa. ohjelmistoa pitää olla c-kurssia varten n. 80 kappaletta tiettyjä tyylejä/aikakausia, ja näistä sitten about 30 min kokonaisuus tiettyjä tyylejä/aikakausia. [i hear voices but at least they're on tune] | fifi 17.04.2006 20:11:15 | |
|
c-kurssissa vedin rautavaaran lyckokattin, merikannon laulaja taivaan portilla, montsalvatgen cancion cuna para dormir a un negriton, bachin bist du bei mir'n, donizettin a mezzanotten, tshaikovskin jeanne d'arcista adieu fôret'n ja my favorite thingsin. ja vaccaita, kysyivät kaksi. olisi voinut olla helpompikin kurssiohjelmisto, olisi voinut vetää parilla biisimuutoksella saman setin b-kurssissa. d-kurssissa pitää olla yksi antiikin/renessanssin/barokin aikainen kappale, pari kotimaista ja pari liediä. muistaakseni. vaihtelevat oppilaitoksittain kyllä nuo kurssivaatimukset. No todellakin vaihtelevat! Tulee mieleen, että onkohan yllä mennyt peruskurssit ja D-kurssit sekaisin, koska tuntemissani oppilaitoksissa peruskursseissa (1/2 ja 2/2) vaaditaan yleensä n. 5 kpl esitettäväksi, ohjelmistoa 25+25 eli 50. Tuo oli ensimmäinen tapaus, jossa D-kurssi on noin helppo?! Itselläni oli D-kurssissa ohjelmistovaatimuksena 50 kappaletta (joissakin paikoissa on tosiaan se 70), joista 10 esitettiin. C-kurssissa on jälleen 50 kpl (tässäkin on se 70 kappeleen optio), joista esitetään 10-12. Meillä B-kurssiin esitettäväksi vaaditaan jo 15 kappaletta, sillä mitataan kestävyyttäkin. Vaccai yleensä kuuluu peruskurssiin ja D-kurssiin (puolet ja puolet), on kyllä todella outoa, jos jossain vielä C-kurssissa vaccaita kyselevät. Sen sijaan yleensä C-kurssitasolla vaaditaan jo 10 ensimmäistä Marchesia ja B-kurssissa loput 10. kappaleita ei ole tasoluokiteltu enää muutamaan vuoteen, mikä antaa melkoiset vapaudet ja myös vastuut ohjelmistovalinnoissa. ohjelmistoa pitää olla c-kurssia varten n. 80 kappaletta tiettyjä tyylejä/aikakausia, ja näistä sitten about 30 min kokonaisuus tiettyjä tyylejä/aikakausia. Muistan nähneeni jonkun ikiaikaisen Siban listan kappaleiden tasoista, mutta siellä oli välillä aika kummallisuuksia. Hyvin vaativia kappaleita saattoi olla heitetty peruskurssiosastolle tai helppoja vastaavasti A/B-osastolle. Mutta yleisesti kyllä vallitsee käsitys siitä, mikä on suurinpiirtein kyseisen kurssin kamaa. Yleensä opettajat eivät anna "tuhlata" esim. isoja aarioita pikkukursseihin, koska ne eivät sinne kuulu, vaikka olisivat kuinka hyvin hallussa. | |
Aika paljon on kai eroa myös siinä, suorittaako tutkinnon akatemialla, amkissa, vai konservatoriossa. Tanjulin ohjelmisto kuulosti kyllä aika vaativalta, hyvä:) Konservatorioissa suoritetaan nykyään vaccait vasta c-kurssissa. Ja itseasiassa konservatorion laulu ohjelmisto on ihan muutaman vuoden sisällä taas uudistunut. Mitä Fifi on laulanut d ja c kursseissa? | |
ja onhan biisien määräkin melko vaihtelevaa - jotkut vetävät laulusarjoja jo D-kurssissa, pakolliseksi taitaa tulla vasta B-tasossa. tosiaan kannattaa aina tsekata kurssivaatimukset sieltä oppilaitoksesta, jossa aikoo kurssin suorittaa. ovat nimittäin puurot ja vellit sekaisin jo samantasoistenkin laitosten kesken. yksi mikä on kivaa klasaripuolella - tutkinnon konsertinomaisuus on tullut muotiin. hienoa! ehkä jo vihdoin ollaan pääsemässä eroon insinööriyttä henkivästä tutkintokäsitteestä. tutkinto on sanana jo sellaisen kuuloinen, että siinä testataan mitä tietää, ei sitä mitä osaa ja soveltaa tilannekohtaisesti. sibassa tosiaan on luovuttu biisien vaativuusluokituksista laulupuolella ihan kokonaan, kyllä sen esityksestä kuulee onko materiaali oppilaan tason mukaista vai ei. se, mikä on jollekin helppoa peruskurssikamaa, saattaa toiselle tuottaa vielä diplomissa hankaluuksia. riippuu niin aparaatista ja henkilöstä. [i hear voices but at least they're on tune] | |
yksi mikä on kivaa klasaripuolella - tutkinnon konsertinomaisuus on tullut muotiin. hienoa! ehkä jo vihdoin ollaan pääsemässä eroon insinööriyttä henkivästä tutkintokäsitteestä. tutkinto on sanana jo sellaisen kuuloinen, että siinä testataan mitä tietää, ei sitä mitä osaa ja soveltaa tilannekohtaisesti. Jep, myös poppispuolella tutkinnot on keikkoina, useimmiten vieläpä jossain baarissa. Tosin ei se ihan normaalilta keikalta tunnu, jos samaan pakettiin pitää ympätä jazzia, kansanmusaa, musikaaleja, rockia... mut kivempaa kuitenkin, että voi vetää ihan oikealle yleisölle eikä pelkälle lautakunnalle ja parille kaverille jossain tyhjässä konserttisalissa. Perustutkintolinjan puolella kaikki soittajat ja laulajat tekevät kai nykyään vain ”bänditutkinnon”, ja aika pitkälti päättävät itse ohjelmiston, ilmeisesti jopa niin, että voivat valita vaikka yhden musatyylin tai jonkun artistin teemaksi (tekniset tutkinnot on sitten erikseen). AMK:ssa laulajilla on toistaiseksi vain B-kurssissa täysin vapaat kädet tutkintokeikan ohjelmiston suhteen. Laulettua ohjelmistoa tietysti pitää löytyä monipuolisesti, ja biisejä pitää olla moninkertaisesti se määrä mitä sitten tutkintotilanteessa laulaa. C-kurssikeikkaa varten esim. treenataan bändin kanssa 16 biisiä, joista lautakunta valitsee 8-10 esitettäväksi. Kaikkiaan laulettua ohjelmistoa pitää kuitenkin olla vähintään 60 biisiä. Mielenkiinnosta kyselen: onko klassisen puolella muuten erikseen tekniset tutkinnot? Meillä poppispuolella homma menee nykyään niin, että ennen tutkintokeikkaa eli tätä ns. taiteellista osuutta pitää suorittaa tekninen tutkinto, johon kuuluu mm. laulukamojen säätäminen lauluvalmiuteen, prima vista, stemmalaulutehtävä, omaksumistehtävä, asteikkojen laulamista yms. Voi olla tämäkin tietysti oppilaitoskohtaista... | |
Mielenkiinnosta kyselen: onko klassisen puolella muuten erikseen tekniset tutkinnot? Meillä poppispuolella homma menee nykyään niin, että ennen tutkintokeikkaa eli tätä ns. taiteellista osuutta pitää suorittaa tekninen tutkinto, johon kuuluu mm. laulukamojen säätäminen lauluvalmiuteen, prima vista, stemmalaulutehtävä, omaksumistehtävä, asteikkojen laulamista yms. Voi olla tämäkin tietysti oppilaitoskohtaista... ei ole ainakaan mulle tullut vastaan. solfatentti ehkä lähin? klasaripuolella kun se on järjestään joku muu joka laittaa "laulukamat" jos niitä on. nyt kävi ihan kiinnostamaan, onko joku muu kuullut? itselle tuli opinnoissa pakollisena äänenkäyttö- ja huolto ja pedagogiikkaa, joiden tenttejä voisi pitää ehkä "teknisinä" - mutta kaikille meikäläisille ei vissiin ole pakollisia nuo. riippuu ja roikkuu ties mistä. noista diplomin jälkeisistä jatkotutkinto-säädöistä en muuten tiedä, onko niissä joku teoreettinen/tekninen osuus ennen taiteellista tohtoriutumista tms. [i hear voices but at least they're on tune] | fifi 18.04.2006 10:01:34 | |
|
Nyt onkin ollut niin vilkasta keskustelua, etten jaksa enää lainailla tekstejä... Mutta on kyllä tullut todettua, että käytännöt vaihtelevat kouluittain, mutta noin suuria eroavaisuuksia en ole huomannut, kun olen kuriositeetin vuoksi kysellyt tutuilta, mitä heidän koulujen tutkintovaatimuksiin kuuluu. Viereisellä amkin laitoksella esitetään B-kurssissa vain 8 kappaletta, siinä kaikki! Siitä olin jo hieman järkyttynyt, koska mielestäni sillä tasolla pitää kyllä mitata kestävyyttäkin. Tuntuu myös oudolle, että alemmalla asteella vaaditaan lähes kaksinkertainen määrä esityskappaleita, jos tekee B-kurssin. Olen itse konservatoriolla, ja teen toukokuussa C-kurssin. Ja meillä tosiaan kuului koko vaccai jo D-kurssiin, joten minulla on se Marchesin 10 ensimmäistä tähän tulevaan kurssiin. Hannakatriina kyseli näistä "teknisistä" asioista, ja voisin ehkä ajatella, että nämä Marchesit ja Vaccait voitaisiin mieltää ehkä pakollisiksi teknisiksi asioiksi. Eli nehän ovat tekniikkaharjoituksia pienten laulujen muodossa. Meillä se tulee kylläkin siihen itse tutkintotilanteeseen, eli voi joko aloittaa tai lopettaa niillä. Samoin prima vista - tuo iänikuinen jäänne - tulee tutkintotilaisuuden yhteyteen. Sellaisella epävarmalla solfalaululla on aina niin mukava päättää konsertti!!! :D Minun tulevaan C-kurssiin kuuluu: Rossini - Una voce poco fà Strauss - Ständchen Bach - Quia respexit humilitatem Wolf - Mein Liebster singt am Haus im Mondenscheine Grieg - Zur Rosenzeit Sarri - Sen corre l'agnelletta Kilpinen - Kesäyö Sibelius - Demanten på marssnön Schubert - Die Forelle Faure - Clair de lune Kuula - Purjein kuutamolla D-kurssissani (2004) oli Kuula - Sinikan laulu Melartin - Mademoiselle Rococo Sibelius - Små flickor Stenhammar - Fylgia Scarlatti - Son tutta duolo Ravel - Chanson de la mariée Mahler - Ablösung im Sommer Wolf - Auch kleine Dinge Mozart - Venite inginocchiatevi Händel - Piangero la sorte mia (Kleopatra) Ei ihan helppoja nämäkään. Yleisesti ottaen olen kyllä aina laulanut "yli kurssin" menevää ohjelmistoa, että nämä eivät kyllä kumpikaan ole mielestäni mitään malliesimerkkejä siitä, minkälainen D- tai C-kurssiohjelmisto voi olla. Onhan tuolla muutama helppo kappale joukossa, että ei tarvitse ihan koko ajan painella täysillä... | |
Vähän vielä selvennän tuota teknistä tutkintoa: Se voi siis olla jopa viikkoja ennen taiteellista tutkintoa, ja vaikka siinä pitää itse saada laulu kuulumaan kaiuttimista, niin taiteellisessa tutkinnossa on toki ammattimiehet hoitamassa äänihommat ja valot. Tekniikka ja miehet tulee joko koulun puolesta tai sitten jostain ulkopuolisesta firmasta. Olennaista on kuitenkin se, että itse hoidetaan kaikki tutkintokeikan käytännönjärjestelyt = paikan varaus, roudaus, äänimiehet paikalle, mainosjulisteet, lehtijutut ja -ilmoitukset... mikä on minusta hyvä käytäntö, on nimittäin ihan just sitä hommaa mikä muusikon käytännössä pitää osata. Ja helpottavaa on se, että primavistat yms. on tosiaankin erikseen, ettei tarvitse hermoilla niitä enää keikalla, yleisön edessä. | fifi 18.04.2006 18:47:41 | |
|
Vähän vielä selvennän tuota teknistä tutkintoa: Se voi siis olla jopa viikkoja ennen taiteellista tutkintoa, ja vaikka siinä pitää itse saada laulu kuulumaan kaiuttimista, niin taiteellisessa tutkinnossa on toki ammattimiehet hoitamassa äänihommat ja valot. Tekniikka ja miehet tulee joko koulun puolesta tai sitten jostain ulkopuolisesta firmasta. Olennaista on kuitenkin se, että itse hoidetaan kaikki tutkintokeikan käytännönjärjestelyt = paikan varaus, roudaus, äänimiehet paikalle, mainosjulisteet, lehtijutut ja -ilmoitukset... mikä on minusta hyvä käytäntö, on nimittäin ihan just sitä hommaa mikä muusikon käytännössä pitää osata. Ja helpottavaa on se, että primavistat yms. on tosiaankin erikseen, ettei tarvitse hermoilla niitä enää keikalla, yleisön edessä. Okei, no meillä on sellainen käytäntö, että tämän c-kurssitutkinnon lisäksi teen vielä taiteellisen lopputyön, joka on (myös) konsertti. Tässä konsertissa saa olla vain alle puolet niistä kappaleista, mitkä tulee c-kurssiin, eli nämä on ikään kuin kaksi erillistä konserttia. Ideana nimenomaan se, että siitä ei tule sellainen sillisalaatti, mikä on kurssitutkinnoissa, vaan esim. konsertissa on joku teema, tai sitten lauletaan sarjoja tms. C-kurssissa esitän vaaditut kappaleet, sen sijaan taiteellinen lopputyöni on juuri sen näköinen, miksikä itse sen haluan. Mukana saa olla niin peruskurssikamaa kuin vaikeampaakin - vaikeusaste ei ole pointti. Ideana on nimenomaan konserttikokonaisuuden tekeminen, sekä varsinaisen konsertin järjestäminen alusta loppuun asti. Eli meillä on ikään kuin eriytetty tämä taiteellinen varsinaisesta c-kurssista. Taiteellisessa lopputyössä on myös huomattavasti pidempi minimikesto (45-60 min. soiva aika), kuin mitä c-kurssissa vaaditaan (30 min.). Minulle näistä käytäntöjen vaihteluista herää kysymys, että miten nämä koulutukset ovat enää vertailukelpoisia, kun jo saman koulutusasteen sisälläkin on jo huimia heittoja vaatimustasossa? Tai sitten esim. B-kurssitutkinto konsalla (alempi aste), jossa on vaativampi kurssiohjelma kuin amkilla? Sitten kuitenkin katsotaan ylöspäin niitä, jotka ovat kurssinsa tehneet ns. korkeammalla tasolla, vaikkei taso sitten olisikaan ihan niin korkea... | |
Okei, no meillä on sellainen käytäntö, että tämän c-kurssitutkinnon lisäksi teen vielä taiteellisen lopputyön, joka on (myös) konsertti. Meillä pitää tehdä C- ja B-kurssi (D-kurssia ei enää vaadita) ja samoin sen lisäksi myöskin tuo päättötyö, joka voi olla esim. konsertti tai äänite tai joku muu projekti, ja siitä pitää vääntää myös kirjallinen selostus. Tutkinnoissa arvioidaan paitsi oma musiikillinen suoritus, myös se miten on treenauttanut bändin, millaisia sovituksia on tehnyt, miten liidaa soittajaporukkaa siinä keikkatilanteessa, miten osaa näyttää bändille aloitukset, lopetukset... Käytännössä tutkinnon tekijä on se, jolla on vastuu oikeastaan kaikesta. Jos bändi söhlää pahasti tai stemmalaulajat on epävireessä, niin siitä saatetaan huomauttaa tutkinnon tekijälle, et ois pitäny pitää paremmin huoli lopputuloksesta ja harjoituttaa porukkaa enemmän. Raakaa peliä, mutta opettavaista... | fifi 18.04.2006 19:46:49 | |
|
Jos bändi söhlää pahasti tai stemmalaulajat on epävireessä, niin siitä saatetaan huomauttaa tutkinnon tekijälle, et ois pitäny pitää paremmin huoli lopputuloksesta ja harjoituttaa porukkaa enemmän. Raakaa peliä, mutta opettavaista... Tuo on tavallaan sama juttu, kun siinä meidän taiteellisessa, mutta koska mulla ei ole bändiä vaan pianisti (jonka pitäisi olla ammattilainen :D), niin sen mokista en ole vastuussa. Paitsi jos ne mokat johtuu vaikkapa siitä, että on niin pitkiä kappaleita, että tarvitsisi sivunkääntäjää, ja jos ei ole sellaista siihen hommannut... Sen sijaan konserttijärjestelyt, ohjelman sisältö, tiedottaminen, julisteen ja käsiohjelman ulkoasu, jne. kaikki arvostellaan. Kirjallista osuutta meidän ei onneksi tarvitse tehdä. Varsinaisessa C-kurssitutkinnossamme on taas enemmän sellaista pakkopullaosastoa, se on velvoite, josta täytyy suoriutua; joka menee tietyn kaavan mukaan primavistoineen ja marcheseineen. Ne jotka sitä tulevat kuuntelemaan, ovat toisia opiskelijoita ja arvostelulautakunnan jäseniä. Yritän hiukan saada konserttifiilistä siihen, koska se vaikuttaa kuitenkin esitykseen, tunnelmaan ja sitä kautta lopputulokseen - mutta fakta on, että ei se ole samanlainen tilanne, kuin "oikea" konsertti. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|