PomppoK 31.03.2005 14:23:45 (muokattu 16.05.2005 08:54:04) | |
---|
Moodit käyttävät aina perusskaalansa säveliä mutta eri järjestyksessä. Onko tässä kohdin tarkoituskin mennä hämilleen? Eihän moodien sävelet ole alkuunkaan samoja kuin peruskaaloissa, jos siis puhutaan sävelistä tyyliin C, Cis, D... ja jos siis perusskaalalla tarkoitetaan joonista moodia, sitä mistä lähdetään. ? Voisiko joku selittää tyhmälle vielä hieman tiukemmin rautalangasta vääntäen tuon intervallijärjestyksen muuttumisen ja samojen sävelien läpikäymisen eri järjestyksessä. Voisiko tuon kertoa jollakin toisella tapaa? Ja vielä sellainen kysymys, että onko tuossa kirjoituksessa tarkoituksella puhuttu erikseen kanta- ja juurisävelistä? Jos kyseessä on sama asia, niin mielestäni sen voisi muuttaa, sillä itsenäisesti aloittelevaa opiskelijaa se hämää herkästi, suunnattomasti. E: ei enää mitn, asia selma. Jatkakaa. Take me don't leave me. |
risto 23.06.2005 21:14:48 (muokattu 23.06.2005 21:15:15) | |
---|
Skaalan ensimmäinen sävel eli juurisävel on priimi. Toinen sävel on sekunti. Kolmas sävel on terssi. Neljäs sävel on kvartti. Viides sävel on kvintti. Kuudes sävel on seksti. Seitsemäs sävel on septimi. Kahdeksas sävel on oktaavi. Yhdeksäs sävel nooni (sekunti oktaavin ylempää). Kymmenes sävel on desimi (terssi oktaavin ylempää). Yhdestoista sävel on undesimi (kvartti oktaavin ylempää). Kahdestoista sävel on duodesimi (kvintti oktaavin ylempää). Paljon asiaa mitä nyt jaksoin lukea, mutta nu priimi, sekunti, terssi jne ovat intervalleja, ei asteiden nimiä. Asteiden sävelten nimet on niitä toonika, supertoonika, mediantti jne..... Elämää, rauhaa ja musiikkia
http://www.kolumbus.fi/slowsession/ |
Sävis 23.06.2005 22:21:27 (muokattu 23.06.2005 22:22:29) | |
---|
Paljon asiaa mitä nyt jaksoin lukea, mutta nu priimi, sekunti, terssi jne ovat intervalleja, ei asteiden nimiä. Asteiden sävelten nimet on niitä toonika, supertoonika, mediantti jne..... Kyse ei ollutkaan asteista. Kyllä asteikon viides sävel on asteikon kvintti, vaikka viidennelle sävelelle rakennettu sointu onkin dominantti. Aste ja sävel ovat eri asioita. Edit. säätöä "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu |
risto 24.06.2005 00:17:16 | |
---|
Kyse ei ollutkaan asteista. Kyllä asteikon viides sävel on asteikon kvintti, vaikka viidennelle sävelelle rakennettu sointu onkin dominantti. Aste ja sävel ovat eri asioita. Edit. säätöä No näihän on, mites nyt luin niin pikaisen huolimattomasti. Anteeksipyynnön paikka, oma vika. Elämää, rauhaa ja musiikkia
http://www.kolumbus.fi/slowsession/ |
seppo- 26.07.2005 20:10:10 | |
---|
Olisiko jollain kerto hyvä sivu mistä löytää skaaloja? lähinnä pentatoonisia ja molli skaaloja. Googlella löysin jonkun mutta se oli aika huono.. okei oon alottelia |
Teemu K. 28.07.2005 10:41:32 | |
---|
Aivan legendaarisen loogista! Taidan tulostaa tuon artikkelin paperille ja alkaa opiskelemaan! Kiitos vaivannäöstä. Mitä mieltä oot?
- Ihan sama... |
TheLemon 29.07.2005 15:14:56 | |
---|
Kiitos vaivannäöstäs!! toi teksti selvens paljon asioita mun kohalla .. oli iso apu... |
blackelf 21.11.2005 17:41:00 | |
---|
Joo.. Enpä mitään tosta tajua, mutta hyvää työtä oot tehny kuitenki.. Maybe someday... "Basso on parhautta" |
simbabben 21.01.2006 13:13:18 | |
---|
mite sä jaskat kirjottaa noi paljon :P Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |
-Prokitaristi- 22.01.2006 11:49:36 | |
---|
Damn fine work, I say. --------+-------- |
jyrki_i 09.02.2006 16:13:57 | |
---|
|
Justus goes music 25.03.2006 22:54:40 | |
---|
Juuri - 1 - 1 - ½ - 1 - 1 - 1 - ½ (oktaavi) Ainoa asia mitä en ymmärtänyt on tämä intervalli merkintä systeemisi. En ole koskaan törmännyt samanlaiseen. Auttaisi varmaakin tulkitsemista jos voisit selittää miten tuota asteikkoa tulkitaan. :) Se on Fis! |
Sävis 27.03.2006 11:33:44 | |
---|
Ainoa asia mitä en ymmärtänyt on tämä intervalli merkintä systeemisi. En ole koskaan törmännyt samanlaiseen. Auttaisi varmaakin tulkitsemista jos voisit selittää miten tuota asteikkoa tulkitaan. :) 1=kokosävelaskel ½=puolsävelaskel Eli: Juuri - 1 - 1 - ½ - 1 - 1 - 1 - ½ (oktaavi) Kun asteikko aloitetaan C:stä, C:stä seuraava sävel on kokosävelaskeleen päässä C:stä, eli D. D:stä seuraava on taas kokosävelaskeleen päässä D:stä, eli E. E:stä seuraava onkin vain puolsävelaskeleen päässä, eli F jne. "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
"Sävis on semmonen, jolla on IHQ ruskia tukka." -JCM |
drlecter 11.04.2006 16:55:38 | |
---|
Monesti on tuon lukassut mutta nyt vasta meni otsapuun läpi tieto. Kiitos! :) |
Plussa tuli tästä. Hienoa työtä olet tehnyt. Näin aloittelevalle muusikolle tämä on kuin hunajaa! Paskakitaristit #11 |
barokkimessias 15.10.2006 23:49:18 | |
---|
Varmaan hieno ja perusteellinen artikkeli, mutta empä viitsinyt alkaa tarkemmin lueskeleen kun heti tökki jo pelkästään tuossa H:ssa, sillä minulle B on aina ollut B ja alennettu B ihan Bb :o Ugh, olen puhunut! |
Robert 02.01.2007 20:57:53 | |
---|
Jos miksolyydisestä moodista laskee kuudetta säveltä puoli sävelaskelta (eli korvataan suuri seksti pienellä), niin miksikähän saatua asteikkoa (vai onko se enää moodi) pitäisi kutsua? Tuossahan asteikko alkaa tavallaan normaalina duuriasteikkona, mutta sekstistä alkaen jatkuu mollina. Bruce Dickinsonin "Laughing In The Hiding Bush"-biisissä esiintyy tällainen... Hienon kuuloinen. Hey, it you. Let her go! Why you take her? She nothing to do with this! You me was partner. I am Locust! I LOCUST! FUCK TO YOU! You safe now - you do not need worry about him. |
Fuzzy Boner 02.01.2007 21:37:47 | |
---|
Jos miksolyydisestä moodista laskee kuudetta säveltä puoli sävelaskelta (eli korvataan suuri seksti pienellä), niin miksikähän saatua asteikkoa (vai onko se enää moodi) pitäisi kutsua? Tuossahan asteikko alkaa tavallaan normaalina duuriasteikkona, mutta sekstistä alkaen jatkuu mollina. Bruce Dickinsonin "Laughing In The Hiding Bush"-biisissä esiintyy tällainen... Hienon kuuloinen. Mä oon väärä jätkä kyllä vastaamaan mutta joku tulee kohta varmaan oikeen vastauksen kertomaan. Mä sanoisin sitä vaan niinkö mixb6 eli miksolyydinen(b6) Te-Pe-Vä |
baron 02.01.2007 22:27:30 (muokattu 02.01.2007 22:32:34) | |
---|
Mä oon väärä jätkä kyllä vastaamaan mutta joku tulee kohta varmaan oikeen vastauksen kertomaan. Mä sanoisin sitä vaan niinkö mixb6 eli miksolyydinen(b6) Yleensä siitä käytetään tota FB:n mixb6 nimeä. Oon nähnyt myös nimen melodinen fryyginen, mitä sitten tarkoittaneekaan? Se on melodisen mollin viides moodi, sitä nimeä voi myös käyttää. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Robert 03.01.2007 00:10:15 | |
---|
Kiitos vastauksesta, nyt selvisi tämäkin... Jotain tuollaista ounastelinkin. Mutta eikö toi melodinen molli ole erilainen alas-ja ylöspäin mentäessä? Päteekö se sen moodeihinkin yhtälailla? Hey, it you. Let her go! Why you take her? She nothing to do with this! You me was partner. I am Locust! I LOCUST! FUCK TO YOU! You safe now - you do not need worry about him. |