Aihe: Onko millään enää mitään väliä?
1 2 3 4
absqua
16.09.2003 11:59:36
Antti Huovilan viime keväiseltä levyltä löytyy todella hävytön raiskaus Elviksen "A little less conversation"-biisistä. "Toimintaa" taisi olla suomennos. Käänöstyö onkin tuon version parasta antia, muilta osin biisi on aivan totaalista muniinpuhaltelua alusta loppuun. Olisivat edes sovittaneet vaikkapa jenkaksi(!) koko biisin, mutta kun ei, pitää vaan yrittää vetää samalla tavalla kuin originaaliversiossakin vaikkei MISTÄÄN svengiin/grooveen kaukaisesti liittyvästäkään ole käsitystä. Myötähäpeän puna nousee kasvoille kun tuon biisin joutuu joskus radiosta vahingossa kuulemaan. Huhhuh.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Martso
16.09.2003 13:03:39
Ei se tosiaan voi olla lenne & the lee kingsien orig, koska se on äänitetty josku -65 aikana ja eikan versio on äänitetty jo 28.05.1964.
Blue Moon
16.09.2003 16:09:31

Tämän asian suhteen tiedoissa on kyllä musta aukko! Clive Westlakehan oli alunperin walesilainen, mutta sittemmin jenkkiläistynyt lauluntekijä, joka 60-luvulla teki hittejä useille laulajille. Ehkäpä parhaiten hänet muistetaan monen Dusty Springfieldin esittämän hienon balladin säveltäjänä.

Tässähän tuli jo uutta tietoa. Vaikka melkoisen kova Dusty-diggari olenkin niin tämä on mennyt multa ihan ohi.

Ja eiköhän tuo Ventures-versio ole myöhemmin tehty eikä koko kappale tunnu mitenkään erityisesti Venturesille suunnitellulta.

Netin ole tonkinut läpikotaisin ASCAP:in ja BMI:n tietokantoja myöten eikä niistäkään tunnu löytyvän mitään.

Eikä edes massiivisen tietokannan omaavasta "Megaguide to 45s" - rompultakaan löydy mitään.

Tuo Dusty-kuvio antaa uskoa siihen että kyseessä saattaisikin olla alunperin brittilevy, joihin en ole niin hyvin perehtynyt.

Edelleen, jos jollakulla on tietoa tai arvailuja niin let me know. Kiitoksia.
- It's been a long time coming -
Mr. E
16.09.2003 16:51:26
Ja eiväthän ne suinkaan siihen lopu.

Eivät lopu ei: George Michaelin 'Wake Me Up Before You Go-go':n käännösversiossa kertsin sanoitus (oiskohan ollu ton Vicky Rostin laulamana) 'Heitä pois jo arkipaita, jotain kiiltävä-ää päälle laita...' P_rk_l_!!!
sormunen
16.09.2003 16:59:23
Ja eiköhän tuo Ventures-versio ole myöhemmin tehty eikä koko kappale tunnu mitenkään erityisesti Venturesille suunnitellulta.

Ventures -juttu liittyy vasta "comebackiin" ainakin mun tietääkseni. Mäkin oon yrittänyt penkoa, mutta lähimmäs oon päässyt niin, että ko. biisistä tehtiin vuonna -66 versio Japanissa. Tää taas on julkaistu uudelleen sikäläisen garagen kokoelmalla (vrt. Nuggets). Lennen versio julkaistin vuonna -65 ja oli suksee nimenomaan Suomessa. Itsekin muistan hoilanneeni sitä kakarana.

Lennen bändiin liittyi vuonna -66 kaksi käsittääkseni englantilaista, joten ei noi yhteistyökuviot ihan tuntemattomia olleet. Tulihan Suomeenkin Vietnamin sotaa pakoon suht. tunnettujakin amerikkalaisia muusikkoja saati nyt Ruotsiin.

Asia varmaan selviäisi jos vaikka BM ottaisit ja meilaisit Lenne Brobergille?
Mr. E
16.09.2003 17:46:27
Kun kerran aloitettiin muistelemaan näitä "onnistuneita" käännöksiä, en voi olla vetämättä esiin Tapani Kansaa. Hänellä näitä piisaa kaksin kappalein,
- Kultaniityt (field's of gold)
- Rakastella naista (have you ever really love a woman)

Roadari

Olen samaa mieltä, raiskauksien raiskaus!
If all else fails, rent a car...
Rock n
16.09.2003 17:51:16
Isompikin sakki näköjään ollut netissä surffailemassa. Minulla tuntuu soivan päässäni joku Blues/Soulmainen versio ko. biisistä. Mutta se saattaapi olla vaan jonkunlainen neuroosi asian tiimoilta. Sen verran kova hitti se kuitenkin aikoinaan suomessa oli, että luulisi siitä "historiaakin" olevan jollain tiedossa. Käsitykseni mukaan törmäsin netissä useampaankin Westlakeen !!??
sormunen
16.09.2003 17:58:56
No minäkin pengoin nettiä, mutta jäljet ennen Eikkaa ja Lenneä tuntuvat katoavan kuin p.... Saharaan!

Varmuudella kappale on kuitenkin mukana todennäköisesti alkuperäisversiollaan jonkin naisihmisen laulamana jännityselokuvassa "The Deadly Bees" v. 1966 tai 1967.

Sen verran lisää murusia, että tosiaan biisi on ollut mukana ilmeisen hirvittävässä englantilaisessa kauhuleffassa "The Deadly Bees" vuonna -66. Leffa on ollut ainakin ennakotarkistuksessa Suomessa, koska se on K-16. Musasta sanottiin seuraavaa:

Music: Wilfred Josephs
Songs: Milton Subotsky, Clive Westlake Stop The Music
; Tony Munroe, Ron Wood That's All I Need - both uncredited
Musical Director: Philip Martell
Conductor: Philip Martell

Voihan olla, että jäljet johtavat näihin nauhoihin. Nimittäin eräässä ruotsalaisessa lähteessä sanotaan, että Subotsky ja Westlake ovat todnäk olleet hepnaadilla lyötyjä, kun Suomesta ja Ruotsista on tullut royalteja, koska biisi ei ole ollut minkäänlainen suksee missään muualla. Tämmöiseen viittaisi myös toi japanilaiskytkentä.

Shirelles levytti samannimisen biisin, mutta tekijät ovat kyllä erit.
Rantsu
16.09.2003 18:10:40
Minulla tuntuu soivan päässäni joku Blues/Soulmainen versio ko. biisistä.

Jonkinnäköinen lanka tuntuisi johtavan myös amerikkalaiseen r&b/soul-laulaja Gary U.S. Bondsiin?!?
Heikki L.
16.09.2003 18:21:30

Antti Huovilan viime keväiseltä levyltä löytyy todella hävytön raiskaus Elviksen "A little less conversation"-biisistä. "Toimintaa" taisi olla suomennos. Käänöstyö onkin tuon version parasta antia, muilta osin biisi on aivan totaalista muniinpuhaltelua alusta loppuun. Olisivat edes sovittaneet vaikkapa jenkaksi(!) koko biisin, mutta kun ei, pitää vaan yrittää vetää samalla tavalla kuin originaaliversiossakin vaikkei MISTÄÄN svengiin/grooveen kaukaisesti liittyvästäkään ole käsitystä. Myötähäpeän puna nousee kasvoille kun tuon biisin joutuu joskus radiosta vahingossa kuulemaan. Huhhuh.

Meinas korvat pudota päästä kun kuulin tän ens kertaa! Aikamoinen paukku! Ja eikös se riffi mee vielä eri tavalla kun alkuperäsessä (lue: väärin)?
baron
16.09.2003 18:48:19

Stop the music

Sen verran "Martso" antoi mulle tietoa, että Ventures on levyttänyt sen vasta 1998.

The Shirellesillä on samanniminen kappale, mutta täysin eri piisi.

Lennen kotisivulla sanotaan, että piisi ei missään muualla noussut hitiksi kuin pohjoismaissa ja että tekijöitä varmaan yllätti pohjoismaista tulleiden royaltien määrä.

Tää on nyt ihan oikea haaste: kuka löytää/ratkaisee originaaliversion????
baron
16.09.2003 18:49:53 (muokattu 16.09.2003 18:50:30)

Sen verran lisää murusia, että tosiaan biisi on ollut mukana ilmeisen hirvittävässä englantilaisessa kauhuleffassa "The Deadly Bees" vuonna -66. Leffa on ollut ainakin ennakotarkistuksessa Suomessa, koska se on K-16. Musasta sanottiin seuraavaa:

Music: Wilfred Josephs
Songs: Milton Subotsky, Clive Westlake ; Tony Munroe, Ron Wood
Musical Director: Philip Martell
Conductor: Philip Martell

Voihan olla, että jäljet johtavat näihin nauhoihin. Nimittäin eräässä ruotsalaisessa lähteessä sanotaan, että Subotsky ja Westlake ovat todnäk olleet hepnaadilla lyötyjä, kun Suomesta ja Ruotsista on tullut royalteja, koska biisi ei ole ollut minkäänlainen suksee missään muualla. Tämmöiseen viittaisi myös toi japanilaiskytkentä.

Shirelles levytti samannimisen biisin, mutta tekijät ovat kyllä erit.

Sorry, en ollut lukenut tekstiäsi ja turhaan toistin sanomasi.
Rantsu
16.09.2003 20:18:48
Stop the music

Tää on nyt ihan oikea haaste: kuka löytää/ratkaisee originaaliversion????

Kyseinen kappale taitaa olla Gary U.S. Bondsin levyllä "Twist Up Calypso" v.1962. Oltaisiinko jo lähellä?
baron
16.09.2003 22:35:36 (muokattu 16.09.2003 22:47:21)

Kyseinen kappale taitaa olla Gary U.S. Bondsin levyllä "Twist Up Calypso" v.1962. Oltaisiinko jo lähellä?

Mä melkein antaisin sulle 5 pistettä ja papukaijamerkin hyvästä salapoliisityöstä (jollei joku pistä paremmaksi)
Saa nähdä, raaskiiko maksaa Amazonille 13£, että saisi sen kuunneltavaksi.

(Ok, mä tilaan sen, kerran se vain kirpaisee)
Blue Note
16.09.2003 22:56:15
ainakin Hannu Palon "Rakastunut oon"joka on käännös jonkun mimmin laulamasta biisistä,en nyt muista nimeä,b-osassa lauletaan "take my breath away",olisiko elokuvasta "Top Gun",niin se on myös muistaakseni Renault -automainoksissa se biisi!Tulee vähän sama fiilinki jos joutuu kuuntelemaan Jorma Hynnisen(?) tulkintaa Juicen teoksesta"Viidestoista yö";Jahans,että tämmöinenkin on tehty,mutta miksi??

En tiedä että miksi se on tehty, mutta tunnen jätkät ketkä kö. biisillä soittavat, olenpahan heittänyt parin heistä kanssa muutaman keikankin, ja yhden kanssa tehdään vieläkin. Ei pysty ainakaan muusikoita moittimaan, vai kuinka? Eikä se versiokaan kyllä ainakaan MINUN mielestäni nyt NIIN paha ole, Vrt. Antti Huovilan "Toimintaa". Sattuu näitä siis paremmissakin piireissä..

Minun mielestäni kaiken huippu on kyllä Tomi Markkolan "Keskiyön aikaan", mikäköhän SIINÄ on ollut ideana? Siinä ei ole sovituksellisesti tuotu kappaleeseen mitään uutta jos kitaran hyvin lievää säröä ei lasketa mukaan. Samat viuluarrit, samat kaikki. Laulu vain kalpenee Puputin pojan esityksen rinnalla 6-0. Itsekritiikistä ei ole tietoakaan.rimanalitus. Hyi helvetti. Okset..yögh.
Humppa.
sormunen
17.09.2003 00:10:47
Mä melkein antaisin sulle 5 pistettä ja papukaijamerkin hyvästä salapoliisityöstä (jollei joku pistä paremmaksi)
Saa nähdä, raaskiiko maksaa Amazonille 13£, että saisi sen kuunneltavaksi.

(Ok, mä tilaan sen, kerran se vain kirpaisee)

Eipä jaeta vielä paunoja. Levy ei oo nyt tässä, vaan kirjastossa, mutta mun muistaakseni ko. StM:n sävelsi Garyn tuottaja. Mutta tilaa toi, jos se on se tuplapaketti Garyn kahdesta ekasta LP:stä, soon hyvä jäbä.
baron
18.09.2003 16:54:07

Eipä jaeta vielä paunoja. Levy ei oo nyt tässä, vaan kirjastossa, mutta mun muistaakseni ko. StM:n sävelsi Garyn tuottaja. Mutta tilaa toi, jos se on se tuplapaketti Garyn kahdesta ekasta LP:stä, soon hyvä jäbä.

Viikon päästä tiedän
sormunen
18.09.2003 18:45:02
Viikon päästä tiedän

No vielä tosta biisistä. Mä meilasin yhdelle ruotsalaiselle -60-lukuun keskittyneelle kirjoittajalle, jonka oon joskus tavannut. Tämä kertoi, että Begt Dahlen (siis Lee Kingsien soolokitaristi) oli kertonut joku vuosi takaperin, että biisi oli bongattu silloisen levy-yhtiön biisidemoista.

Tämä kuulostaa kyllä erittäin uskottavalta kaikin tavoin. Stop the Music oli suuri hitti ensin Suomessa (vrt. Eikka) ja sitten vasta Ruotsissa, se on luetteloitu leffamusaksi vuodelle -66 ja myös japanilainen kitarabändi on levyttänyt sen vuonna
-66 (vrt. Spotnicks, Sounds & Emma yms kummallisuudet, jotka myös olivat Japanissa kohtuutunnettuja).

Myöskään mitään muuta noottia ei löydy mistään.

Eniten tämä toimittaja ihmetteli sitä, että All Music Guide ei ole luetteloinut Lenne & Lee Kingsien versiota. Että siis luettelot ovat kyllä aina puutteellisia, joten saattaa joku versio kyllä ollakin olemassa.

Mutta siis Lee Kings löysi biisin demolta.
baron
18.09.2003 18:49:32

Mutta siis Lee Kings löysi biisin demolta.

Mutta miten jenkkisäveltäjien kappale on sinne joutunut?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)