Aihe: Roy Buchanan
1
methäläene
12.04.2006 23:50:57
Pitkästä aikaa otin taas kuunteluun Royn levyt. Varsinkin pari ekaa levyä on todella maukasta telecasterin vingutusta. Mitäs muut ovat mieltä miehestä?

Video:
http://youtube.com/watch?v=YHk2O6rIdmY&search=roy%20buchanan
..."iki-läikkä"-kiljua.. se oli aina kosteena yhestä kohtaa...
rattledad
13.04.2006 00:12:41

Eikös se hyvä kitaristi ollut? Tuo video on kyllä melkein ison deen luokkaa...
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
blyysi
13.04.2006 07:42:51

..Mitäs muut ovat mieltä miehestä?

Koska miestä niin paljon ylistetään, oon yrittänyt useammankin kerran tutustua matskuun, mutta ei vaan toimi yhtään ainakaan mulla.. Ehkä ollut väärää matskua, etupäässä olen törmännyt (minusta) tylsiin bluesvetoihin..
I ain't nothin' but a player
weelie
13.04.2006 10:31:09 (muokattu 13.04.2006 10:33:04)
Ei uppoa mullekaan sataprosenttisesti. Liikaa meteliä ja vinkunaa. Mulla oli se joku dokumenttivideo miehestä (jostain 1970-luvun alusta) ja se kyllä nosti kiinnostustani (kun taasen ne 80-luvun videot taasen ei, vaikka pari sellaistakin mulla on). Mutta eipä ole yhtään miehen levyjä hyllyssä. Tuo linkkisi esitys kyllä on hyvä.

No eipä mulle täysin putoa Danny Gattonkaan (jos telemiehistä puhutaan). Mutta esim Jim Campilongo, suuri Buchanan-fani, uppoaa mulle kyllä ihän yhellätoista.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
colosseum
13.04.2006 18:52:45
Aivan loistava kitaristi - jos pitäisi nimetä Mr. Telecaster, minun mielestäni arvonimi sopisi parhaiten hänelle. Todennäköisesti tunsi kyseisen soittimen ja sen mahdollisuudet paremmin kuin useimmat muut kitaristit.

Danny Gatton kehitti Buchananin juttuja vielä pidemmälle, tosin eri suuntaan, enemmän jazziin ja rockabillyyn ja rock´and rolliin.

Mutta totta on, että joko mopo karkasi käsistä useimmissa sooloissa tai muusikon ajatukset olivat niin korkeissa svääreissä, ettei tavallinen kuuntelija oikein pysynyt kärryillä.

Teki kuitenkin upeita slovareita, joita esim. Gary Moorekin on kuunnellut ja napannut vaikutteita omaan balladituotantoonsa.

Ps. "Viulua" soitti kitaralla ainakin todella upeasti
willie
14.04.2006 20:29:21
Tutustuin Roy Buchananiin aikanaan hankittuani vinyylin Live Stock (New York Town Hall 1974). Mainio lätty, suosittelen.

Mm. Dale Hawkinsin (se Susie Q:n tekijä) 50-luvun levytyksissä Roy Buchanan soitti kitaraa kuten myös James Burton.

Buchanan kuoli hirttäytymällä putkaan, vuosilukua en nyt muista.
Jytäurpo
14.04.2006 21:29:46
Pitkästä aikaa otin taas kuunteluun Royn levyt. Varsinkin pari ekaa levyä on todella maukasta telecasterin vingutusta. Mitäs muut ovat mieltä miehestä?

Video:
http://youtube.com/watch?v=YHk2O6rIdmY&search=roy%20buchanan

Äijän tone vetää kyllä hiljaiseksi, jäätävää!
"I got dust on my needle, my lady only want cds" -The International Danelectro Boozing Society Of Finland- Member #2.
willie
14.04.2006 23:08:00
No juu, kyllähän tuo video oli tyylikästä Tele-kitarointia ! Rummuissa näytti olevan Byrd Foster, kuten Live Stockissakin. Miltä vuodelta toi videopätkä on..?

Sellanen muistikuva mulla on, että Roy ei käyttänyt mitään boxeja, Tele & styrkkari (Peavey..?), sillä veti. Live Stock -albumilla on Royn lisäksi :

Billy Price - Lead Vocals
John Harrison - Bass
Malcolm Lukens - Keyboards
Byrd Foster - Drums

1. Reelin´ And Rockin´
2. Hot Cha
3. Further Up On the Road
4. Roy´s Bluz
5. Can I Change My Mind
6. I´m a Ram
7. I´m Evil
methäläene
15.04.2006 11:11:43
Buchanan kuoli hirttäytymällä putkaan, vuosilukua en nyt muista.

Jäsenkuvauksestani poimittua:
Roy Buchanan (23.9.1939-14.8.1988)

Sellanen muistikuva mulla on, että Roy ei käyttänyt mitään boxeja, Tele & styrkkari (Peavey..?)

Fender Twin Reverb, Fender Vibrolux ja Peavey Classic mainittiin jossain herran suosikeiksi.
BlueNote
16.04.2006 12:06:08 (muokattu 16.04.2006 21:02:28)
RB:n Live In Japan'78 -levyltä löytyvä coveri Jimi Hendrixin Hey Joe:sta on ihan mieletön veto äijältä!
On hieno sovitus biisistä ja mieletön dynamiikka...

Mitä tulee Roy:n boxien käyttöön, niin äijältä tuli vannoutunut EI kaiken maailman pedaaleille ja härveleille ennen vuotta -85 jonka paikkeilla rupesi kuitenkin käyttämään delaytä... http://youtube.com/watch?v=4Edjvh2I6Xs&search=roy%20buchanan
Kuolemastakin liikkuu kaiken maailman huhuja. Luin Guitarist-lehdestä äijän vanhoja haastatteluja ja siellä oli myös kommentteja Buchananin kuolemasta ja niissä todettiin se, että ei tainnu oikein tulla Roy virkavallan kanssa toimeen kun oli ottanut vähän viinaksia..eli ei ollut välttämättä itsemurha, vaikka löydettiinkin sellistään naru kaulassa?!

RIP
methäläene
16.04.2006 13:52:12
RB:n Live In Japan'77 -levyltä löytyvä coveri Jimi Hendrixin Hey Joe:sta on ihan mieletön veto äijältä!
On hieno sovitus biisistä ja mieletön dynamiikka...

Sweet Dreams: The Anthology -levyltä löytyy Royn liveversio Neil Youngin Down By The Riveristä, joka on myös uskomattoman hieno.
blyysi
16.04.2006 13:53:13

Joo, kaikenlaisia teorioita Royn kuolemasta liikkuu.. Ainakin vaimo ja omaiset uskovat vakaasti, että hän kuoli poliisin pahoinpitelyyn, joka lavastettiin tökerösti itsemurhaksi..
I ain't nothin' but a player
Meisseli
16.04.2006 15:54:55

Häijysaundinen ukko.
Noooooooo...... Seonseonseonseonseonseonseonseon www.strangefruit-band.com
Ossi
17.04.2006 00:49:01 (muokattu 17.04.2006 01:02:33)

Mulle Buchanan napsahti aikanaan ihan täysillä. Jännä yhdistelmä agressiivisuutta ja toisaalta dynamiikan- ja melodiantajua samassa äijässä. Minusta Buchanan osasi repiä Telestä suunnilleen kaiken sen bluesin, mitä siitä voi irrota ilman lisävarusteita.

Suotakoon tämmönen ontuva vertaus: "vähemmän kouluja käynyt Robben Ford." :)

P.S. Tommonen rososempi meininki on alkanut vanhemmiten kolahtaa yllättävästi tämmöselle lievälle tone-friikille. Edellyttäen, että musa itsessään toimii.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)