marlboro 15.04.2006 16:39:20 | |
---|
Pointti on että kahta ihan samalta saundaavaa bassoa ei ole, makuja on monia ja voit löytää sen sun saundin erilaisista vehkeistä. Siksi tää kamojen metsästys ja se saundin hakeminen on ikuista. Aina voi löytää vielä paremman, omasta mielestä. Olen täysin samaa mieltä. Täähän on itsestäänselvää, vaikka itsestäänselvyydet täytyy tietysti välillä lausua jotta ne oikein oivaltaa ja voi soveltaa käytäntöön. Itse löysin sen paremman presari-saundin Ibaneezin Roadstaarista ja sen takia toi Fenkku on vähemmällä soitolla. Varmasti jostain löytys vielä enemmän mua miellyttävä soitin, mutta luultavasti maksais enemmän kun 300 mk. Hyvä pokeri korvaa 10 vuoden koulutuksen |
hollstro 15.04.2006 17:35:34 | |
---|
Itse löysin sen paremman presari-saundin Ibaneezin Roadstaarista ja sen takia toi Fenkku on vähemmällä soitolla. Varmasti jostain löytys vielä enemmän mua miellyttävä soitin, mutta luultavasti maksais enemmän kun 300 mk. Mulla oli aikoinaan Ibanez Roadster, samanlainen kuin tässä ylärivin kolmas vasemmalta http://www.noahjames.com/vintagepage/rsbass.html ja se oli loistava basso. Vaihdoin se sitten Aria Pro II SB 1000:seen, joka oli silloin in. Basso huononi paljon. Ostan tuollaisen varmasti jos vielä vastaan tulee. Kaveri jolle myin sen unohti se parvekeelle talveksi joten se yksilö on pilalla. |
Sarko 15.04.2006 18:08:06 | |
---|
Ite soitan Ekon Jefferson JB-2:sella, ihan basic jazzari kopio. Kova työjuhta, kymmenet keikat heitetty ja soundi on loistava, uskoisin sen johtuvan osaltaan Jazz Bassin mallin ylivoimaisuudesta. Stakes are high, but so am i. |
Teijo K. 15.04.2006 18:26:09 (muokattu 15.04.2006 18:29:20) | |
---|
Olen täysin samaa mieltä. Täähän on itsestäänselvää, vaikka itsestäänselvyydet täytyy tietysti välillä lausua jotta ne oikein oivaltaa ja voi soveltaa käytäntöön. Itse löysin sen paremman presari-saundin Ibaneezin Roadstaarista ja sen takia toi Fenkku on vähemmällä soitolla. Varmasti jostain löytys vielä enemmän mua miellyttävä soitin, mutta luultavasti maksais enemmän kun 300 mk. Saiskos Ibanez-soundin sitten jos ostaisi Fenderin presarin? Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
And pray that there's intelligent life somewhere up in space,
'Cause there's bugger all down here on Earth. |
J.Hollström 15.04.2006 18:32:58 | |
---|
Saiskos Ibanez-soundin sitten jos ostaisi Fenderin presarin? Tätä samaa pyörittelin mielessäni, mutta en viitsinyt sitä tänne laukoa. Minusta jos ja kun puhutaan "presari"-soundista, on käsittelyssä Fender Precision, tai sen kopio. Ibanez Roadstar ei ole kumpikaan näistä. Soundihan voi olla vaikka miten hyvä, en minä sitä kiellä. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
Teijo K. 15.04.2006 18:44:53 (muokattu 15.04.2006 18:46:15) | |
---|
Tätä samaa pyörittelin mielessäni, mutta en viitsinyt sitä tänne laukoa. Minusta jos ja kun puhutaan "presari"-soundista, on käsittelyssä Fender Precision, tai sen kopio. Ibanez Roadstar ei ole kumpikaan näistä. Soundihan voi olla vaikka miten hyvä, en minä sitä kiellä. Kuvaavaa on että usein noita soundeja kuvaillessa käytetään klassikkoja hyödyksi, jopa silloin kun selitetään miksi joku muu basso olisi parempi kuin se klassikko. "Tää xxxxxx soundaa ihan presarilta" Ihankuin siinä xxxxxx:ssä olisi jotain hävettävää muka, että se ei saisi tai voisi soundata itseltään. Perusteluiksi tarvitaan joku muu basso. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
rijopu 15.04.2006 19:55:25 | |
---|
Kuvaavaa on että usein noita soundeja kuvaillessa käytetään klassikkoja hyödyksi, jopa silloin kun selitetään miksi joku muu basso olisi parempi kuin se klassikko. "Tää xxxxxx soundaa ihan presarilta" Ihankuin siinä xxxxxx:ssä olisi jotain hävettävää muka, että se ei saisi tai voisi soundata itseltään. Perusteluiksi tarvitaan joku muu basso. Nii perusteluiksi tarvitaan sellaisen käsitteet, että kaikki voi jotenkin samaistua niihin. On jännä miettiä bassosoundeja kuvaavia peruskäsitteitä. Mieleen tulee seuraavat soittimet, joita ite käyttää määritellessä tai kuvaillessa edes jollain tavalla basson soudia. - Jazzbasso - Presaribasso - Musaribasso - ja hyvin epämääräinen Hifi-basso |
Teijo K. 15.04.2006 19:57:52 | |
---|
Nii perusteluiksi tarvitaan sellaisen käsitteet, että kaikki voi jotenkin samaistua niihin. On jännä miettiä bassosoundeja kuvaavia peruskäsitteitä. Mieleen tulee seuraavat soittimet, joita ite käyttää määritellessä tai kuvaillessa edes jollain tavalla basson soudia. - Jazzbasso - Presaribasso - Musaribasso - ja hyvin epämääräinen Hifi-basso Nimenomaan, ja siihen on syynsä miksi ne kaikkien ymmärtämät peruskäsitteet ei ole Yamaha-basso, Ibanez-basso ja ESP-basso. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
rijopu 15.04.2006 20:12:01 | |
---|
Nimenomaan, ja siihen on syynsä miksi ne kaikkien ymmärtämät peruskäsitteet ei ole Yamaha-basso, Ibanez-basso ja ESP-basso. Kyllä kyllä. Noi listatut perussoundikäsitteet ovat legendoja vaikka väkisin, ja niihin nojataan vielä pitkään kunnes jotain uutta mullistavaa tulee taas ehkä joskus ikinä. |
hollstro 15.04.2006 20:13:17 | |
---|
Näin se on . Kukaan ei määrittele saundeja sillä että "tää saundaa ihan Ibanez Roadstarilta, tai Tokai Hard Puncherilta" Imitaatiot on imitaatioita ja siksi niitä täytyy selitellä. |
rattledad 15.04.2006 20:17:34 | |
---|
Mieleen tulee seuraavat soittimet, joita ite käyttää määritellessä tai kuvaillessa edes jollain tavalla basson soudia. - Jazzbasso - Presaribasso - Musaribasso - ja hyvin epämääräinen Hifi-basso Warre? While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |
J.Hollström 15.04.2006 20:49:45 | |
---|
Mieleen tulee seuraavat soittimet, joita ite käyttää määritellessä tai kuvaillessa edes jollain tavalla basson soudia. - Jazzbasso - Presaribasso - Musaribasso - ja hyvin epämääräinen Hifi-basso Luulen että tässä on yksi vastaus otsikon kysymykseen. Jos haluaa sitä jazzbasson tai presaribasson soundia helpoimmalla ne saa alkuperäisistä soittimista joita muut yrittävät jäljitellä, poislukien tämä epämääräinen hifi-basso. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
J.Hollström 16.04.2006 07:46:11 | |
---|
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
rijopu 16.04.2006 08:58:37 (muokattu 16.04.2006 08:59:57) | |
---|
Luulen että tässä on yksi vastaus otsikon kysymykseen. Jos haluaa sitä jazzbasson tai presaribasson soundia helpoimmalla ne saa alkuperäisistä soittimista joita muut yrittävät jäljitellä, poislukien tämä epämääräinen hifi-basso. Oikeastaan nyt kun tarkemmin miettii näitä sounditermejä, niin nehän kertovatkin vain mikkien sijoittelun, joka on tärkeässä roolissa basson sundissa. Jazz- precision- ja musaribassoissa mikkien paikat ovat oleellinen erottava tekijä, ja mikkien paikka kertoo jo tosi paljon soundista. Ite kun rakennan bassoja, asetan mikit yleensä jonkin näiden kolmen mikkipaikan kohdille. Sillä taataan jo tietynlainen soundi. Otsikon kysymykseen tämä ei mun mielestä vielä vastaa. Tulipahan vaan mietittyä yöllä tätäkin asiaa tarkemmin. Edit: Niin ja hifibasso-termi taas määrittelee sen, että mukana on eksotiikkaan puuvalinnoissa ja basson rakenteessa ja elektroniikassa. |
J.Hollström 16.04.2006 09:07:00 (muokattu 16.04.2006 09:07:13) | |
---|
Oikeastaan nyt kun tarkemmin miettii näitä sounditermejä, niin nehän kertovatkin vain mikkien sijoittelun, joka on tärkeässä roolissa basson sundissa. Jazz- precision- ja musaribassoissa mikkien paikat ovat oleellinen erottava tekijä, ja mikkien paikka kertoo jo tosi paljon soundista. Ite kun rakennan bassoja, asetan mikit yleensä jonkin näiden kolmen mikkipaikan kohdille. Sillä taataan jo tietynlainen soundi. Otsikon kysymykseen tämä ei mun mielestä vielä vastaa. Tulipahan vaan mietittyä yöllä tätäkin asiaa tarkemmin. Edit: Niin ja hifibasso-termi taas määrittelee sen, että mukana on eksotiikkaan puuvalinnoissa ja basson rakenteessa ja elektroniikassa. No teeppä semmonen 60-lukulaiselta precisionilta tai jatsilta soundaava ja tuntuva basso niin ostan semmosen. Varmaan moni muukin voisi olla kiinnostunut. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
rijopu 16.04.2006 09:12:37 | |
---|
No teeppä semmonen 60-lukulaiselta precisionilta tai jatsilta soundaava ja tuntuva basso niin ostan semmosen. Varmaan moni muukin voisi olla kiinnostunut. Mitäs ihmeellistä siinä on? Kerrot vaan, että tehdäänkö badi lepästä, saarnista tai jostain muusta sen ajan suositusta puusta ja tehdäänkö kaula vaahtera- vai ruusupuuotelaudalla. Ja sitten siihen laitetaan trendienmukaiset uudet mikit (harva käyttää oikeissakaan käyttöpeissä alkuperäisiä Fenderin mikkejä vissiin) ja odotetaan 40 vuotta, että puusta ovat hartsit lähteneet. |
J.Hollström 16.04.2006 09:22:09 | |
---|
Mitäs ihmeellistä siinä on? Ei kai mitään, siksi noita kopioidaankin ahkerasti. Silti originaalit on parhaita ja halutuimpia. Kuten jäsen Le Haba tuolla jo aikaisemmin tuli manninneeksi, jopa ylivoimaisia. Suomen yhden parhaimman basistin kirjoittamana se on aika pontevasti sanottu. Kerrot vaan, että tehdäänkö badi lepästä, saarnista tai jostain muusta sen ajan suositusta puusta ja tehdäänkö kaula vaahtera- vai ruusupuuotelaudalla. Ja sitten siihen laitetaan trendienmukaiset uudet mikit (harva käyttää oikeissakaan käyttöpeissä alkuperäisiä Fenderin mikkejä vissiin) ja odotetaan 40 vuotta, että puusta ovat hartsit lähteneet. Aika helppoo tuntuis olevan. Mulla on ainakin trendinmukaisen vastaisesti orkkismikit. Ja hyvin skulaa ja soundaa. Ymmärän motiivisi aliarvostaa tätä vintageinnostusta, eihän kukaan osta sulta uutta bassoo jos kaikki hankkisi vaan näitä vanhempia ja parempia bassoja. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
rijopu 16.04.2006 09:49:38 | |
---|
Ymmärän motiivisi aliarvostaa tätä vintageinnostusta, eihän kukaan osta sulta uutta bassoo jos kaikki hankkisi vaan näitä vanhempia ja parempia bassoja. Sivallusprovosointi Ai-jai, eikä ole edes hymiöö perässä! Yhyyy! Inhottavaa henkilökohtaisuuksiin menevää kommentoitia aikuiselta ihmiseltä, kun ideana on kutenkin keskustella asiallisesti aiheesta eikä ihmisistä. Ensinnäkin mä en tee soitinrakennusta leipätyökseni, vaan se on sellainen intohimoinen ja pitkään jatkunut harrastus, joka pitää mut hyvissä ja monipuolisissa soittimissa ja joka tukee kivasti myös yhtä oman ammattin osa-aluetta. Ja rankan työpäivän jälkeen on tosi terapeuttista istua alas ja höylätä basson kaulaa ja nollata päivän tapahtumia. Ja jos mä olisin bisnesmies enemmän kuin opettaja, en antaisi muutamien kavereiden tulle "pajalle" itse rakentamaan bassoja mun opastuksella. Mietippäs sitä! Ja kolmanneksi en missään vaiheessa ole aliarvioinut vintageinnostusta, vaan olen mielenkiinnolla pohtinut tätä ilmiötä ja koittanut saada siihen selvyyttä ja syvyyttäkin omassa päässä. Tämä on mielenkiintoinen ja näköjään myös hyvin herkkä aihe keskustella. Koitetaanko jatkaan ihan pohdiskelevaan sävyyn, eikä tyydytä murjomaan latteuksia henkilökahtaisuuksien muodossa? Onnistuuko? |
Mitäs ihmeellistä siinä on? Kerrot vaan, että tehdäänkö badi lepästä, saarnista tai jostain muusta sen ajan suositusta puusta ja tehdäänkö kaula vaahtera- vai ruusupuuotelaudalla. Ja sitten siihen laitetaan trendienmukaiset uudet mikit (harva käyttää oikeissakaan käyttöpeissä alkuperäisiä Fenderin mikkejä vissiin) ja odotetaan 40 vuotta, että puusta ovat hartsit lähteneet. Mistäs meinasit muuten saada leppää tai saarnea, vaahteraa ja ruusupuuta joka on samanlaista kuin 40 vuotta sitten käytetty? Aidossa vintage fenderissä on myös alkuperäiset mikit ja ne saundaavat omiltaan. Sitten tosiaan odotellaan se 40-vuotta jotta hartsit lähtee ja nitrosellulakka kuivuu ja ohenee lähes olemattomaksi, soitetaan kitara/basso sisään tuhansilla keikoilla ja siinähän se. Helppoo kuin heinän teko. |
rijopu 16.04.2006 10:09:51 (muokattu 16.04.2006 10:10:28) | |
---|
Mistäs meinasit muuten saada leppää tai saarnea, vaahteraa ja ruusupuuta joka on samanlaista kuin 40 vuotta sitten käytetty? Onko täällä palstalla joku, joka sokkostestissä väittää kuulevansa basson soundista sen, että onko kyseessä 40 vuotta vanhaa vai 5 vuotta vanhaa puuta? Ja kuuleeko joku sokkotestissä, että onko puu viljeltyä, kuten enimmäkseen nykyään vai vapaasti kasvanutta, kuten esim 60 luvulla on saattanut olla. Kaikki vaikuttaa jollain tavalla soundiin, mutta se, mikä on merkityksellistä ja kuultavissa onkin toinen asia. Mutta mielikuvissa moni asia on oleellinen. Jukin kysymys oli tämä: "No teeppä semmonen 60-lukulaiselta precisionilta tai jatsilta soundaava ja tuntuva basso niin ostan semmosen" ja tuskin mikään basso kuulostaa täysin samalta kuin joku toinen basso. Vai väittääkö joku, että kaikki tietyllä tavalla rakennetet 60-luvun bassot soundaa ihan samalta? Eli siihen toleranssiin voi rakentaa samoilla spekseillä soittimen, joka soundaa tietyltä bassolta ja aika tekee loput. Aidossa vintage fenderissä on myös alkuperäiset mikit ja ne saundaavat omiltaan. Ahaa... Sitten tosiaan odotellaan se 40-vuotta jotta hartsit lähtee ja nitrosellulakka kuivuu ja ohenee lähes olemattomaksi, soitetaan kitara/basso sisään tuhansilla keikoilla ja siinähän se. Helppoo kuin heinän teko. Niin aika siinä tekee omia tepposiaan eli helppoahan se on. |