Aihe: huono soittaja..
1
Beatman
15.04.2006 21:28:06
Ja alkuun että oon yrittänyt harjoitella kitaran soittoa enempi, tai vähempi
enemmän 8kk ajan..

Nyt kun oli aikaa, niin ajatettelin kattoo videolta, miltä se oma soitto näyttää/kuulostaa.. (vaimo sanoo joskus, että tuo kuulostaa hyvältä ja sitten jos ei niin ei sano mitään..)..

Pelkän melodian soitto kuulosti ihan ok, jos ei ollut taustaa. Taustan kanssa siinä ja siinä. Kompeista oikeestaan toimi semmoinen "arpeggio" tyylinen näppäily juttu, siinäkin oli siinä ja siinä että kuulosti miltään, kun välille noi soinnunvaihdokset ja semmoinen jatkuva meno takkuili..

Mutta semmoinen "rämpytys" /ylös/alas.. komppaaminen ei oikein toimi yhtään näin itse katsottuna/kuunneltuna (tosin kun itse soittaa niin siinä vaiheessa vielä on mukamas juoni tallella..).

Ja ongelma on selvästi ajoituksessa.. Tuommoisessa "näppäily" kompissa osaan laskea sitä rytmiä, olipa se sitten normaali 4:llä jaollinen, tai trioli, mutta kun mennään siihen rämpyttämiseen, niin se laskemisen taito katoaa, ja sittenhän
ollaan metsässä..

Miten ohjelmoida oikea käsi uudestaan ??
Jake.e
15.04.2006 21:36:13
Miten ohjelmoida oikea käsi uudestaan ??

Siihen ei ole muuta tietä kuin harjoitella, mutta eipä siihen muuta tarvitakkaan.
Anal fist fuck is the best!
Beatman
15.04.2006 21:53:15
Siihen ei ole muuta tietä kuin harjoitella, mutta eipä siihen muuta tarvitakkaan.

Mutta tuo videokamera oli avaiseva juttu.. Onneksi en keksinyt katsoa itseäni syksyllä se välityksellä.. Olisin masentunut totaalisesti..

Nyt tavallaan jäi kuitenkin hyvä maku. Oon oppinut ees jotain......
winny
15.04.2006 21:57:00
No mun mielestä oot oikeilla jäljillä!Mä oon itseoppinut,soitan korvakuulolta mitä vaan!Mä aloitin niin,et kuuntelin jotain biisii radiosta,cd:ltä,no mistä vaan!Lähdin" mukaan soittoon/biisiin paksuimmalla E-kielellä,soitin mukana sillä yhdellä kielellä,ja pikkuhiljaa alko löytyy soinnut biiseihin. suuri kitarakirja oli apuna,josta löytyi soinnut ja sormitus!Otin kepin käteen aina ku voin,ja soitin,soitin,soitin!Lopulta alko näyttää/kuullostaa hyvältä ja nyt oon kitaristi!On ollu bändejä,keikkoja...kaikkee mitä haaveilin samassa asemassa ku sä!Yx hyvä juttu ois kansalaisopiston soittotunnit,ei kalliita ja varmaan oppii!Mut se kitarakirja auttoi mut alkuun ja luen sitä edeleenkin.Tää muusikoiden.net on hyvä mesta!Saa varmaan neuvoja kavereilta!Toivotan onnea matkaan sulle!Ahkera työ palkitsee,jos vaan jaksaa opetella!Ja vielä:Ota se skeba käteen joka pvä.
out of doors,in the open air...
Quark
15.04.2006 22:35:06 (muokattu 15.04.2006 22:39:12)
Tuohon kompin ajoitukseen...

Jos puhutaan semmosesta ihan rennosta "rämpytyksestä" niin siinä on tosi tärkeetä käden jatkuva liike. Paljon helpompi pysyä tahdissa sillä tavalla. Kannattaa harjoitella vaikka ihan niin että heiluttaa kättä metronomin tahdissa ekaks vaikka neljäsosia ja sitten kahdeksasosia (joissa käsi liikkuu alas/ylös), aloittaen tarpeeksi hitaasti tietty. Sitten otat jonkun yhden soinnun siihen mukaan ja huitaisetkin ohi kielistä joillain iskuilla. Käsi liikkuu kuitenkin samaa liikettä koko ajan, mutta et osu kieliin joka iskulla. Haet siihen sellaisen rytmin josta tykkäät. Sitten kun tuo sujuu niin voit kokeilla vaihtaa sointuja ja vaikka mykistää kieliä jne... Kyllä se siitä.
They lock me in the cellar and feed me pins!
Lesko
16.04.2006 10:19:20
Muista nyt ensialkuun, että olet kovin vähän aikaa vasta soittanut.
Kuuntelet erilaisia komppaus-/'rämpytysjuttuja' ensin levyltä ja sitten vedät ne perässä. Niinkauan treenaat että se menee oikein, sitten vaihdat seuraavaan jne.
Kaikki mikä siihen liittyy ja mitä voit tehdä oikein, tulee treenaamalla ja kovalla työllä.
Olet pitkällä jokatpauksessa, jos pystyt laskemaan niissä näppäilyjutuissa.
Itse olen itseoppinut ja jotenkin pystyn muistamaan nuo samat hetket, en vaan ymmärrä miten jaksoin ja jaksoin treenata ja treenata... mutta se palkitsee.
Korvakuulolta on hyvä opetella noita rämpytysjuttuja, lasket siitä vaan tahdin, sammutat musiikin ja vedät suurella sydämellä.
Itselleni ensimmäinen komppaus/rämpytys riffi oli Led Zeppelinin:Gallows Pole, suosittelen kuuntelemaan ja sitä treenaamaan, ainakin jossain vaiheessa.

"Ei saa unohtaa rämpyttämisen tärkeyttä"
-Pete Walli
"Musiikissa on perusasioita. On olemassa huonoa musiikkia, on hyvää musiikkia, on vähän parempaa musiikkia ja sitten on Led Zeppelin"
Wahi
16.04.2006 10:24:36
Itselleni ensimmäinen komppaus/rämpytys riffi oli Led Zeppelinin:Gallows Pole, suosittelen kuuntelemaan ja sitä treenaamaan, ainakin jossain vaiheessa.

Led Zeppeliinillä on aika paljon akustisia biisejä, jotkut on tosin vaikeita. Mutta esim. Tangerine on helppo ja hyvä.

"Ei saa unohtaa rämpyttämisen tärkeyttä"
-Pete Walli

Hehe, millos Pete tuon sanoi?
Pitää olla fjongaa et on stüldt håjttii!
Jake.e
16.04.2006 11:44:09
Lisäänpä vielä tänne tosta rämpytyksestä. Kitaraopettaja kerto että tämä on semmonen "peruskomppi" kitaralla ja sitten se repes, mutta oon huomannut että tää komppauks käy melkein joka radio biisiin eli plektra käsi tekee liikettä. Alas, alas, ylös, ylös, alas, ylös ja sitten alkaa alusta.
Anal fist fuck is the best!
simon cykkeli
16.04.2006 17:49:26
Ensin rämppäät sitä alas: 1... 2... 3... 4... Sitten Rupeet harjotteleen sitä tuplasti nopeemmin Alas ylös tyylilä JOka toinen ylös ja joka toinen alas ja lasket aina siihen kahdeksaan tai neljään ihan kuinka hauat. Siitä sitten harjottelemaan niitä erillaisia komppauksi kun osaat ensin perusteellisesti ton.
Playing guitar rocks!! :)
Lesko
16.04.2006 20:24:46
Hehe, millos Pete tuon sanoi?

Pete tais sanoa sen sillon kun ensimmäinen freak out -klubi perustettiin!
"Musiikissa on perusasioita. On olemassa huonoa musiikkia, on hyvää musiikkia, on vähän parempaa musiikkia ja sitten on Led Zeppelin"
Lesko
16.04.2006 20:26:49
Led Zeppeliinillä on aika paljon akustisia biisejä, jotkut on tosin vaikeita. Mutta esim. Tangerine on helppo ja hyvä.

Joo kyllä, Tangerine vois olla parempi harjotella, mutta kun Gallows Polessa alkaa se G A rämpytyskomppaus-kohta, niin se on pirun hyvää reeniä.. edelleen se toimii!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)