Aihe: Vanha kornetti
1
rijnswand2
14.04.2006 23:01:56
Iltaa

Minulle on jäänyt perinnöksi isältäni vanha kornetti. Torviosan päälle on kaiverrettu/stanssattu: exposition universelle de paris 1900, hors concours, membre du jury, Couesnon & C-e, Rue D'Angouleme, Paris.

Osaisiko joku teistä kertoa jotain tästä soittimesta? Lyhyellä kuuklauksella löysin tietoa siitä, että nämä ovat olleet maisemissa ~150 v. ja suosittuja Amerikassa jazzin kulta-aikoina. Faija oli satchmo-fani.

rjnswnd
isojussi
15.04.2006 10:50:51
Varmaan ihan hyvä kornetti - Cuesnon oli ymmärtääkseni ainakin laatuvalmistaja.

Kylläyhän kornettia vieläkin käytetään puhallinorkestereissa ja soittokunnissa.

Virallisessa torviseitsikossa yksi Eb- ja kaksi Bb-kornettia

Kornetti on kokolailla kuintrumpetti, mutta sen puti alkaa kartioitua aiemmin - ei kuitenkaan niin aikaisin kuin flyygelitorvessa.

Dixielandbändeissä soitettiin aluperin kornetteja - koska nehän perustuivat periaatteessa soittokuntiin. Ensimmäinen "suuri" jazztrumpetisti Bix Baiderbecke oli itse asiassa kornetisti.

Mutta ei se nyt mikään "jazzin kulta-ajan soitin" ole. Sitäpaitsi herran Amstrong soitti kyllä ihan trumpettia.
Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö"
rijnswand2
15.04.2006 14:50:02
"puti alkaa kartioitua aikaisemmin"

Nyt putosin kärryiltä, olen itse kitaristi, enkä tiedä puhallinsoittimista juuri mitään. Sen tiedän, että Bix soitti kornetilla (ja pontikalla), Ludde trumpetilla (ja inkkaritupakalla).

Tämä kyseinen kornetti on vuodelta 1916 kuitin mukaan, ostettu divarista joskus viiskytluvulla. Huollettu 90-luvulla, mutta ollut siitä asti soittamatta. Soittimet tuppaa kärsimään, jos niillä ei soita. Siinä mielessä tälle kai pitäisi etsiä uusi omistaja, joka osaisi sitä käyttää, ettei mene hukkaan hyvä soitin. Kolmekymmentä vuotta kitaraa soitelleena en jaksa enää opiskella uutta soitinta. Varsinkin kun tietokonepohjainen musiikinteko on jo vienyt pikkusormen ja siinä on loputon suo opiskelumielessä.

Kiitos vastauksesta ja hyvää pääsiäistä!

rjnswnd
Cliffies
16.04.2006 22:59:52
Sorry: putki alkaa kartioitua aikaisemmin

Eikös kornetti ,periaatteessa, ole koko matkaltaan laajeneva, kuten esmes käyrätorvi. Käytännössähän asia ei tietysti ole niin koko matkalla mutta teoriassa...
jani engstrand
19.04.2006 12:00:45
Jos olet aikeissa myydä kornettia voisin kiinnostuakin.
Hintapyyntöä vain miettimään ...
Miten trumpetilla voi soittaa melodiaa, kun siinä on vain kolme näppäintä ?
rijnswand2
19.04.2006 14:18:37
Jos olet aikeissa myydä kornettia voisin kiinnostuakin.
Hintapyyntöä vain miettimään ...

Näinpä teen. Hintatasoista puhaltimissa ja varsinkin näin vanhoissa minulla ei ole hajuakaan. Pitää vähän Googlettaa ilmeisesti. Ilmoittelen, kunhan saan tietoa kaivettua.

rjnswnd
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)