Aihe: Kuuntelun kuminat pois
1 2
kivi
15.04.2006 01:50:14
En hae täydellistä korjausta vaan järkevintä toimintaa tässä tapauksessa.

Järkevin toiminta olisi parantaa huoneen akustiikkaa jollain helposti siirrettävällä ratkaisulla, olipa se sitten raskas verho kaiuttimien takana, nojatuolibassoansa, seinille taulujen lailla ripustetut resolevyt tai paksu matto.

Tietysti vielä järkevämpää olisi muuttaa kuuntelun sijoittelua, mutta oletetaanpa nyt, ettei se ole mahdollista. Olethan käynyt katsomassa www.cardas.com ..?
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
MadMatt
15.04.2006 01:57:28 (muokattu 15.04.2006 07:44:07)

----
E : juttuja poistettu
MadMatt
15.04.2006 02:07:15 (muokattu 15.04.2006 02:26:09)

----
Timo JM
15.04.2006 02:11:30

Mitenkäs olisi kirjahylly täynna aikakauslehtiä? Se voisi olla sopiva ansa sadalle herzille?

Mulla oli ennen työhuoneessa kirjahylly takaseinällä ja akustiikka toimi hyvin. Perheenlisäyksen jälkeen työhuoneesta tuli lastenhuone ja vehkeet täytyi siirtää olkkarin seinustalle missä vastapäätä on terassin ovi isoine ikkunoineen. Kyllä on vaatinut aikamoista sopeutumista, että pystyy jotain miksaamaan.

Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että puutteellisessakin akustiikassa voi tehdä ihan kelvollista jälkeä kunhan vain totuttautuu ympäristöön ja tietää miltä siinä pitää kuulostaa.

Mä joudun nykyään tekemään suurimman osan biisin miksaamisesta luureilla ja sitten viimeistelyvaiheessa pyytämään tunnin pari perheeltä aikaa skobejen kanssa tsekkaamiseen.
...siis mun mielestä.
Woodoo
15.04.2006 03:13:57 (muokattu 15.04.2006 03:14:32)
Tuli reeniksestä mieleen kun oli uudessa mestassa aivan jäätävä kumina erityisesti basarin ja bassokitaran kanssa. Ei kuitenka ihan matalimpien taajuuksien kanssa, eli voisin kuvitella olevan kutakuinkin 100Hz. Oli jemiksessa huopamattoa ja kokolattiamattoa. Sellasta oksennuksen väristä suoraan kultaiselta 80 luvulta... Huopa alle ja matto päälle. Auttoi ongelmaan jo aivan valtavasti. Oikeastaan siis sen verran että jätettiin ongelma sikseen ja onhan ainakin mukava tassutella...

Se voi kyllä ehkä olla että kun monitorit sijaitsee korvien korkeudella niin lattialla ei niin paljon ole merkitystä. Kai kaiuttimet on jollakin jalustalla muuten, eikä suoraan pöydän päällä? Tällä oon huomannut välillä olevan valtava merkitys. Huomen aamulla kun heräät ni nappaat vielä superlonipatjan sängystäs ja ihan vaan kokeilet tunkea sen ämyreitten taakse. Mutta jos jotain kokeilet niin kerro ihmeessä tulokset.
Tuohon eq hommaan palatakseni, niin vanhat kajarit tuppas korostamaan yläpäätä. Equtin sen pois ja yläpää ei sen koommin balanssiin tullutkaan.
Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :)
mhelin
15.04.2006 12:20:36
Ettei olisi kyse proximity-efektistä kardioidimikillä äänitettäessä?

Toisaalta monet huonemoodit osuu normaalikorkuisessa (~2.5m) tuohon 130 Hz paikkeille, ensimmäiset 66 Hz kohdille (laskuri http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm).
loosah
15.04.2006 12:31:43 (muokattu 15.04.2006 12:33:16)
Ettei olisi kyse proximity-efektistä kardioidimikillä äänitettäessä?

Eip oo. Kyllä vaikkapa linjaan vetäessä tulee ihan sama jutska. Ehkäpä se on tuulssin oma sointi tai sitten mun korvissa on korostumaa... = )

Sama hommahan tapahtuu ihan ilman äänitystäkin soittaessa vaikkapa kitaraa lujempaa erilaistenkin vahvistimen läpi. Kitaran ala-A ja H nuotit kumajavat/resonoivat kaiuttimessa usein aika voimakkaasti. Tämä siis tilasta riippumatta.

Mietinpä vaan, että onko tähän joku fysikaalinen järkevä selitys. Luultavasti vika on kuitenkin korvissani, tai ehkäpä ennemminkin niiden välissä, jos kukaan muu ei ole tällaista huomannut.
axelsson
15.04.2006 16:19:08
Sanoin akustointi ei tuu kysymykseen. Pieni huone. Ei tänne sijoiteta mitään paitsi ehkä se eq.

Niin. Nuo huoneesta ja kaiuttimien sijoittelusta johtuvat kuminat voivat olla helposti +15db korostumia ja ne EIVÄT oikene kevyellä akustoinnilla (eivät villapaalilla eikä patjalla). Laita se EQ, sillä saat toistosta siedettävän.
hape
15.04.2006 18:01:15

Niin. Nuo huoneesta ja kaiuttimien sijoittelusta johtuvat kuminat voivat olla helposti +15db korostumia ja ne EIVÄT oikene kevyellä akustoinnilla (eivät villapaalilla eikä patjalla). Laita se EQ, sillä saat toistosta siedettävän.

Ai miten niin ei oikene? Ei varmaankaan patjalla, mutta esim. levy- tai helmholtz-resonaattoreilla kylläkin.

En sitten tiedä miten tuo akustoinnin keveys määritellään. Painon mukaan?
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
samic
16.04.2006 04:56:42

ni tai kuuntelet pienellä volalla...sillo mixauksestaki tulee paree,.
ei ole
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)