Apricot 14.04.2006 23:27:48 (muokattu 14.04.2006 23:30:27) | |
---|
Ostin 15 -vuotiaana Dunlopin Crybaby -wahin, koska Slash käytti paljon wahia. En kuitenkaan koskaan ole omaksunut laitteen käyttöä niin, että se omassa soitossa kuulostaisi hyvältä, joten poljin on kerännyt pölyä viimeiset 10 vuotta. Hyllystä löytyi kuitenkin kaksi levyä, joilla on mielestäni hienoa ja maukasta wahin käyttöä soolosoitossa, nimittäin Scott Hendersonin Well To the Bone ja Teemu Viinikaisen Tales Of Robert Dickson. Tässä on se tapa, jolla mielestäni vaukkua kannattaa käyttää. Monet polkaisevat wahin päälle silloin kun eivät enää keksi muutakaan tekemistä. Polkiessa helposti unohtuu itse soittaminen, ja soolosta tulee nopeasti puuduttavaa shittiä. Luin aikanaan jostain Guitar Worldista jopa kolumnin, jossa Kirk Hammett opasti wahin käytössä; hän neuvoi polkemaan sitä rytmisesti biisin tempossa. Mun mielestä juuri sillä tavalla se kuulostaa kaikkein tylsimmältä. Mutta esim. Hendersonilla wah kuulostaa mielestäni saakelin hyvältä. Ja Viinikaisella se on käytössä suurimman osan ajasta tuon levyn sähköosuuksissa. Tietysti 60 -luvun lopussa wahia käyttivät hienosti ainakin Hendrix ja Jeff Beck, mutta viime vuosina sellaista on saanut kuulla harvemmin. Kertokaa siis, kuka soittaa - ja millä levyllä ja biisillä - mielestänne maukasta wah -sooloa. Kompissahan juttu on jokseenkin eri. Nyt puhutaan ensisijaisesti sooloista. Vaikka omat suosikkini ovat jatsimiehiä, niin metalliakin saa tarjota. Olen etsimässä itselleni hyviä wah -vaikutteita! EDIT: toinen t lisätty Hammettiin No problemo! |
Jake.e 14.04.2006 23:47:52 | |
---|
Kuuntele stoner musaa. Siellä olen kuullut paljon wahin käyttöä. Jotkut käyttävät tuota wahia myös soundin etsimiseen eli eivät polje sitä vaan se on koko ajan vain päällä (vaikea selittää paremmin). Anal fist fuck is the best! |
karik 14.04.2006 23:51:33 (muokattu 15.04.2006 11:07:21) | |
---|
Tämä on 70-luvun kappale ja tässä on minun mielestäni maukasta wah-käyttöä. Bändi on Beggar's Opera ja kappale Stretcher. |
inflames 15.04.2006 00:27:32 | |
---|
Jeff Healey : See the Light 'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe.
Romantikkoitkijä #8 |
Kiksaus 15.04.2006 09:26:26 | |
---|
Tämä on 70-luvun kappale ja tässä on minun mielestänin maukasta wah-käyttöä. Bändi on Beggar's Opera ja kappale Stretcher. Ja levy tais olla Pathfinder, hyvä biisi. SRV käyttää wahii hyvin, opittu Hendrixiltä. Roine Stolt: Wallstreet Vodoo, melkeinpä joka toinen biisi. Kingston Wall 1: Nepal ja muutenkin koko tuotanto on tutustumisen arvoista. The story of life is quicker than the wink of an eye - The story of love is hello and goodbye until we meet again – Jimi Hendrix |
Roku 15.04.2006 09:48:33 | |
---|
Jukka Tolosen ekalla albumilla:Tolonen on "Maukasta wahin käyttöä soolosoitossa" Rock'n'roll pidentää murrosikää |
Lego 15.04.2006 09:50:18 | |
---|
Hiivilmedalin puolella tyylikästä wahittelua harrastaa Michael Amott Arch Enemystä. "Whoever appeals to the law against his fellow man is either a fool or a coward.
Whoever cannot take care of themself without that law is both.
For a wounded man shall say to his assailant,
'If I live, I will kill you. If I die, You are forgiven. |
Lesko 15.04.2006 10:02:27 | |
---|
Frank Zappa käytti aika hyvin wahia, jos vaan oikein muistan... ???? "Musiikissa on perusasioita. On olemassa huonoa musiikkia, on hyvää musiikkia, on vähän parempaa musiikkia ja sitten on Led Zeppelin" |
Ei välttämättä liity suoraan aiheeseen, mutta olin eilen katsomassa Maija Vilkkumaata ja se kitaristi kyllä pisti wahilla melkein joka soolon. Hyvältähän se kuulosti toki kun ei mennyt siihen kirkkiwahitukseen, mutta pisti vain silmään. Hyvä keikka oli kyllä. Lähti hihnaki irti kitarasta yhessä vaiheessa, mutta se ei menoa haitannu ;D E: Kososella oli muuten tämmönen: http://www.soulboxmusic.com/catalog2/images/dime-cry-babymed.jpg , mutta ilman noita sotamaalauksia. Metallinvärinen oli hän. Meikä musiikkikaupassa: Mää otan nuita Ernie Ballin Power Slinkyjä. Myyjä: Mikä se on näistä? Meikä: Se violetti paketti. Myyjä: Mää oon muuten värisokea. Meikä: No sehän on hyvä homma! Kuolemattomia lausahduksia... |
Jormaz 15.04.2006 10:32:26 | |
---|
Kirk Hammett 90-luvun alun livetallenteilla. In Goth We Trust! The 666 Club #4
Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta |
Apricot 15.04.2006 10:33:10 | |
---|
...eli eivät polje sitä vaan se on koko ajan vain päällä (vaikea selittää paremmin). Joo, toi on mun mielestäni hienoimpia tapoja käyttää sitä. Ei renkata sitä poljinta ääriasennosta toiseen, vaan pääpaino on edelleen soittamisessa ja pedaalista vain etsitään joku sävy joka sopii siihen. No problemo! |
Wahi 15.04.2006 10:35:19 | |
---|
Petri Walli (Kingston Wall) käyttää waakkua aikas paljon. Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen... |
Apricot 15.04.2006 10:40:17 | |
---|
...katsomassa Maija Vilkkumaata ja se kitaristi kyllä pisti wahilla melkein joka soolon. Mikko Kosonen onkin yksi mun lempparikitaristeja. Hänen soolonsa on aina hyviä. Joskus puhuttiin jonkun kanssa, että wahia voi käyttää keikan aikana max kahdessa biisissä, ja kummassakin vain kerran, muuten koko juttu tulee tylsäksi. Mutta ei se taida niin ollakaan, juurihan mä itse innostuin levystä jossa on wah päällä lähes koko ajan:) Onkohan levy ja live sitten eri asioita wahinkin suhteen? Jotenkin ne wahin sävyt tulee paremmin esiin studio-olosuhteissa. No problemo! |
Apricot 15.04.2006 10:43:24 | |
---|
Kirk Hammett 90-luvun alun livetallenteilla. Täytyy kapteeni Kirkistäkin myöntää, että junnuna kuuntelin Enter Sandmanin sooloa, ja se wah kuulosti ainakin silloin hyvältä, suattaapi kuulostaa jopa vieläkin... siinä biisissä. No problemo! |
Lesko 15.04.2006 11:09:22 | |
---|
Petri Walli (Kingston Wall) käyttää waakkua aikas paljon. Ja käytti hyvin... "Musiikissa on perusasioita. On olemassa huonoa musiikkia, on hyvää musiikkia, on vähän parempaa musiikkia ja sitten on Led Zeppelin" |
BigPapa 15.04.2006 11:12:07 | |
---|
Jeff Healey : See the Light Tosta tulikin mieleen että Jeff Healey käytti Puistoblueseissa mun E.C. Stratocasteria ja Hendrix vaakkupedaalia kun oli kamat hukkuneet johonkin matkalla... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
John Titor 15.04.2006 12:59:21 | |
---|
Mikko Kosonen onkin yksi mun lempparikitaristeja. Hänen soolonsa on aina hyviä. Joskus puhuttiin jonkun kanssa, että wahia voi käyttää keikan aikana max kahdessa biisissä, ja kummassakin vain kerran, muuten koko juttu tulee tylsäksi. Mutta ei se taida niin ollakaan, juurihan mä itse innostuin levystä jossa on wah päällä lähes koko ajan:) Onkohan levy ja live sitten eri asioita wahinkin suhteen? Jotenkin ne wahin sävyt tulee paremmin esiin studio-olosuhteissa. Onpa ehdoton ajatus. Mitäs jos runkkaa jotain funkia, jossa pitää pitää wah-säkätystä taustalla? Teoria romuttuu heti kättelyssä. Ymmärrän toki mitä olette funtsineet. Eiköhän se mene niin (jälleen kerran) että sitä wahia voi käyttää aina kun sille on joku musiikillinen peruste. Eli jos kuulee musiikkia päässään ja siinä on wahia, niin sitten sitä täytyy käyttää. Itsekritiikki ja sen myötä syntyvä tyylitaju sitten määrittelevät hyvän maun rajan. Wahittelua tulee mieleen sen verran, että Mike Romeolla on muutama varsin mainio wah-soolo, jotka menettävät kyllä valitettavasti hyvyytensä ympäröivässä massassa V-levyllä. Suosittelen silti tsekkaamaan pari viisua ainaskii, kuulee wah-saundin joka ei vedä äärimmäisen nopeissa jutuissakaan soittoa mössöksi. Petruccilla on myös yllättävän siistiä wahin käyttöä, en muista milloin se olisi mennyt överiksi. Scenes from a Memorylla on ainakin hillittyä wahin käyttöä. 70-luvun funk/soul-kama, ehdottomasti, Shaft ekana esimerkkinä:D Red Hot Chili Peppers uudemmasta kamasta, One Hot Minutella on ainakin todella tyylikästä efektikitaraa. Rage Against the Machine täytyy muistaa myös. Lisää kertoo joku muu. |
arppah8 15.04.2006 13:05:26 | |
---|
Joe Satriani ja Steve Vai käyttävät wahia melko paljon ja maukkaasti. ...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
Apricot 15.04.2006 15:09:55 (muokattu 15.04.2006 15:17:31) | |
---|
Onpa ehdoton ajatus. Mitäs jos runkkaa jotain funkia, jossa pitää pitää wah-säkätystä taustalla? Teoria romuttuu heti kättelyssä. Se oli sellainen leikillinen ajatus, ei mikään teoria. Wahista tulee vain helposti jonkinlainen viha/rakkaus -fiilis, jota ei pysty selittämään:) Mun kokemusteni mukaan on ihan eri juttu käyttää wahia funk -komppauksessa kuin sellaisessa yksiäänisessä melodiasoitossa jossa kitara on keskeisessä osassa. EDIT: okei, wah -säkätys on funk -estetiikassa tärkeä asia, mutta ei kuitenkaan solistinen juttu No problemo! |
Tasapaino 15.04.2006 15:43:20 | |
---|
Hammettia kun täällä on tapana haukkua, niin mä ajattelin nyt iskeä sen poikkeuksen, joka vahvistaa säännön. Eli kuuntelepa Loadilta biisi The House Jack Built. Soolossa todella raskasta, mutta maukasta wahin käyttöä. Tämän lisäksi Steve Vain biisistä The Audience is Listening voi ottaa pareminkin kitaristi mallia miten wahia käytetään soolossa. Ora et labora. |