Aihe: Tinapillejä
1
Paijukainen
27.10.2005 12:48:48
Onko siis kokemuksia Suomen maalta löytyvistä MUISTA kuin Waltons:sin tai Quinness:in muovipäisistä?
Tai kertokaa ihmeessä jos muita olette löytäneet.
Kolusin eilen Helsingin, Woodwindssin jossa oli yksi surkea Waltonssin muovipää, sitten ohjattiin Levytukkuun jossa jatkui sama muovipäälinja. Eikä muut vähänkään musiikkiin suuntautuneet liikkeet jotka löysin, tuntuneet tietävän - mitään tinapilleistä.

Jotta pitääkö tässä nyt lähteä Saksan maalta tilaamaan tai Irlantiin ostamaan jos aikoisi hankkia niitä puukiilaisia, tai EDES laadukkaampia muovipäiviä. Ei siis niitä 6.20e maksavia.
"Soita äänekästä musiikkia kerran viikossa: Puhdista huoneesi voimakkaalla äänellä, niin että vanha energia saadaan pyyhtäistyksi pois ja uusi toitotetuksi tervetulleeksi. Soita sitä kymmenen minuuttia - se riittää." -Lillian Too, Feng Shui
pennyW
02.11.2005 00:25:52
Generation-pillit on ihan laadukkaita, vaikka on niissäkin muovipää. Mutta esim eräs yksilö on ollut mulla 6 vuotta ja soi edelleen hyvin, vaikka on saanut paljon peliaikaa. Puukiilaisia en ole Suomesta löytänyt. Parempi soundi niissä on. Itse tykkään Clarke:ista (mustia puukiilaisia). Shaw:t on mulle vähän raskaita, lisäksi ne vaatii enemmän virittelyä, että ne saa soimaan. Tosin vielä upeampi ääni kuin Clarke:issa. Clarkeissa on vielä reikien koko ja sijoittelu jotenkin käteen sopivin, soivat suorastaan itsestään ja arvaavat liikkeesi..

Mutta nuo puukiilaiset on pitänyt tuottaa tutuilla ja vähemmänkin tutuilla irkuista kun ei itse aina pääse. Generation:eita olen hankkinut mm Kajaanin musiikista. en tiedä nykyistä varastotilannetta mutta tuolta voisi kysyä: www.kajaaninmusiikki.fi
simwave
12.11.2005 18:25:40 (muokattu 12.11.2005 21:00:38)
Itselläni on Generationin tinapilli, ostin Helsingin F-musiikista. Maksoi muistaakseni jotain 7 euroa, joten oli edullinen.

Mistä muuten kannattaisi opetella soittamaan tätä, voiko kukaan suositella hyviä kirjoja?
Roku
13.11.2005 17:03:08 (muokattu 13.11.2005 17:07:30)
Mistä muuten kannattaisi opetella soittamaan tätä, voiko kukaan suositella hyviä kirjoja?
Tuon kerran lainasin Itä-Keskuksen kirjastosta ,on mielestäni paras

Tekijä McConnell, Cathal (opett.)
Teos Irish pennywhistle : A hands-on course in traditional Irish repertoire and technique : for "D" pennywhistle
Julktiedot Milwaukee : Hal Leonard, c1996
Huomautus Irlantilaisen tinapillin soitonopas, joka edellyttää nuotinlukutaitoa, mutta on muuten helpohko perusopas. Harjoituskappaleet ovat irlantilaisia kansansävelmiä. Levyllä sävelmät joko kitarasäestyksenkanssa ilman tinapilliä tai tinapilliversioina. Tarkoitettu "D"-vireiselle tinapillille. pennywhistle, tin whistle
Valikoitu diskografia
Sisällys It's not yet day. O'Donnel abu. Si beag si mor. the south wind. The king of the faeries. Brian Bohru's march. The lakes of Ponchartain. The little beggarman. The foggy dew. The kesh jig. The temperance reel. Give me your hand.
Huomautus englanti
MONIVIESTIN: NUOTTI + CDLEVY / MULTIMEDIA: MUSIKTRYCK + CDSKIVA
Stay in tune.....
Taiu
31.03.2006 20:59:42
Minäkin pidän tuosta Original Clarkesta (http://www.thewhistleshop.com/catal … nsive/Clarke/blackclarke/clarke.htm), sillä siinä on todella kaunis ja pehmeä ääni. Toisaalta se on melko raskas soittaa. Saman valmistajan Meg-pilli puolestaan on kirkasääninen ja hyvin kevyt soittaa. (http://www.thewhistleshop.com/catal … tles/inexpensive/Clarke/meg/meg.htm) Se taitaakin olla tämänhetkinen suosikkini. Maksoi muuten vaivaiset 5 euroa.

Nuo molemmat pillit ovat leveämpiä yläosasta ja kapeampia alaosasta, ja käsittääkseni se on hyvä asia tinapilleissä. Hyvät yläoktaavit kummassakin. Eikä ole tarvinnut turvautua tilaamaan ulkomailta! Original Clarkeja on myynnissä kasapäin ainakin Kaustisen folkmusiikkifestivaaleilla, mutta kannattaa kysellä oman alueen musiikkikaupoista. He saattavat seuraavalla kerralla tuoda ulkomaan tehtaaltaan myös sinun haluamasi pillin.
johabba
06.04.2006 13:30:22
Toissapäivänä löytyi Tampereen musiikista tasan yksi Clarkesin originaali, C-vireinein, ja sen menin ostamaan. Eivät osanneet sanoo koska lisää tulee.

Mites muuten, kun oon ennen soittanut klarinettia ja nyt aloittelin tuon tinapillin niin ansatsi sekoittuu aika kivasti :) Hetken kun on tinapilliä soittanut, ei meinaa saada enää ääntäkään klarasta. Tasoittuuko tilanne itsestään ja onko jotain erityistä mikä pitäis ottaa huomioon näin kahta instrumenttia soittaessa?
Groove Is In The Heart
Bafusiini
11.04.2006 23:27:14
Toissapäivänä löytyi Tampereen musiikista tasan yksi Clarkesin originaali, C-vireinein, ja sen menin ostamaan. Eivät osanneet sanoo koska lisää tulee.

Mites muuten, kun oon ennen soittanut klarinettia ja nyt aloittelin tuon tinapillin niin ansatsi sekoittuu aika kivasti :) Hetken kun on tinapilliä soittanut, ei meinaa saada enää ääntäkään klarasta. Tasoittuuko tilanne itsestään ja onko jotain erityistä mikä pitäis ottaa huomioon näin kahta instrumenttia soittaessa?

Tinapillin alkeiskurssilla ainakin kiellettiin jyrkästi soittamasta nokkahuilua, silloin kun treenaat tinapilliä. En tiedä vaikuttaako tämä sama klarinettiin.
Ja vain 1 pilli liikkeessä? Ööääh, pitäisi nyt edes C-pillin lisäksi löytyä edes Deetä. Tinapilli kun alunperin kehitettiin irkku/kelttimusiikin kulttuuripiiriin ja kaikesta kyseisestä musiikista soitetaan 99% D-vireisellä pillillä.
Bafusiini
14.04.2006 13:38:08
Meeh! Ei kai? Minä ainakin soitan sekä tinapillejä että nokkahuiluja. Millä tavalla ne häiriköivät toisiaan?

Tinapillistin 10 käskyä, kohta 7: _ÄLÄ_ soita nokkahuilua.
En osaa sanoa millä tavalla ne häiriköivät, mutta ei ollut kuulemma suositeltavaa soittaa kumpaakin soitinta yhtä aikaa. Itse en nokkahuilua koskaan ole pahemmin soitellut joten vaikea sanoa omaa kantaani tähän asiaan.

Ps. Mielenkiintoista musiikkia orkesterinne tuottaa(Vaikkakin olivatkin melko huonolaatuisia keikkatallenteita(eikö?) Pidän itse todella paljon folkki- ja varsinkin irkkuhenkisestä musiikista ja kuullosti korvaan mielenkiintoiselta:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)