Aihe: Pete Q -rockooppera YLE Teemalla 14.4.2006 klo 14:30
1
aikavaikea
12.04.2006 15:49:30
En halunnut hukuttaa mihinkään illan elokuva -ketjuun, vaan avata ihan oman aiheen tälle. Siis pitkäperjantaina on hyvä nauttia päivälevoista tätä klassikkoa katsellen.

http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaop … yte31151355813&l=f&mode=www

Pete Q - Rock-ooppera Koiton salissa Helsingissä.

Pete Q oli aikansa kultti-ilmiö, joka nosti teatterin kuumaksi puheenaiheeksi. Kaikki sai alkunsa kesällä 1978, kun joukko nuoria teatterintekijöitä halusi lomansa aikana kokeilla tavanomaisuuksia ja kaavoja rikkovia esitysmuotoja. Tästä halusta syntyi tilapäinen teatteriperinnettä ja -ilmaisua uudistanut ryhmä Suomen kansan teatteri.

Työn alle otettiin Arto Mellerin, Jukka Asikaisen ja Heikki Vuennon kirjoittama näytelmä "Nuorallatanssijan kuolema eli kuinka Pete Q sai siivet" ja ohjaajaksi tuli Helsingin kaupunginteatterin nuori tähti Arto af Hällström. Lavalla esiintyivät mm. Jukka-Pekka Palo, Eija Ahvo, Raila Leppäkoski, Ari Piispa, Vesa Vierikko, Pirkka-Pekka Petelius ja Erkki Saarela. Kantaesitys oli heinäkuun 7. päivä - ja siitä lähtien Pete Q oli legenda.

Näytelmätaltiointia ennen nähdään vartin mittainen tuore dokumentti Kuka oli Pete Q? Ohjelmassa pohditaan, miksi Pete Q herätti kohua - ja mitä uutta se laittoi liikkeelle. Projektia muistelevat aikalaisista mm. kriitikko Kirsikka Moring, käsikirjoittajatiimin Heikki Vuento ja Pete Q:ssa näytellyt Raila Leppä koski.

Uusinta tulee sunnuntaina 16.4. klo 22:30
Jani The Rock: Esim. tossa toissayönä oli sota-aika ja mä johdin Osuuskauppaliikkeen joukkuetta uintimaaottelussa Saksaa vastaan. "Sanokaa mitä sanotte saatana, mutta me osuuskauppalaiset ainakin uitiin ihan tosissaan"! Niin varmaan.
Folcce
16.04.2006 18:24:31
Tää on kyllä pakko väijyä kun kerrankin sattuu oleman digin äärellä. 1978 ja tommonen jengi näyttelijöinä!
Harry Potter? Kuka vitun urpo se on? -Snoop Doggy Dogg-
aikavaikea
16.04.2006 20:32:00
Tää on kyllä pakko väijyä kun kerrankin sattuu oleman digin äärellä. 1978 ja tommonen jengi näyttelijöinä!

Kiitos noteeraus :-). Tämä tosiaankin oli katsomisen arvoinen melkein pelkästään hoikan Toikan vuoksi ;-). Uusinta siis parin tunnin päästä.
Itse olen itseni juonut.
Sanonut kyllä,
haluan vielä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)