FoolOnTheHill 12.04.2006 22:35:41 | |
---|
Hieman kyllä ihmettelen tätä "hifibassojen" oletettua hukkumista bändin sekaan, en ole itse havainnut moista ilmiötä. Anyway, taas kerran: työkalut tilanteen ja oman maun mukaan. Erilaiset bassot ruokkivat erilaista soittotyyliä soitettavuuden ja soundin kautta. |
Royal Banzai 12.04.2006 23:18:08 | |
---|
Hei hei, voi sitä olla uskottava ilmankin sitä 40 vuotta vanhaa Fenderiä! 40 vuotta vanha Gibson kelpaa myös. |
hollstro 13.04.2006 00:07:00 | |
---|
Hei hei, voi sitä olla uskottava ilmankin sitä 40 vuotta vanhaa Fenderiä! 40 vuotta vanha Gibson kelpaa myös. No varmasti. Etenkin jos on sen ikäinen Thunderbird. |
JK 13.04.2006 08:48:36 (muokattu 13.04.2006 09:57:17) | |
---|
No varmasti. Etenkin jos on sen ikäinen Thunderbird. MitäMitä? Thunderbird on kyllä sellanen Hevisuunnikas että ei sillä voi mitään Roots- osastoa vetää. Jos mä olisin runpali ja basisti tulis sellasen kanssa treeneihin niin sais mennä kotiinsa ettimään sopivamman basson. |
J.Hollström 13.04.2006 08:55:23 | |
---|
MitäMitä? Thunderbird on kyllä sellanen Hevisuunnikas että ei sillä voi mitään Roots- osastoa vetää. Jos mä olisin runpali ja basisiti tulis sellasen kanssa treeneihin niin laittaisin kotiinsa ettimään sopivamman basson. Eikös se sitten kannattaisi laittaa jo kiertoon? "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
Johannes_t 13.04.2006 08:56:12 | |
---|
Nyt täytyy taas närkästyä ihmisten tietämättömyydestä, ymmärtämättömyydestä ja mistä vielä ;P Mutta ennenkuin avaudun, niin kertokaahan, mitkä olikaan ne hifibassot, joista ei saa bändin läpi leikkaava soundia ja se soundi on kaiken lisäksi "täydellistä läpikuultavaa ihananpuhdasta soundia". Taitaa olla mutut isoillaan taas vaihteeksi. |
J.Hollström 13.04.2006 08:57:53 | |
---|
Taitaa olla mutut isoillaan taas vaihteeksi. Jos referoit tota minun Warwick-hommaa niin ne perustuu vaan ihan henk. koht. kokemuksiin. Eli täyttä mutua. Voiko täällä muusta kirjoittaa? Vai luetaanko netistä ja copy pastetaan sitten tänne mitä esim. Talkbassissa lukee? "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
Johannes_t 13.04.2006 09:01:06 | |
---|
Vai luetaanko netistä ja copy pastetaan sitten tänne mitä esim. Talkbassissa lukee? No mitäs luulisit? |
J.Hollström 13.04.2006 09:05:48 | |
---|
No mitäs luulisit? Joskus tuntuu vähän siltä. Mitenkään ketään sormea osoittelematta joskus vähän huvittaa, kun muutaman vuoden bassoa tai kitaraa skulannu tyyppi laukoo jotain totuuksia täällä kuin vettä vaan, ilman mitään omakohtaista kokemusta aiheesta. Itse olen kuitenkin jo jokusen vuoden näitä harrastellut, ja kantapään kautta jotain oppinut. Voin olla ihan reilusti väärässä, eikä se tunnu missään. Elämässä pitää tehdä virheitä, niistä yleensä oppii parhaiten. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
Johannes_t 13.04.2006 09:21:39 | |
---|
Näinpä. Mulla on ollut Warwickeja kymmenisen vuotta, enkä em. ilmiöihin ole törmännyt. Siinä ajassa olen kerennyt myös useampia Fendereitäkin soittamaan, suurin soundi ero on siinä, että W:n soundi on tiukempi ja F:n pyöreämpi. Tosin molempia pystyy suht vaivattomasti suuntaan tai toiseen ruuvaamaan. Tuosta jos joku löytää, miten se nyt meni, läpikuultavaa ja siloiteltua hifiä, niin onnea vaan! http://www.sonicmind.info/music/sonicmind_-_reflections.mp3 Soitettu Warwick Jazzmanilla. (Paitsi tietenkin kertsi, joka on soitettu nauhattomalla, siinä on vähän eri soundi) |
J.Hollström 13.04.2006 09:44:44 | |
---|
Tuosta jos joku löytää, miten se nyt meni, läpikuultavaa ja siloiteltua hifiä, niin onnea vaan! http://www.sonicmind.info/music/sonicmind_-_reflections.mp3 Mitenkään nyt aloittamatta jotain Fender vs. Warwick-sotaa, tuo bassosoundi näytteellä toimii hyvin ko. musiikissa. Ekassa säkeistössä, jossa basso liidaa yksinään, soundi on hyvin esillä, se onko se basson ominassoundi vai ruuvattu pöydästä efektien avulla ruvelle, en osaa ottaa kantaa, kun en kyseisellä bassolla ole koskaan soittanut. Kun koko bändi on kehissä, basson seuraaminen ei ole enää niin helppoa, koska tavaraa on niin paljon päällekkäin. Pitäisi kuunnella kunnollisilla kaiuttimilla, nää kuulokkeet ei paljasta kaikkea. Biisi ja musa on kuitenkin pääasia, ja se toimii. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |
JK 13.04.2006 09:57:38 | |
---|
Eikös se sitten kannattaisi laittaa jo kiertoon? Hyvä Idea! |
Karlsson 13.04.2006 09:58:22 | |
---|
Hyvä Idea! Paljo? "I had to. I was drunk." -Vivian |
JK 13.04.2006 10:02:27 | |
---|
Paljo? Kyllä. |
sirduke 13.04.2006 10:04:47 | |
---|
Kohta kymmenen vuotta -63 presarilla on vedetty ja ei ole tehnyt enää mieli vaihtaa mihinkään muuhun. Perustyökalu joka sopii moneen.ulkonäkö on kyllä siinä erittäin karu mutta kertoo omaa tarinaansa. Ostin sen ennenkuin tämä "vintagevillitys" ei ollut tätä luokkaa mitä se on nykyään. Verrattuna uusiin fendereihin, soundi on mielestäni jotenkin syvempi ja paksumpi. Paitsi että uusista fenkuista ja muistakin merkeistä osuu käteen silloin tällöin mielestäni todella hyviä yksilöitä. ei se aina ole välttämättömyys että basson tulee olla vanha soidakseen hyvin. Joskus jossakin jameissa olen soittanut Musicman Stingraytä, joka on kyllä erittäin hyvä soitin, mutta omaan soittotyyliin ei sovi.Basso suorastaan hyökkää päälle ja atakkia löytyy enemmän kuin laki sallii. Presarin pyöreä sointi miellyttää itseä enemmän ja kun tuo soittopuoli liikkuu enemmän tuolla juurimusiikin puolella on presari enemmän kuin hyvä perustyökalu siihen. mitä tulee fenderin statukseen, niin eipä ole tytöt keikoilla tullut ihailemaan että ompa sulla hieno vintagefenderi, että lähärekkö meille?? No se ei ole basson vika, ongelma löytynee enemmälti hihnan ja basson välistä. : ) Huolellisuus tyydyttävä, käytös hämmästyttävä... |
Karlsson 13.04.2006 10:08:25 | |
---|
Joskus jossakin jameissa olen soittanut Musicman Stingraytä, joka on kyllä erittäin hyvä soitin, mutta omaan soittotyyliin ei sovi.Basso suorastaan hyökkää päälle ja atakkia löytyy enemmän kuin laki sallii. Presarin pyöreä sointi miellyttää itseä enemmän ja kun tuo soittopuoli liikkuu enemmän tuolla juurimusiikin puolella on presari enemmän kuin hyvä perustyökalu siihen. Tämä! Aina hehkutetaan sitä atakkia ja middlepuukkoa, mutta olen havainnut, että niitäkin voi olla liikaa. Tosin pistän tämän oman sopeutumattomuuteni piikkiin, mutta silti. Presarit rulaa. "I had to. I was drunk." -Vivian |
Niskamies 13.04.2006 11:14:49 | |
---|
Mutta ennenkuin avaudun, niin kertokaahan, mitkä olikaan ne hifibassot, joista ei saa bändin läpi leikkaava soundia ja se soundi on kaiken lisäksi "täydellistä läpikuultavaa ihananpuhdasta soundia". Mulla oli lainassa jossain vaiheessa Tobias Basic 5. Oikein hieno läpikaulainen hifibasso bartolineillä. Se ei sitten erottunut ollenkaan rokkimäiskeessä. Siinä oli iso ja paksu saundi, mutta se ei erottunut. Toisaalta, jazzkvartetissa se toimi loistavasti kun sillä oli täytettävänä iso osa äänialaa. R 'n B touhuissahan Tobiaksia ja sen tyylisiä bassoja näkee missä saundimieltymyksenä on iso botne ja tumma yleissointi. More is more. |
Niskamies 13.04.2006 11:18:04 | |
---|
Tämä! Aina hehkutetaan sitä atakkia ja middlepuukkoa, mutta olen havainnut, että niitäkin voi olla liikaa. Tosin pistän tämän oman sopeutumattomuuteni piikkiin, mutta silti. Presarit rulaa. Riippuu tietysti soitettavasta musasta. Fuusiobändiin en lähtisi viemään presaria fläteillä, ja en myöskään lähtisi viemään Motown-tribuuttibändiin Foderan kuuskielistä hifihärpäkettä. More is more. |
balzary 13.04.2006 11:20:08 | |
---|
Mulla oli lainassa jossain vaiheessa Tobias Basic 5. Oikein hieno läpikaulainen hifibasso bartolineillä. Se ei sitten erottunut ollenkaan rokkimäiskeessä. Siinäkin oli sitä vipstaakia sen verran, että liekkö osana kaivaa sieltä sitä erottuvaa soundia sinä aikana kun se oli sulla lainassa? Ja tähän väliin voi sitten Presarimiehet tulla heittämään niitä plug&play-kommentteja: |
Siinäkin oli sitä vipstaakia sen verran, että liekkö osana kaivaa sieltä sitä erottuvaa soundia sinä aikana kun se oli sulla lainassa? Kyllä niitä potikoita tuli väänneltyä useiden basistien kanssa useaan otteeseen, mutta ei se perussaundi siitä muuttunu hirveästi. Se oli paksu ja tumma. Esim. jazzbasson yksikelasten mikkien räyhä puuttui kokonaan, joka on varmasti yksi syy minkä takia jazzbasso huku bändikonseptiin. More is more. |