Aihe: Lasten kasvatus on haastavaa hommaa
1 2 3 4 5 6
Ukko
26.03.2006 13:49:24

Jos nyt ihan totta puhutaan, niin tuosta viestistäni totta oli ainoastaan astiakaapin järjestely, kuten lasten kanssa tekemisissä olevat varmaan jo arvasivatkin. Kirjoitin kehuskeluni siksi, että olen tässä parin vuoden aikana saanut jokseenkin tarpeekseni tuoreiden ja vähän kokeneempienkin vanhempien mahdottomasta kilpailuvietistä lastensa suhteen. Joillain (en tarkoita sinua Ukko, enkä muitakaan tähän ketjuun kirjoittaneita) tuntuu olevan aivan hirmuinen hätä saada lapsensa oppimaan mahdollisimman aikaisin kaikki tiedot ja taidot, ainakin aikaisemmin pitää oppia kuin naapurin kakara. Melkein aina kun tapaan muita vanhempia tai sukulaisia yms. ensimmäiset kysymykset ja kommentit ovat "joko teidän lapsi osaa sitä ja tätä, milloin teidän lapsi oppi sen ja sen, meidän lapsi teki sitä ja tätä jo puolivuotiaana, me olemme käyttäneet lastamme siellä ja täällä jo pariviikkoisesta" jne. ja loputtomasti jne. Vertailu on kovempaa kuin missikisoissa. Jos minä kerron meitin tytölle tulleen ensimmäisen hampaan tulee kuittaus välittömästi: "Voi veikkosta, meidän pojalla oli hampaat suussa jo syntyessään."

No joo, näinhän se menee. Itse olen tietoisesti pyrkinyt eroon tuosta vertailusta, antaa tytön kehittyä just siinä tahdissa kuin hänelle itselleen sopii...

Jymmarsin kylla. En minäkään tajua sitä miksi kersojen pitäisi olla aikuisia jo ennen koulu-ikää. Ja itten se neuvola ynm. tätien kehitys vertailu ja hirvee pultin otto jos ei kakru osaa jotain asiaa x iässä. Varttukoon rauhassa ja aikuisena sen vasta näkee kuinka se kehitys meni. Minunh puolestani saisivat leikkiä nukeilla ja leikki-autoilla vielä 15 vuotiaina. Lapsia ne vasta siinä iässä ovat.
Veikko
26.03.2006 13:53:38
Lasten kasvattaminen on niin haastavaa, että siitä voi saada myös haasteen. Kuten tässä kotitalousopettajajutussa, jossa opelta syystä tai toisesta oli palanut käämit ja hän oli heittänyt veitsellä johonkin päin. Lehtitiedon mukaan oppilas harkitsee oikeustoimia. Teko nyt ei varmasti ollut oikein, mutta kuinka paljon oppilaat olivat vedättäneet/kiusanneet tms. opettajaa, jää aina tiedoista puuttumaan.

No joo, mutta jos noin vaarallisella tapaa on provosoitavissa niin on kyllä väärällä alalla.
Opettajat ovat kuitenkin aikuisia, eikä aikuiset heittele veitsillä lapsia vaikka mikä olisi.
I'm shufflin' thru the Tampere sand, but my head's in Mississippi.
texjazz
26.03.2006 15:48:41

No joo, mutta jos noin vaarallisella tapaa on provosoitavissa niin on kyllä väärällä alalla.
Opettajat ovat kuitenkin aikuisia, eikä aikuiset heittele veitsillä lapsia vaikka mikä olisi.

Niin, en tuota veitsenheittoa puolustakaan. Äärimmäinen teko, mutta siihen johtaneet asiat on tutkittava eikä hutkittava.
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
Jani The Rock
26.03.2006 16:08:18

Niin, en tuota veitsenheittoa puolustakaan. Äärimmäinen teko, mutta siihen johtaneet asiat on tutkittava eikä hutkittava.

Luin justiin Iltiksestä, että kotikylässä (kylä se on, saatana, eikä mikään kaupunki) eli Ulvilassa oli luokanopettaja yllyttänyt kuudesluokkalaisia oppilaita käymään erään seitsenluokkalaisen kimppuun. Nämä olivat kaataneet uhrin maahan, lyöneet ja potkineet. Olipa opettaja itsekin käynyt kiinni tuon seiskaluokkalaisen rinnuksiin ja uhkaillut. Sakot tuli.

Oli siellä Ulvilassa niin helvetin kusipäitä opettajia että enpä ihmettele. Tosin oppilaissakan ei ollut liiemmin kehumista.
Hei, sinä! Oletko ihminen? Pidätkö Sielun Veljistä, Tuomari Nurmiosta, Nick Cavesta? Soitatko soitinta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Mika Antero
26.03.2006 17:57:33
Ja itten se neuvola ynm. tätien kehitys vertailu ja hirvee pultin otto jos ei kakru osaa jotain asiaa x iässä.

Unohdinkin neuvolan väen tuosta listasta. Joillain paikkakunnilla kuulemma (huom. kuulemma) tuijotetaan järkyttävän tarkasti käyriä ynnä muita kehitysvaiheita ja aiheutetaan vanhemmille kovia paineita, jos lapsen kehitys ei menekään aivan ennustusten mukaan. Syyllistetään suorastaan.

Täällä meillä on kyllä neuvolan tädit olleet todella asiallisia, ystävällisiä ja ammattitaitoisia, minkäänlaista hoppuilua tai painostusta ei ole ollut mihinkään suuntaan.
Ari-77
26.03.2006 19:03:20
Miten niin?En ainakaan tiedä ketään niin tyhmää jolta
tuo ei olisi onnistunut.

Jos joku homma on haastavaa, se ei tarkoita etteikö se olisi toteutettavissa. Ja käsittääkseni älykkyydellä tai tyhmyydellä ei ole lasten tekemisen kanssa mitään tekemistä. Paitsi, että jos on tarpeeksi tyhmä ns.ajellakseen paljaalla ja vielä laskeakseen sisään.

Onhan siinä tekemisessä paljonkin haastavia vaiheita:
1.Pitää löytää joku partneri, mielellään vastakkaista sukupuolta, muuten vasta haastavaksi meneekin.
2.Pitää jollain konstilla saada partneri suostuvaiseksi sukupuoliseen kanssakäymiseen.
3.Pitää onnistua erektion aikaansaamisessa,tai tämä kohta ei ole aivan välttämätön, mutta suositeltavaa.
4.Pitää onnistua ejakuloinnissa.
5.Pitään olla ainakin muutama toimintakykyinen siittiö.

Eli kyllä siinä mielestäni riittävästi haasteita löytyy.
Everybody Needs Dancemusic , sometimes...
Lennu
26.03.2006 19:09:55

Jos joku homma on haastavaa, se ei tarkoita etteikö se olisi toteutettavissa. Ja käsittääkseni älykkyydellä tai tyhmyydellä ei ole lasten tekemisen kanssa mitään tekemistä. Paitsi, että jos on tarpeeksi tyhmä ns.ajellakseen paljaalla ja vielä laskeakseen sisään.

Onhan siinä tekemisessä paljonkin haastavia vaiheita:
1.Pitää löytää joku partneri, mielellään vastakkaista sukupuolta, muuten vasta haastavaksi meneekin.
2.Pitää jollain konstilla saada partneri suostuvaiseksi sukupuoliseen kanssakäymiseen.
3.Pitää onnistua erektion aikaansaamisessa,tai tämä kohta ei ole aivan välttämätön, mutta suositeltavaa.
4.Pitää onnistua ejakuloinnissa.
5.Pitään olla ainakin muutama toimintakykyinen siittiö.

Eli kyllä siinä mielestäni riittävästi haasteita löytyy.

No ekat neljähän on helppoja. Vitosessa tuuri ratkasee.
himassa.net :: "Sun mutsis on niin läski, et ku se laittaa korkkarit jalkaan ni se löytää öljyy!" -Captain Planet.
Mikaelo
26.03.2006 19:34:33

Äärimmäinen teko, mutta siihen johtaneet asiat on tutkittava eikä hutkittava.

Vitut.
Opettajan ammattitaitoon pitää kuulua provosoinnin vastaanottokyky.
Haen internetistä tietoa. Romantikkoitkijät #41
mr_b
26.03.2006 22:06:51

Aineeseen palatakseni: Onneksi ei ole vielä tämä tullut vastaan, kun pojan (9v) kaverit / kaverien vanhemmat ovat suurilta osin teknisesti törttöä porukkaa, niin ei ole syntynyt mitään ulkopuolista painetta. Ja tälläisiä hommathan ovat "on the need to know basis only", en ala mainostaa että tälläistäkin olisi. Enkä asenna mitään eMuleja yms. muutenkaan.

Mutta kyllä yhdessä tuttavaperheessä isän ja kahden pojan yhteinen harrastus on musiikin ja leffojen latailu netistä. Muutaman kerran olen asiasta ketuillut, mutta ei se nyt oikein näytä menevän jakeluun, että hommassa voisi olla mitään erikoisempaa vikaa.
Start another fire and watch it slowly die.
Malakias
26.03.2006 22:29:38

Mutta kyllä yhdessä tuttavaperheessä isän ja kahden pojan yhteinen harrastus on musiikin ja leffojen latailu netistä. Muutaman kerran olen asiasta ketuillut, mutta ei se nyt oikein näytä menevän jakeluun, että hommassa voisi olla mitään erikoisempaa vikaa.

Omat lapset ovat vielä niin pieniä,ettei ole vielä ollut tarvetta miettiä ko.asioita. Mutta eipä mene kuin pari vuotta kun jo alkaa pelit leffat kiinnostamaan.
Tuttavaperheissä olen monesti törmännyt aiheeseen,etenkin piraattilevyjen ja -pelien suhteen.
Ihmettelen kovasti,että millaisen mallin vanhemmat antavat lapsilleen, jos kerran piraattituotteiden rahtaaminen venäjänmaalta on täysin hyväksyttävää?
Eikös moraalinen rappio helposti leviä muihinkin toimintoihin?

Olen useasti maininnut näille tutuilleni piraattituotteiden ostamisen olevan varastamista. Mutta kun kuulemma paineet on kovat kun koulussa ja kaveripiirissä kaikilla muillakin on uusimmat pelit ja systeemit.Ei haluta, että lapsia kiusataan kun/jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa uusimpia hittituotteita.
Paskaa, sanon minä.
It's allways too Loud
Hannu H.
26.03.2006 23:24:32

Jos ne haluaa pitää poissa warettamisesta, niin ei mikään eMule ym. ohjelmien poistaminen pelkästään auta. Varsinkaan jos niitten antaa istua jossain irkissä mitä muistaakseni ihan järjetön määrä nykynuorisosta harrastaa.

Siellä on waretuskanavat ja oikeen hakukoneet ja kaikki.

Joo.. kaikki ircaajat on warettajia..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Gypsy
27.03.2006 01:50:10
Joo.. kaikki ircaajat on warettajia..

Niin onkin.

Ei vaan, enhän niin sanonu, tai ainakaan tarkottanu. Tarkotan sitä, että näistä eMuleista ja Kazaista ja mitä näitä nyt on, on ollu paljon puhetta. Monien skidien vanhemmat siis varmaankin tietää noi ohjelmat, ja poistaa jos ei halua kakaroittensa latailevan. Mutta kuinka moni tietää, että sieltä irkistä, jossa kakaroitten silti annetaan istua, saa ladattua melkeinpä samanlailla?

Ongelma ei siis poistu jos pelkästään kielletään nää yleisimmät P2P ohjelmat ja annetaan päälle selkäsauna (Ja sitten mennään kattoon tyytyväisenä telkkaria ja skidi nauraa seläntakana ja lataa kahta kovempaa vaikka sieltä irkistä).

Ennemminkin pitäs siis päästä siihen tilanteeseen skidiensä kanssa, jossa kone voi olla vaikka täynnä kaikkia latausohjelmia ja siltikään sieltä ei latailla laittomasti jaossa olevaa paskaa.

Ei ollu jeesustelua eikä syyttelyä ketään kohtaan, kunhan mietin.
Makkari
27.03.2006 12:33:23 (muokattu 27.03.2006 12:40:06)
Joo en mäkään oikeen tajua näitä nykyajan lapsia (niin mähän oon itse sentään 80-luvulla syntynyt, olen vanhanaikainen). Mulle ei niinkään ole tärkeetä ihan periaatteesta maksaa niistä levyistä jotta artisti saisi fyrkkaa, vaan mä haluan sen levyn ja musiikin ihan konkreettisessa muodossa. Jokainen levyni on hyvä ystäväni. Ja voihan levyjen ostelua pitää keräilyharrastuksenakin. Se on kivaa.

Tällä nyt ei ole mitään tekemistä otsikon kanssa, mutta kerrottakoon nyt kuitenkin jonkinlaisena sisäpiiritietona, että kyse nyt ei todellakaan ollut lihaveitsestä. Se oli mitä ilmeisimmin sellainen pikkuveitsi jossa on noin 5cm pitkä terä. Ja eivätköhän ne oppilaat ole muuten aina valittamassa koulun veitsien tylsyyttä, mutta nyt ne ovat yhtäkkiä oikeen hurjia aseita, hipaisukin tappaa heti. Sitten opettaja ei heittänyt veistä oppilasta päin vaan pöytään tai seinään. Eikä se nyt kuulemani mikään kauhean vauhdikaskaan ollut se heitto.
Niin, ei siitä ole kuin vajaa vuosi kun tämä tappajaopettaja opetti minua, ja mä siellä sitten väistelin veitsiä. Eipä ollut kuitenkaan mulla tarvetta hommata hänelle potkuja.
Sama opettaja on ollut siellä jo yli kymmenen vuotta, eikä ole tietääkseni kukaan hänen tunnillaaan kuollut. Yleeensä seitsemännellä luokalla kaikki inhoavat häntä ja yhdeksännellä löytyy yhteisymmärrys. Oikeen hyvä tyyppi hyvällä tuulella ollessaan, tosin hän vaikuttaa usein vähän stressaantuneelta.

Joo en mäkään oikeen tajua näitä nykyajan lapsia (niin mähän oon itse sentään 80-luvulla syntynyt, olen vanhanaikainen). Mulle ei niinkään ole tärkeetä ihan periaatteesta maksaa niistä levyistä jotta artisti saisi fyrkkaa, vaan mä haluan sen levyn ja musiikin ihan konkreettisessa muodossa. Jokainen levyni on hyvä ystäväni. Ja voihan levyjen ostelua pitää keräilyharrastuksenakin. Se on kivaa.
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
Tikouvo
02.04.2006 19:06:40
Jos opettaja kopioi lapsille levyjä 3e maksua vastaan niin sehän tekee siinä jopa voittoa?

No mutta eihän tuo muutenkaan ole kyllä kovin moraalisesti oikein, tainnut opettajalta ammatillisuus unohtua. Etenkin kun tuossa asiassa on vielä aika paha loukata vanhempien kasvatusperiaatteita.

Veitsenheittäjäopettajasta:
Minusta tuntuu että kaikki kenellä lapsia on, soisivat että heidän lastaan ei koulussa heitettäisi veitsellä vaikka tämä olisi koulussa minkälainen nilkki. Minusta tässä ei puolustuksena käy "se oli vaan pieni veitsi" tai että se ei osunut. Olkoonkin seinään tähdätty, niin uskon että ette esim. työpaikallanne hyväksyisi pomon veitsenheittelyä kun ärsyyntyy. Siinä voi jotain sattua vaikkei olisi tarkoitustakaan. Lisäksi totta että mikäli ei kestä työn tuomia paineita (tässä tapauksessa mahdollista oppilaiden provosointia) niin se pitää alan ihmisen vähintäänkin itse tunnistaa ja hakeutua vaikka sairaslomalle jos on tarve.
Bentley
12.04.2006 15:55:13 (muokattu 21.04.2006 09:55:21)

EDIT: Nääh, ei mitn.
For those who can't be without the music!
Hippi Pitkätossu
12.04.2006 16:25:56 (muokattu 12.04.2006 16:26:18)
Vitut.
Opettajan ammattitaitoon pitää kuulua provosoinnin vastaanottokyky.

Täytyy tähän todeta että opettajilta pitäisi ilmeisesti myös nykyään vastaus siihen miksi oma mukula käyttäytyy huonosti. Käsittääkseni ei ole koulun tehtävä huolehtia muksun kasvatuksesta. Oppi lähtee kotoa. Olen joutunut tätä tilannetta tarkastelemaan melkoisen läheltä - äitini kun on opettaja - ja olen tullut siihen tulokseen että nykyään vastuu sälytetään opettajan harteille hyvin helposti jos oma kasvatus on menny vituralleen..
Jzzka
13.04.2006 12:44:07 (muokattu 13.04.2006 12:44:30)

Mun poika on vasta vajaan vuoden ja kyllä toi touhukkaana pitää =)
Tarkentaakseni 10 ja ½ kuukautta.

Parhaat ajat menossa?

Tännehän tämä vauva-lehden isäkeskusteluryhmä on näköjään siirtymässä...omat tyttö 7 kk ja poika 2v. Eivät vielä käytä nettiä ja jos se minusta on kiinni eivät käytäkään muutamaan vuoteen, ellei järkevää syytä löydy. Eivätkä soita tai laula mitään elleivät itse halua. Toisaalta ainahan sitä voi vähän vihjailla...Eiköhän se luonto sitä tikanpoikaa aja puuhun niin tietokoneiden, musiikin kuin muunkin suhteen. Enkä tarkoita että tulisi olla väliinpitämätön, vain yrittää antaa löytää oman tiensä, minun asettamissani rajoissa.

Edit: meidän asettamissamme rajoissa.
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
Bee-äf
13.04.2006 13:06:02
nykyään vastuu sälytetään opettajan harteille hyvin helposti jos oma kasvatus on menny vituralleen..

Enempi mun käsityksen mukaan on ongelma, että jotkut vanhemmat eivät välitä mistään paskaakaan. Mekin ollaan joskus jouduttu huolehtimaan yhden meidän pennun kaverin syömisistä ja läksyjenteosta...
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
alanko
13.04.2006 13:08:30
Edit: meidän asettamissamme rajoissa.

Hoho, hyvä korjaus ;)

Mutta joo oman tahtonsa mukaan saavat soittamisen aloittaa, jos siis haluavat aloittaa ja samoin muutkin harrastukset, vaikka laskettelurinteeseen taitaa olla pikku pakko siirtyä, kun siellä tunturin juurella niin paljon aikaa tullaan viettämään... Meillä tosiaan vähä vajaa 2.5v poika ja 6kk tyttö. Poika on kovasti kiinnostunut kitarasta ja tietokoneesta, tyttö ei vielä muuten kuin, että kyllähän niitäkin voi paremman puutteessa järsiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)