kulmahiomakone 12.04.2006 17:58:06 | |
---|
Siis niiden, joille tehdään reikä kanteen. Oletettavasti noita on yhden jos toisenkin paksuisia, mutta mukavaa olisi, jos viitsisitte siltikin kertoa, että minkä paksuisia holkkeja on tullut vastaan? Ajattelin nähkääs investoida poranterään. Spelektroniikan halppis tomien holkkien halkaisia on 11,5 milliä (tai itse holkki 11,5 milliä ja "rihlat" 12 milliä) ja jos tuo nyt on vähänkään yleisempi mitta tom-holkille, niin käyn sopivan terän hakemassa. Jos taas 11,5 milliä on täysin uniikki holkin koko, niin vituttaisi ostaa poranterä, jolle ei ehkä koskaan tule mitään käyttöä (sikäli kun nuo halppis tomit osoittautuvat paskoiksi). Nih. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Juniper 12.04.2006 18:09:52 | |
---|
Toi 11.5 on aika yleinen koko ollut. Mulla on ainakin kolmessa TOMissa/stopbarissa ollut toi koko. Sitten taas on ollut myös 7 ja 10 millistäkin (schallerin TOM). |
vrajala 12.04.2006 18:38:03 | |
---|
Se 11,5 on vissiin niihin M8 jalkoihin sopivan holkin halkaisija, tuo 7 taas M4-sisäkierteen holkkiin. Kympistä en tiijä. Osa tallojen jaloista on vielä tuumamitoituksella, joten on niitä variaatioita. Warmothin sivuilla oli ainakin joskus ihan kohtuullisesti noita porauksien mittoja. Mää sano. |
ruma-tero 12.04.2006 19:28:54 | |
---|
Siis niiden, joille tehdään reikä kanteen. Oletettavasti noita on yhden jos toisenkin paksuisia, mutta mukavaa olisi, jos viitsisitte siltikin kertoa, että minkä paksuisia holkkeja on tullut vastaan? Gotohin holkit laitoin 11mm:n poralla. Se on nafti mutta niin se pitää ollakin. Metu, hei! Tuu kääntämään miun kiikkutuoli telekkarriin päin! |
kulmahiomakone 12.04.2006 20:04:12 (muokattu 12.04.2006 20:08:23) | |
---|
->Kävin ostamassa 11,5 millisen poran. Holkin halkaisija on tarkalleen 11,6 milliä, joten luulen, että se ei mahdu vaahterassa olevaan 11 milliseen reikään (tai vaahtera ei kestä, jos sen yrittää ahtaa). Fiksuna miehenä olisin tietysti tehnyt koeporauksia ja selvittänyt, että minkä kokoisen reiän holkki vaatii. Vaan kun en ole. DIT: Gotohin holkit näyttäisivät olevan 11,3 millisiä: http://www.warmoth.com/hardware/bri … h_TuneOMatic_StudBridge_Diagram.pdfEva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Juzzu 13.04.2006 07:40:59 | |
---|
DIT: Gotohin holkit näyttäisivät olevan 11,3 millisiä: http://www.warmoth.com/hardware/bri … h_TuneOMatic_StudBridge_Diagram.pdf Itse mittaisin eilen 11.2mm. Noh, kymppi sinne tai tänne... Stop-barin vastaava mitta oli muuten vähemmän. Ekaan lespaani runttasin puun halkeamisen pelon uhallakin 11mm reikiin molemmat holkit. Mutta kyllä ovat ainakin tiukassa! Tänään ajattelin myöskin porailla 11mm terällä reiät 'puhtaiksi' ja ehkä dremelin pikkuisella hiomapäällä tai käsin paprulla&tikulla vähän avartaa reikiä, saa nyt nähdä. Riippuen käytetyn lakan paksuudesta ja kovuudesta kannattaa reikien suut senkata isomman poran senkkiterällä, eipä saa hakattua lakkaan orastavaa halkeamaa kun hakkaa holkkia paikoilleen. Gotohin tomin holkin kaulus kyllä piilottaa pienen senkin. |
ruma-tero 13.04.2006 08:33:56 | |
---|
Ekaan lespaani runttasin puun halkeamisen pelon uhallakin 11mm reikiin molemmat holkit. Mutta kyllä ovat ainakin tiukassa! Kyllä ne tietysti tiukassa on, mutta semmoinenhan se on tarkoituskin. Ja täytyy ottaa huomioon että jos oikein tarkka haluaa olla niin tuommoinen 0,2mm heitto tulee puuta poraillessa helposti pylväsporallakin. Siis suurempaan suuntaan. Että 6mm poralla tehty reikä ei ole 6mm, vaan pikkusen isompi. Ja ihan käsivoimin painamalla ne holkit ainakin mulla sinne meni, eikä silloin ole huolta noin paksun lankun halkeamisesta... Vaahteraan on tietty tiukempi laittaa; leppä pehmeämpänä antaa enempi periksi. Metu, hei! Tuu kääntämään miun kiikkutuoli telekkarriin päin! |
Kyllä ne tietysti tiukassa on, mutta semmoinenhan se on tarkoituskin. Toki. Ja täytyy ottaa huomioon että jos oikein tarkka haluaa olla niin tuommoinen 0,2mm heitto tulee puuta poraillessa helposti pylväsporallakin. Ainahan rei'istä tulee vähän soikeita, enemmän tai vähemmän. Itse aikoinani onnistuin poraamaan rei'ist' vain liian hyviä kun sen verran ahdasta oli. Siis suurempaan suuntaan. Että 6mm poralla tehty reikä ei ole 6mm, vaan pikkusen isompi. Ja muodoissakin tuppaa olemaan yleensä heittoja, täysin pyöreitä reiät eivät usein ole. Ja ihan käsivoimin painamalla ne holkit ainakin mulla sinne meni, eikä silloin ole huolta noin paksun lankun halkeamisesta... Mä hakkasin vasaralla. |
kulmahiomakone 13.04.2006 14:01:52 | |
---|
->Ihan hyvän kokoiset reiät tuli, ei mene holkki sormivoimilla paikoilleen. Meikäläisen kitaranrakennukset ynnä muut puutyöt ovat sitten tältä lukukaudelta ohi. Tuli tänään kiireessä vielä tehtyä yksi klassikkoluokan moka: elektroniikkaluukku väärälle puolelle keskipalkkia... Ja mikä parasta, huomasin erheeni vasta kotona. Taitaa tuohon kitaraan tulla maalipinta, ainakin taakse :-) Ihmeen vähän vituttaa... Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
ruma-tero 13.04.2006 15:06:36 | |
---|
Ihmeen vähän vituttaa... Hehe. Itte olin jo äsgeetä tehdessä painamassa pylväsporan kampea kun tajusin että olin kaivamassa potikkakoloa etupuolelle... Sitä ei aina saa sitä mitä tilaa vaan sitä mitä sattuu tulemaan...;) Mä hakkasin vasaralla. Jos ei muu auta niin isompi leka. Joskus olin ameriikan mailla töissä ja siellä se motto tuntu olevan että if it doesn't fit, get a bigger hammer! Metu, hei! Tuu kääntämään miun kiikkutuoli telekkarriin päin! |
Juzzu 14.04.2006 08:27:31 | |
---|
Ihmeen vähän vituttaa... Ai perhana! Noh, kyllä sä jotain keksit siihen. Yllättävän vähän itelle tullut noita, lähinnä vaan telen reverse-headstock jäikin ihan tavalliseksi, hehe.. Noh, tuota ei onneksi niin huomaa, lähinnä itseäni harmittaa. Tosin monen monituista kertaa on lähellä ollut. Mistäs löytyis hyvä soitinpuu johon koputtaa.... Eilen putsastin kahden kitaran TOMien ja stop-tailien reiät ja avarsin ne 11 milliin. Samalla annoin terän vähän "helliä" reikää pidemmänkin aikaa, kyllä mä luulen että niistä nyt hyvät tuli. Ei mene holkit paikoilleen sormilla painamalla, mutta luulisin että suht mukavasti jollain puupalikalla kevyesti työntäen (=täysiä hakkaamalla). |