Aihe: Mikä siinä blaybackissa risoo?
1 2 3 4
Notefix
14.09.2003 10:19:41 (muokattu 14.09.2003 10:23:07)

Pitää vielä sanoa, että usein noi isot suorat lähetykset on joskus aika kaaosta. Voi olla yli 150 kanavaa jotka hädintuskin on saatu kytkettyä, saati että olisi hirveästi aikaa ihanteelliseen soundiin. Ja AINA jotain tekniikassa menee pieleen ja kaikki se sähläys on pois varsinaiseen soundiin keskittymisestä.

Samoin ääniautossa on joskus päällä ties millaista komentoa yms, jota pitäisi seurata...jossain kiertää...jossain menee signaali yli....siinä menee joskus ohi joku skittasoolo...tai basson särähtäminen...tai vaikkapa se että joku soittaa synaa, josta ei kuulu mitään...piuha pätkii...

Joskus taas akustiikka TAI esim. sovitukset on sellaisia että hyvää ei saa millään. Isossa kaikuisassa hallissa bändi rumpusetteineen vahvistettuna vaikkapa jousikvartetilla on varsin haastellinen. Monet tekniikan tyypit on hyviä ja ammattitaitoisia ja asennekin on kohdallaan, mutta yhtälö vain on lkipitäen mahdoton.

Ja niinkuin joku jo sanoi...uutiset tai urheilu pukkaa päälle, ja niitähän ei mikään poppis estä!
Mimi
14.09.2003 12:09:40
Eniten ärsyttää se kun ne on soittavinaan niin tosissaan.
En muista missä ohjelmassa se oli mutta playback esityksiä oli täynnä. Ohjelmassa esiinty killer tai killers tai joku vastaava ja rumpalikin hakkasi niin naama punaisena mutta kun rumpuja näytettiin niiden kalvojen päällä oli jotku tyynyt jotka esti "soinnin".

Se siinä minua risoo.

Minua tas risoo se että useat playbackit menee vituilleen just sen takia kun bändi ei jaksa vetää niinku vetäs livenä.. Se näyttää ihan hirveelle jos bändi on lavalla taustanauhan kanssa soittamassa asenteella "No ollaan tässä nyt vähän malliks tälleen vähän soittelemassa, ei kyllä kiinnosta paskaakaan...", mielummin katson hyvin vedettyä pleibäkkiä ku semmosta lutostelu esitystä, mutta noin niinku yleensäkin en ole taustanauhojen kannalla... Ja mikä on käyny jo ilmi, tuli mullakin mieleen, että nää Live jutut on hieman harhauttavasti nimettyjä, kun ne ei sit ookkaan livejä...
per aspera ad astra
fox
14.09.2003 12:43:35

.... kun bändi ei jaksa vetää niinku vetäs livenä.. Se näyttää ihan hirveelle jos bändi on lavalla taustanauhan kanssa soittamassa asenteella "No ollaan tässä nyt vähän malliks tälleen vähän soittelemassa, ei kyllä kiinnosta paskaakaan...",

Tätä justiin aiemmin sivuttiin, esmes minua kyseinen asenne nypyttelee, vaikka joistain postauksista tulee sellainenkin mielipide esille että playbakkina kun/jos vedetään niin täytyy soittajien teippailla suunsa tai mitä nyt hyvänsä..
Ei kai esim. elämälapselle tai muuhun vastaavaan ketään väkisin ole esiintymään pyydetty joten pro-meiningillä pitäis homma hoitaa. Yleisö ei keskimäärin tiedä tuosta toteutuksesta juuri mitään, usein kuultuja kommentteja on "Ihan ku levyllä..." tai muuta sellaista - ja sitä juuri yleisö on tullu katsomaankin. Eipä sitä egoisan soittajan pitäisi käydä mielenilmaisemaan ja kiukuttelemaan. Paitsi jos tosiaan on ihan väkisin ja vastentahtoisesti sinne kiskottu..
hjukke
14.09.2003 12:47:40

Jos ei ole aikaa eikä rahaa tehdä oikeata shöyta, saa sitten jäädä tekemättä kokonaan.
Mitenkähän toimisi tuolla klassisella puolella.

Juur näin.
Melkein kaikilla on allekirjoitus. Minulla ei. Ja olen siitä ylpeä!
poppamies
14.09.2003 13:00:01

No ensinäkin se on playback (aivan samlalla tavalla kun että gallup eikä gallub). Tämä ainakin risoo koska kyseessä on kaksi aivan eri kirjainta.
Sitten toinen asia on että se on niin valheellista. Voisi jopa sanoa että yleisön aliarvioimista ja loukkaus sitä kohtaan. Musiikkiviedeot on musiikkiviedeoita mutta jos annetaan sellainen kuva että tässä tämä bändi nyt sitten esiintyy ja kaikki kuitenkin tulee levyltä niin se on täsmälleen yhtä innostavaa kuin nettiseksi. Olin kerran soittamassa eräillä "Back to the 60'" festareilla missä Danny & Islanders myös esiintyi. Lavalla oli kyllä koko liuta muusikoita ja jopa taustalaulajakin. Tästä huolimatta niin 9 raitaa tuli levyltä! (Apumiksaajana toiminut henkilö on tuttavani).Jopa Dannyn oma laulukin tuli aika ajoin levyltä! D:n pulustukseksi täytyy sanoa että homma hoidettiin todella taidokkaasti. Maallikko kuuntelijat tuskin huomasivat koko asian ollenkaan.
"G-strings are for strippers"
PL
15.09.2003 11:48:54 (muokattu 10.12.2003 10:14:38)
..................
Jussi Guitar
15.09.2003 13:10:44
"Pitää vielä sanoa, että usein noi isot suorat lähetykset on joskus aika kaaosta. Voi olla yli 150 kanavaa jotka hädintuskin on saatu kytkettyä, saati että olisi hirveästi aikaa ihanteelliseen soundiin. Ja AINA jotain tekniikassa menee pieleen ja kaikki se sähläys on pois varsinaiseen soundiin keskittymisestä. "

Mä sanon että seli seli,, oon itte ollu sellasissa saatanan sähläys tapahtumissa äänimiehenä että oksat pois.

Jos asiat sovitaan etukäteen ja kaikki on paikalla silloin kun on sovittu, kaikki pääsee vetämään livenä ja hyvillä saundeilla, mutta ku jotkut pändit tai niiden soittajat on niin saatanan isoja tähtiä että ne ei tuu paikalle silloin kun on sovittu.
Ne sopparit pitäis tehdä näihin isoihin tv-konsertteihin niin, että jos bändi ei oo sovittuun aikaan tekees soundzekkiä ja lavakarttaa ei oo ajoissa lähetetty niin ei tarvi tulla ollenkaan. Ne ongelmat näissä tv-jutuissa ei läheskään aina ole äänimiesten mokia vaikka ne saundit ny ihan selvästi onkin pielessä, kertokaa vaan että jos bändi ei pidä sopimusta niin miten se mixaaja vetää lennosta hyvät saundit (rummut väh. 8kanavaa, kitarat 2 kan., basso, laulua 1-5kan., synytikka 1-4 kan,) ottakaa huomioon että rummutkin on summissa mikitetty jossai parkkipaikalla sillon ku joku muu bändi vetää omaa osuuttaan jota sen miksaajan/miksaajien pitäis samaan aikaan pitää saudillisesti kasassa. (tässä kohtaa aika usein annetaan bändille 2 vaihtoehtoa joko paskat saundit tai playback)

Mua risoo playback ihan helvetisti jos bändi ei oikeesti osaa soittaa ja vielä enemmän jos vedetään playbackinä sen takia ku ei huvita tulla soundzekkiin.

On tiettyjä bändejä jotka vetää näissä systeemeissä lähestulkoon aina livenä ja se johtuu pelkästään siitä että jos sovitaan että lavakartat ja muut on miksaajalla maanantaina ne on sillä maanantaina ja jos sovitaan että teidän bändi tulee tekee soundzekin lauantaina klo.10.35 niin ootte sielä 10.30 ja joku teidän bändistä menee sinne miksaajan luo vielä kertomaan ne mahdolliset muutokset siihen mitä papereissa luki.

hyvänä esimerkkinä anssi kela ja neljä ruusua,, jos ei oo mahdollisuutta soittaa livenä koko bändin kans niin nää tulee sit landola kainalos ja sanoo et otetaan yhellä laajakalvomikillä,, pistä siihen vähä kaikua ja lopputulos on parempi ku playbackinä roudarinteipit suussa.
PL
15.09.2003 14:32:53 (muokattu 10.12.2003 10:13:09)
..................
Jenka
15.09.2003 16:12:13

Playback. Olisi ihan sama kuunteleeko biisin radiosta! Se joku Amy Studt ja Killerikin esittivät playbackina. Mieletöntä että joku tulee jostain kauempaa vain esittääkseen biisin, jonka laulaa vielä playbackkina. Keikkumaan lavalle. Okei, useimmat ovat kuulleet radiosta vain sitä biisiä ja ovat uteliaita näkemään miltä tämä näyttää. Mutta kun musiikissa se ulkonäkö ei ole sinänsä pääasia. Jos tulee esiintymään, niin parasta on että oikeasti laulaa.

Mutta kun ei kaikista ole lavaesiintyjiksi..ääni voi pettää, koneilla muokattuja biisejä ei voi silleen esittää ja saada kuulostamaan yhtä hyviltä lavalla..niin että...

Ehkäpä se sallitaan joillekin, mutta minä kannatan ihan aitoa esiintymistä. Sellaista joka tehdään sydämellä ja jokainen esiintymiskerta on erilainen.
Notefix
15.09.2003 17:37:21 (muokattu 15.09.2003 17:37:59)

Mä sanon että seli seli

No mutta, totahan mä just yritin sanoakin. Että, homma on vain joskus sellasta että siinä ei hyväkään jätkä paljoa pysty tekemään. Ei kaikki ole aina äänityyppien syy. Useimmiten siinä on monta yhtälöä, jotka vaikuttaa kaikkeen.

oon itte ollu sellasissa saatanan sähläys tapahtumissa äänimiehenä että oksat pois.

Samoin, vaikkei ehkä ihan mun ominta alaa olekaan.

keikkanauhoitusten kuunteleminen on yleensä aika karua puuhaa :)

Se on sairaan hauskaa...hevibändit on suosikkeja :D
Stöde
15.09.2003 18:27:29
En harjoittele esimerkiksi kitaran soittamista sen takia, että voisin sitten teeskennellä sitä jossakin. Jos näin haluaisin, niin harjoittelisin sitä peilin edessä, niinkuin muksuna teinkin.

Jeesjuu, ymmärrettäköön, että jossain tilanteissa joillain bändeillä on pakko vetää playbackinä.
My father was the wind, my mother was fire Raised by the wolves and I grew up wild
Diagnostica
15.09.2003 19:52:29
Okei, edellisissä viesteissä mainituista käytännön syistä voi olla pakko vetää playbackina, mutta miksi sitten tapahtumaa mainostetaan Live-tapahtumana?

Ehdotankin seuraavaa: Seuraavan kerran kun tv:stä tulee joku Livebändeillä mainostettu ohjelma ja jos siellä joku esiintyy playbackina, niin kaikki muusikkonettiläiset vaan laittamaan palautetta tapahtuman järjestäjälle. Ja kaikki laittaa saman kysymyksen: "Miksi sitä mainostettiin Live-tapahtumana?"

Näin
Bonham
15.09.2003 21:09:20
Okei, edellisissä viesteissä mainituista käytännön syistä voi olla pakko vetää playbackina, mutta miksi sitten tapahtumaa mainostetaan Live-tapahtumana?

Ehdotankin seuraavaa: Seuraavan kerran kun tv:stä tulee joku Livebändeillä mainostettu ohjelma ja jos siellä joku esiintyy playbackina, niin kaikki muusikkonettiläiset vaan laittamaan palautetta tapahtuman järjestäjälle. Ja kaikki laittaa saman kysymyksen: "Miksi sitä mainostettiin Live-tapahtumana?"

Näin

No, onhan se artisti itse siellä lavalla elävänä... ja voi jopa sanoa pari sanaa playbackin päälle...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
noir
15.09.2003 22:12:27
Tulipas mieleeni David Byrne Stop Making Sense -keikkataltioinnin alussa. Mies tulee tyhjälle lavalle kitaran ja mankan kanssa, laskee mankan maahan, sanoo "I'm gonna play a tape for you.", laittaa nauhan pyörimään, ja esittää Psycho Killerin.

Ja se on pirun kova veto. En usko, että oikea bändi olisi jossain piilossa, hauska temppu. Kappaleen aikana siis roudataan muut vermeet lavalle.

Loppukeikka meni tietysti "oikeasti".
Kyllä, olen nähnyt PMMP:n livenä.
sormunen
16.09.2003 11:12:14
Musta noissa televisioiduissa hyväntekeväisyyskonserteissa ongelma on tuotantopuoli. Siinä yhdistyy kaksi intressitahoa eli (kaupallinen) televisioyhtiö, joka haluaa ilmaista ohjelmaa, mihin myydä mainoksia ja hyväntekeväisyysbisnes, mikä haluaa vähällä vaivalla rahaa niin kauan kuin sen kertaista buumia kestää.

Hyvä konsertti ja/tai hyvä televisio-ohjelma eivät ole tavoitteina. Niistä tulee kuluja.

Mä oon henkkoht ollut mukana muutamassa stadionjutussa. Eka kerta oli myös eka kerta kun semmonen järkättiin eli Sarajevokonsertti. Se idea oli vielä hyvä ja asia aito eikä hyväntekeväisyysbisnestä ollut vielä Suomeen sillä lailla syntynyt.

Kumminkin jo silloin näki, missä mennään. Yhteisjärjestäjinä olivat Maikkari ja Yle. Meidän poppoo oli aidosti asian takana ja päätettiin, että, koska kyseessä on sota, sen pitää myös näkyä ja kuulua. Ynnä, että bändi soittaa vähän harvinaisemman biisin.

Mä yritin kolme viikkoa saada jotain vastuullista ohjaaja/tuotantotahoa kiinni kertoakseni meidän suunnitelmista, mutta en siinä onnistunut. Ei se heitä kiinnostanut. No, tuttujen kameramiesten ja kuvaajien kautta sain sitten sen verran viestiä perille, ettei pahempia vahinkoja päässyt tapahtuun.

Paikan päällä mä huomasin, että me oltiinkin sitten tasan ainoat, jotka olivat ajatukseen panostaneet. Kaikki muut olivat liikkeellä teevee-aikaa-uudelle-singlelle -pohjalta.

Tää ohjaaja sai sitten loppuvuodesta jonkun palkinnonkin kai siitä hyvästä, että jätti työnsä tekemättä.

Siitä keikasta en ottanut liksaa, mutta jälkeenpäin, jos on joutunut tekemisiin hyväntekeväisyysbisneksen kanssa, oon kyllä ottanut ihan normaalin liksan.

Ei playbackeissa, niinkuin ei oikeastaan muissakaan keinoissa, ole sinänsä mitään vikaa. Vaikkapa listastudiojutuissa ne on aivan ookoo. Mutta artistin olisi harkittava kyllä jokainen kerta erikseen. Humppajengille se on ihan sama, nehän myy vaan tavaraa. Mutta kyllä rokkibändin olisi aina välistä syytä funtsailla asennettaan.

Jos kumminkin on playbackiin suostunut, on mielenosoittaminen kornia. Ei playbackiin kukaan pakota.
Teemu85@_
16.09.2003 11:19:56
playbackillä soittaminen on maailman vastenmielisin asia, en ikinä soittaisi sillai. Nirvana teki hyvän vedon kerran ku ne joutu vetää playbackillä.
Teijo K.
16.09.2003 11:39:29

Jos ei ole aikaa eikä rahaa tehdä oikeata shöyta, saa sitten jäädä tekemättä kokonaan.
Mitenkähän toimisi tuolla klassisella puolella.

Hitto kun on Zappa -elämänkerta lainassa kaverilla, ei voi tarkistaa yksityiskohtia, mutta tehty on tuokin. Joku kamariorkesteri "esitti" Zapan biisejä playbackinä. Zapan sovitukset olivat kuulemma liian vaikeita, joten soittamisen hoiti lopulta tietokone. Zappa itse ohjelmoi systeemin kun siltä aloitteentehneeltä puolelta ei löytynyt ammattitaitoa.

Taisi Frankilta olla eräänlainen pieru klassisen musiikin puolelle.

Suomessahan on aina inhottu playbackiä, tuli mieleen että AC/DC jonkun huhun mukaan sai kärsiä tästä vihasta syyttään, kun toivat Suomeen ensimmäiset langattomat lähettimet kitaroissaan. Katsojat luulivat sitä playbackiksi.

Henkilökohtaisesti on sama soittaako esimerkiksi Nylon Beatin taustaorkesteri oikeasti, vai onko kyseessä playback. Mutta jos kävisi ilmi että vaikkapa Jethro Tull on esiintynyt playbackinä, suhtautuisin asiaan jostain selittämättömästä syystä nihkeästi. Kai se on sitten minulle tapauskohtaista tuo suhtautuminen tähänkin asiaan.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Diablero
17.09.2003 00:37:23

Henkilökohtaisesti on sama soittaako esimerkiksi Nylon Beatin taustaorkesteri oikeasti, vai onko kyseessä playback. .

ja Mikäs vika nailon biitin taustapumpussa on?
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
fox
17.09.2003 00:43:40

Jos kumminkin on playbackiin suostunut, on mielenosoittaminen kornia. Ei playbackiin kukaan pakota.

Sormusen kanssa tässä samoilla linjoilla... Ja eipä ne sitä playbackia syyttä suotta tee. Siis nämä tv-väet. Eikä se yhtään huonommaksi tee niitä muusikkoja, kyllä ne edelleen osaavat soittaa. Hyvin. Hei, sehän on vaan shöyta... :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)