Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1082 83 84 85 86
H-Diddy
08.04.2006 21:01:57
Minkäs kokosella kuusioavaimella väännellään straton vintagetallan kielien korkeudet? Minä näätä hävitin oman avaimen enkä kitara kainalossa viittisi rautakauppaan lähteä. Liitetaan tähän syssyyn vielä jotta mikä on kaularaudan säätöavaimen koko?

Kiitos
janik
09.04.2006 12:19:51 (muokattu 09.04.2006 12:25:50)
Minkäs kokosella kuusioavaimella väännellään straton vintagetallan kielien korkeudet? Minä näätä hävitin oman avaimen enkä kitara kainalossa viittisi rautakauppaan lähteä. Liitetaan tähän syssyyn vielä jotta mikä on kaularaudan säätöavaimen koko?

Kiitos

3/16" (n. 4,76 mm) kaularauta.

e: Täältä saattaisi löytyä ruuvin koot http://www.allparts.uk.com/acatalog/SaddleBridgeHeightScrews.html
---------------------Fahrenheit
oiva tumpeloinen
12.04.2006 09:11:08
Yritin silmäillä topicin läpi, mutta en löytäny mitään oppaita ihan avuttomille kiinteän tallan säätäjille. Kelluvasta ja floikasta ylipäätään hirveästi oli asiaa, mistä plussat kyllä tekijälle. Mutta jos ei mene liian hankalaksi selittämiseksi (luulisi että vähemmän tekstiä tulee), olisi kiinteän tallan säätämisestä ja ydinasioista mukava lukea minua viisaampien mietteitä. Ja esim. sellaiset perusasiat kuin intonaation säätäminen ja tarkistaminen on ainakin meikäläiseltä joskus jääny opettelussa väliin.

Please?

Kiinteän tallan säätäminen on ihan samanlainen homma kuin kelluvan tallan säätäminen. Ja intonaation tarkastaminenkin käy samaan tapaan. Koitan nyt lyhyesti kertoa sulle toimenpiteet, olettaen että sulla on tuommoinen RG321 (kaulan säätöä en nyt rupea selittelemään)....

Kielten korkeutta voit säätää pala kerrallaan: tallan päällä on kaksi pientä kuusiokoloruuvia molemmin puolin kieltä. Niitä ruuvaamalla kieli nousee/laskee, saat itse arvata kumpi suunta tekee kumman funktion. ;)

Kun sulla on sopiva korkeus kielissä, on seuraavana vuorossa intonaation tarkastus ja säätö. Eli sulla pitäisi soida vapaa kieli tasan oktaavin alempana kuin sama kieli 12. välistä painettuna. Mittarilla tarkistat, olet vain tarkkana, ettet bendaa kieltä ollenkaan painaessasi sitä.

Jos hienovireessä on heittoa, voit säätää sitä tallan takana olevista ruuveista. Jokaiselle kielelle on omansa tallan takana kielten suuntaisesti. Sitä ruuvaamalla (olisikohan siiihen muistaakseni käynyt ihan ristipääruuvari) liikkuu tallapala edestakaisin. Säädät sitä vähän ja tarkistat taas hienovireen. Toistat toiminnon niin usein, että hienovire on kohdallaan.

.....tässä nyt lyhyesti (eikä edes niin lyhyesti).
Disposable
12.04.2006 18:59:07
Kielten korkeutta voit säätää pala kerrallaan: tallan päällä on kaksi pientä kuusiokoloruuvia molemmin puolin kieltä. Niitä ruuvaamalla kieli nousee/laskee, saat itse arvata kumpi suunta tekee kumman funktion. ;)

Päteekö kelluvatallaisen kielen korkeussuositukset ja mittaustavat kiinteässäki? Että ohjearvoksi semmonen alle 1 mm 7. väliltä kun 15. väli painetaan kiinni? Onko capo välttämätön?

Tiedätkö muuten miksi nuita palojan on oltava 2? Kun tuntuu että ne eivät ole koskaan samalla tasalla, vai pitääkö niiden ollakkaan?

Kun sulla on sopiva korkeus kielissä, on seuraavana vuorossa intonaation tarkastus ja säätö. Eli sulla pitäisi soida vapaa kieli tasan oktaavin alempana kuin sama kieli 12. välistä painettuna. Mittarilla tarkistat, olet vain tarkkana, ettet bendaa kieltä ollenkaan painaessasi sitä.

Tämä tuli tarpeeseen, kiitos kovasti. +
Thrash on rässiä.
oiva tumpeloinen
13.04.2006 10:48:53
Päteekö kelluvatallaisen kielen korkeussuositukset ja mittaustavat kiinteässäki? Että ohjearvoksi semmonen alle 1 mm 7. väliltä kun 15. väli painetaan kiinni? Onko capo välttämätön?

Tarkoitat nyt ilmeisesti kaulan reliefin säätöä?

Capo ei ole välttämätön, tosin monet kokevat sen helpotuksena. Itse en sitä käytä (johtuen varmastikin siitä, ettei mulla ole pienintäkään käsitystä, missä se voisi olla). Mä painan kieltä 1. nauhavälistä ja 14. nauhavälistä katson, että kaula on vähän notkollaan keskeltä noin plekun paksuuden verran, olisiko se sitten noin millin verran. Samalla katselen luotisuoraa pitkin mahdollisesti nousseita nauhoja ja ettei kaula ole vääntynyt propelille. Tämän takia mä teen saman tarkastuksen ainakin molemmilla e-kielillä. Jos kaikki näyttää hyvältä, niin voi jatkaa muita säätöjä. Jos ei, niin sitten pitää katsoa vielä joltain keskikieleltä tuo sama etäisyys ja säätää jonkinmoinen kompromissi. Seuraavaksi säädetään sitten talla edellisen postauksen ohjeilla.

Kaulan ja tallan säätämisen jälkeen suosittelen käymään jokaisen nauhavälin läpi soittamalla (siis ihan 1234-treeni joka nauhavälistä ja kieleltä). Tällä saadaan tietää, ettei mikään väli rämise. Siitä taas saadaan lisätietoa, onko kaula ropeli tai joku nauha koholla jne....

Jos mitään ongelmia ei ole, niin sitten taas siirrytään siihen intonaatiosäätöön.

Tiedätkö muuten miksi nuita palojan on oltava 2? Kun tuntuu että ne eivät ole koskaan samalla tasalla, vai pitääkö niiden ollakkaan?

Nyt en ihan täysin ymmärtänyt kysymystä.....jos tarkoitat, että miksi niitä ruuveja on oltava 2/pala, niin luulisin, että sillä saadaan helpommin ja tarkemmin pala kohdalleen ja vakaaksi (tästä joku voi korjata, jos kokee aiheelliseksi. En ole itse koskaan kokenut sitä niin tärkeäksi asiaksi, että olisin sitä miettinyt sen enempää).

Tallapalojen ei kaikkien tarvitse olla samalla korkeudella, sen takiahan niitä saa erikseen säätääkin.

Tämä tuli tarpeeseen, kiitos kovasti. +

Eipä kestä.

Kun alat säätää kitaraa, niin älä noudata noita 1 mm ym. rajoja liian tarkasti. Ne on vain suuntaa-antavia ja saattavat hyvinkin poiketa esim. eläneen kaulan takia. Haet vain pikkuhiljaa sellaisen säädön, joka sopii sulle itsellesi. Kaikilla on kuitenkin vähän erilaiset mieltymykset.

Teet vain hitaasti pikkuhiljaa. Työtä saattaa tuntua olevan todella paljon, jos joudut toistamaan toimenpiteitä useaan kertaan, mutta se on mielestäni parempi tapa kuin rikkoa soitin. Ajan mittaan säätäminen kuitenkin nopeutuu.

Ai niin.....ettei nyt jäänyt epäselväksi: Intonaatiota sun ei kannata säätää joka kerta, kun olet säätänyt kitaraa muuten. Säädä se vasta sitten, kun kaikki muut säädöt on oikeasti kohdallaan.
Stratocaster_90
13.04.2006 14:28:44 (muokattu 13.04.2006 14:29:57)

Siis mitä niillä ruuveilla säädetään jotka ovat kiinni tallapaloissa(?) vaakatasossa? Ne siis liikuttavat tallapaloja kaulaa kohti -ja pois päin. Niissä on myös ympärillä jousi. Ja monta milliä olisi hyvä jäädä tilaa jos painaa 22 nauhavälisen kokoisesta kitarasta 1. ja 12. nahavälistä?
oiva tumpeloinen
13.04.2006 18:45:58
Siis mitä niillä ruuveilla säädetään jotka ovat kiinni tallapaloissa(?) vaakatasossa? Ne siis liikuttavat tallapaloja kaulaa kohti -ja pois päin. Niissä on myös ympärillä jousi. Ja monta milliä olisi hyvä jäädä tilaa jos painaa 22 nauhavälisen kokoisesta kitarasta 1. ja 12. nahavälistä?

Niillä ruuveilla säädetään hienovirettä.

Se kaulan notko on taas subjektiivinen: se pitää kokeilla, milloin se tuntuu parhaalta. Mulla se on yleensä ohuen plekun verran....ja sen verran, ettei kielet rämise.
ruostemies
13.04.2006 23:30:00 (muokattu 14.04.2006 00:25:37)

Kuinka paljon tohon kaularautaan uskaltaa koskea itse? Mulla Ibanezin Jem ja kieliä haluaisin hieman pudottaa. Talla on jo liian alhaalla ja esim flutter ei enää onnistu. Joku joka tietää faktaa asiasta?

Danke schön fur die informatzion!

Kaularautaa säätämällä tilanne ei korjaannu.Muutenkin kaularaudan säätäminen
on aina riskaabelihommaa.
Tässä kohtaa täytyy säätää kaulan kulmaa.Kaula pitää olla ns. pulttikaula ja takimmaisten ruuvien kohdalle esim. pienet rikat kaulan ja lankun väliin.Tai sitten alumiinista esim hioo ja veistää sopivan korokkeen sinne väliin. Kaula pitää asettaa suoraan suhteessa lankkuun,kieliin ja tallaan takaisin ja ruuvit tiukalle.Niistä ns. pivot ruuveista sitten nostetaan talla uudelle korkeudelle, hyvä kielten korkeus löytyy niin että ylhäältä venytetäessä äänet soi eikä demppaudu nauhoihin.
Disposable
14.04.2006 22:11:07
Nyt en ihan täysin ymmärtänyt kysymystä.....jos tarkoitat, että miksi niitä ruuveja on oltava 2/pala, niin luulisin, että sillä saadaan helpommin ja tarkemmin pala kohdalleen ja vakaaksi (tästä joku voi korjata, jos kokee aiheelliseksi. En ole itse koskaan kokenut sitä niin tärkeäksi asiaksi, että olisin sitä miettinyt sen enempää).

Joo no meikäläiselle herää aina mitä kummallisimpia kysymyksiä mieleen :P Eli juuri tuota tarkoitin, miksi yhtä kieltä kohden täytyy olla 2 ruuvia mitä vääntää? Eli että onko se käytännöllisistä syistä (liian vaikea kehitellä sellaista palaa että vain yhtä ruuvia tarvii vääntää ja koko pala nousee/laskee tasaisesti molemmilta puolilta) vai onko sillä jotain merkitystä soundiin (kun alempi puoli on korkeammalla kuin ylempi puoli tulee enempi X-tyylinen soundi, kun ylempi puoli on korkeammalla tulee enempi Y-tyylinen ääni).

Eli siis ilmeisesti käytännöllisistä syistä, kiitos tiedosta.
Thrash on rässiä.
Stratocaster_90
16.04.2006 08:07:01 (muokattu 16.04.2006 08:07:24)

Nyt tuli ongelma säädettäessä kitaraa (ongelma on tosin ollut aina, mutta pienempi, kitara nääs on Harley Bentonin) : siis kumpaan suuntaan pitää vääntää sitä kaularauta ruuvia, jos haluaa että kieliä voi pitää matalammalla että ne ei rämise?
janik
16.04.2006 13:25:33
Nyt tuli ongelma säädettäessä kitaraa (ongelma on tosin ollut aina, mutta pienempi, kitara nääs on Harley Bentonin) : siis kumpaan suuntaan pitää vääntää sitä kaularauta ruuvia, jos haluaa että kieliä voi pitää matalammalla että ne ei rämise?

Myötäpäivään käännettäessä kaulasta tulee suorempi.
---------------------Fahrenheit
Stratocaster_90
16.04.2006 15:27:29 (muokattu 16.04.2006 15:27:46)

Joo, sain ongelman ratkaistua! Kielet olivat pari päivää 5 mm irti otelaudasta, ja nyt kun alensin ne suunnilleen 2-3mm, tuntuu kuin taidot olisivat parentuneet paljon!
Manicci
19.04.2006 13:26:28 (muokattu 19.04.2006 13:28:25)
Joo, sain ongelman ratkaistua! Kielet olivat pari päivää 5 mm irti otelaudasta, ja nyt kun alensin ne suunnilleen 2-3mm, tuntuu kuin taidot olisivat parentuneet paljon!

5mm!

Itse jouduin pitämään ennen nauhojen hiontaa siinä 3mm paikkeilla ettei alkanut särisemään, ja sitäkin pidin jo sikakorkeana. Edit. Omani ei ole HB

Heh, kerran kokeilin liikkeessä HB:n stratoa, jossa kielet olivat todellakin sen n. 5mm korkealla ainakin. Oli toivottavasti kuitenkin tehtaan säädöissä :)
Strato ja putkimarsu- muita ei tueta.
Manicci
19.04.2006 13:46:08
Entiedä onko osoite oikea, mutta kysytään.

Onko noiden "isojen" setien, kuten R. Cray, Clapton, Buddy Guy, Eric Johnson jne stratomiehien kitaroita jotenkin muokattu satulan päästä kaulaa ensimmäisien nauhojen vireen parantamiseksi?

Earvanoja tai vastaavia noissa ei näy(=ole), mutta silti kaikki kuulostavat äänitteillä ja keikoilla ja ties millä aivan vireiseltä sointujakin soitettaessa.

Toisin taas, jos musiikkiliikkeessäkin kokeilee jotain U.S.A Fender Stratoa, tai kaverini USA stratoa, tai jotain jo kalliimman luokan soitinta(puhumme stratoista), aina kuulostaa jokin sointu epävireiseltä vaikka miten sen koittaisi "keskiarvoon" virittää.

Sitä vaan hain, että jos maksan 1500€ kitarasta, niin täytyykö minun todellakin laitatuttaa siihen vielä jokin erikoissatula, että sen saa kunnolla jokapuolelta vireeseen? Luulisi tuon "ominaisuuden" tulevan jo tuossa hintaluokassa vakiona.

Kokemuksieni mukaan täytyy. (Kiitos liian tarkan korvani).
Strato ja putkimarsu- muita ei tueta.
jran
23.04.2006 17:10:44
Tremsetter ohjeeseen vielä semmoinen lisäys (vaikka hyvä ohje onkin...), että Hipshotin sivuilla on melko selkeä ja yksinkertainen asennusvideo. Itse tein homman pitkälti tuon mukaan ja homma sujui kohtuu helposti.

www.hipshotproducts.com/videos/show … .php?videofile=t-setter_for_web.mov
petrutsi
24.04.2006 18:22:45 (muokattu 24.04.2006 18:23:18)
Kysymyksessä siis Ibanez rg2620cbl ja tallana Edge-pro.

Mulla olisi nyt kysymys jonka ratkaisemiseen ei ole löytynyt ratkaisua ibanezrulesista eikä jemsitelta. Jos ei täältä apua tule niin vien levytukkuun mietittäväksi. Eli, kampi on aivan helvetin löysällä ja myös lonksuu ja "hölskyy" paikallaan kun esim. tekee fluttereita ja muita kampikikkoja.

Vaikka nuo nylon-palikat oon juuri vaihtanu niin ei auttanut. Sen jälkeen kiristelin ja rassasin armholderin ruuvin ja jousen myös, ei vieläkään tulosta. Tänään sitten otin tallan irti ja kiristin arm holderin mutterin sekä sen ison ruuvin, niinkuin oli jemsitella neuvottu. Eikä vieläkään tulosta vaan armoton vitutus, naarmuuntuneet osat sekä kolhu lavassa (vitutuksissani siirsin kitaran asentoa kiinnittämättä huomiota missä se oli). Jos tämän ongelman voitte ratkaista niin rakastan teitä.
My balls and the end of humanity..how the hell are they related?
janik
24.04.2006 19:25:24

Mulla olisi nyt kysymys jonka ratkaisemiseen ei ole löytynyt ratkaisua ibanezrulesista eikä jemsitelta. Jos ei täältä apua tule niin vien levytukkuun mietittäväksi. Eli, kampi on aivan helvetin löysällä ja myös lonksuu ja "hölskyy" paikallaan kun esim. tekee fluttereita ja muita kampikikkoja.

Vaikka nuo nylon-palikat oon juuri vaihtanu niin ei auttanut. Sen jälkeen kiristelin ja rassasin armholderin ruuvin ja jousen myös, ei vieläkään tulosta. Tänään sitten otin tallan irti ja kiristin arm holderin mutterin sekä sen ison ruuvin, niinkuin oli jemsitella neuvottu. Eikä vieläkään tulosta vaan armoton vitutus, naarmuuntuneet osat sekä kolhu lavassa (vitutuksissani siirsin kitaran asentoa kiinnittämättä huomiota missä se oli). Jos tämän ongelman voitte ratkaista niin rakastan teitä.

Mulla on samanlaista vaivaa. Taitaa se holkki olla jotenkin liian löysä tai jotain, se pysyy aina hetken piukassa ja sitten taas löystyy. LOCTITEa väliin:D
oiva tumpeloinen
24.04.2006 19:27:13

"If your bar moves too easily in the arm holder socket simply use clear nail polish under the bushings to make a tighter seat for the arm so it swivels less freely."

Tämä ohje siis jemsiteltäkin......

Eli laita niihin teflonpaloihin kynsilakkaa lisäkerrokseksi. Tai sitten voit kokeilla sitä lakkaa kampeen tefloneiden alle, jolloin sen luulisi kestävän pidempään. Jälkimmäistä en ole vielä kokeillut, mutta kaverin kitaraan aiemmin laitoin noihin tefloneihin. Toimi ainakin jonkun aikaa......en tiedä toimiiko vieläkin, kun kitara on jo mennyt vaihtoon.
petrutsi
24.04.2006 21:08:11
Tämä ohje siis jemsiteltäkin......

Djoo täytyypä tuota koittaa kanssa, joskin käsittääkseni tuo on erityisesti kuluneille bushingeille tarkotettu. Mitä tulee siihen lonksumiseen niin ei tuo auta. Vähän sain äsken kireemmälle kun kiristelin lisää niitä muttereita mutta nyt taas siellä kilisee ja kolisee joku muu kun kampea kääntää. Taidan viedän tämän säädettäväksi ihmisille, jotka tämän homman hallitsee. Jos vaikka pääsis vierestä kattomaan, että miten se homma toimii!
My balls and the end of humanity..how the hell are they related?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)