friteerattu peruna 10.04.2006 18:13:20 | |
---|
Mitä tulisi osata rockkitaroinnissa? Mitkä rytmit, mitkä skaalat? Mikä on hyvä soolon rakenne (no joo, onhan se makuasia, mutta kun oon niin aloittelija)? Mitkä sointukulut ovat tavallisia? Sooloista vielä. Oon kasannu omat sooloni yleensä (improvisoitua on tullu toki) neljästä lickistä. Oon laittanu ne tiettyyn järjestykseen sillälailla, että alussa tulee joku peruslicki, toka licki lähtee matalalta ja nousee yläkielille bendiin, kolmas taas lähtee alas neloskielelle asti ja neljännessä vetelen loppuun vähän lurituksia E- ja A kielillä ja päätän soolon voimasointuun. V.U.K Uusis on ÄIJJJÄ kolmella jiillä! |
Von Blåmberg 10.04.2006 18:15:40 | |
---|
Mun mielestä ainoa oleellinen asia on unohtaa kaikki teoriat ja säännöt, ja vetää ns. perstuntumalla. "Since when did mediocrity and banality become a good thing....? I want my children to listen to people who FUCKIN' ROCK!!!!!!" |
Cujo 10.04.2006 18:15:52 | |
---|
Öh... Soita sitä rokkia, niin kyllä se siitä tarttuu. Varo, ettei mene kaikki soolot ihan samanlaisiksi. No llores mi querida Dios nos vigila Agarrame, mi vida AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |
Petrukki 10.04.2006 18:30:53 | |
---|
Pentatoninen skaala. Haen bändia Turusta, metalli-tyyli (progahtava!!), voisin olla komppikitaristi ja leadikin, mutta tilu ei mee... vielä. |
Lesko 10.04.2006 18:35:00 | |
---|
Vetää tunteella niitä juttuja mitkä kuulostaa hyvältä ja tuntuu myös. Kyllä se teoria siellä pohjalla on tottakai ja siellä se pysyköön, mutta muista että kaikki soitto lähtee sielusta ja sen pitää kuulua. Ne jutut jotka ovat hyväntuntuisia, ovat hyviä! Kaiken perusta on fiilis! "Musiikissa on perusasioita. On olemassa huonoa musiikkia, on hyvää musiikkia, on vähän parempaa musiikkia ja sitten on Led Zeppelin" |
darrell 10.04.2006 18:51:17 | |
---|
Mun mielestä ainoa oleellinen asia on unohtaa kaikki teoriat ja säännöt, ja vetää ns. perstuntumalla. Asenne on puoli uraa, mutta tässä on sellainen vaara, että ilman perustietoja (perustiedot siitä, mitä soittaa) kehitys pysähtyy. Teorioissa on se hyvä puoli, että voi etsiskellä helpommin ja laajemmalla paletilla itselleen uutta haastetta ja treenattavaa, kun huomaa, että veivaa korvakuulolta niitä samoja likkejä tuhannetta kertaa. |
Magic Bullet 10.04.2006 19:06:16 | |
---|
Blues! Sieltä lähtee hyvin kaikki rockin perustekniikat kuten vibrato, bendit yms... Sitten kun sen hallitsee niin voi opetella muitakin rock-tekniikoita kuten Täppingit yms... |
Von Blåmberg 10.04.2006 19:29:31 | |
---|
Asenne on puoli uraa, mutta tässä on sellainen vaara, että ilman perustietoja (perustiedot siitä, mitä soittaa) kehitys pysähtyy. Teorioissa on se hyvä puoli, että voi etsiskellä helpommin ja laajemmalla paletilla itselleen uutta haastetta ja treenattavaa, kun huomaa, että veivaa korvakuulolta niitä samoja likkejä tuhannetta kertaa. Toisaalta, eipä se teoriaosaaminen paljon pelasta, jos mielikuvitusta ei löydy. Siitä tulee pelkkää skaalojen sahailua ees taas. Mun mielestä siis ehdottomasti asenne ennen teoriaa!
Nimim. Skaalojen sahailua jo vuodesta '97 :) "Since when did mediocrity and banality become a good thing....? I want my children to listen to people who FUCKIN' ROCK!!!!!!" |
Muuki 10.04.2006 19:35:34 | |
---|
Mitä tulisi osata rockkitaroinnissa? Mitkä rytmit, mitkä skaalat? Mikä on hyvä soolon rakenne (no joo, onhan se makuasia, mutta kun oon niin aloittelija)? Mitkä sointukulut ovat tavallisia? Osta kirja. Kitarakirja, Suuri Kitarakirja by Ralph Denyer. Mittään en oo kirjottanu alle |
Juzpe 10.04.2006 19:44:25 | |
---|
Toisaalta, eipä se teoriaosaaminen paljon pelasta, jos mielikuvitusta ei löydy. Siitä tulee pelkkää skaalojen sahailua ees taas. Mun mielestä siis ehdottomasti asenne ennen teoriaa! Nih. Ja toisaalta teorian osaaminen on taas suunnattoman hyödyllistä erilaisten musiikillisten rakenteiden tajuamisen takia. Mielestäni pelkällä asenteella ilman taitoa ja pelkällä taidolla ilman asennetta ei pitkälle pääse. Mitenkään eivät kuitenkaan sulje toisiaan pois. "I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
"Paskaa on paljon enemmän ku tryffeleitä, ei se silti tarkota että paska ois parempaa" - rakas avovaimoni |
zuppermuhle 10.04.2006 21:43:03 | |
---|
Viitossointuja, pentatonista, säröä ja asennetta ja kyllä pitäisi lähteä. Jos ei niin kokeile musiikin teoriaa. Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |
blastoff 10.04.2006 21:47:30 | |
---|
Mitä tulisi osata rockkitaroinnissa? Biisejä. |
Magic Bullet 10.04.2006 22:02:10 | |
---|
Biisejä. Hohoo... Vuoden väläytys... ja aika turha sellainen. Mutta totta... Välillä tuntuu sille, ettö minulla ei ole itään sanottavaa... silloin voisin olla hiljaa...Niin... |
darrell 11.04.2006 11:28:01 (muokattu 11.04.2006 11:32:10) | |
---|
Biisejä. Tässä o kyllä hyvä pointti. Bändisoitto perustuu lähes kokonaan biisien soittamiseen. Siinä on jokaisella selvä rooli jne. Ei siitä sen enempää. Toisaalta, jos ei soittele bändeissä, vaan itsekseen (EDIT: rokkikitaraa voi soittaa myös kotona!!), niin biisien soittaminen käy helposti tylsäksi aikaa myöten. Silloin kannattaa katella sitä teoriapuoltakin, josko sieltä löytyis jotain. Esim. FAQ:ssa nuo voimasoinnut menee selkeästi teorian alkeisiin, ja koska samat jutut löytyy helposti korvakuuloltakin, niin minusta nämät esimerkkinä otetut kaksi asiaa ainoastaan tukee toisiaan. Ei mitään syytä kallistua vain jommalle kummalle suunnalle. Ellei sitten asenne ole niin kova, että ei tarvi edes lukemaan opetella. |
Jucciz 11.04.2006 13:15:50 | |
---|
Hohoo... Vuoden väläytys... ja aika turha sellainen. Päinvastoin. Biisejä soittamalla oppii soittamaan biisejä, sormitreenejä soittamalla puolestaan sormitreenejä. Yleensä soittajasta kuulee, kumpaan on satsattu. |
Juzpe 11.04.2006 14:40:49 | |
---|
Päinvastoin. Biisejä soittamalla oppii soittamaan biisejä, sormitreenejä soittamalla puolestaan sormitreenejä. Yleensä soittajasta kuulee, kumpaan on satsattu. Jos kumpaankaan.... Sormitreenit on kyllä ihan hyviä (jos niitä soittaa maksimissaan 25% soittamiseen käytetystä ajasta) sormien kehittymisen kannalta ainakin alkuvaiheessa (ensimmäiset noin 5 vuotta). Itse olen huomannut että kun ei tuo William G Leavittin kirjasarja silloin aloitellessa kauheasti käytössä kulunut, niin joitain juttuja joutuu tosissaan kelailemaan nyt myöhemmässä vaiheessa. Voisin tehdä vertauksen urheiluun: Sormitreeni on vähän niinkuin kestävyys- ja voimaharjoittelua ja biisien soittaminen sitten sitä lajikohtaista reenaamista. Ei pelkästään salilla käymällä juosta satasta alle 10 sekuntiin tai viskata keihästä 90 metriä. "I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
"Paskaa on paljon enemmän ku tryffeleitä, ei se silti tarkota että paska ois parempaa" - rakas avovaimoni |
-Aleksi- 11.04.2006 15:00:30 | |
---|
Mitä tulisi osata rockkitaroinnissa? Soita tunteella, rockissa teoria on vaan tiellä. (nyt sataa paskaa niskaan) |
Tasapaino 11.04.2006 15:07:40 | |
---|
Soita tunteella, rockissa teoria on vaan tiellä. (nyt sataa paskaa niskaan) Niin sataa. Ja syystä. Näet tyhmyydestä rangaistaan. Ora et labora. |
Jucciz 11.04.2006 15:15:59 | |
---|
Soita tunteella, rockissa teoria on vaan tiellä. (nyt sataa paskaa niskaan) Just because you can't use it doesn't make it useless. |
Niin sataa. Ja syystä. Näet tyhmyydestä rangaistaan. Legendaarinen esimerkki joka ei edes ole kovin yleistävä: Klassisen puolen ihmiset eivät osaa soittaa paskaakaan jos ei ole nuotteja edessä. Just because you can't use it doesn't make it useless. Olen suorittanut 2/3 teorian, paskat se mua hyödyttää. |