Aihe: Mitä pitäisi harjoitella..
1 2 3 4 5
maxim
08.04.2006 14:27:53
http://www.youtube.com/watch?v=qoo_P0j7scM&search=alvin%20lee

Hyvältä näytti! Katoin ilman ääntä Saturday Morning "Feverissä"... :)
Tasapaino
08.04.2006 15:00:20
Ei 60-luvulla ollut ees tarkoitus tilutella. Musiikkikin oli erilaista ja jengi ehkä panosti tosiaan enemmän fiilikseen kuin tekniikkaan.

Ei ollut ei, osin siksi varmaan 60- ja 70-luvuilla tehtiin historian parasta (pop)musiikkia. Ei tämä tosiasia kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, ettei sitä teknistä taituruutta ollut silloin niin paljon kuin nykyään.

Varmaan monista (minustakin) tuntuu, että tämä keskusteluntynkä hipoo turhuuden huippua, mutta musta tässä ollaan pikkuhiljaa todistamassa, että kitaristien teknisen osaamisen kehittymisen myötä musiikin taso on yleisesti ottaen laskenut kultaisista 60- ja 70-luvuista. Tämä olisi melkoisen mielenkiintoinen argumentti esitettäväksi vaikkapa klassista musiikkia soittavalle viulustille, joka soittaa äärimmäisen teknisiä kuvioita päivästä toiseen.
Ora et labora.
Bertrand
08.04.2006 15:30:50 (muokattu 08.04.2006 15:31:33)
Tosihan se on, että sähkökitaran soitto on niin nuori taiteenlaji, ettei vielä 60-luvulla kenelläkään ollut sellaista teknistä taituruutta soittaa sellaisia kuvioita kuin vaikkapa Steve Vain vaikeimpia "tilutuksia".

Jo 1930-luvulla esimerkiksi Charlie Christian soitti teknisesti niin vaativia juttuja, että kumihousuiset tilusuharit pillahtaisivat itkuun ja tappaisivat itsensä yrittäessään samaa. Django Reindhardtin juttuja ei luultavasti yksikään tilupelle pysty lähestymään. Samaa voi sanoa Les Paulista. Ja niin edelleen.

On se kumma näiden tilupalvojien tietämättömyyden määrä muun olemassa olevan musiikin suhteen, varsinkin aiemmin tehdyn musiikin.

Edit: kirjoitusvirhe
Karipiirto
08.04.2006 15:59:40

Jo 1930-luvulla esimerkiksi Charlie Christian soitti teknisesti niin vaativia juttuja, että kumihousuiset tilusuharit pillahtaisivat itkuun ja tappaisivat itsensä yrittäessään samaa. Django Reindhardtin juttuja ei luultavasti yksikään tilupelle pysty lähestymään. Samaa voi sanoa Les Paulista. Ja niin edelleen.

On se kumma näiden tilupalvojien tietämättömyyden määrä muun olemassa olevan musiikin suhteen, varsinkin aiemmin tehdyn musiikin.

Kovin totta ja pitääpä muistuttaa ettei Van Halenkaan sitä täppinkiä keksinyt vaan vain jalosti sen oman tyylinsä mukaiseksi. Silti tekninen taituruus tarkoitti tässä tapauksessa kai Ynkkä/Steve Vai -sooloiluja jotka ovat hiljalleen kehittyneet rockmuusikkojen keskuudessa kun ne tavallista monipuolisemmat soittajat ovat tuoneet niitä mukanaan mm. Jazzista ja kehittäneet niitä tiettyyn suuntaan.
Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli?
Tasapaino
08.04.2006 16:59:22

Edit: kirjoitusvirhe

Luepa noita mun vähän myöhempiä kirjoituksia ja hauku sen jälkeen tilupalvojaksi. Reinhardtin jutut nyt ei vaan ole teknisesti yhtä vaativia kuin Vain, sori. Mutta ei se edelleenkään tarkoita sitä, ettei Djangon musiikki olisi parempaa.
Ora et labora.
BigPapa
08.04.2006 17:02:15

Luepa noita mun vähän myöhempiä kirjoituksia ja hauku sen jälkeen tilupalvojaksi. Reinhardtin jutut nyt ei vaan ole teknisesti yhtä vaativia kuin Vain, sori. Mutta ei se edelleenkään tarkoita sitä, ettei Djangon musiikki olisi parempaa.

Juu ei ole, ne on itse asiassa omalla tavallaan vaativampia kuin Vain jutut.Ootko ihan itse keksinyt tuon väitteen?Hip hip huraa....
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Bertrand
08.04.2006 17:09:20
Reinhardtin jutut nyt ei vaan ole teknisesti yhtä vaativia kuin Vain, sori.

Aamen
BigPapa
10.04.2006 08:38:13 (muokattu 10.04.2006 08:42:11)

BigPapa
10.04.2006 09:31:35 (muokattu 10.04.2006 09:48:31)

Juzpe
11.04.2006 12:44:02

Olenko aistimassa köpöt vs. junnut väittelyä? Itse kun putoan tuohon köpöjen ja junnujen välimaastoon en aio osallistua.

Asiaan:

Edelleen jos puhuttais tosta reenaamisesta.... Kiinostas tietää, että mitä esim. BigPapa soittelee silloin kun ei vetele niitä tyylikkäitä boogieitaan ja rökenröllejään levylle... Siis noin niinku reenimielessä... Kerro pappa meille mitä soittelet kotona sillon kun kitara vaan "osuu käteen" ilman sen kummempaa tarkotusta. Itse olen viimeaikoina yrittänyt reenata akustisella "ilmavaa" komppausta....
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP "Paskaa on paljon enemmän ku tryffeleitä, ei se silti tarkota että paska ois parempaa" - rakas avovaimoni
Juzpe
11.04.2006 14:29:04

Olen nyt soittanut n. 20 vuotta ja olen hieman jumissa siinä perkeleen blues-skaalassa jossa monet muutkin ovat. Eli suosittelen opettelemaan todella muitakin skaaloja kun se yhden.
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP "Paskaa on paljon enemmän ku tryffeleitä, ei se silti tarkota että paska ois parempaa" - rakas avovaimoni
Tasapaino
11.04.2006 16:07:32
Onkos tuo tekninen pelleily nyt sitten kaiken a ja o?

Pakko olettaa, että tämä viesti on osoitettu minulle.

Ja ärrh. Eikö niitä viestejä voi lukea. Olenhan sanonut, että 60- ja 70-lvuilla tehtiin historian parasta musiikkia ehkäpä juuri huonomman teknisen osaamisen takia. Eli siis ei, ei todellakaan, tekninen pelleily ei ole mielestäni pääasia. Melkeinpä voisi sanoa, että tekninen kehityminen on vienyt kitarointia huonompaan suuntaan, mikä on aika mielenkiintoinen ajatus, enkä itsekään ole päässyt selvyyteen tuosta. Siksi olisikin mukava saada jotain keskustelua aikaan. Tämä väite oli muuten aika rankasti sanottu vaikkapa Bodom-faneja ajatellen.

Mun vaikkapa Auvisen välinen kiista koski ainoastaan sitä, oliko entisaikoina teknisesti niin taitavia kitaristeja kuin nykyään. Mä sanoin, että Vai on kovempi kuin Django (jota kaiketi voidaan pitää aivan ehdottomana vanhojen aikojen tekniikkataiturina), eikä Auvinen ollut lainkaan samaa mieltä. Siihen toki yhdyn, että Djangon musiikki on yleisesti ottaen parempaa, vaikka Vaillakin on aivan ilmiömäistäkin materiaalia, mutta puhtaasti tekniikkaa ajattelen Vai on edellä. Ja kyllä mä olen vieläkin sitä mieltä, ehdottomasti. Tuossa on ihan hyvä esimerkki: http://video.google.com/videoplay?docid=-8603777924506557295

Toisaalta Auvinen totesi, että omalla tavallaan Djangon soitto on vaikeampaa kuin Vain, ehkä, mutta ei varmasti teknisesti. Musta aika hyvä todiste tekisen taidon yleisestä parantumisesta on se, että Jimi oli 70-luvulla aivan vallankumouksellisen sekä muusikkona että teknisiltä kyvyiltään. Nykyään korttelista löytyy jamppa, jolla on taitoa soittaa Jimin biisejä. Tosin ei ole taitoa tehdä itse niin hyviä, mutta se on eri asia.
Ora et labora.
Bertrand
11.04.2006 16:19:07
Toisaalta Auvinen totesi, että omalla tavallaan Djangon soitto on vaikeampaa kuin Vain, ehkä, mutta ei varmasti teknisesti. Musta aika hyvä todiste tekisen taidon yleisestä parantumisesta on se, että Jimi oli 70-luvulla aivan vallankumouksellisen sekä muusikkona että teknisiltä kyvyiltään.

Jimi Henrix ei ollut teknisesti erityisen hyvä kitaristi. Hänen maineensa perustuu ihan muihin juttuihin. Jimin aikoihin oli - edelleen - kuitenkin tekniikkansa osaavia kavereita kuten vaikkapa Wes Montgomery, John McLaughlin ja esimerkiksi Al DiMeola joitakin mainitakseni.

Djangon soitto on teknisesti - edelleen - ihan eri maailmasta kuin siimakielisten tiluttajien soitanta.

Tuo höpinäsi "teknisen taidon yleisestä parantumisesta" on ihan puutaheinää.
Jake.e
11.04.2006 16:24:58 (muokattu 11.04.2006 16:25:10)
Minä tiedän että joku alkaa mulle tästä valittamaan, mutta kun kysytään niin siihen on tapana vastata oman mielipiteensä mukaan. Opettele sitä mitä et osaa ja muista myös että soittaminen on sitä että joku asia soitetaan ja se saadaan kuulostamaan hyvältä. Esimerkiksi mokoman pahaa verta menee mullakin leikiten, mutta ei puhtaasti. Tulee taimivirheitä ja soundi menee välillä vähän puuroksi ynnä muuta. Keskity taimiin ja siihen että soittosi on puhdasta ja hyvän kuuloista. Eipä tässä muuta, pysytelläänhän tutkalla.
http://www.youtube.com/watch?v=1R7k4c074UE&search=hauska
maxim
11.04.2006 16:57:57
Alkuperäiselle kysyjälle: Opettele kaikki Djangon biisit - kahdella sormella ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Django_Reinhardt
-- Yksityinen suhteettomuusteoria.
Tasapaino
11.04.2006 17:00:01
Jimi Henrix ei ollut teknisesti erityisen hyvä kitaristi. Hänen maineensa perustuu ihan muihin juttuihin. Jimin aikoihin oli - edelleen - kuitenkin tekniikkansa osaavia kavereita kuten vaikkapa Wes Montgomery, John McLaughlin ja esimerkiksi Al DiMeola joitakin mainitakseni.

Djangon soitto on teknisesti - edelleen - ihan eri maailmasta kuin siimakielisten tiluttajien soitanta.

Tuo höpinäsi "teknisen taidon yleisestä parantumisesta" on ihan puutaheinää.

Okei, me ollaan eri mieltä tosta Django-jutusta, mitäpä siitä, ei meidän toisiamme tarvitse syödä. Mutta "teknisen taidon parantuminen" ei ole puuta heinää. Taitoa löytyy laajemmin, mikä on muuttanut kitaramusiikkia todella paljon. Kyllä Jimiä pidettiin teknisesti kitaransoiton mullistajana, se on aivan vissi.
Ora et labora.
Lapsi_ajassa
11.04.2006 17:37:49
Pakko olettaa, että tämä viesti on osoitettu minulle

Ei ollut itseasiassa kohdistettu sinuun, tuli vaan mieleen kaikesta tästä offtopicista näin tällaisena yleiskysymyksenä
A turncoat, bastard and a liar, that's what you are and what you'll always be
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)