Aihe: Mistähän löytyisi oskilloskooppeja ?
1 2
JPQ
09.04.2006 06:43:08

Mistähän löytyisi oskilloskooppeja ? ihan äänelle riittäviä kaksikanavaisia. En ole ostamassa joten on turha tarjota mutta kyselen jo silti on nähkääs idea jota en selitä koska ihmettelisitte.
mipp
09.04.2006 08:44:32

Mistähän löytyisi oskilloskooppeja ? ihan äänelle riittäviä kaksikanavaisia. En ole ostamassa joten on turha tarjota mutta kyselen jo silti on nähkääs idea jota en selitä koska ihmettelisitte.

Jos et kovin kummosta tartte niin esim. tommonen ohjelma windowsille joka käyttää äänikorttia oskilloskooppina. Nimi on oscilloscope for windows.

Latasin ton joskus ja asensinkin, mutta enpä ole koskaan yrittänyt käyttää. En käyttäis putkivahvistimien virittelyyn (äänikortin palamisen riski!), mutta jos esim. efektejä kasailet niin kannattaa kokeilla.

Jos käytettyjä haluat niin Huuto.Net löytyy joskus.
JPQ
09.04.2006 08:55:04

Softat ei tule kyseeseen.
hq
09.04.2006 13:07:24 (muokattu 09.04.2006 13:10:27)
http://fi.farnell.com/jsp/endecaSea … /partDetail.jsp?SKU=1056460&N=0

Tuo on vain yksikanavainen kyllä, mutta muutoin audiomittauksiin melko mainio (hintaansa nähden).
JPQ
09.04.2006 14:35:26

http://fi.farnell.com/jsp/endecaSea … /partDetail.jsp?SKU=1056460&N=0

Tuo on vain yksikanavainen kyllä, mutta muutoin audiomittauksiin melko mainio (hintaansa nähden).

Mukavalta muuten tosiaan näyttäis mutta kun mitattava ääni stereota ja
molemmat kanavat tarvitaan kerralla. Tosin pidetään mielessä koko
farnell.
Tubeman
10.04.2006 08:12:19

www.huuto.net (siellä "haku" johon oskiloskooppi)

keltainen pörssi,aika paljon tarjontaa..
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
mipp
10.04.2006 08:48:44

Kerroppa vähän tarkemmin. Paljonko sulla on budjetti? Pitääkö olla uusi vai käytetty?

Täältä löytyy ammattivehkeet (1000...30 000€):

www.orbis.fi (Tektronix)

www.Agilent.fi

Halvempaa löytyy esim.

www.elfa.se/fi
www.farnell.fi
www.yeoy.fi
JPQ
10.04.2006 18:16:24

Taisin löytää farnellilta ok hintaisen "taskumallin". Mutta vaikea
tässä budjettia sanoa ja en tiedä tuleeko edes tarvetta. Riippuu
asiasta josta en vielä voi sanoa edes mitään. Koska sovellukselle moni
nauraisi. Mutta voikohan tuohon tehdä omat johdot jotka saisi
liittimienkin puolesta kiinni suoraan siihen mihin tarvitaan eikä siis
tarvitsisi ns mittaus tyyliin mitata.
JPQ
10.04.2006 18:18:31

Tärkeintähän on että toimii sanoisin eikä onko uusi vai käytetty.
hq
10.04.2006 19:12:42
Kyllä siihen omat johdot voi laittaa, mutta kannattaa muistaa että ne voivat vaikuttaa hieman mittaustuloksiin verrattuna kunnolliseen probeen.

Kerro nyt ihmeessä käyttötarkoitus :)
kivi
11.04.2006 01:17:27
Minä taidan arvata JPQ:n mittauskohteen.

Kyseessä on se kuuluisa kanavatasapaino, mutta taajuuskohtaisesti energiaa mitaten. Olinko oikeassa?

Saman mittaustuloksen näet myös goniometrista tai spektrianalysaattorista sen ollessa stereo/kanavakohtainen näyttö -asennossa, ja paljon helpommin.

Tavallisen oskilloskoopin muuttaminen goniometriksi (jolla näet tuon tasapainon ehkä helpoimmin) vaatii kuitenkin ylimääräistä askartelua; erotusmuuntajan ja vaiheenkäännön.

Mitä oskilloskooppien hintaan tulee, niin mulla on ollut pari, löytyivät jätelavalta, toinen oma löytö ja viimeksi ihan toimiva ikuislainassa rumpalikaverilta. Ovat kumminkin sen verran isoja, painavia ja nykyään mulle tarpeettomia, kun softa-analysaattorit ovat arkea, että olen luopunut noista.

Ilmaiseksi noita luulisi saavan esim sairaaloista.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
mipp
11.04.2006 06:55:40

Minä taidan arvata JPQ:n mittauskohteen.

Kyseessä on se kuuluisa kanavatasapaino, mutta taajuuskohtaisesti energiaa mitaten. Olinko oikeassa?

ei ilmeisesti ole tarpeeksi kuuluisa. Kerroppa lisää
JPQ
11.04.2006 07:01:39

ei ilmeisesti ole tarpeeksi kuuluisa. Kerroppa lisää

Jos joku vastaa linkittäköön mun ketjuihini koska haluan että asiasta jokainen saa halumansa kuvan eikä esim. Kiven näkemystä eli saa tehdä omat päätelmänsä ihan itse että kuka tässä on se "hassu". Tosin kanavatasapaino jutun uskon mutta kohinan taso juttuun suhtauden miten suhtaudun eli vielä hieman epäillen. Tosin annan asian olla.
mipp
11.04.2006 08:32:09

(pahat vaimentumat 500,1000,2000hzin taajuuksissa eikä johdu melusta
eikä iästäni joka on vasta 28v).

Eihän tossa mitään nauramista ole, mutta jos palataan tähän alkuperäiseen ongelmaan, miksi esim softat ei käy? Nyt kun osaan kuvitella sun tarpeen niin kuvittelisin, että PC-skoopilla saat tehtyä esim taajuusanalyysin (fourier-muunnos), joka on varmasti myös hyödyllinen (saa toki "oikeallakin" skoopilla, mutta semmoset maksaa aika paljon). toinen hyvä, mitä PC-skoopilla saat on tuo näytemuisti, halpa käytetty analogiskooppi näyttää ainoastaan reaaliajassa tulevan signaalin, jos et ole ennen semmoista käyttäny niin voi olla melkoinen yllätys. Tosin kuvittelisin, että jos sitä tarpeeksi kauan käyttää niin miksei sitä oppisi käyttämään korvien tukena. Vähän sama idea kuin kapellimestarin tai metronomin tikussa.
kivi
11.04.2006 10:13:16
Nyt jos joku nauraa niin saa AIVAN VARMASTI VAROITUKSEN JA MERKINNÄN TYPERIEN IHMISTEN LISTAANI: Sitä varten että jos kuuloni heikkeene liikaa ns korvien avuksi säveltämiseen. Eli soundien muokkaus avuksi (käyrän näkeminen auttaa jopa hyvä kuuloisena) muun musapuolen tekee vaikka kuurona.

Mä en ikimaailmassa nauraisi ihmiselle siksi että hän on menettämässä kuulonsa. Se, että en aina ole kanssasi samaa mieltä asioista on aivan oma henkilökohtainen oikeuteni, aivan kuten sinunkin oikeutesi on olla omaa mieltäsi.

Kokeilisit kuitenkin softa-analysaattoreita, esimerkiksi sivulla www.rme-audio.com on ladattavissa RME:n omat analysaattorit jotka saattaisivat toimia ilman RME:n korttiakin, en tiedä? Vai oliko sulla edelleen Amiga, toimiiko siinä VST-plugit? Jos, niin Voxengolla oli joku ihan hyvä ilmainen analysaattori.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
JPQ
11.04.2006 11:14:49

Mä en ikimaailmassa nauraisi ihmiselle siksi että hän on menettämässä kuulonsa. Se, että en aina ole kanssasi samaa mieltä asioista on aivan oma henkilökohtainen oikeuteni, aivan kuten sinunkin oikeutesi on olla omaa mieltäsi.

Kokeilisit kuitenkin softa-analysaattoreita, esimerkiksi sivulla www.rme-audio.com on ladattavissa RME:n omat analysaattorit jotka saattaisivat toimia ilman RME:n korttiakin, en tiedä? Vai oliko sulla edelleen Amiga, toimiiko siinä VST-plugit? Jos, niin Voxengolla oli joku ihan hyvä ilmainen analysaattori.

VSTeet ei toimi
Hyvä ettet nauraisi että sinäkin tajusit etten pelleile tosin minä en
pelleile koskaan ainakaan silloin kun asia voi olla jollekkin muulle
vakava vaikkei se itseäni koskisikaan ja kun en tiedä onko tilapäistä
siksen tarpeesta voi sanoa. Amigassa tai pegasos2 koneen käyttiksessä
nimeltä morphos ei toimi esim. linuxin puolella (enkä halua linuxia
opetella tämän takia) en tiedä sielläkin lienee x86 alustalle
viritelmä tuki muttei PowerPC koneille ja kun en luota oikein
pceen/macin vakauteen näissä hommissa varsinkaan tässä siis sequna
pitää ehkä vielä joskus muitakin kun nyky koneissa toimia katella ja
lisäksi jokainen lisätietokone vie enempi tilaa. Mulla vaan ei ole
monelle koneelle tilaa tokihan Minimac ehkä poikkeus mutta se
laajennus puoli sitten onkin siinä ongelma vieläkin kuten näyttökin
nykyisessäkin järjestelyssä toinen kone ei tule ihan täyttä hyötyä
saamaan näyttötilojen puolella. eli 1024x768 tilaan mahtuisi enempi
sequssa toki kuin 800x600 tilaan mutta monitorin asetuspaikat loppuu
kesken. ja oskilloskoopinhan saanee niin että vasen kanava vaikka
hoitaa pystypoikeutuksen ja oikea vaakapoikeutuksen? Sillä voinee
verrata vasenta ja oikeaa kanavaa jotenkin siis jos tarkoitus tehdä
niistä ns max identtiset.
PS. sain kerran tuossa kohina juttussa todella huippuja tuloksia
mielestäni ilmeisesti jopa parempia kuin viralliset arvot joten ällöä
on että tässä asunnossa sähkönlaatu heittelee kovasti.
kivi
11.04.2006 11:28:13
joten ällöä
on että tässä asunnossa sähkönlaatu heittelee kovasti.

Olisiko siinä tapauksessa hyvä ajatus tuoda sähkö jonkin "Power-conditionerin" tai jopa UPSin kautta?

Tuntuu, että oskilloskooppi olisi kuitenkin sen verran vaikea luettava, että jopa se Behringerin tekemä analysaattori, mikä se nyt olikaan, olisi parempi tähän tarkoitukseen.

Ja sitten on nää Smaart'it ja vastaavat.
JPQ
11.04.2006 11:28:16 (muokattu 11.04.2006 11:37:50)

Ja oskilloskoopinhan saanee niin että vasen kanava vaikka hoitaa pystypoikeutuksen ja oikea vaakapoikeutuksen? Sillä voinee verrata vasenta ja oikeaa kanavaa jotenkin siis jos tarkoitus tehdä niistä ns max identtiset. Lisäksi linuxilla vaikka sen oppisikin ongelmana se että mun muut softa toimii muualla joten.:( ja koneet pysyy softa tottumusten ja näkemys erojen mitä et ette varmaan ymmärrä takia vieläkin. Saman sarjan juttuja silti miksi joku tykkää 60luvun putkivahvistimesta kitarassa ja toiselle kelpaa 90luvun mallintaja 80luku asentoon säädettynä,tai joku tekee ihan oman vahvistimen tai jopa kitaran,tai toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä ja kolmas pojasta.:) Tosin softaoskilloskooppi idean pistin jo eräille tahoille mutusteltavaksi. PS. anteeksi jos tulee hetkellisesti ainakin tuplana osa tekstistäni. Nyt yritin sen karsia pois siis tupla osuuden.
JPQ
11.04.2006 11:33:20

FFT ajalysaattori ei kerro äänenkäyrää jos mietit sellaista laitetta ja se on se mitä tarvitsen muu hoituu sen pohjalta todella hyvin nyt tärkeää nähdä "sävy" eikä korkeutta. Varsinkin kun tiettyihin hommiin saanee jostain "kultakorviakin". Eli hienosäätöä yms tekemään jos ei muuten riitä puhun siis miksaus yms taitoisista. PS. kohinaan taas sanon softa mittaukset on tarpeeksi tarkkoja mulle nyky oloissa tyydyn kohinaan jos eräät tahot valittaa sitten rupean miettimään parempia äänitys laitteita ja UPS ideaasi olen harkinnut se on työnalla osin. Ja nyt maadoitus on jo siinä kunnossa kun vuokra asunnossa voi. Eipä auttanut tosin aktiivimonitoreistakin asioista ymmärtävän tahon mukaan kuuluu pientä sivu ääntä joka johtuu sähköstä eikä monitoreista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)