Aihe: Laulaminen studiossa - millaista?
1
lolinde
11.04.2006 00:04:39
Ihan ummikkona ja huvin vuoksi kyselen asiasta joka kiinnostaa. Itselläni ei ole kunniaa päästä studioon äänittämään yhtään mitään :P Eli kun mennään studioon äänittämään lauluosuuksia, niin miten tämä käytännössä tapahtuu? Pitääkö koko biisi saada onnistumaan putkeen vai hiotaanko sitä osissa? Äänitetäänkö laulu ennen muita soittimia täysin a cappella vai kuunnellaanko taustoja samanaikaisesti kuulokkeista kun lauletaan? Miten monta ottoa (ja tuntia/päivää) voidaan olettaa kuluvan yhteen biisiin, olettaen että laulaja on vähintään keskinkertainen :P

Että tällaista, ihan mukava jos viitsitte vastailla.
LNA
11.04.2006 09:52:51

Lystiähän äänittely on, ainakin jos on hyvähermoinen ja huumorintajuinen tyyppi "puikoissa" eli tarkkaamon puolella. Kyä sitä oppii tekemällä.
Olen nallerginen irtokarkeille.
Suu
16.04.2006 00:06:35
Hannakatriina, erittäin asiallinen vastaus! Plussaa.

Eipä tuohon lisättävää. :)
sound in - pleasure out
Jani The Rock
16.04.2006 00:24:11

Lystiähän äänittely on, ainakin jos on hyvähermoinen ja huumorintajuinen tyyppi "puikoissa" eli tarkkaamon puolella. Kyä sitä oppii tekemällä.

Jep. Helvetin hauskaa ja mukavaa hommaa. Henkilökohtasesti laulan mieluummin studiossa kuin stagella. Pingottaa ei kannata, jos ei ekalla otolla mee niin sitten seuraavalla. Tai sitä seuraavalla. Aika hyvin se jännitys häviää kun pääsee tositoimiin.
Basisti tai kiipparisti! Pidätkö Sielun Veljistä, Tuomari Nurmiosta, Nick Cavesta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Keppis
16.04.2006 12:23:40 (muokattu 16.04.2006 12:24:19)
Studiossa on vaikee saada semmosta kunnon fiilistä lauluun. Se menee helposti vaan suorittamiseks. Ite tykkään vetää aina koko biisin putkeen samalla höngällä ja jos tulee mokia, niin uusiks koko paska. Tietyn kohdan uusiminen vie loputkin fiilikset. Mulla.

E: Niin ja tykkää ehdottomasti laulaa ennemmin keikoilla, kun studiossa.
"Ei soiteta Paranoidia, nyt soitetaan heviä!" http://www.mikseri.net/fobia
insight
16.04.2006 19:24:14
Mä tykkään livelaulamisesta kyllä enemmän =) Ennen studioon menoa on tosi hyvä jos voi treenata studiotyöskentelyä vaikka bändikämpällä. Joskus 90-luvun alussa tehtiin kasettineliraiturilla demoja ja oli kyllä paljon hyötyä siitä, ennen kuin meni studioon. Plus että noissa omissa demoissa pääsee itse tekemään ja miksaamaan. Ihan opettavaa ja ehdottomasti kivaa.
Joni Koskimaa
17.04.2006 23:04:55

Ihan mukavaahan tuo oli sen kerran mitä on tullut harrastettua. :) Jouduin kyllä odottelemaan vuoroani monta tuntia kun jätkät veivas pohjia nauhalle, ja ehdin sitten kerätä melkoiset paineet niin ettei ääntä meinannut enää tulla kun sitten minut seisotettiin siihen mikin eteen... Tokalla otoksellahan tuo sitten taisikin jo mennä jotenkuten purkkiin.

Mutta tästä on jo vuosia. Onneks pääsee kohta uudestaan, pitkästä pitkästä aikaa. Tällä kertaa en ajatellut jännittääkään niin pahasti. :D
"Karu fleda! Kuka toi o?" "Emmätiä... Kirka."
kuunsirppi
18.04.2006 07:49:55
Hannakatriinan vastaus oli hyvä.....

Itse laulan myös mielelläni suoraan nauhalle koko laulun ja korjaillaan jälkeenpäin kohtia, jotka korjausta tarvitsee.

Nytkin on menossa tsydeemi, että tarvitaan neljätoista laulua levylle ja niistä tehtiin parissa päivässä yksitoista (!) ja kolme on nyt sitten tekemättä. Mä yleensä laulan aika nopsasti kaikki pois alta. En tosin laula stemmoja, vaan ne on aina yksiäänisiä....
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen!
tanjuli
18.04.2006 07:55:43
ja se on kans yks juttu - et millä taustoilla biisi tehdään. ja lisätäänkö soittimia vielä laulun nauhoittamisen jälkeen. jonkun verran tehny koneiden päälle, mihin sitten lisätty vielä pari raitaa ni jotku jutut ei enää soikaan vaan tarttee pistää stemmat uusiks (tai sanoo sedille että kuulkaas, en laita). joskus myös tilanne että biisin vokaalit muotoutuvat vasta studiossa - tämmöisiä tilanteita varten olis aika ehdotonta jos lauluja varten olis ihan oma päivänsä eikä tarttis kattella kun kitaristia v*tuttaa odottaminen. luo siinä sitten mitään.

mut studiosessiot on kyl järjestään mukavia :)
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)